Sentinels of the Multiverse of Legendary

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Sentinels of the Multiverse of Legendary

Bericht door wennepen »

Tijd voor weer eens een adviesvraag aan mijn collega game freaks :lol:

Ik heb Sentinels of the Multiverse (enhanced edition) al in de collectie. We vonden het 'leuk' maar heeft ons niet dusdanig gegrepen dat we zeggen 'oh, laten we die snel weer eens doen'. Begrijp me niet verkeerd, we vonden het dus geen slecht spel. Het heeft ons alleen niet zo gegrepen. Nou heeft Legendary A Marvel deckbuilding game mijn blik gevangen op BGG. Bij mij rijst dan meteen de vraag: okee, als Sentinels als coop superhero deckbuilder ons niet heeft gegrepen, zal Legendary dat als coop superhero deckbuilder dan wel doen?

En dat is dus de vraag die ik bij jullie neerleg. Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Bedankt alvast!
Bartjes!
Uitgever

Re: Sentinels of the Multiverse of Legendary

Bericht door Bartjes! »

wennepen schreef:Tijd voor weer eens een adviesvraag aan mijn collega game freaks :lol:

Ik heb Sentinels of the Multiverse (enhanced edition) al in de collectie. We vonden het 'leuk' maar heeft ons niet dusdanig gegrepen dat we zeggen 'oh, laten we die snel weer eens doen'. Begrijp me niet verkeerd, we vonden het dus geen slecht spel. Het heeft ons alleen niet zo gegrepen. Nou heeft Legendary A Marvel deckbuilding game mijn blik gevangen op BGG. Bij mij rijst dan meteen de vraag: okee, als Sentinels als coop superhero deckbuilder ons niet heeft gegrepen, zal Legendary dat als coop superhero deckbuilder dan wel doen?

En dat is dus de vraag die ik bij jullie neerleg. Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Bedankt alvast!
Over Sentinels kan ik niet oordelen, want die heb ik nooit gespeeld. Legendary leek me toen het uit kwam erg tof en het thema sprak mij enorm aan. Maar ik heb 'm toen links laten liggen, omdat ik al een deckbuilder in de collectie had. Totdat een medeforumlid 'm een keer meenam... 2x gespeeld die dag en vervolgens aan de collectie toegevoegd. Inmiddels spelen wij het spel minimaal wekelijks (op BGG is iemand erg actief met het bedenken van wekelijkse uitdagingen) en is het met stip mijn meest gespeelde spel dit jaar. Ik heb het sinds ik het in collectie heb (september of zo?) nu zo'n 40 keer gespeeld.

Enkele mogelijke pré's (je moet van sommige pré's zelf even nagaan of het ook voor jou een pré zal zijn):
1. Thema kan een pré zijn: ik houd zelf van superhelden en hier zitten natuurlijk veel bekenden tussen (Spiderman, Wolverine, Hulk, en als je de uitbreidingen hebt ook Ghost Rider, Thing, Daredevil, Punisher, Professor X, etc.).
2. Ik vind het thema voor een deckbuilder voldoende in het spel verweven. Grappig is ook dat sommige kaart-abilities goed passen bij de helden. Zo is de Hulk wat lomper in zijn gedrag (deelt dus ook verwondingen uit aan zijn teamgenoten), kopieert Rogue bepaalde vaardigheden en komt het bij Daredevil op iets meer geluk aan (hij is immers blind en kan niet alles waarnemen).
3. De variatie van de basisdoos is al enorm, maar met de uitbreidingen erbij kun je enorm veel combinaties maken; dat krijg je dit leven niet meer allemaal gespeeld... In het kort:
- Je kiest een vijand (keuze uit inmiddels een stuk of 10)
- Je kiest zijn handlangers (keuze uit inmiddels een stuk of 25)
- Je kiest zijn 'snode plan' (keuze uit inmiddels ook een stuk of 20)
- Je kiest een team van 5 helden (keuze uit inmiddels een stuk of 40)
(precieze aantallen kun je checken op basis van de doosinhoud).
4. De eerste keer lijkt de hoeveelheid kaarten vrij overweldigend en ik weet nog dat ik even moeite had met sorteren... Maar daarna is het spel vrij snel opgezet, vind ik. En ook het opruimen gaat vrij snel (al moet alles weer even worden gesorteerd).
5. Ikzelf houd van coöperatief en dat is dit spel in de basis ook, maar toch is er altijd maar één winnaar: degene met de meeste punten. Daardoor ben je af en toe ook competitief bezig, wat mede je keuzes zal bepalen.
6. Speelduur is aangenaam; wij spelen een potje in 30 tot 45 minuten. Verliezen we nipt (wat nogal eens voor is gekomen), dan doen we er gelijk nog een potje achteraan.

Al met al is dit één van de weinige spellen waar mijn vrouw zelf actief om vraagt. Inmiddels zijn we ook alle films weer aan het kijken om ons iets dieper in de karakters en hun eigenschappen te kunnen verplaatsen; de 5 X-Men films, de 2 Fantastic Four films, de 2 Ghost Rider films, de 3 Iron Man films, de 3 Spiderman films, de 2 Thor films, de Captain America film, Elektra, Daredevil, The Punisher, The Hulk, et cetera. En inmiddels ligt hier ook een Marvel encyclopedie, omdat niet alle helden ons bekend waren (denk aan Domino of Elektra). Kortom; we hebben dankzij Legendary zowel het spellen- als het Marvel-virus enorm te pakken en dat had ik vooraf niet direct verwacht.
Wellicht kan iemand anders de vergelijking met Sentinels trekken.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Om je nou niet direct op kosten te jagen: met de basisdoos kun je je al uren vermaken. Doordat er:
14 helden
4 vijanden
8 'snode plannen' (schemes)
8 vijandelijke troepen
10 handlangers
in zitten, kun je in theorie al meer dan 600 miljoen combinaties maken...

En dan heb ik het nog niet over de variatiemogelijkheden achterin het spelregelboek, waarmee je het spel moeilijker of makkelijker kunt maken. Het spel kan ook solo worden gespeeld; dit kan mogelijk ook een pré voor je zijn.
wennepen
Geheim Genootschap

Bericht door wennepen »

Hi Bart(jes),

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik geloof dat er twee elementen sowieso in het voordeel van Legendary spreken: de bekende superhelden en schurken en ik heb daarnaast het idee dat hier toch net wat meer strategie bij komt kijken zonder dat je last krijgt van A.P.

Speel jij het ook vaak met 2 en zo ja, is dat ook een goed spelersaantal? Ik speel zelf vaak met 2 dus het is ook wel een vereiste dat het met 2 ook leuk is.

Voor andere lezers van dit draadje met ook ervaring met Sentinels: ik hoor graag ook jullie ervaringen :D
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Beide spellen bieden superhelden aan en tot daar de grootste gelijkenis. Waar SotM jou meer het gevoel geeft dat jij zelf een unieke superheld bent, mis ik dat toch bij Legendary. Legendary daarentegen geeft jou echter wel de kans om met bekende helden te spelen in tegenstelling tot Sentinels. Persoonlijk vind ik Legendary een heel goede deckbuilder, maar daardoor voelt het ook iets mechanischer aan. Het grootste nadeel van Legendary is dan weer het semi-coöperatief aspect waar er uiteindelijk maar één winnaar kan zijn wat bij mij heeft geleid tot situaties waar spelers die achter lopen niet meer willen bijdragen tot de overwinning van de groep. Sentinels is een puur coöperatief spel waar het samenhorigheidsgevoel toch iets nadrukkelijker is. Natuurlijk hangt dit af van groep tot groep. Het grootste nadeel van Sentinels is het feit dat je tactischer moet spelen en dat je afhankelijk bent van je 'draw'. Beide spellen zijn in mijn ogen complementair en je kan ze allebei in jouw collectie hebben aangezien ze een ander gevoel oproepen en helemaal anders spelen. Moest ik toch kiezen, dan zou ik voor Sentinels gaan, maar met Legendary heb je sowieso een legendarisch spel in huis :wink: !
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

wennepen schreef:Hi Bart(jes),

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik geloof dat er twee elementen sowieso in het voordeel van Legendary spreken: de bekende superhelden en schurken en ik heb daarnaast het idee dat hier toch net wat meer strategie bij komt kijken zonder dat je last krijgt van A.P.

Speel jij het ook vaak met 2 en zo ja, is dat ook een goed spelersaantal? Ik speel zelf vaak met 2 dus het is ook wel een vereiste dat het met 2 ook leuk is.

Voor andere lezers van dit draadje met ook ervaring met Sentinels: ik hoor graag ook jullie ervaringen :D
A.P. is geen probleem bij Legendary; heb ik nog nooit meegemaakt. Verder heb ik maar 1 speelervaring met 4 spelers en 2 ervaringen met 3 spelers. De rest was allemaal met 2 spelers, dus met 2 is het prima te doen.

Ik heb daarbij overigens gemerkt dat ik regelmatig mijn strategie en speelstijl bij Legendary aan moet passen aan de scheme (het plan) en de schurk. Het komt regelmatig voor dat we bijvoorbeeld zo'n weekly challenge (je vindt ze hier: http://www.boardgamegeek.com/thread/100 ... ion-thread) verliezen, vervolgens analyseren wat er mis ging of wat er anders moet om de schurk te verslaan en direct een volgend potje spelen. Wat ik wel tof vond om te ontdekken, was bijvoorbeeld dat ik bij Legendary regelmatig mijn deck bewust uitdun om een sterkere hand te krijgen. Zeker bij sommige schemes zul je daartoe gedwongen worden, anders is de kans klein dat je ze wint. Dit heb ik bij Dominion nooit zo ervaren; noch het spel, noch mijn tegenspelers dwongen me hiertoe. Legendary doet dat wel.

Leuk bij Legendary vind ik trouwens ook om te ontdekken hoe de verschillende helden met elkaar samenwerken.
Laatst gewijzigd door Bartjes! op za 28 dec 2013, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

bionicman schreef:Waar SotM jou meer het gevoel geeft dat jij zelf een unieke superheld bent, mis ik dat toch bij Legendary.
Bij Legendary ben je geen held inderdaad, maar stuur je het team van superhelden aan. Dat geeft mij persoonlijk wel het superheldengevoel, maar je bent zelf inderdaad geen Hulk of Wolverine. Je bent het team. Ik vind dat juist weer een pré; als je alleen de Hulk zou zijn, zou het erg eenzijdig worden. Nu is het aan jou om de vaardigheden van de verschillende teamleden zo goed mogelijk aan te wenden en zo goed mogelijk te combineren.
bionicman schreef:Het grootste nadeel van Legendary is dan weer het semi-coöperatief aspect waar er uiteindelijk maar één winnaar kan zijn wat bij mij heeft geleid tot situaties waar spelers die achter lopen niet meer willen bijdragen tot de overwinning van de groep.
Dit lijkt me geen nadeel, maar af te hangen van je spelersgroep, zoals je aangeeft. Ik heb zelf die ervaring namelijk totaal niet, maar dat heeft volgens mij meer met ons type speler te maken: ik win liever gezamenlijk ongeacht de individuele score, dan dat we gezamenlijk het schip in gaan. Legendary is niet altijd even makkelijk te winnen en de ontlading kan groot zijn op het moment dat een lastige scheme met een moeilijke schurk en een wat zwakker team toch in winst wordt omgezet. Op zo'n moment voel ik me toch winnaar, zelfs als mijn mede-/tegenspeler meer punten blijkt te hebben. Tja, je moet er nu eenmaal wat over hebben om de mensheid te redden van schurken als Loki, Magneto, Red Skull en Dr. Doom!
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Volgens mij speelt Bartjes! heel graag Legendary :wink: !
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

bionicman schreef:Volgens mij speelt Bartjes! heel graag Legendary :wink: !
Zoals ik al zei: het is met stip mijn meest gespeelde spel dit jaar. Ik heb het sinds ik het in collectie heb (september of zo?) nu zo'n 40 keer gespeeld. :wink:
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Ook hier is Legendary het meest gespeelde spel uit de collectie. SotM heb ik zelf niet gespeeld. Wat ik ook erg leuk vind aan Legendary is de actieve online community op BGG. Dat levert wekelijkse uitdagingen, een online league en diverse custom made expansion op. Weet niet in hoeverre SotM dat heeft (en in hoeverre je daar iets mee zou doen).
wennepen
Geheim Genootschap

Bericht door wennepen »

Bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe! Ik ben bang dat er weer wat centen richting een online spellenwinkel gaan binnenkort :D