Ik lig nog wat achter

maar in maart speelde ik:
1836jr-30
Een aardige print-and-play die je zowel met
1830-regels als
1856-regels kunt spelen. Werkt op zich prima met 3 spelers. De regel dat er maar beperkt treinen mogen worden gekocht, maakt wel dat de shenanigans op dit vlak vrij vlak zijn. Daardoor zeker niet de beste 18xx, maar af en toe prima voor wat variatie.
1839: The Netherlands
Deze oude 18xx is, in de huidige staat, zeker geen aanrader. Zelfs na het verwijderen van een hele bak treinen, gaat het spel alsnog erg traag. De maatschappijen die in volgorde uitkomen voegen weinig toe. Alle steden zijn evenveel waard en doordat er geen dorpjes zijn, runt elke trein dus voor zo'n beetje hetzelfde. De privates hebben leuke abilities en de regel dat je ze gewoon kunt kopen (ipv dat ze worden geveild) voelt fresh. Wel kun je je afvragen of bepaalde privates niet te sterk zijn. De hoeveelheid echte beslissingen is minimaal. Dit voelt meer als een onaf prototype, maar er zijn nog wel flink wat development-slagen nodig om dit tot een fatsoenlijke 18xx te maken.
Advanced Squad Leader
Wat een monster van een spel is dit toch. Ondanks dat de dobbelstenen voor enige randomheid zorgen, heb je als je verliest toch altijd het gevoel dat het aan je eigen spel lag. Uiteindelijk ook logisch, omdat de hoeveelheid keren dat je gooit zo hoog is, dat je hele goede en hele slechte rolls wel uitmiddelen. Helaas zijn we (ik?) wat aan de trage kant, dus we spelen zelden een scenario af.
Age of Steam
Dit blijft toch echt een van de beste economische spellen. Niet al te lang en eigenlijk altijd wel interessant met moeilijke beslissingen. Hoeveel shares neem ik? Hoeveel kan ik maximaal bieden in de auction? Wat voor actie willen mijn tegenspelers? Welke speler moet ik absoluut vóór zijn? Wat is mijn Plan A? En wat is mijn Plan B en Plan C als mijn eerste plan om zeep wordt geholpen? Fantastisch!
Android: Netrunner

(18x)
Nog steeds het beste tweespeler-kaartspel dat ik ken. Ik heb wel gemerkt dat ik van online spelen (jinteki.net) niet gelukkig word. Ik moet tegenover iemand zitten om er echt van te kunnen genieten.
Automobiles

(3x)
Ik ben blij dat ik deze op Essen vorig jaar heb aangeschaft. Een prima spel van een uur met voldoende diepgang en vermaak. 3 ronden is wel het maximum aantal dat je wilt rijden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je ooit 7 ronden wilt doen; op een gegeven moment ben je wel uitgekocht. Ik kijk uit naar de nieuwe kaarten die dit jaar uitkomen.
Chicago Express
Een wat mij betreft nog altijd ondergewaardeerd spel. Het leert je dat een maatschappij niet van jou is, maar dat het slechts een vehicle is waarin je aandelen hebt. De emergent alliances (meerdere spelers hebben een belang in dezelfde maatschappij, maar niet per se even groot) zorgen voor interessante concepten. Wel met 4 spelers spelen als je het niet tig keer hebt gespeeld, omdat de balans dan het beste is.
Codenames: Pictures

(4x)
Misschien nog wel beter dan z'n oudere broer,
Codenames. Het enige nadeel is dat als er wat neutrale kaarten uit zijn, dat je tegen het einde bijna zeker weet welke van een ander zijn. Er komt dan een deductie-element in, dat ik misschien niet helemaal waardeer.
Dominion

(5x)
Nog steeds de beste deck-builder die ik ken. Met 4 spelers word ik verdrietig, maar met 2 spelers speelt het lekker door en is het altijd weer vermaak.
Dutch Intercity
Een aardig auction-spelletje voor tussendoor. Ik heb wel het idee dat als je in het begin een share voorligt, dat het erg moeilijk is om dat nog in te lopen door de andere spelers. Vermakelijk op z'n tijd.
Honshu
Een spelletje met niet al te moeilijke regels. Het tableau-build aspect is erg leuk, maar behalve dat duurt het spel gewoon veel te lang. Een uur voor 12 kaartjes. Voor die tijd zijn er genoeg andere spellen die beter zijn, of die net zo goed zijn en veel minder lang duren. Erg jammer.
Pax Renaissance
Net wat te tactisch voor mij, maar het speelt wel veel sneller dan z'n oudere broers.
Pax Porfiriana vind ik nog steeds het beste spel uit de Pax-series, omdat de balans tussen strategie en tactiek daarin beter is uitgewerkt.
Race for the Galaxy
Een heerlijk tussendoortje of als afsluiter. Het actie-selectie mechanisme is erg goed en maakt dat iedereen altijd bezig is. Het strategische element van Race is net wat beter dan in
Roll for the Galaxy, waardoor deze voor mij een

hoger scoort. De randomheid van de kaartjes is wel nét iets groter. Wat minder geschikt voor de casual gamer, als je niet weet hoe je je strategie moet uitwerken.
De Mol / The Resistance
Ik had dit al een tijd niet gespeeld. Ik moet zeggen dat ik al een tijdje geen behoefte meer heb aan dit spel en ook dit keer had ik er geen lol in. Ik denk dat als je dit te vaak met dezelfde groep hebt gespeeld dat het spel-element een beetje weg is. 7 spelers is volgens mij het juiste aantal om dit spel te spelen. Met nieuwe mensen is het een fantastisch spel, maar als je het te vaak met dezelfde mensen hebt gedaan is het voor mij een sleur.
Secret Hitler

(2x)
Een aardig alternatief voor
The Resistance. Ook deze is het beste als je met 7 spelers bent. Het bluf-aspect is wel nihil; het wordt vooral een spel van wie het beste kan liegen (of niet). Daarom zeker niet zo goed als The Resistance.
Shadow Hunters
Dit spel voelt aan alsof het uit de jaren '80 vorige eeuw komt. En dan blijkt het een spel uit 2005 te zijn. Als je niet aan de beurt bent heb je echt helemaal niets te doen. Wat een traagheid. Ik heb geen enkele interesse om dit spel nogmaals te spelen.
Snowdonia
Eén van de beste worker-placements als je het mij vraagt. De setup is aanpasbaar en de randomheid van het weer en de cubes die uitkomen maakt dat het spel elke keer anders speelt. Doordat je het weer een aantal beurten vooruit weet, is het geen tactisch luck-fest, maar zijn er daadwerkelijk leuke strategische beslissingen, terwijl je niet 10 beurten vooruit hoeft te denken. En aangezien je maar 2-3 workers per ronde hebt, is elke beslissing belangrijk.
Trains
Een prima alternatief voor
Dominion of
Automobiles. Het spel zelf werkt goed, maar de standaard maps zijn alleen niet echt geschikt voor 2 spelers. Binnenkort maar eens kijken naar wat uitbreidingen.