Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

maartend
Critico

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door maartend »

Unlock! :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Vanavond Unlock gespeeld. Escape room, thuis. Ik was al even op zoek naar zoiets, het spel Wscape Room zelf was het niet voor me. Dus dit opgesnort. Totaal geen spijt van. Met vriendin en oudse dochter.

Tutorial burnden we zo door.

Eerste misie ging beregoed tot de laatste stap. Dus tijd overschreiding, eindscore 1 ster.

Tweede missie ging wel beregoed. Zelfs tot het einde. We hadden 1 hint nodig, maar daar was ik ook nooit achter gekomen. Daar scoorden we 5 sterren. Vooral mijn dochter leek er erg goed in.

Leuk spel, uitbreidingen komen hier ook wel binnen.
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

T.I.M.E. Stories: The Prophecy of Dragons :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
De derde keer dat T.I.M.E. Stories speelden, na het basisspel en The Marcy Case was het nu tijd voor The Prophecy of Dragons. Wederom een vermakelijke middag + avond gehad, al vond iedereen deze minder dan de eerste twee. Zoals gebruikelijk weer 3 runs nodig gehad om de boel op te lossen, maar uiteindelijk mission successful! Toch wel benieuwd naar de volgende cases, omdat iedere case weer een heel andere look & feel heeft.
Afbeelding
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Gister 2x Gloomhaven gespeeld (inmiddels het 6e en 7e potje) en goh dit spel wordt alsmaar beter. Niet alleen omdat ons level steeds hoger wordt maar vooral ook omdat we onze karakters/mogelijkheden steeds beter gaan begrepen en we steeds beter "samenwerken" enzo. Echt een toppertje!
Afbeelding
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door wennepen »

Hier kwam Mechs vs Minions op tafel. Laat je niet misleiden door het schattige uiterlijk van dit spel. Er komt een leuke en soms lastige puzzel achter tevoorschijn! Helemaal top! Ik hoop dat ze nieuwe missions, command cards en damage cards blijven ontwikkelen...
maartend
Critico

Bericht door maartend »

wennepen schreef: Ik hoop dat ze nieuwe missions, command cards en damage cards blijven ontwikkelen...
je bent afhankelijk van de fanbase. Officieel komt er heel hws nix meer uit.
Afbeelding
600RR
Jakkiebak!

Bericht door 600RR »

M vs M is inderdaad erg leuk en hopen dat ze toch bezwijken door alle reacties. Ik gisteren Flash point gespeeld met 6 mensen. Voor de mensen die het kennen leuk gezelschapsspel met lage Downtime. Gewonnen met 1 dammage marker over. :D leukste pot tot nu. Elke uitbreiding bied iets nieuws. Heb alle uitbreidingen via het forum :thumbup: ook de airfield map 2 x geprobeerd maar levend verbrand. Erg pittig.
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

T.I.M.E. Stories: The Prophecy of Dragons - :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: (Het spel zelf vind ik leuk, maar dit scenario kon me qua thema en nieuwe/variaties op de bekende mechanismen niet echt bekoren. Je blijft dan toch wel benieuwd naar wat ze er nog meer mee kunnen en dat is toch hopelijk wat meer dan dobbelen en hopen dat je raak schiet/ slaat.)
Orleans - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (Geweldig spel, moet toch maar eens aan die uitbreiding(en) beginnen)
Jump Drive - :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: (zoals ik eerde zei: -runaway leader: the game en dit gevoel is alleen nog maar sterker geworden na nog een keer spelen. Winnen is leuk ( :wink: ), maar dit hoeft voor mij niet meer op tafel te komen)
Unlock! - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: (Squeek & Sausage, het blijft leuk zo'n escape room in een deck kaarten, maar soms is het toch wel een beetje zoeken naar (verborgen) nummertjes. Bij lange na niet binnen de tijd.)
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Keer op Keer (een aantal x solo + met 2) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Capital Lux (met 2 & 3 spelers) :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Potion Explosion (met 3 spelers) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Coconuts (met 3 & 4 spelers) :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Great Western Trail (met 2 spelers) :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

Ik lig nog wat achter :P maar in maart speelde ik:

1836jr-30 :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een aardige print-and-play die je zowel met 1830-regels als 1856-regels kunt spelen. Werkt op zich prima met 3 spelers. De regel dat er maar beperkt treinen mogen worden gekocht, maakt wel dat de shenanigans op dit vlak vrij vlak zijn. Daardoor zeker niet de beste 18xx, maar af en toe prima voor wat variatie.

1839: The Netherlands :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Deze oude 18xx is, in de huidige staat, zeker geen aanrader. Zelfs na het verwijderen van een hele bak treinen, gaat het spel alsnog erg traag. De maatschappijen die in volgorde uitkomen voegen weinig toe. Alle steden zijn evenveel waard en doordat er geen dorpjes zijn, runt elke trein dus voor zo'n beetje hetzelfde. De privates hebben leuke abilities en de regel dat je ze gewoon kunt kopen (ipv dat ze worden geveild) voelt fresh. Wel kun je je afvragen of bepaalde privates niet te sterk zijn. De hoeveelheid echte beslissingen is minimaal. Dit voelt meer als een onaf prototype, maar er zijn nog wel flink wat development-slagen nodig om dit tot een fatsoenlijke 18xx te maken.

Advanced Squad Leader :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Wat een monster van een spel is dit toch. Ondanks dat de dobbelstenen voor enige randomheid zorgen, heb je als je verliest toch altijd het gevoel dat het aan je eigen spel lag. Uiteindelijk ook logisch, omdat de hoeveelheid keren dat je gooit zo hoog is, dat je hele goede en hele slechte rolls wel uitmiddelen. Helaas zijn we (ik?) wat aan de trage kant, dus we spelen zelden een scenario af.

Age of Steam :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Dit blijft toch echt een van de beste economische spellen. Niet al te lang en eigenlijk altijd wel interessant met moeilijke beslissingen. Hoeveel shares neem ik? Hoeveel kan ik maximaal bieden in de auction? Wat voor actie willen mijn tegenspelers? Welke speler moet ik absoluut vóór zijn? Wat is mijn Plan A? En wat is mijn Plan B en Plan C als mijn eerste plan om zeep wordt geholpen? Fantastisch!

Android: Netrunner :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (18x)
Nog steeds het beste tweespeler-kaartspel dat ik ken. Ik heb wel gemerkt dat ik van online spelen (jinteki.net) niet gelukkig word. Ik moet tegenover iemand zitten om er echt van te kunnen genieten.

Automobiles :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (3x)
Ik ben blij dat ik deze op Essen vorig jaar heb aangeschaft. Een prima spel van een uur met voldoende diepgang en vermaak. 3 ronden is wel het maximum aantal dat je wilt rijden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je ooit 7 ronden wilt doen; op een gegeven moment ben je wel uitgekocht. Ik kijk uit naar de nieuwe kaarten die dit jaar uitkomen.

Chicago Express :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Een wat mij betreft nog altijd ondergewaardeerd spel. Het leert je dat een maatschappij niet van jou is, maar dat het slechts een vehicle is waarin je aandelen hebt. De emergent alliances (meerdere spelers hebben een belang in dezelfde maatschappij, maar niet per se even groot) zorgen voor interessante concepten. Wel met 4 spelers spelen als je het niet tig keer hebt gespeeld, omdat de balans dan het beste is.

Codenames: Pictures :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (4x)
Misschien nog wel beter dan z'n oudere broer, Codenames. Het enige nadeel is dat als er wat neutrale kaarten uit zijn, dat je tegen het einde bijna zeker weet welke van een ander zijn. Er komt dan een deductie-element in, dat ik misschien niet helemaal waardeer.

Dominion :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (5x)
Nog steeds de beste deck-builder die ik ken. Met 4 spelers word ik verdrietig, maar met 2 spelers speelt het lekker door en is het altijd weer vermaak.

Dutch Intercity :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Een aardig auction-spelletje voor tussendoor. Ik heb wel het idee dat als je in het begin een share voorligt, dat het erg moeilijk is om dat nog in te lopen door de andere spelers. Vermakelijk op z'n tijd.

Honshu :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Een spelletje met niet al te moeilijke regels. Het tableau-build aspect is erg leuk, maar behalve dat duurt het spel gewoon veel te lang. Een uur voor 12 kaartjes. Voor die tijd zijn er genoeg andere spellen die beter zijn, of die net zo goed zijn en veel minder lang duren. Erg jammer.

Pax Renaissance :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Net wat te tactisch voor mij, maar het speelt wel veel sneller dan z'n oudere broers. Pax Porfiriana vind ik nog steeds het beste spel uit de Pax-series, omdat de balans tussen strategie en tactiek daarin beter is uitgewerkt.

Race for the Galaxy :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Een heerlijk tussendoortje of als afsluiter. Het actie-selectie mechanisme is erg goed en maakt dat iedereen altijd bezig is. Het strategische element van Race is net wat beter dan in Roll for the Galaxy, waardoor deze voor mij een :halfster: hoger scoort. De randomheid van de kaartjes is wel nét iets groter. Wat minder geschikt voor de casual gamer, als je niet weet hoe je je strategie moet uitwerken.

De Mol / The Resistance :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Ik had dit al een tijd niet gespeeld. Ik moet zeggen dat ik al een tijdje geen behoefte meer heb aan dit spel en ook dit keer had ik er geen lol in. Ik denk dat als je dit te vaak met dezelfde groep hebt gespeeld dat het spel-element een beetje weg is. 7 spelers is volgens mij het juiste aantal om dit spel te spelen. Met nieuwe mensen is het een fantastisch spel, maar als je het te vaak met dezelfde mensen hebt gedaan is het voor mij een sleur.

Secret Hitler :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: (2x)
Een aardig alternatief voor The Resistance. Ook deze is het beste als je met 7 spelers bent. Het bluf-aspect is wel nihil; het wordt vooral een spel van wie het beste kan liegen (of niet). Daarom zeker niet zo goed als The Resistance.

Shadow Hunters :ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster:
Dit spel voelt aan alsof het uit de jaren '80 vorige eeuw komt. En dan blijkt het een spel uit 2005 te zijn. Als je niet aan de beurt bent heb je echt helemaal niets te doen. Wat een traagheid. Ik heb geen enkele interesse om dit spel nogmaals te spelen.

Snowdonia :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Eén van de beste worker-placements als je het mij vraagt. De setup is aanpasbaar en de randomheid van het weer en de cubes die uitkomen maakt dat het spel elke keer anders speelt. Doordat je het weer een aantal beurten vooruit weet, is het geen tactisch luck-fest, maar zijn er daadwerkelijk leuke strategische beslissingen, terwijl je niet 10 beurten vooruit hoeft te denken. En aangezien je maar 2-3 workers per ronde hebt, is elke beslissing belangrijk.

Trains :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een prima alternatief voor Dominion of Automobiles. Het spel zelf werkt goed, maar de standaard maps zijn alleen niet echt geschikt voor 2 spelers. Binnenkort maar eens kijken naar wat uitbreidingen.
Afbeelding
temp
Locomotief

Bericht door temp »

Age of Bismarck
Print en Play spel over de eenwording van Italië en Duitsland.
Speelt als een soort multiplayer Hannibal. Helaas waren de regels vaak onduidelijk en leken sommige dingen niet helemaal goed uitgewerkt.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

rvlieshout schreef: Orleans - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (Geweldig spel, moet toch maar eens aan die uitbreiding(en) beginnen)
Ik neem dit geregeld mee naar Utrecht hoor, maar het gaat met jou net zoals met mij, er is zo veel interessants te spelen.
Volgend keer dan maar?
Afbeelding
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

roubosga schreef:
rvlieshout schreef: Orleans - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (Geweldig spel, moet toch maar eens aan die uitbreiding(en) beginnen)
Ik neem dit geregeld mee naar Utrecht hoor, maar het gaat met jou net zoals met mij, er is zo veel interessants te spelen.
Volgend keer dan maar?
Volgende x en ik er bij. Zullen we dan maar met Orleans en uitbreiding 2 (trade & intrige) beginnen?
SkippyNL
Garnaal

Bericht door SkippyNL »

rvlieshout schreef:
roubosga schreef:
Volgend keer dan maar?
Volgende x en ik er bij. Zullen we dan maar met Orleans en uitbreiding 2 (trade & intrige) beginnen?
Orleans is erg leuk! Ik heb alleen nog nooit met de uitbreiding gespeeld ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Afbeelding
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Clank! :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Erg vermakelijke deckbuilder waar je probeert zoveel mogelijk buit onder de neus van de draak vandaan te stelen. Het "clank" principe voegt een leuk element toe aan hoeveel risico je nu echt wilt nemen en of dat slim met de positie van de andere spelers op het bord. De toevoeging van dat bord is ook weer een goed gedaan i.p.v. dat het weer een droge deckbuilder had geworden.
Roll Player :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Het bouwen van je karakter met dobbelstenen en met allerlei manieren om deze dobbelstenen te kunnen manipuleren. Wow, wat een puzzel! Er is overal punten te behalen, maar dat ook overal voor elkaar te krijgen is meer complex dan het op het eerste oog lijkt. Thematisch is hij ook erg leuk en doet het mij met plezier terug denken aan mijn d&d karakters.
Sagrada :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Hier bouw je je glas in lood raam met dobbelstenen om zoveel mogelijk punten te scoren.
Via dice drafting kies je de beste opties en kun je via je tools enigszins het spel manipuleren. Kwalitatief een van de beste Kickstarters die ik heb mogen ontvangen! Speelt lekker snel en er zitten voldoende kaarten bij om elke keer weer een ander puzzeltje te hebben.
Capital :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Wat een spel, voor mij een van de beste spellen van 2016. Misschien niet de meest sexy uitziende box, maar het spel zelf is elke keer weer anders en elke keer weer een feestje om te spelen. Zeer toegankelijke regels, maar elke keer toch ook weer complex zat om je stad weer zo slim mogelijk op te bouwen.
davedatema
Locomotief

Bericht door davedatema »

Willen jullie stoppen met roepen dat Clank! zo'n leuk spel is... het maakt het wachten tot de nieuwe lading hier is er niet makkelijker op :P
Afbeelding