opbouwende kritiek Spellenspektakel 2008 - Zwolle

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

majoti schreef:
Erwin schreef:
Dierik schreef: Dit is volgens mij een vrij lastige spagaat. De uitgevers willen uiteraard graag dat de spellen met een redelijke winstmarge worden verkocht ook gezien de standprijzen die niet gering zijn. Daarom had Coolmove.nl alle spellen van de diverse uitgevers te koop. Daarnaast werden er ook door diverse uitgevers spellen verkocht. Als ik voor QWG spreek vond ik de kortingen toch zeker interessant (gemiddeld 20-25% met uitschieters naar 50%). Misschien heb je die gemist :wink:
Ik ben niet 100% enthousiast over uitgevers met dergelijke kortingen. Aan de ene kant is dit leuk voor de beursbezoekers, terwijl de uitgever zelf niets minder verdient dan normaal, omdat hij de marge van de winkelier weggeeft als korting.

Aan de andere kant verzieken deze uitgevers hiermee de markt voor de speciaalzaken. Ze zijn directe concurrenten van hun afnemers en verpesten de 'waardebeleving' van de consument met hun forse kortingen voor fonkelnieuwe spellen.

Als ik een spellenspeciaalzaak had, zou ik niet te spreken zijn over dergelijke uitgevers en meer energie steken in producten van uitgevers die mij niet beconcurreren.
Het was erg gezellig op het spsp, ik ben zaterdag de hele geweest en vond de drukte best meevallen.

Inderdaad ravensburger mag best wat minder luidruchtig worden, maarja de aandacht werd wel getrokken...

Ik ben het trouwens oneens dat kortingen en acties ongepast zouden zijn mbt de spellenspeciaalzaken... Het enige antwoord daarop is dat het spsp een BEURS is... daar ga je juist heen voor nieuwe dingen, uitleg en acties... waarom ga je anders ? Kijk Discountstants hoeven er niet te zijn, maar wat is er mis als een aantal spellen tegen een leuke actieprijs worden verkocht ? Dat verwacht ik juist op een beurs...

Maar goed, verder was alles ok op het spsp... na alle reacties op het forum over spiel in duitsland moet ik daar volgend jaar ook maar eens heen...

groet marco (amersfoort)...

en wat hoorde ik trouwens op de beurs van ducosim ?!?! ze gaan met hun kwartaal beurs/bijeenkomst naar de flint in Amersfoort ;-) heel vervelend ;-)
Bertje van de Spellenwinckel in Amersfoort vind spellenacties/ aanbiedingen trouwens helemaal niet erg op het spsp... hij kon zelf niet komen anders was hij zelfs ook langsgekomen...

Kortingen acties zijn heel normaal op een beurs. Dat gebeurt in andere branches net zo goed. En of het echt nadelig is voor spellenwinkels?
Ik geloof het niet. Zo'n beurs is toch maar eenmalig.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Johanna schreef: Kortingen acties zijn heel normaal op een beurs. Dat gebeurt in andere branches net zo goed. En of het echt nadelig is voor spellenwinkels?
Ik geloof het niet. Zo'n beurs is toch maar eenmalig.
Als uitgevers fonkelnieuwe spellen dumpen met kortingen van 25% of meer, verpesten ze daarmee langdurig de markt voor speciaalzaken. Deze winkeliers krijgen deze nieuwe spellen namelijk niet aangeboden met zulke forse kortingen. Als de winkeliers een verantwoorde marge willen halen, moeten ze die spellen voor de volle mep in de winkels leggen. Beursbezoekende veelspelers hebben deze spellen of rechtstreeks bij de uitgevers gekocht of lopen op zijn minst rond met een irreëel waardebesef en hebben geen trek om de hoge winkelprijs te betalen. Dit is volgens mij per definitie nadelig voor winkeliers.

Ik vind dergelijke kortingen voor nieuwe spellen niet normaal, maar vind dit onverantwoord gedrag van dergelijke uitgevers.

Een mening van een spelliefhebber, niets meer, niets minder.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

De Sint was inderdaad niet aanwezig, maar was een kleine moeite geweest bedoel ik om iets dergenlijks te regelen.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Erwin schreef:Ik vind dergelijke kortingen voor nieuwe spellen niet normaal, maar vind dit onverantwoord gedrag van dergelijke uitgevers.

Een mening van een spelliefhebber, niets meer, niets minder.
In Eindhoven was het zelfs zo dat 999 wat oudere spellen onder de inkoop prijs voor winkeliers zat te dumpen.
Ik ben het hier volledig met Erwin eens, dat ze het zelf aanbieden, is al niet het slimste, en al zeker niet tegen prijzen waar winkeliers niets eens bij in de buurt kunnen komen.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ik ben het niet met Erwin eens: beursaanbiedingen zijn een begrip en hóren nu eenmaal bij een beurs.

Daarnaast ben ik het niet met Dierik eens: QWG stuntte niet met 20-25% korting. Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar even ter illustratie:
- Jambo: kost normaliter 15,95 euro, nu 15 euro. Kortingspercentage: 6%.
- Chinatown: kost normaliter 31,95, nu 29,50 euro. Kortingspercentage: 8%.
- Galaxy Trucker: kost normaliter 35,95, nu 35,00 euro. Kortingspercentage: 3% (nog niet eens).

De enkele uitzonderingen hierop waren Siena en Reef Encounter, maar die spellen liggen al op meer plaatsen in Nederland in de dumpbakken (je krijgt ze zelfs allebei bij een abonnement op Quest) en omdat deze titels al wat ouder zijn, kan ik me voorstellen dat hiermee weer wél gestunt wordt (om nog maar niet te spreken van de dumpstand van 999 Games).

Kortom; de eindconclusie is dat de échte stunter van de beurs, 999 Games was (10%, namelijk 5 euro korting bij besteding van 50 euro).

Het lijkt me dan ook dat we deze discussie kunnen sluiten.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Bartjes! schreef: Daarnaast ben ik het niet met Dierik eens: QWG stuntte niet met 20-25% korting. Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar even ter illustratie:
Hmmm, nieuwe spellen als Lungarno en Bloom voor 20 euro.... welke kortingspercentages bereken jij nou?

Moraal van het verhaal: je hoeft het met niemand eens te zijn, maar een iets lager onzingehalte aan jouw kant is ook van harte welkom. :wink:
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Bartjes! schreef:Ik ben het niet met Erwin eens: beursaanbiedingen zijn een begrip en hóren nu eenmaal bij een beurs.
Ik vind beursaanbiedingen een begrip en ze horen nu eenmaal bij een beurs. Waarover zijn wij het eigenlijk niet eens?
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik kan me zelfs heel goed voorstellen dat een uitgever op een beurs (dus duidelijk begrensd in plaats en tijd) nieuwe spellen met korting verkoopt. Op deze manier zorg je dat een kleine groep deze spellen heeft, ze gaat spelen met vrienden en als het spel in de smaak valt gaan de vrienden het spel dan zelf spelen of er over vertellen zodat de naamsbekendheid van het spel omhoog gaat en het spel dus vaker gekocht gaat worden.

Het zou niet netjes zijn om het spel in je eigen spel te verkopen voor een prijs die de winkeliers op dezelfde beurs niet kunnen volgen, maar zeker als ook de winkeliers het spel tegen een vergelijkbare prijs kunnen verkopen, vind ik het geen probleem als een spel op een beurs tegen een aantrekkelijke prijs wordt aangeboden.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Erwin schreef:Hmmm, nieuwe spellen als Lungarno en Bloom voor 20 euro.... welke kortingspercentages bereken jij nou?

Moraal van het verhaal: je hoeft het met niemand eens te zijn, maar een iets lager onzingehalte aan jouw kant is ook van harte welkom. :wink:
Volgens mij presenteer ik - naast mijn mening over beursaanbiedingen, waarin we blijkbaar toch van mening overeenkomen - enkel feiten, Erwin, en ik geloof niet dat je dat kunt ontkennen. Je ogen er voor sluiten kan natuurlijk wel :wink:

Ik heb even Lungarno voor je voorgerekend: elders 21,95, nu 20 euro. Dat is nog geen 10%. Bloom: deze kost elders 23,95, hier nu 20. Dat is dan enige waarbij je bijna aan de 20% komt. Ik mis echter nog steeds de aanbiedingen van 25%. En geef me gerust meer voorbeelden (ik ken niet alle prijzen die gehanteerd werden uit mijn hoofd), dan reken ik ze graag voor je voor :wink:
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Bartjes! schreef:Volgens mij presenteer ik - naast mijn mening over beursaanbiedingen, waarin we blijkbaar toch van mening overeenkomen - enkel feiten, Erwin, en ik geloof niet dat je dat kunt ontkennen. Je ogen er voor sluiten kan natuurlijk wel :wink:
Feit: de adviesprijs van Lungarno is (afgerond) 28 euro. Da's de prijs waarvoor de gemiddelde speciaalzaak het in de winkel zal moeten leggen, als men de benodigde marge wil halen. Als een uitgever zo'n spel zelf voor 20 euro aanbiedt, noem ik dat een korting van 28%.

Dit is een relevant voorbeeld voor mijn betoog over de prijsstelling van uitgevers. Dat iemand anders op zo'n beurs Lungarno voor 21,95 aanbiedt, is voor mijn punt volkomen irrelevant (als je even meeedenkt, zul je dit toch moeten begrijpen). Op zijn hoogst leef ik in voorkomende gevallen mee met een winkelier die zich gedwongen voelt om met de dumpactie van een uitgever mee te gaan (maar in zo'n geval wordt jouw 21,95 eigenlijk een versterking van mijn punt - waarvoor dank).
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Dagmar schreef:Het zou niet netjes zijn om het spel in je eigen spel te verkopen voor een prijs die de winkeliers op dezelfde beurs niet kunnen volgen, maar zeker als ook de winkeliers het spel tegen een vergelijkbare prijs kunnen verkopen, vind ik het geen probleem als een spel op een beurs tegen een aantrekkelijke prijs wordt aangeboden.
Winkeliers kunnen uitgevers per definitie niet in de prijs volgen (in combinatie met een structureel gezonde bedrijfsvoering), omdat winkeliers immers een veel hogere inkoopprijs hebben.

Als een uitgever een spel met een adviesprijs van ong. 30 euro voor 20 euro op een beurs verkoopt, heb je het in feite over de inkoopprijs van winkeliers (incl. omzetbelasting). Als een winkelier zijn spellen voor een 'vergelijkbare prijs' zou verkopen, komt er geen brood op de plank.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Bartjes! schreef:Ik ben het niet met Erwin eens: beursaanbiedingen zijn een begrip en hóren nu eenmaal bij een beurs.

Daarnaast ben ik het niet met Dierik eens: QWG stuntte niet met 20-25% korting. Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar even ter illustratie:
- Jambo: kost normaliter 15,95 euro, nu 15 euro. Kortingspercentage: 6%.
- Chinatown: kost normaliter 31,95, nu 29,50 euro. Kortingspercentage: 8%.
- Galaxy Trucker: kost normaliter 35,95, nu 35,00 euro. Kortingspercentage: 3% (nog niet eens).

De enkele uitzonderingen hierop waren Siena en Reef Encounter, maar die spellen liggen al op meer plaatsen in Nederland in de dumpbakken (je krijgt ze zelfs allebei bij een abonnement op Quest) en omdat deze titels al wat ouder zijn, kan ik me voorstellen dat hiermee weer wél gestunt wordt (om nog maar niet te spreken van de dumpstand van 999 Games).

Kortom; de eindconclusie is dat de échte stunter van de beurs, 999 Games was (10%, namelijk 5 euro korting bij besteding van 50 euro).

Het lijkt me dan ook dat we deze discussie kunnen sluiten.
De winkelprijzen die jij hier noemt zijn absoluut de gemiddelde winkelprijzen niet. Ik koop mijn spellen meestal bij Adriaensen (die absoluut goedkoop te noemen is) maar ook daar betaal ik meer dan wat jij hier opnoemt. Ik denk dat je in verreweg de meeste winkels gewoon de adviesprijs betaalt.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Johanna schreef:De winkelprijzen die jij hier noemt zijn absoluut de gemiddelde winkelprijzen niet. Ik koop mijn spellen meestal bij Adriaensen (die absoluut goedkoop te noemen is) maar ook daar betaal ik meer dan wat jij hier opnoemt. Ik denk dat je in verreweg de meeste winkels gewoon de adviesprijs betaalt.
Het enige wat ik met deze simpele rekensommetjes aan wilde tonen, is dat er geen sprake was van 20-25% en 'dumpprijzen'. Dat is zwaar overtrokken.

Natuurlijk verschillen de prijzen overal en hanteert iedereen een andere opslag. Maar als je Adriaensen in Belgie bedoelt en ik ga uit van die berekening, kom ik nog steeds niet op de genoemde 20-25%:
- Jambo (Nederlandstalig) normale prijs € 16,80 (11%), € 15,10 (nog geen 1%) voor forumleden
- Chinatown normale prijs € 34,00 (nog geen 14%), € 30,60 (nog geen 4%) voor forumleden
(Bloom en Lungarno-prijzen zijn daar onbekend)

Wat Erwin zegt over Lungarno, daar kan ik niks over zeggen. Ik ken de adviesprijzen natuurlijk niet (zo diep zit ik niet in dit wereldje). De vraag is vervolgens wat de speciaalzaken doen met de adviesprijzen. Slaan ze deze in de wind en maken ze de prijs juist hoger (waardoor de opbrengst per verkocht spel hoger zal zijn, maar er wellicht minder exemplaren over de toonbank gaan) of gaan ook zij er onder zitten (waardoor het omgekeerde wellicht het geval is).
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Bartjes! schreef: Het enige wat ik met deze simpele rekensommetjes aan wilde tonen, is dat er geen sprake was van 20-25% en 'dumpprijzen'. Dat is zwaar overtrokken.
Ik respecteer je goede wil, maar wat mij betreft heb je helemaal niets aangetoond. Je hebt er voor mij enkele zinloze vergelijkingen bijgesleurd, waarvan ik de relevantie niet heb ontdekt. Het zij zo, ik stap over naar interessante discussies.
Watch
Locomotief

Bericht door Watch »

De verkoopprijs van een gemiddeld spel ligt bijna 2/3 hoger dan de inkoopprijs voor de winkelier.
Meer "stuntprijzen" is dus best mogelijk