Workerplacement voor nieuwe spelers?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

suzanne24
Geheim Genootschap

Workerplacement voor nieuwe spelers?

Bericht door suzanne24 »

Zojuist Nox' Spellenzolder Stenen tijdperk bekeken. Mooi en leuk spel lijkt me dat.
Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik het probleem niet veel meespeelde voor dit soort spellen te hebben. Ik heb een groep mensen om me heen van 30+ die dat "technisch" wel aankunnen maar er totaal onbekend mee zijn en een groep 50+ waarvoor (ik durf het haast niet te zeggen) Ugo al lastig is (wanneer krijg je nu wel een boer en wanneer niet). Graag zou ik in deze groep toch wat meer van dit soort spellen willen introduceren en kijken of dat toch goed kan vallen. Ik dacht zelf meteen aan deze (of misschien Takenoko). Hebben jullie nog tips?
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Workerplacement voor nieuwe spelers?

Bericht door The Iced One »

Stenen tijdperk is één van de beste worker placement games én gateway games die ik ken. Valt altijd in de smaak!
Ik denk niet dat je veel toegankelijkere worker placement spellen kan vinden.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Ik zou ook zeggen dat je met Stenen Tijdperk de makkelijkste Worker Placement hebt :). Agricola, Le Havre, Tzolk'in zijn allemaal al wat lastiger (vooral de laatste).
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ik zou inderdaad ook voor Stenen Tijdperk gaan.
En niet helemaal work placement maar ook erg leuk voor beide groepen is Ticket to Ride en Carcassonne.

En je kan bijvoorbeeld desnoods zelf hulpkaartjes fabriceren en plastificeren voor bijv. Ugo. Misschien is dat een idee?
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Als ik je zo hoor over je medespelers zou ik nog even geduld hebben met dit genre. Heb je bijvoorbeeld Ticket to Ride: Europe al op tafel gehad?

Dat is nu met recht een gatewaygame. Ik denk dat Stenen Tijdperk al beste pittig kan zijn als je niet veel andere spellen gewend bent. Rustig opbouwen is mijn advies. 8)
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Leuke worker placements voor beginners:
-Egizia
-Oddville
-Helvetia
-Sun, Sea & Sand

Echter op de laatste na zijn ze volgens mij niet in het Nederlands, voor Helvetia en Oddville maakt het als je de regels kent niet meer uit overigens.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Een spel dat het ook altijd goed doet bij beginners is Hotel Samoa.
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Dierik schreef:Als ik je zo hoor over je medespelers zou ik nog even geduld hebben met dit genre. Heb je bijvoorbeeld Ticket to Ride: Europe al op tafel gehad?

Dat is nu met recht een gatewaygame. Ik denk dat Stenen Tijdperk al beste pittig kan zijn als je niet veel andere spellen gewend bent. Rustig opbouwen is mijn advies. 8)
Ik ben er stiekem ook een beetj bang voor.....maar ik wijze graag hahaha.

TTR speel ik zelf op de IPad en het is niet helemaal mijn ding. Maar ik heb er wel aangedane om die te kopen omdat ik er misschien wel mensen mee warm kan krijgen voor meer.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

suzanne24 schreef:TTR speel ik zelf op de IPad en het is niet helemaal mijn ding.
Same here. Vind ik echt niets aan. Geen van Moon's spellen overigens om de één of andere reden. Ik ken mensen die elk weekend 'dat spel met de treintjes' ( :roll: ) spelen en dat nog steeds plezant vinden terwijl ik dat eigenlijk een saai 'hopen op de juiste kaartjes'-spel vind.
Stenen tijdperk, doen! :wink:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Wat zeker ook een zeer goede worker-placement is en zeker niet moeilijk (zowel qua uitleg als qua speelbaarheid) is Lords of Waterdeep. Enige minpuntje, is Engelstalig en er staat wel een klein beetje tekst op de Intrique- en Quest kaarten maar als dat geen probleem is heb je een schitterend spel dat zeker ook voor beginners geschikt is :thumbup:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Le Havre wordt vaak over het hoofd gezien, mede door zijn nogal uitgedijde broer agricola. Maar het is, zeker in de beginner modus, een zeer makkelijk ge leren (maar moeilijk te beheersen) werkerplaatser. En je kan m uittesten op de ipads, Bance!
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Stenen Tijdperk, Ticket to Ride en Carcassonne heb ik alledrie gespeeld met non-gamers en dat viel goed in de smaak, volgens mij kun je je daar geen buil aan vallen. Zeker die laatste is gewoon zitten en spelen en of je nu met 2 of met 5 zit, het speelt gemakkelijk weg (en duurt niet te lang, ook niet onbelangrijk).
Afbeelding
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Ik vind persoonlijk Fresco wel een goede keuze. Goed thema en een paar interessante spelmechanismen. Bijvoorbeeld: je moet een werker plaatsen op een spoor dat aangeeft hoe laat je wil opstaan. Sta je als eerste op, dan heb je de meeste keuze op de markt, maar dan ga je ook terug op het tevredenheidsspoor. Zeker niet te ingewikkeld, maar toch lastige keuzes om te maken.

In mijn ogen een echt goede workerplacement.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

RoyalRumble69 schreef:Ik vind persoonlijk Fresco wel een goede keuze. Goed thema en een paar interessante spelmechanismen. Bijvoorbeeld: je moet een werker plaatsen op een spoor dat aangeeft hoe laat je wil opstaan. Sta je als eerste op, dan heb je de meeste keuze op de markt, maar dan ga je ook terug op het tevredenheidsspoor. Zeker niet te ingewikkeld, maar toch lastige keuzes om te maken.

In mijn ogen een echt goede workerplacement.
+1
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
wolvers
Professor Pimpel

Bericht door wolvers »

De kathedraal,

Is wel wat moeilijker dan stenen tijdperk.

Voordeel is wel dat acties op het bord zelf staan beschreven.