Ik heb hier op het forum al meerdere malen (met groot succes) advies gevraagd. En nu kom ik weer met een vraag voor advies.
Ik ben voor mijn gezin op zoek naar een nieuwe toevoeging aan onze collectie. Het moet wel een familie-spel zijn. Mijn vrouw en oudste dochter (12 jaar oud) zijn nietzo erg van de dungeoncrawlers en wargames (mijn oudste zoon, die 13 jaar oud is, en ik wel
Op dit moment hebben we de keuze uit:
- Catan, inclusief zeevaarders en Steden&ridders (wordt steeds minder vaak gekozen)
- Monopolie (
- Risk (
- rummicub (
- Stenen tijdperk (komt meeste op tafel en wordt enthousiast gespeeld)
- Ticket to ride: Europe (komt na Stenen tijdperk meeste op tafel)
- Pandemie (hier haakt mijn vrouw af, co-op is niet haar ding)
- Verboden Eiland (speel ik eigenlijk alleen met mijn oudste dochter)
- CamelUp (spelen we met hele gezin, ook mijn jongste zoon en dochter. Beiden zijn 7 jaar oud)
Games die ik met mijn oudste zoon speel:
- Rozenoorlog
- Battlelore 2nd ed
- Star Realms
- Castle Raveloft D&D boardgame
- Marvel Dice Masters
Dat is dus een beetje onze "stijl" van spellen en onze samenstelling van het gezin.
Meestal spelen we op zondagavond een bordspel en komt er nu eigenlijk op neer dat we kiezen tussen Ticket to Ride of Stenen Tijdperk. Soms komt Catan, Risk of Monopolie langs, maar dat gebeurd niet vaak.
Om de keuze van Ticket to Ride en Stenen Tijdperk uit te breiden naar 3 games, was ik aan het kijken naar een soort workerplacement type spel. Er moet niet veel conflict in zitten en als het kan een kindvriendelijk thema.
Ik heb zitten kijken naar:
* Lords of Waterdeep - thema fantasy zal wrs niet aanslaan bij vrouw en dochter. Ook is het geheel Engels, wat een barrière kan zijn.
* Concordia - thema romeinse tijd. Ik ben bang dat dit te onoverzichtelijk is en te ingewikkeld.
* Rococo - thema franse tijd, jurken maken (lijkt me top, ik weet niet of mijn oudste zoon dit wel leuk zal vinden
* Fresco - thema schilderen. workerplacement op eigen tablo en rescource/build management. lijkt me misschien iets te makkelijk en uiteindelijk weinig replay value?
* Istabul - thema handelen. workerplacement en race en rescource/build management. zelfde gevoel als bij Fresco, blijft dit wel leuk genoeg als je het spel door hebt?
Ok, weer een hele lap tekst. Ik heb dus al wel wat dingen bekeken, maar eigenlijk geen van de bovenstaande spellen zelf gespeeld, behalve Lords of Waterdeep (wat mij persoonlijk erg beviel).
Wat ik me afvraag is of mijn gevoel bij de spellen hierboven wel klopt.
Is Concordia ingewikkeld en onoverzichtelijk?
Is Rococo lastig is om tijdens het spel te zien wie er voor staat en wie niet?
Heb je Fresco en Istanbul na 10x spelen wel "gezien"?
Zijn er misschien nog spellen waar ik naar kan kijken die ik niet genoemd heb?
Ik vind het lastig en zou ze het liefst allemaal met mijn gezin 2x spelen, kijken welke de leukste is. Maar helaas... zo werkt het niet.
Sorry voor dit lange bericht. Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen schetsen wat mijn vraag is en hopelijk hebben jullie een beetje ervaring met deze spellen en willen jullie dit delen.
Alvast super bedankt.