De Nederlandse uitgever White Goblin Games was de laatste jaren een graag geziene gast op de internationale spellenbeurs Spiel. Daar lanceerden ze hun internationale, meertalige releases, die tijdens de beurs volop werden gedemonstreerd en er hun internationale publiek vonden. Aan deze aanwezigheid komt vooralsnog een einde. White Goblin Games staat dit jaar niet met een stand op Spiel.
Naast de internationale focus heeft White Goblin Games zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een belangrijke speler in de Lage Landen. Ze halen niet alleen mooie licentietitels naar Nederland en België, maar komen ook met eigen producten voor onze markt. De ‘interne’ markt wordt steeds belangrijker voor de Goblins. Hier hebben ze de weg naar het grote publiek gevonden, getuige het grote commerciële succes van spellen als Qwixx en Kruiswoord.
Het eerste belang van een uitgever is een gezonde bedrijfsvoering. De aandacht van de Goblins is de afgelopen tijd desgevraagd vooral uitgegaan naar de herdruk van de goed verkopende spellen, de licentieverkoop aan het buitenland en de uitbreiding van hun Nederlandse en Belgische netwerk (ze hebben veel nieuwe verkooppunten).
Spiel is het levende voorbeeld van het overaanbod in de internationale spellenscène. Daar wordt een stortvloed aan nieuwe spellen gelanceerd. Als je daar wilt opvallen, moet je er bakken met geld tegenaan smijten. Een grote stand met een batterij demonstrateurs kost een paar centen. En als het met een paar spellen even niet lukt, ligt het pakhuis vol met dozen die de binnenlandse succesnummers wellicht letterlijk in de weg staan.
Het eventuele commerciële succes van een stand op Spiel kan volgens mij niet op tegen het potentieel van de binnenlandse hits. Een grote Nederlandse uitgever moet daar toch niet meer met een stand willen staan. Zo’n uitgever moet het op Spiel hebben van de zakelijke contacten, van de acquisitie van nieuwe titels en van de verkoop van licenties. Uiteraard ga ik niet over hun zakelijke overwegingen, maar volgens mij hebben de Goblins een verstandig besluit genomen.
Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2014/08/18/white-g ... piel-2014/
White Goblin Games staat niet op Spiel 2014
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Bordspeler.nl
- Nieuwsreporter
-
grunnboy
- Bronzen Meeple
Re: White Goblin Games staat niet op Spiel 2014
Tja.
Je kunt ook met een kleinere stand gaan staan en zorgen dat je toppers, zoals Nieuw Amsterdam op tijd binnen zijn.
Je zag bij de stand van white goblin door de bomen het bos niet meer. Dan vallen je eigen spellen bij je eigen stand niet eens op. Jammer dat het zo moet lopen. Maar als ze toch alleen maar buitenlandse spellen vertalen en uitbrengen heb je idd niet veel in Essen te zoeken. Net zoals 999games.
Je kunt ook met een kleinere stand gaan staan en zorgen dat je toppers, zoals Nieuw Amsterdam op tijd binnen zijn.
Je zag bij de stand van white goblin door de bomen het bos niet meer. Dan vallen je eigen spellen bij je eigen stand niet eens op. Jammer dat het zo moet lopen. Maar als ze toch alleen maar buitenlandse spellen vertalen en uitbrengen heb je idd niet veel in Essen te zoeken. Net zoals 999games.
-
Dierik
- Erelid
Ik snap dat dat logisch klinkt hoor Kasper, maar neem van mij aan dat dat niet altijd zo eenvoudig is.grunnboy schreef:........ zorgen dat je toppers, zoals Nieuw Amsterdam op tijd binnen zijn. .
Daarnaast verkijken wij ons als veelspelers heel erg om de commerciële importantie van dit soort spellen. Als je van zo'n titel er een paar duizend verkoopt doe je het behoorlijk goed terwijl titels als Qwixx en Kruiswoord daarvan het 10-voudige doen en ook langer blijven doorverkopen. Een spelletje als Moddervarkens waar wij onze neus voor ophalen is internationaal al meer dan 100.000 keer verkocht.
En let maar eens op hoe weinig titels vanuit Essen na een jaar nog goed verkopen. Ik denk dat van de ruim 800 titels die daar uitkomen en nog geen 10% door blijft verkopen over de jaren heen. En dan moet je als uitgever maar net de goede titel hebben lopen.
Met Rattus heeft White Goblin wel een keer zo'n succes gehad. Die verkoopt nog steeds goed. Maar dat zijn dus uitzonderingen.
Ik sprak laatst een winkelier en die had in drie maanden tijd al meer dan 400 keer Kruiswoord verkocht en dan heb je het dus over één winkel. Daar kan dus bijna geen veelspelerspel tegenop. Een topper als Terra Mystica daargelaten.
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Toch een opvallend besluit. Ik ben benieuwd of dit dan ook betekent dat ze dit jaar helemaal geen (of vrijwel geen) eigen producties presenteren.
-
KeesK
- Hazelnoot Ridder
Pluszijdne van dit bericht :
- een leuke uitgevers zoals white goblin gaat niet failliet;
- en er zijn straks een heleboel gezellige werkeloze demo-ers die tijdens Spiel weer tijd hebben om spellen te spelen met mede-Hollanders/Belgen
- een leuke uitgevers zoals white goblin gaat niet failliet;
- en er zijn straks een heleboel gezellige werkeloze demo-ers die tijdens Spiel weer tijd hebben om spellen te spelen met mede-Hollanders/Belgen
-
woozle
- Stamhoofd
Beetje jammer dat de stand er dit jaar niet bij is. Binnen het Nederlandstalige gebied is dit wel één van mijn favoriete uitgevers.
Ik had vorig jaar wel het gevoel dat het aantal titels waarmee ze op Spiel naar buiten kwamen overkill was. Er zat naar mijn gevoel ook niet echt een topper tussen.
Van mij mogen ze gerust veel Nederlandstalige versies van spellen blijven uitbrengen. En niks mis met Moddervarkens, dat is een geweldig spelletje om met kinderen te spelen.
Ik had vorig jaar wel het gevoel dat het aantal titels waarmee ze op Spiel naar buiten kwamen overkill was. Er zat naar mijn gevoel ook niet echt een topper tussen.
Van mij mogen ze gerust veel Nederlandstalige versies van spellen blijven uitbrengen. En niks mis met Moddervarkens, dat is een geweldig spelletje om met kinderen te spelen.

-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik heb begrepen dat ze aardig wat eigen producties in portefeuille hebben, maar ik heb geen zicht op de ontwikkeling en de releaseplanning van die spellen.Mac-S schreef:Toch een opvallend besluit. Ik ben benieuwd of dit dan ook betekent dat ze dit jaar helemaal geen (of vrijwel geen) eigen producties presenteren.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik heb nergens gelezen of gehoord dat WGG alleen maar buitenlandse spellen vertaalt en uitbrengt? Waar baseer jij dit op?grunnboy schreef:Maar als ze toch alleen maar buitenlandse spellen vertalen en uitbrengen heb je idd niet veel in Essen te zoeken.
Overigens zou ik zelfs met internationale titels niet op Spiel gaan staan. Bedien als Nederlandse uitgever zelf de Nederlandse en Belgische markt en zoek buitenlandse partners voor de rest. Dan verdien je aan de licentieverkoop en heb je geen last van internationale logistieke uitdagingen.
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
En een stuk lagere marge wellicht? Er zal toch een reden zijn waarom ze het tot nu toe wel de moeite waard vonden om met hun eigen producties naar Spiel te gaan... maar goed, ik bekijk het ook alleen maar vanaf de buitenkant.Erwin schreef:Overigens zou ik zelfs met internationale titels niet op Spiel gaan staan. Bedien als Nederlandse uitgever zelf de Nederlandse en Belgische markt en zoek buitenlandse partners voor de rest. Dan verdien je aan de licentieverkoop en heb je geen last van internationale logistieke uitdagingen.
-
david.vanuffelen
- Grote Dienaar
Ik kan me wel vinden in de verklaring dat Spiel er vooral voor de (internationale) veel-speler is. De kosten om die internationale titels te promoten kunnen dan (te) hoog oplopen.
Van de stand van White Goblin vorig jaar kan ik me enkel nog de paletten aan spellen herinneren.
Misschien krijgen we nieuwe internationale releases wel te zien of te horen op het spellenspektakel?
Van de stand van White Goblin vorig jaar kan ik me enkel nog de paletten aan spellen herinneren.
Misschien krijgen we nieuwe internationale releases wel te zien of te horen op het spellenspektakel?
-
Bored Gaymer
- Fabrieksmanager
Hmm...the game master gaat ook al niet dit jaar.
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Lijkt me inderdaad waarschijnlijk dat beurzen in Nederland en Vlaanderen als Spellenspektakel en Spel voor deze uitgever een financieel betere keuze zijn.david.vanuffelen schreef:Misschien krijgen we nieuwe internationale releases wel te zien of te horen op het spellenspektakel?