Ducosimbeurs 28 februari

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Deze keer was ik in het gezelschap van mijn oudste zoon van ondertussen al weer 10 jaar. Mijn goede vriend Henk moest verhuizen en was daardoor niet in de gelegenheid te komen.

Om 9:30 uur arriveerden mijn zoon en ik op de beurs waar we via de achteringang de hal binnenkwamen. Ik had namelijk de demospellen van QWG weer bij me en wilde die graag kwijt. We kregen onze vier tafels toegewezen en konden direct beginnen met het klaarzetten van de spellen.

Al snel kwam Xavier aanlopen, die zelf voor Steve Jackson Games demoode (als ik het goed begrepen heb tenminste). Hij kwam even kennismaken omdat hij op Zuiderspel (en mogelijk vaker) voor QWG gaat demoën.

Vrij snel daarna kwamen ook Ruud en Erwin H. binnen de twee demoërs die vandaag de QWG-stand zouden bemannen. Met name het klaarzetten van de banners blijkt toch altijd weer een kunst apart, maar gelukkig had Erwin de nodige kampeerervaring en wist daardoor goed raad met alle stokken :wink:

Ik had naast de demospellen die al eerder op dit forum zijn genoemd ook Genoa meegenomen. Ruud en Erwin hadden dit beide nog niet gespeeld. Zelf had ik de avond ervoor de handleiding doorgelezen en het spel even opgezet. We spraken af dat als er belangstelling zou zijn dat ze mij mochten inschakelen om het uit te leggen.

Nadat de boel tegen tienen klaarstond bleef het zeker nog een uur vrij rustig op de stand en eigenlijk op de hele beurs. Ik had dus mooi de tijd om mijn kavels (voor de liefhebbers: dit waren de nummers 94 t/m 98 ) voor de spellenveiling uit de auto te halen en in te leveren.

Al vrij snel daarna liep ik Niels een andere QWG-demoër en eigenaar van een spellenwebsite (http://www.gezelschapsspellen.com) tegen het lijf. Voor Nederlandse begrippen scherp geprijsde website overigens, maar dat is verder off-topic :wink:

We namen even wat zaken door voor Noorderspel waar hij op de zondag voor QWG zal demoën en kletsten verder wat bij over de laatste ontwikkelingen.

Daarna liep ik Jeroen en Patrick (twee andere demoërs voor QWG) tegen het lijf en ook met hen werd even bijgepraat over de laatste ontwikkelingen. Jeroen is ook een van de vertalers van QWG-spellen en dus nauw betrokken bij veel nieuwe projecten. Patrick is een zeer ervaren bordspeler die we er als demoër ook graag bijhebben. Beide hebben aangegeven te willen demoën op Zuiderspel dus daar daar zit het met de ervaring wel goed :D .

Ik had nog steeds geen spel gespeeld en het was ondertussen tegen twaalf uur. Hoog tijd dus om wat te gaan spelen. Mijn zoon werd ook wat ongeduldig dus liepen we even rond in de zaal. Het was nu al wat drukker geworden zodat de keuze om te spelen wat beperkter was geworden.

We liepen langs de stand van Spelgroep Phoenix en de altijd enthousiaste Armand wist ons naar een tafel te (ver)leiden. Het ging om het spel Black Stories Hij vroeg Gitte om het uit te leggen en het bleek een vrij absurd spel waarbij je met een groepje een luguber raadsel op moet lossen. De spelleider mag daarbij alleen met ja of nee antwoorden. Bij de uitleg van het spel wist ik al dat dit niet mijn ding was maar mijn zoon leek het nog wel aardig dus heb ik toch twee raadsels "uitgezeten".

Aangezien deze twee raadsels bijna een uur in beslag namen besloten we even kort te lunchen. Terwijl we daarmee bezig waren kwam Erwin H. mij vragen om Genoa klaar te leggen. De aanwezige spellenwinkels hadden namelijk hun meegenomen Cavums verkocht en het leek Erwin aardig ook wat aandacht voor Genoa te vragen.

Tijdens het opzetten van Genoa kwam iemand langs die de oude Alea-versie ooit gespeeld had en die graag de nieuwe versie wilde uitproberen. Erwin, mijn zoon en ik besloten mee te spelen, zodat we met vier personen deze heruitgave van de oude Alea-klassieker speelden.
Genoa kwam tijdens het spelen over als een bied- en onderhandelingsspel dat toch wat strategischer is dan Chinatown waarbij bieden en onderhandelen ook een belangrijke rol speel. Chinatown zie ik ik als wat meer een familiespel, terwijl dit toch een tandje dieper gaat. Geen Caylus maar toch wel wat zwaarder dus.

Het spel beviel ons alle vier erg goed, maar rond half twee braken we het spel voortijdig af omdat ik graag de spellenveiling wilde bijwonen. Daar aangekomen was ik nog ruim op tijd om mijn eigen kavels van eigenaar te zien wisselen. Altijd leuk als een ander weer plezier heeft van een spel dat bij jezelf in de kast ligt te verstoffen.

Zelf tikte ik voor EUR 12,00 een nog gesealde 30 Seconds en het Duitstalige spel Gisborne op de kop. Het ging mij eigenlijk om het eerste spel waarover ik Peter Hein op Spellengek erg enthousiaste verhalen heb zien schrijven. En een partyspel is ook een mooie aanvulling op mijn spellenverzameling. In dat genre had ik tot nu toe alleen Triviant.

Gisborne heeft niet al te positieve recensies gehad zag ik vandaag op BGG, maar het artwork van Menzel ziet er in elk geval wel prachtig uit. Misschien dat jullie dit spel op de volgende veilig weer als kavel tegen gaan komen :roll:

Nadat driekwart van de kavels waren geveild had ik het wel gezien en mijn zoon eigenlijk al veel eerder 8). Hij was wel content met de opbrengst van EUR 13,00 voor "zijn" kavel 98. Ik kan jullie verklappen dat deze opbrengst ondertussen al weer is geïnvesteerd in een nieuw politiebureau van Lego :wink:

Mijn zoon schoof nog even aan om een spelletje Bloom te gaan spelen en zelf hielp ik Ruud om alvast een paar zaken in te pakken. Het was immers al bijna half 5 en de beurs was duidelijk aan het aflopen. Bloom duurde toch wat langer dan ik had gedacht want uiteindelijk kon de laatste doos rond kwart over 5 worden ingepakt. Hoog tijd om naar huis te gaan dus aangezien dat voor mij altijd nog een klein uur rijden is.

Al met al een leuke beurs, die zowel in de persoonlijke contacten als op zakelijk gebied denk ik goed verlopen is. Ik heb weer leuk bijgekletst met een aantal mensen, de een wat langer dan de ander maar toch. Altijd leuk die contacten :D Daarnaast werden de spellen van QWG weer goed ontvangen. Met name Cavum werd ook goed verkocht, maar ook Bloom en Galaxy Trucker kregen veel positieve reacties. Lungarno was iets minder populair maar is voor deze beurs wellicht ook wat aan de lichte kant.

De veiling kende volgens mij weinig echte uitschieters naar boven. De meeste spellen gingen voor een redelijke prijs weg.

Qua bezoekers was het gelukkig een stuk drukker dan in december. Ik hoop voor Ducosim dat deze opgaande lijn vastgehouden wordt :D .

Tot zover mijn verslag, tot de volgende keer maar weer!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Dierik schreef:Gisborne heeft niet al te positieve recensies gehad zag ik vandaag op BGG, maar het artwork van Menzel ziet er in elk geval wel prachtig uit. Misschien dat jullie dit spel op de volgende veilig weer als kavel tegen gaan komen :roll:
Jij hebt een goede spellensmaak...... dat onnozele loopspel wil je al VEEL eerder weer kwijt. :wink:
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ik ben ook langs geweest en was een gezellige dag. :D

Ik heb Genoa niet zien liggen op tafel :shock: had hem anders graag uitgeprobeerd, want het ziet er mooi uit!

Wat ik gespeeld heb:
- cities
- mayo (jaartal?)
- zo'n abstract spelletje met vormen, kleuren, grootte op vierkante tegels (weet iemand de naam?), waarbij je moet proberen bij jezelf als eerste een stapeltje van 4 te hebben, en bij je tegenstanders gaten te creeeren, wij hebben de variant met de dobbelsteen gedaan
- diamond's club
- bloom

Niks gekocht, na een uurtje veiling al weggegaan om verder te kunnen spelen en nog even langs ezelsoor te kunnen gaan om te neuzen. Ook niks gevonden.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Het was mijn eerste Ducosim en ik was eigenlijk wel tevreden over de hele dag.

Een spelletje Stenen Tijdperk gespeeld maar verder vooral bij de veiling gezeten en dat was een erg leuke ervaring. Ik heb alleen het bernini mysterie en de da vinci code voor 5 euro gekocht. Vervolgens rondgeslenterd en hier en daar een praatje gemaakt en ik heb Oregon (Hans im Gluck) gekocht. Ik had daar de afgelopen weken al op internet naar gezocht maar alleen voor een hoge prijs via ebay gezien en nu kwam ik die hier zo maar tegen! Gelijk aanschaffen dus!!

Wat wel grappig was: in de trein ging ik terug naar huis en daar kwam ik bij aicirtap te zitten. Ik herkende haar van de beurs en we raakten aan de praat! Hoe klein is de wereld toch af en toe... :)
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ja dat was inderdaad erg grappig en toevallig :lol:
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

aicirtap schreef:- zo'n abstract spelletje met vormen, kleuren, grootte op vierkante tegels (weet iemand de naam?), waarbij je moet proberen bij jezelf als eerste een stapeltje van 4 te hebben, en bij je tegenstanders gaten te creeeren, wij hebben de variant met de dobbelsteen gedaan
Katoiz wellicht?
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Uiteraard had ik ook een stapeltje spellen voor de veiling meegenomen, die sinds mijn verhuizing geen plaatsje meer konden vinden. De opbrengst van Black Box en Sixteen Thirty Something vielen me wat tegen, maar over de rest van de verkopen was ik wel tevreden.

Op de beurs eerst twee keer 2 de Mayo gespeeld. Een kleine wargame voor 2 spelers dat met gemak in een half uurtje gespeeld kan worden. Ten tijde van Napoleon moeten de Franse legers een opstand in Madrid de kop indrukken. De Fransen zijn flink in de meerderheid, de Spanjaarden iets flexibeler. In 10 beurten moeten de Fransen alle raddraaiers hebben uitgeschakeld en de 4 poorten hebben beveiligd. De Spanjaarden moeten 4 Fransen uitschakelen of na 10 beurten nog niet uitgeschakeld zijn.

De eerste partij speelde ik met de Spanjaarden. Doordat mijn tegenstander een van de spelregels was vergeten (Fransen mogen zich niet verwijderen uit een wijk waarin wordt gevochten) kon ik onverwacht in beurt 4 al 4 Fransen uitschakelen en won ik de partij. Een revanche was op zijn plaats. Nu speelde ik met de Fransen. Het werd een enerverende partij. Het leek erop dat ik in beurt 10 zou gaan winnen, totdat ik in beurt 9 ineens bedacht dat ik ook alle 4 de poorten moest beveiligen. Dat ging helaas niet meer lukken met de beschikbare zetten. Ik nam in de laatste beurt geen speelkaart, omdat ik bang was dat deze de Spanjaarden nog zou helpen en schakelde de laatste raddraaiers uit. Helaas bleef 1 poort onbewaakt en verloor ik alsnog. Na afloop werd de laatste kaart nog bekeken die ik niet genomen had: plaats 1 Franse eenheid op een locatie naar keuze. Aargh! Ik had met deze kaart de laatste poort kunnen beveiligen en zou daarmee gewonnen hebben. Een erg interessant spelletje.

Met Sandra speelde ik een spelletje Lugarno. Toen we op driekwart van het spel waren, leek Sandra met gemak te gaan winnen, maar de puntentelling aan het eind van het spel (pleinen en torens) bracht me nog net voldoende punten om te winnen. Het spel was leuk om een keer te doen, maar daar blijft het ook bij. Dan liever Carcassonne.

Met Niek en Tanya speelde ik het prototype van een nieuw spel van Martijn F. Veel dobbelstenen deze keer. Een beetje het Can't Stop gevoel, maar met iets meer strategische mogelijkheden. Toch was duidelijk dat het op dit moment nog moet worden bijgeschaafd.

Daarna met Sandra en een spelleider Carpe Astra gespeeld. In 10 beurten proberen de spelers invloed in bepaalde groeperingen te behalen. Haal je de absolute meerderheid dan verdien je 6 punten. Haal je de eerste plaats dan verdien je 4 punten en een tweede plaats is nog 2 punten waard. Een gedeelde eerste plaats is 3 punten. Elke beurt zijn er diverse acties die je in volgorde kunt uitvoeren. Elke actie die je doet kost echter geld en dat is nog eens schaars ook. Je kunt je kaarten ruilen, je kunt het netwerk (het spelbord) aanpassen, je kunt je manschappen verplaatsen en aan het eind van je beurt kun je doelen halen. Op de speelkaarten die je hebt staan doelen die je moet bereiken met je manschappen. Daarmee kun je invloed in groeperingen behalen uit de voorraad of van andere spelers. Afhankelijk van de openliggende gebeurteniskaart kun je nog extra kaarten of geld verdienen. Na 10 beurten worden de punten verdeeld. De spelleider ging bij aanvang erg goed en kreeg daardoor de andere spelers over zich heen. Ik profiteerde daar het meeste van, maar Sandra was uiteindelijk de lachende derde. Mogelijk heeft de speler die als laatste aan de beurt is, een voordeeltje. Het was niet onaangenaam om het spel te spelen, maar het bracht ook geen groot enthousiasme teweeg.

Van de veiling heb ik niet veel meegekregen. Geen enkele kavel kwam boven de € 100 uit. Carabande plus de action set kwam nog het dichtst in de buurt.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

aicirtap schreef: Ik heb Genoa niet zien liggen op tafel :shock: had hem anders graag uitgeprobeerd, want het ziet er mooi uit!
Zal hem de volgende spellenavond in Woerden mee nemen!
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ook Dagmar heeft een leuk verslaggeschreven over deze beurs :D

Erwin heeft op zijn webstek een korte impressie met een paar foto'sgeplaatst :D .
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

Zaterdag kon ik helaas niet omdat ik mijn eigen speldozen moest versjouwen naar mijn nieuwe woning. Mijn schoonzusje stond wel even te kijken naar al die speldozen met een grijns. En ik mocht ze dan zelf ook naar zolder sjouwen ;) Meer dan een half busje vol ;) Gelukkig is alles nu over en hoop ik zelf over een week of twee weer wat te kunnen spelen.
Hoewel mijn zoon met zijn oma tussen de verhuisdozen al een potje lotto gedaan. Ik ben wel benieuwd geworden naar Genua.
De oude editie ligt nog ongespeeld in de verhuisdoos maar de nieuwe versie zal binnenkort ongetwijfeld op tafel komen. Omdat ik niet geweest ben is het des te leuker om de verslagen hier en elders te lezen.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Veel verslagen deze keer :D . Ik heb nog een verslag gevonden van Martijn uit Zwolle