Je leukste ontdekkingen van Spiel en Spellenspektakel

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ErwinC
Matroos

Je leukste ontdekkingen van Spiel en Spellenspektakel

Bericht door ErwinC »

'k dacht dat het misschien wel handig was om in dit draadje je favoriete ontdekking van Spiel of Spellenspektakel even te vernoemen.

Spiel heb ik gemist, maar dat heb ik goedgemaakt in Zwolle. Op 3 dagen spellenspektakel heb ik 15 nieuwe spelletjes uitgeprobeerd. De verrassendste ontdekkingen waren voor mij :

- In de naam van de Roos (Ravensburger). In het begin van het spel trek je een kaart die bepaalt met welke monnik (kleur) jij speelt. Je moet er tijdens het spel voor zorgen dat jouw monnik niet al te verdacht wordt en het bewijs tegen je zich niet te hoog opstapelt, zonder dat het voor de andere spelers duidelijk wordt met welke kleur jij speelt. Wie op het einde van het spel het minst bewijs tegen zich heeft wint. Op geregelde tijdstippen moet je een kleur onthullen waarmee jij NIET speelt. Op het einde mag ieder speler raden met welke kleur jij speelde. Als ze dat juist raden krijg je alsnog heel wat minpunten. Origineel, spannend en vlot spel.

- Pixel (productief bv) : variant van 4 op 'n rij. Je speelt het horizontaal i.p.v. verticaal. Tijdens je beurt moet je 1 van de 2 sliders op de rand van het bord verschijven en vervolgens een stuk neerleggen op het kruispunt van de twee virtuele lijnen die door deze sliders aangegeven worden. Het kan ook met 4 spelers, maar ik heb het enkel met 2 spelers uitgeprobeerd. 'k vind dit een vlot, en verrassend leuk spelletje. Je kan het binnen de 5 minuten beginnen spelen en het biedt toch voldoende diepgang voor heel wat uren speelplezier.

Ook goed :
- Cavum (qwg)
- League of Six (qwg)
- Chicago Express (queen)
- Dominion (999 games)
- Catch me if you can (vendetta)
- Khet : the laser game (productief bv)
- Guillotine : leuk kaartspelletje, ideale afsluiter of opener van een spelavond
- Pinguin deluxe (Phalanx)
- Demetra (= Key Harvest) (qwg)
- de koffie (bij Vendetta ;-)

Matig :
- street paintball (vendetta)

Viel tegen :
- army of frogs (vendetta)
- conclave (vendetta)
- qwirkle (productief bv) : in mijn ogen te veel afhankelijk van geluk (beschikbare steentjes)

Gekocht voor mezelf (wegens uitzonderlijk goedkoop of al lang op mijn lijstje) :
- Tantrix game pack
- Spel der tronen (15 euro)
- Heerser der woestijn + Collosal Arena (15 euro)
- Guillotine (9,95)

Gekocht Voor de kids :
- Hippe Kippen (9 euro)
- 4 licht beschadigde Pokemon booster pakjes (0,5 euro/stuk)
- 1 Pokemon collector's tin (8 euro)
- Spektro 1 (elektiriciteitsdoos voor jongste dochter)
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Leuk idee Erwin om dit item te openen. :D Wat het SSP kan ik niet echt meepraten omdat ik daar twee dagen gedemoot heb. Wat SPIEL betreft heb ik vier titels gespeeld die voor mij boven het gemiddelde uitsprongen:

Comuni, Chicago Express, Diamonds Club en Cavum

Deze vier heb ik dan ook allemaal in mijn spellenkast staan en zal ik binnenkort is bij anderen introduceren :wink:
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Wacht even met een reactie tot na Spel, daar staat nog het één en ander op het programma :D
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door syroit »

Voor mij Diamonds een verrassing. Het spel was me nog niet opgevallen, tot op zaterdagavond de mensen van RTD dit spel geleend hadden van Ravensburger/Phoenix.
Zeer leuk spel!
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Mijn ontdekkingen!

In de categorie "klein en goedkoop" was ik zeer gecharmeerd door:
- Amerigo
- Uruk: Wiege der Zivilization
- Byzanz
- Circus Maximus
- Mow
- Habitat
- Cheaty Mages!

In de categorie "mooi en meedogenloos":
- Giants

In de categorie "blijf toch maar even, het is niet wat het lijkt":
- Jet Set
- Fruit Fair

In de categorie "dat is echt niks voor mij, maar achteraf bekeken toch weer wel":
- Comuni
- Diamonds Club
- Sylla

In de categorie "wargames voor tijdens de lunchpauze":
- 2 De Mayo

In de categorie "als het maar lijkt op Notre Dame":
- Palais Royal
https://detafelplakt.com/
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

Buiten de uitvoerige lijst van te spelen spellen waren er ook enkele pareltjes die ons na kennismaking direkt verleidt hebben tot aanschaf:

-Abracadabra van University Game (Fantastisch vormgegeven kinderspel)

-Street paintball van Vendetta (Vrouwlijke aanhang was zeer gecharmeerd van spel, of was het misschien de ´meester´ontwerper?)

-Krakow 1325AD van Geode Games (Spel werd zeer enthousiast uitgelegd door ontwerper en tekenaar en even zo gewaardeerd door de spelers)
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Wat mij betreft Galaxy Trucker.

In Dominique's categorie "het is niet wat het lijkt" zou ik Bloom scharen; de thematiek en vormgeving spraken me vooraf totaal niet aan. Ik kon het na een potje toch niet laten om dit spel mee naar huis te nemen.
ErwinC
Matroos

Bericht door ErwinC »

Dierik schreef:Wat het SSP kan ik niet echt meepraten omdat ik daar twee dagen gedemoot heb.
Dat heb ik gemerkt. Bedankt voor de duidelijke uitleg van Cavum die we daar van je kregen.

Het niveau van de demoërs was trouwens een van de vele positieve ervaringen dit jaar. Enig minpuntje dat we hiermee ondervonden was het ontbreken van een demoër voor Chicago Express in de stand van Queen Games op zondag. Gelukkig was de man die er stond daar ook heel eerlijk over zodat er geen tijd verloren ging met het luisteren naar "half juiste" regels. We hebben er toen zelf het boekje bijgenomen en ontdekt dat het een leuk spel is.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Voor mij niet echt een parel of ontdekking. Wel leuke titels, maar geen titels waar ik helemaal lyrisch van word.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

ErwinC schreef:Enig minpuntje dat we hiermee ondervonden was het ontbreken van een demoër voor Chicago Express in de stand van Queen Games op zondag. Gelukkig was de man die er stond daar ook heel eerlijk over zodat er geen tijd verloren ging met het luisteren naar "half juiste" regels. We hebben er toen zelf het boekje bijgenomen en ontdekt dat het een leuk spel is.
Dan had je daar zaterdag moeten langs gaan, dan was ik de demoër tot uw dienst voor Chicago Express.
De gene die het op zondag moest uitleggen heeft nochtans goed opgelet op zaterdag en het spel ook gespeeld.
zodiak
Professor Pimpel

Bericht door zodiak »

Dit zijn de spellen van Spiel of Spelspektakel die ik inmiddels gespeeld heb. Ik heb ze ingedeeld volgens mijn eerste indruk. Deze indeling is natuurlijk ook beinvloed zijn door mijn stemming tijdens het spelen. De indeling zal in de loop van de tijd dus nog wel veranderen.

In de categorie UITSTEKEND, liefst snel weer eens spelen:
Age of Empires III
Galaxy Trucker
Leader 1
Cavum
Confucius
After The Flood
Steel Driver
Titan
Duck Dealer
Ghost Stories.
Master of Trade
Dominion

In de categorie GOED of LEUK komt zeker nog eens op tafel:
Yspahan
Comuni.
Agricola
Chinatown
Cuba
Pit
Krakow 1325 AD
Naam van de Roos

In de categorie VOLDOENDE, ik had er misschien meer van verwacht:
Chicago Express
The Prince of Machu Pichu
De Koningsburcht
Giants
Het Verraad
Formula D
PowerBoats
Can’t stop
Bloom
Snow Tails
Master Builder
Jambo

In de categorie MATIG of veel van hetzelfde en hoeft voor mij niet perce meer op tafel te komen.
Palais Royal
Wolsung the boardgame
Daimonts club
Hero's of the World.
Beep! Beep!
Sator Arepo Tenet Opera Rotas
Laatst gewijzigd door zodiak op wo 03 dec 2008, 09:25, 7 keer totaal gewijzigd.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

En heb je ook een categorie ONVOLDOENDE, SLECHT en ONSPEELBAAR? (Zie hier waarom ik dat vraag.)
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Neue Heimat (Chili)

Erg fijn gemeen biedspel.

Weinig nieuws binnengehaald dit jaar (Comuni en Koningsburcht; beiden nog ongespeeld). Al wel genoten van King of Siam, De Kathedraal uitbreidingen en Obstgärtchen.
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

BaSL schreef:Al wel genoten van King of Siam, De Kathedraal uitbreidingen en Obstgärtchen.
De Kathedraal uitbreidingen??? Op SpSp? Heb wel gelezen over een buitenlandse uitbreiding voor 5 tot 6 personen, zijn er nog meer dan?
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Viva schreef:
BaSL schreef:Al wel genoten van King of Siam, De Kathedraal uitbreidingen en Obstgärtchen.
De Kathedraal uitbreidingen??? Op SpSp? Heb wel gelezen over een buitenlandse uitbreiding voor 5 tot 6 personen, zijn er nog meer dan?
Een tijdje geleden zaten er bij het Duitse tijdschrift Spielbox (06/2007) enkele extra kaarten.

http://www.spielbox-magazin.de/smheftarchiv.php