Sleeves of Lamineren?

Spellen ontwerpen, verfraaien en opbergen (zip locks, sleeves, een eigen spel ontwerpen)

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

vrieskist
Hazelnoot Ridder

Re: Sleeves of Lamineren?

Bericht door vrieskist »

Ik ben ook fanatiek sleever, komt ook door mijn magic verleden. Op deze manier hou ik de kaarten altijd in goede conditie en als bonus zijn ze ook makkelijker te schudden en op te pakken van de tafel.

Lamineren zou ik nooit doen, dat lijkt me lastig als je het spel wilt verkopen/ruilen.
Afbeelding

Labels:
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Sleeves gebruik ik uitzonderlijk in geval van

vreemde kaartkwaliteit (Mage Knight omdat die moeilijk te shufflen zijn anders),
deckbuilders waarvan de kaarten niet glad genoeg zijn om te shufflen (Alien Encounters),
slijtage door veel spelen : die kleine kaartjes die veel in beweging zijn tijdens het spel (Battlestar Galactica/Blood Rage)
en ten slotte wanneer die ooit in aanraking zijn gekomen met omgestoten frisdrank en gekruld zijn erdoor (The Others)

In dat laatste geval vervloek je ntrl jezelf dat je het spel niet sleevede, maar uiteindelijk komt dit niet zoveel voor, en bij sommige spellen die gedoopt zijn, zie je het nauwelijks omdat de cardstock zeer hoge kwaliteit was (Trains)

Voor LCG's gebruik ik een aantal sleeves voor decks die ik momenteel speel, de rest gaat in 9 pocket bladeren in een map.
Gebruiker 6854

Bericht door Gebruiker 6854 »

Het grootste probleem met lamineren, is inderdaad als je het in keer weer zou willen verkopen. Ik vind lamineren verder de mooiste optie, zeker als je vaak met kinderen speelt. Zelf heb ik er het geduld niet voor en ik ben te perfectionistisch, daarom kies ik door voor sleeves, die gebruik ik voor spellen die handkaarten hebben zoals onder andere: 7 Wonders, Machiavelli, Takenoko en De Grote Dalmuti. Ik vind het gewoon zonde om het niet te doen, bij de spelletjes waar ik het nog niet deed toen ik ze aan mijn collectie toevoegde, zie je echt het verschil...
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik sleeve alleen bij spellen met geheime rollen zoals Saboteur of Machiavelli.

Voor de rest maken gebruik sporen me niet uit.
Als een spel 25 keer wordt gespeeld en slijtage vertoont was het zijn geld al waard door 25 keer te spelen.

Ben uiteraard wel zuinig voor beschadiging. Dat is anders dan gebruik sporen.
lejaspi
Sojaboon

Bericht door lejaspi »

Ik Sleeve hier ook wel een stevig aantal spellen om verschillende redenen. Om te beginnen voor gebruik met kids (Dixit) verder ook voor geheime identiteiten waar een beetje plooi/kras meteen kaarten kan verraden (Machiavelli, Coup, ...) en ook spellen waarbij kaarten een grote roulatie hebben en die al eens gespeeld worden ook nadat er wel wat alcohol genuttigd is sleeve ik (Cash 'n guns). Als laatste, maar dat is vrij specifiek, ook spellen die ik vaak speel bij mensen die de ontzettend vervelende gewoonte hebben hun kaarten te plooien. Ik heb er in de groep met wie ik het meeste speel zo wel een aantal. Erg vervelend, maar hoeveel ze er ook op proberen te letten of je ze erop wijst, ze doen het toch. Dan sleeve ik ze liever dan altijd te neuten om toch met geplooide kaarten te eindigen.
Bovendien, maar dat is nauwelijks een primaire reden, moet je je ook geen zorgen maken over de combinatie van iets vettig te eten tijdens het spelen. Wat ik zonder sleeves wel continu doe.

Lamineren zou ik nooit doen. Krassen zouden me storen maar vooral het onomkeerbare eraan schrikt me wat af.
Het is me nog niet overkomen, maar als je met een sleeve plots iets voorhebt vervang je ze gewoon, dat ligt wat moeilijker bij lamineren.
Afbeelding
TwistedByDesign82
Jakkiebak!

Bericht door TwistedByDesign82 »

Ik sleeve alles om bovenstaande redenen maar vooral omdat ik het aangenamer spelen vind.
wieringer84
Meeple

Bericht door wieringer84 »

Ff dan een vraag over het sleeven, welke kan ik voor het spel Machiavelli (deluxe) het beste aanschaffen? (Of mag dat niet benoemd worden op dit forum)
Jaspervd
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: J.R.

Bericht door Jaspervd »

Goede vraag, ik heb dit ook nagevraagd en zijn enkele opties alleen gaf de winkel de Engelse maat door van de kaarten. Ik geloof dat de NLse maat anders zijn (grote maat karakters kloppen wel) weet iemand welke maten het zijn voor de sleeves. (betreft dus machiavelli deluxe versie)
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Jaspervd schreef: Goede vraag, ik heb dit ook nagevraagd en zijn enkele opties alleen gaf de winkel de Engelse maat door van de kaarten. Ik geloof dat de NLse maat anders zijn (grote maat karakters kloppen wel) weet iemand welke maten het zijn voor de sleeves. (betreft dus machiavelli deluxe versie)
Kijk hier (nr. 652): https://boardgamegeek.com/geeklist/1645 ... es/page/27?
Afbeelding
wieringer84
Meeple

roubosga schreef:
Jaspervd schreef: Goede vraag, ik heb dit ook nagevraagd en zijn enkele opties alleen gaf de winkel de Engelse maat door van de kaarten. Ik geloof dat de NLse maat anders zijn (grote maat karakters kloppen wel) weet iemand welke maten het zijn voor de sleeves. (betreft dus machiavelli deluxe versie)
Thnx!
Hier heb ik wat aan, ga gelijk in 1 van de NL shops bestellen.
Jaspervd
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: J.R.

Bericht door Jaspervd »

wieringer84 schreef:
roubosga schreef:
Thnx!
Hier heb ik wat aan, ga gelijk in 1 van de NL shops bestellen.
Spelspul heeft mij zeer uitvoerig een mail terug beantwoord over sleeves van aantal spellen, die ze voor mij hebben nagezocht, wo ook machiavelli . Ze waren van enkele niet zeker ivm Engelse versie van maat kaarten. Maar zal even nachecken met bovenstaande link -waarvoor dank Roubosga- en zal de sleeves door het positief mailtje bij hun bestellen. Wacht nog op 2 spellen wellicht neem ik die 2 meteen mee.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Jaspervd schreef: Spelspul heeft mij zeer uitvoerig een mail terug beantwoord over sleeves van aantal spellen, die ze voor mij hebben nagezocht, wo ook machiavelli .
Misschien wil je hier een overzicht geven van de spellen met de afmetingen voor de sleeves. Dat kan ook voor andere verzamelaars interessant zijn.
Afbeelding
flip-flop
Jakkiebak!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door flip-flop »

Mayday heeft een excelsheet met alle spellen en daarbij horende maten en hoeveelheden. Natuurlijk staat er ook bij welke van hun sleeves erbij passen maar daar hoef je je natuurlijk niet perse aan te houden.

Hierbij de link, wellicht handig voor jullie.
https://www.maydaygames.com/pages/sleeves-by-game
wieringer84
Meeple

De laatste link opgeslagen, thnx :-)
Ondertussen machiavelli gesleeved met de sleeves van mayday, ben er zeer te spreken over