Om 9:30 uur arriveerden mijn zoon en ik op de beurs waar we via de achteringang de hal binnenkwamen. Ik had namelijk de demospellen van QWG weer bij me en wilde die graag kwijt. We kregen onze vier tafels toegewezen en konden direct beginnen met het klaarzetten van de spellen.
Al snel kwam Xavier aanlopen, die zelf voor Steve Jackson Games demoode (als ik het goed begrepen heb tenminste). Hij kwam even kennismaken omdat hij op Zuiderspel (en mogelijk vaker) voor QWG gaat demoën.
Vrij snel daarna kwamen ook Ruud en Erwin H. binnen de twee demoërs die vandaag de QWG-stand zouden bemannen. Met name het klaarzetten van de banners blijkt toch altijd weer een kunst apart, maar gelukkig had Erwin de nodige kampeerervaring en wist daardoor goed raad met alle stokken
Ik had naast de demospellen die al eerder op dit forum zijn genoemd ook Genoa meegenomen. Ruud en Erwin hadden dit beide nog niet gespeeld. Zelf had ik de avond ervoor de handleiding doorgelezen en het spel even opgezet. We spraken af dat als er belangstelling zou zijn dat ze mij mochten inschakelen om het uit te leggen.
Nadat de boel tegen tienen klaarstond bleef het zeker nog een uur vrij rustig op de stand en eigenlijk op de hele beurs. Ik had dus mooi de tijd om mijn kavels (voor de liefhebbers: dit waren de nummers 94 t/m 98 ) voor de spellenveiling uit de auto te halen en in te leveren.
Al vrij snel daarna liep ik Niels een andere QWG-demoër en eigenaar van een spellenwebsite (http://www.gezelschapsspellen.com) tegen het lijf. Voor Nederlandse begrippen scherp geprijsde website overigens, maar dat is verder off-topic
We namen even wat zaken door voor Noorderspel waar hij op de zondag voor QWG zal demoën en kletsten verder wat bij over de laatste ontwikkelingen.
Daarna liep ik Jeroen en Patrick (twee andere demoërs voor QWG) tegen het lijf en ook met hen werd even bijgepraat over de laatste ontwikkelingen. Jeroen is ook een van de vertalers van QWG-spellen en dus nauw betrokken bij veel nieuwe projecten. Patrick is een zeer ervaren bordspeler die we er als demoër ook graag bijhebben. Beide hebben aangegeven te willen demoën op Zuiderspel dus daar daar zit het met de ervaring wel goed
Ik had nog steeds geen spel gespeeld en het was ondertussen tegen twaalf uur. Hoog tijd dus om wat te gaan spelen. Mijn zoon werd ook wat ongeduldig dus liepen we even rond in de zaal. Het was nu al wat drukker geworden zodat de keuze om te spelen wat beperkter was geworden.
We liepen langs de stand van Spelgroep Phoenix en de altijd enthousiaste Armand wist ons naar een tafel te (ver)leiden. Het ging om het spel Black Stories Hij vroeg Gitte om het uit te leggen en het bleek een vrij absurd spel waarbij je met een groepje een luguber raadsel op moet lossen. De spelleider mag daarbij alleen met ja of nee antwoorden. Bij de uitleg van het spel wist ik al dat dit niet mijn ding was maar mijn zoon leek het nog wel aardig dus heb ik toch twee raadsels "uitgezeten".
Aangezien deze twee raadsels bijna een uur in beslag namen besloten we even kort te lunchen. Terwijl we daarmee bezig waren kwam Erwin H. mij vragen om Genoa klaar te leggen. De aanwezige spellenwinkels hadden namelijk hun meegenomen Cavums verkocht en het leek Erwin aardig ook wat aandacht voor Genoa te vragen.
Tijdens het opzetten van Genoa kwam iemand langs die de oude Alea-versie ooit gespeeld had en die graag de nieuwe versie wilde uitproberen. Erwin, mijn zoon en ik besloten mee te spelen, zodat we met vier personen deze heruitgave van de oude Alea-klassieker speelden.
Genoa kwam tijdens het spelen over als een bied- en onderhandelingsspel dat toch wat strategischer is dan Chinatown waarbij bieden en onderhandelen ook een belangrijke rol speel. Chinatown zie ik ik als wat meer een familiespel, terwijl dit toch een tandje dieper gaat. Geen Caylus maar toch wel wat zwaarder dus.
Het spel beviel ons alle vier erg goed, maar rond half twee braken we het spel voortijdig af omdat ik graag de spellenveiling wilde bijwonen. Daar aangekomen was ik nog ruim op tijd om mijn eigen kavels van eigenaar te zien wisselen. Altijd leuk als een ander weer plezier heeft van een spel dat bij jezelf in de kast ligt te verstoffen.
Zelf tikte ik voor EUR 12,00 een nog gesealde 30 Seconds en het Duitstalige spel Gisborne op de kop. Het ging mij eigenlijk om het eerste spel waarover ik Peter Hein op Spellengek erg enthousiaste verhalen heb zien schrijven. En een partyspel is ook een mooie aanvulling op mijn spellenverzameling. In dat genre had ik tot nu toe alleen Triviant.
Gisborne heeft niet al te positieve recensies gehad zag ik vandaag op BGG, maar het artwork van Menzel ziet er in elk geval wel prachtig uit. Misschien dat jullie dit spel op de volgende veilig weer als kavel tegen gaan komen
Nadat driekwart van de kavels waren geveild had ik het wel gezien en mijn zoon eigenlijk al veel eerder
Mijn zoon schoof nog even aan om een spelletje Bloom te gaan spelen en zelf hielp ik Ruud om alvast een paar zaken in te pakken. Het was immers al bijna half 5 en de beurs was duidelijk aan het aflopen. Bloom duurde toch wat langer dan ik had gedacht want uiteindelijk kon de laatste doos rond kwart over 5 worden ingepakt. Hoog tijd om naar huis te gaan dus aangezien dat voor mij altijd nog een klein uur rijden is.
Al met al een leuke beurs, die zowel in de persoonlijke contacten als op zakelijk gebied denk ik goed verlopen is. Ik heb weer leuk bijgekletst met een aantal mensen, de een wat langer dan de ander maar toch. Altijd leuk die contacten
De veiling kende volgens mij weinig echte uitschieters naar boven. De meeste spellen gingen voor een redelijke prijs weg.
Qua bezoekers was het gelukkig een stuk drukker dan in december. Ik hoop voor Ducosim dat deze opgaande lijn vastgehouden wordt
Tot zover mijn verslag, tot de volgende keer maar weer!