wennepen schreef:Tijd voor weer eens een adviesvraag aan mijn collega game freaks
Ik heb Sentinels of the Multiverse (enhanced edition) al in de collectie. We vonden het 'leuk' maar heeft ons niet dusdanig gegrepen dat we zeggen 'oh, laten we die snel weer eens doen'. Begrijp me niet verkeerd, we vonden het dus geen slecht spel. Het heeft ons alleen niet zo gegrepen. Nou heeft Legendary A Marvel deckbuilding game mijn blik gevangen op BGG. Bij mij rijst dan meteen de vraag: okee, als Sentinels als coop superhero deckbuilder ons niet heeft gegrepen, zal Legendary dat als coop superhero deckbuilder dan wel doen?
En dat is dus de vraag die ik bij jullie neerleg. Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Bedankt alvast!
Over Sentinels kan ik niet oordelen, want die heb ik nooit gespeeld. Legendary leek me toen het uit kwam erg tof en het thema sprak mij enorm aan. Maar ik heb 'm toen links laten liggen, omdat ik al een deckbuilder in de collectie had. Totdat een medeforumlid 'm een keer meenam... 2x gespeeld die dag en vervolgens aan de collectie toegevoegd. Inmiddels spelen wij het spel minimaal wekelijks (op BGG is iemand erg actief met het bedenken van wekelijkse uitdagingen) en is het met stip mijn meest gespeelde spel dit jaar. Ik heb het sinds ik het in collectie heb (september of zo?) nu zo'n 40 keer gespeeld.
Enkele mogelijke pré's (je moet van sommige pré's zelf even nagaan of het ook voor jou een pré zal zijn):
1. Thema kan een pré zijn: ik houd zelf van superhelden en hier zitten natuurlijk veel bekenden tussen (Spiderman, Wolverine, Hulk, en als je de uitbreidingen hebt ook Ghost Rider, Thing, Daredevil, Punisher, Professor X, etc.).
2. Ik vind het thema voor een deckbuilder voldoende in het spel verweven. Grappig is ook dat sommige kaart-abilities goed passen bij de helden. Zo is de Hulk wat lomper in zijn gedrag (deelt dus ook verwondingen uit aan zijn teamgenoten), kopieert Rogue bepaalde vaardigheden en komt het bij Daredevil op iets meer geluk aan (hij is immers blind en kan niet alles waarnemen).
3. De variatie van de basisdoos is al enorm, maar met de uitbreidingen erbij kun je enorm veel combinaties maken; dat krijg je dit leven niet meer allemaal gespeeld... In het kort:
- Je kiest een vijand (keuze uit inmiddels een stuk of 10)
- Je kiest zijn handlangers (keuze uit inmiddels een stuk of 25)
- Je kiest zijn 'snode plan' (keuze uit inmiddels ook een stuk of 20)
- Je kiest een team van 5 helden (keuze uit inmiddels een stuk of 40)
(precieze aantallen kun je checken op basis van de doosinhoud).
4. De eerste keer lijkt de hoeveelheid kaarten vrij overweldigend en ik weet nog dat ik even moeite had met sorteren... Maar daarna is het spel vrij snel opgezet, vind ik. En ook het opruimen gaat vrij snel (al moet alles weer even worden gesorteerd).
5. Ikzelf houd van coöperatief en dat is dit spel in de basis ook, maar toch is er altijd maar één winnaar: degene met de meeste punten. Daardoor ben je af en toe ook competitief bezig, wat mede je keuzes zal bepalen.
6. Speelduur is aangenaam; wij spelen een potje in 30 tot 45 minuten. Verliezen we nipt (wat nogal eens voor is gekomen), dan doen we er gelijk nog een potje achteraan.
Al met al is dit één van de weinige spellen waar mijn vrouw zelf actief om vraagt. Inmiddels zijn we ook alle films weer aan het kijken om ons iets dieper in de karakters en hun eigenschappen te kunnen verplaatsen; de 5 X-Men films, de 2 Fantastic Four films, de 2 Ghost Rider films, de 3 Iron Man films, de 3 Spiderman films, de 2 Thor films, de Captain America film, Elektra, Daredevil, The Punisher, The Hulk, et cetera. En inmiddels ligt hier ook een Marvel encyclopedie, omdat niet alle helden ons bekend waren (denk aan Domino of Elektra). Kortom; we hebben dankzij Legendary zowel het spellen- als het Marvel-virus enorm te pakken en dat had ik vooraf niet direct verwacht.
Wellicht kan iemand anders de vergelijking met Sentinels trekken.