Ik ben niet een heel bekende bierkenner, maar er is in België toch een abdij die een beperkte hoeveelheid bier brouwt per jaar. Precies om de de abdij draaiende te houden. Dat bier is erg exclusief en er schijnt een wachtlijst of zo voor dat bier te zijn. Weet iemand welk bier ik bedoel?
Zelf kom ik tot nu toe niet veel verder dan Jupiler, Palm, Hertog Jan, Heineken, Bavaria, Grolsch etc.. Eigenlijk het geen wat algemeen te verkrijgen is in de winkels hier in Nederland.
O ja, bij ons in het gemeenschapshuis schenken ze Westmalle (tripple), die wil nog wel eens hard vallen na het sporten. Ook lekker is een herfstbokje (seizoen is inmiddels al wel voorbij).
Op vakantie wil ik nog wel eens het plaatselijk landelijk bier uitproberen. Zo was het bier in Griekenland niet te echt lekker, maar in Ierland was het natuurlijk wel lekker met Guinness en Kilkenny bier.
Volgens mij zijn de top 5 bierlanden in Europa:
1. België
2. Nederland
3. Duitsland (al zou Duitsland ook boven Nederland kunnen staan met oa Warsteiner etc.)
4. Ierland
5. Engeland
Al zegt wikipedia iets anders
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bier namelijk dat de Tsjechen het meeste bier drinken (nooit geweten overigens). Dat wil nog niet zeggen dat ze het meeste bier produceren.
Overigens de Biertempel (winkel) in Brussel was wel gaaf om te zien. Al die verschillende bieren bij elkaar.