Aanvullingen op de bordspelcollectie van een beginner

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Summer
Joker

Aanvullingen op de bordspelcollectie van een beginner

Bericht door Summer »

Dag allemaal,

Ik ben een paar weken geleden via vrienden bekend geworden met het spelen van bordspellen en ik ben vervolgens een nieuwe verslaving ingerold. :mrgreen:

Nu alweer een paar weken verder en mijn partner en ik hebben tot nu toe de volgende spellen gespeeld:
- Agricola. Dit spel is ons heel goed bevallen. Vooral het uitproberen van verschillende strategieën en het thema vonden we heel leuk.
- Terra Mystica Mijn partner vond dit spel heel leuk, maar mij viel het eigenlijk wat tegen. Ik denk dat het misschien iets te zwaar was voor mij.
- Fresco Dit spel vonden we allebei heel erg leuk. Lekker luchtig en een leuk thema.
- Macao Vandaag voor het eerst gespeeld, ook bij allebei goed bevallen en zeker voor herhaling vatbaar. Het verschepen van goederen en het systeem met de windroos en de blokjes vonden wij heel leuk.
- Machiavelli Ook bij beiden een hit, het aannemen van verschillende rollen vonden wij erg leuk.
- Jambo Wel leuk, maar minder leuk dan Jaipur.
- Dominion Maar 1 keer gespeeld, maar dit kon ons beide niet bekoren.
- Jaipur Zeer goed bevallen, speelt snel, mooie vormgeving en weer lekker luchtig.
- Robinson Crusoe Hier waren we ook erg enthousiast over. Het duurt waarschijnlijk nog wel een paar potjes voordat we dit meer onder de knie hebben, maar tot nu toe beviel het goed.
- Pandemie. Een keer gespeeld, beviel wel goed.
- Letters from Whitechapel. Heel goed bevallen!

Nou zijn we op zoek naar nieuwe spellen om te spelen. Op de huidige wishlist staan onder andere:
- Puerto Rico
- Takenoko
- Het Stenen Tijdperk
- Thebes (volgens mij heel moeilijk te krijgen, klopt dit?)

Zoals ik eerder zei, ben ik compleet nieuw in de spellenwereld. We spelen voornamelijk met z'n tweeën maar ook weleens met z'n vieren. Ik hoop met het bovenstaande lijstje jullie een idee te geven van de spellen die ons goed zijn bevallen.

En dan natuurlijk de grote vraag; welke spellen zouden jullie ons aanraden? Graag hoor ik jullie suggesties, het maakt mij niet uit of deze al op onze wishlist staan.

Alvast bedankt en een fijne avond! :D
suzanne24
Geheim Genootschap

Re: Aanvullingen op de bordspelcollectie van een beginner

Bericht door suzanne24 »

Mooie spellen heb heb je al gespeeld en mooie spellen staan er ook op je wishlist!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
Gregg
Garnaal

Bericht door Gregg »

Ik zou ook vooral heel veel de spellen die je leuk vond terugspelen. Niets mis mee om een goed spel lekker meer dan 10 keer te spelen! De collectie moet niet het doel zijn. De fun wel!
Afbeelding
Summer
Joker

Bericht door Summer »

Ja dat doen we ook zeker! Ik vergat erbij te zeggen dat niet alle bovenstaande spellen in ons bezit zijn, dit zijn alle spellen die we tot nu toe (bij vrienden) hebben gespeeld. Een aantal daarvan zijn wel van ons, daar spelen we er tot nu toe iedere avond wel een van! :mrgreen:
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bongo »

Goed bezig. In mijn ogen zijn el grande en hoogspanning/powergrid niet te missen in je wishlist. Zowiezo om gespeeld te hebben.

Maar kijk maar eens in de top25 van deze site, daar staan nog wel meer pareltjes tussen.
Afbeelding
r56ygf
Stamhoofd

Bericht door r56ygf »

Puerto Rico is erg goed.

Goa, Vorsten van Florence, Hoogspanning/Power Grid en Keyflower vind ik ook aanraders.

Je hebt al toffe spellen gespeeld. Macao is een van mijn favorieten en Jambo ook. Het verschil tussen Jambo en Jaipur vind ik persoonlijk dat Jaipur me na minder dan 10 keer eigenlijk al verveelde en Jambo na bijna 300 keer nog steeds niet.
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Je hebt al een groot aantal toppers te pakken in je lijst, een goed begin dus! Hoogspanning is een goede toevoeging inderdaad. Verder is ticket to ride natuurlijk altijd een leuk spel om te spelen, lekker luchtig. Voor pure twee speler spellen kan ik je Lost Cities van harte aanbevelen en Carcassonne is ook top met 2 en meer.
Recent gespeeld:
Afbeelding
Summer
Joker

Bericht door Summer »

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Ik had de top 25 hier op de site inderdaad ook al doorgenomen. Van de genoemde spellen lijken ons el Grande, Lost Cities en Vorsten van Florence het leukst. Ik kan el Grande echter nergens vinden, wordt dit spel nog wel geproduceerd?

Verder spreekt het thema van Hoogspanning ons niet zo aan, maar ik ga het sowieso nog een keer uitproberen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Ticket to Ride, ik heb niet zoveel met treinen. Maar uitproberen kan natuurlijk geen kwaad. :D

Verder nog suggesties?
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Summer schreef:Nou zijn we op zoek naar nieuwe spellen om te spelen. Op de huidige wishlist staan onder andere:
- Puerto Rico
- Takenoko
- Het Stenen Tijdperk
- Thebes (volgens mij heel moeilijk te krijgen, klopt dit?)
Als ik jullie lijstje met gespeelde spellen overloop, dan denk ik dat Puerto Rico en Stenen Tijdperk jullie zeker zullen bevallen.
Summer schreef:Van de genoemde spellen lijken ons el Grande, Lost Cities en Vorsten van Florence het leukst. Ik kan el Grande echter nergens vinden, wordt dit spel nog wel geproduceerd?
Lost Cities is een topspel voor twee!
Een Nederlandse El Grande is nog zeer moeilijk te vinden. Een Duitse versie, al dan niet tweedehands, zal je makkelijker tegenkomen. Een tijdje terug waren er geruchten dat er een nieuwe Nederlandse print zou komen, maar deze geruchten zijn nooit bevestigd.
Summer schreef:Verder spreekt het thema van Hoogspanning ons niet zo aan, maar ik ga het sowieso nog een keer uitproberen.
Hoogspanning zeker eens proberen. Ofwel Hoogspanning: De Eerste Vonken: zelfde spelmechanisme, maar dan in een prehistorisch jasje. Dit spel duurt ook wat minder lang.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Hoogspanning zeker eens proberen. Ofwel Hoogspanning: De Eerste Vonken: zelfde spelmechanisme, maar dan in een prehistorisch jasje. Dit spel duurt ook wat minder lang.
Ik heb Hoogspanning ooit een keer gespeeld en vond dat erg saai en vooral veel reken- en telwerk. Ik begreep de hype totaal niet. (El Grande hetzelfde bij mij; 3 jaar geleden mijn Nederlandse versie verkocht.)
De eerste vonken daarentegen is veel beter en inderdaad wel leuk. Geen must have vind ik persoonlijk, maar wel de moeite om eens te proberen.
Puerto Rico daarentegen is wél een echte aanrader, zeker gezien jullie smaak.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Bart schreef:Een Nederlandse El Grande is nog zeer moeilijk te vinden. Een Duitse versie, al dan niet tweedehands, zal je makkelijker tegenkomen. Een tijdje terug waren er geruchten dat er een nieuwe Nederlandse print zou komen, maar deze geruchten zijn nooit bevestigd.
Maar ook nooit ontkend. :wink: :wink: :wink:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Puerto Rico en Stenen Tijdperk zijn beide goede spellen. Stenen Tijdperk is daarnaast ook nog eens goed te doen met nieuwe spelers die niet vaak een spel spelen. Dat geldt ook voor Ticket to Ride (Europa versie vind ik daarvan het beste) en Small World.

Puur voor alleen met 2 personen zou Lost Cities wel iets kunnen zijn.

Met 4 vind ik Love Letter altijd wel een geinig spelletje. Is lekker kort, maar een lol dat je er mee kunt hebben. Coloretto is ook een fijn relatief leuk kort kaartspelletje. Een paar fillers naast de wat pittige langere spellen is nooit verkeerd.

Ook zou ik je aanbevelen naar de reviewfilmpjes van Nox (zie elders op deze site) te bekijken. Dan krijg je uitleg over het spel en kun je beter bepalen of een spel wel of niet zal bevallen.
Afbeelding
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Heel mooie wishlist

Voor Thebes is tegenwoordig een kaarspeluitgekomen (Tomb Raiders) dat in grote lijnen hetzelfde spel is. Kans bestaat dat er mensen hun oude versie verkopen. Niettemin moeilijk verkrijgbaar maar zeker niet onmogelijk.
MeepleMaker
Garnaal

Bericht door MeepleMaker »

Mocht je Thebes willen kopen, de Duitse versie (maar het spel is taalonafhankelijk) is nog vlot op amazon.de verkrijgbaar, en doorgaans tegen een mooie prijs (rond de 18 euro). Zoek maar eens naar "Jenseits von Theben".

Heb mijn exemplaar hier ook gekocht en het is idd een leuk en vlot spel, als je tenminste ermee kunt leven dat er wel enig geluk mee gemoeid is. Ik denk dat van alle spellen die je al hebt opgenoemd dit in ieder geval het "lichtste" is - wat overigens helemaal geen nadeel is natuurlijk.
benji87
Sojaboon

Bericht door benji87 »

Voor het geld zou ik Het Stenen Tijdperk doen..
Door een actie van de vriendenlotterij staan er ontzettend veel cadeaubonnen op marktplaats.

Van de week mijn exemplaar voor 6 euro overgenomen.
Compleet nieuw en in de verpakking.

Zondag me eerste ronde gespeeld, wat een heerlijk spel!
Zeker een aanrader!