Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door ozymandias »

21 Days :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Street Rod: The Card Game :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Sagrada
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Agricola :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: eerste indruk
Eerste keer dat ik deze klassieker mocht spelen en dat was wel even andere koek.
Het was dus voornamelijk afzien, want de keuzes en de juist combinaties op de goede momenten spelen heeft toch wel wat ervaring nodig. Desalniettemin erg interessant en wil hem zeker nog een keer willen spelen nu ik een beter idee heb wat er kan en vooral wanneer. Het is een spel waar je gedwongen wordt het te doen met wat je hebt en dat is een flinke uitdaging. Ik zie deze nog wel groeien in het aantal sterren, maar voor nu ben ik enigszins sceptisch of ik het daadwerkelijk zo goed ga vinden als vele anderen.
Ik wil hem graag ook vergelijken met Caverna welke mij meer aanspreekt, zoals ik het nu zou beoordelen, en ik toch wel een mooie Uwe in de collectie zou willen hebben.

Unfair :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Deze keer gespeeld zonder Wereldvrede en dat is toch wel meteen een flinke portie meer take that. We speelde met zijn tweeën en dan is het wat mij betreft toch wel te veel gericht op het slopen van elkaars parken en ook nog eens puur omdat het kan.
Er zijn wel mitigerende stappen die je kunt nemen, maar dat gaat dan toch weer wat van het bouw plezier af. Je moet veel kaarten opofferen of speciaal enkel nog zaken doen om te verdedigen of gewoon zelf meer gaan moeten aanvallen...een over en weer cirkeltje dus.
De stadskaarten geven al genoeg momenten waarop je het gekozen plan zal moeten aanpassen. De mate van take that had wat ons betreft niet zo ver doorgetrokken hoeven te worden. Nu verschilt het wel per gekozen deck, maar dat zou betekenen dat er minimaal 2 van de 5 niet meer gebruikt kunnen worden en dat is zonde.
Nu kan het met meer spelers wel anders zijn (of juist niet), dus ik ben nog wel benieuwd hoe dat speelt. Het is wel ontzettend jammer, want het thema en het spel verder vind ik echt geweldig.

Shadowrun Crossfire :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: 6x
Mijn broertje had deze al een tijdje liggen en we hebben hem eindelijk kunnen spelen.
Wat een gaaf spel, super lastig, maar super goed in elkaar gezet. We hebben samen ook een tijd de rpg gespeeld en er zit wel wat zweem daar van in het spel.
De spelregels zijn wel matig geschreven en we hadden toch wat regels verkeerd geïnterpreteerd. Ook zal het late tijdstip niet hebben meegeholpen waarop wij begonnen met het spel. De volgende dag met hulp van google en BGG alles uitgezocht en nog wat potjes helemaal correct kunnen spelen. Deze gaat zeker vaker op tafel komen.
(Er komt ook een nieuw spel op basis hiervan, Dragonfire, dus die staat zeker op de watchlist.)

Love Letter: Batman edition :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: 1x
Tof artwork en speelt lekker snel weg. Altijd goed voor tussendoor.

Kemet :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: 2x
Thema top, ziet erg fantastisch uit, spel is lekker aanvallen (hier dus wel waar het hoort ipv zoals Unfair) en je hebt meerdere manieren om het spel te winnen. Het spel schaalt ook best goed tussen 2 en 5 spelers en dat is wel top voor een wargame. Ik ben nu ook heel benieuwd naar de andere titels uit deze serie van Matagot en wat deze brengen.

Gluck Auf: Das große Kartenspiele :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: eerste indruk
Het "kleine broertje" van het bekende bordspel. Hier maak je gebruik van je handkaarten welke je in oplopende waarden zal moeten uitspelen op de mogelijke actie velden als er al iemand je voor gegaan is. Je probeert hierbij de kolen te matchen met de wagens om deze vervolgens met je treinen zo efficiënt mogelijk te verschepen en dan te voldoen aan je contracten. Ondanks dat het een kleinere doos is, is dit een flink jongen als hij op tafel ligt en zit er lekker veel spel in dat kleine doosje. Een aanrader wat ons betreft.
Asphyxion
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: https://spelbaron.nl

Bericht door Asphyxion »

Legends of Andor - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Voor de tweede keer Andor gespeeld, dit keer met een nieuwe groepen dus eerst weer de introductie legende gedaan. Dat ging allemaal goed. Daarna Legende 2 gedaan en hier werden we flink verslagen door het niet in de gaten hebben hoe de monsters zouden bewegen bij het einde van de dag. Hierdoor was de Rietburcht plots omsingeld door allemaal monsters.

Toch weer mee vermaakt.
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Cry Havoc :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
4e keer, waarvan 1x met 2, 1x met 3 en 2x met 4. We speelden met 4 en ik was wederom de Troggs (omdat ik nu eenmaal met groen speel....). Vorige keer was ik kansloos, omdat ik heel snel wat uitgespreid met mijn units, maar dit keer probeerde ik alles beter bij elkaar te houden en dat had ik snel zo'n voorsprong dat niemand meer in de buurt kwam. Scoren kwam slechts 2x voor (+ de eindtelling), dus dat hielp mij ook om iedereen op afstand te houden.

Vind het wel een goed spel en opvallend dat iedere keer een ander ras ruim wist te winnen, dus hoewel asymmetrisch hebben alle rassen toch duidelijke voordelen, waarbij het vooral van belang is dat je deze weet te benutten. Heb mijn exemplaar inmiddels verkocht en heb daar wel vrede mee. Om deze goed te spelen moet je feitelijk vaker spelen, maar dat gebeurt in onze groep toch niet.
Afbeelding
AlexHL
Matroos

Bericht door AlexHL »

Burgle Bros gespeeld met z'n vieren. Erg leuke co-op. Snelle beurten, prima moelijkheidsgraad en het spel heeft een fijn gevoel voor humor.
Laatst gewijzigd door AlexHL op wo 24 mei 2017, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
BoardGameGeek: AlexHL • PSN: alxtira
Asphyxion
Grote Dienaar

Bericht door Asphyxion »

Vrijdag - :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Wel erg moeilijk, zelf op het laagste niveau. Regels zijn zeer onduidelijk, heb wel moeten terugvallen op BGG om wat vragen met betrekking tot kaarten uit te zoeken.
DeKerstman
El Capitan

The Colonists :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Eerste keer dat ik het niet solo speelde :P Was wederom vermakelijk, spel zit zeer degelijk in elkaar. Meteen een vervolgafspraak gepland om de volgende era('s) te spelen.

Agricola 2 spelers :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Agricola-light, but in a good way
Leuk om te doen, speelt erg snel zonder "last" van het voeden van je werkers, uitbreiding van de woning, gezinsuitbreiding enz. en binnen een half uur klaar.
Afbeelding
Wim G.
Garnaal

Bericht door Wim G. »

StarWars-Rebellion. :ster: :ster: :ster: :ster:
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Yokohama :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: eerste indruk
Korte eerste indruk, wat een gaaf spel! De deluxe versie van TMG ziet er fantastisch uit en het speelt lekker vlotjes weg. Het heeft wel iets weg van Istanbul, maar dat is eigenlijk alleen maar een racegame en in Yokohama zit veel meer strategie en vele meer mogelijkheden om punten te scoren. De herspeelbaarheid met de variabele setup en de diverse technologieën is ook plezant hoog. Oftewel, dit lijkt zo maar een kandidaat voor top 9 van het jaar te kunnen gaan worden (ondanks dat het officieel een 2016 spel is).
Dat is natuurlijk wel een initieel gevoel ;-)

Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Het Dorp :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Met 2 spelers, was weer een leuke pot. Speelde het zelf voor de 5e keer, voor mijn medespeler was het de eerste keer en die was ook enthousiast.

Onirim :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Leuk spel, mits op de app (hoef je niet continue je deck te schudden).
Afbeelding
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Hier is wat oudere spellen op tafel gekomen:

Paris Paris :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Afbeelding
Dit is een typische Michael Schacht spel, niet al teveel regels, het speelt vlot en gestroomlijnd, het is wel mijn type spel. Ik vind dit wel een elegant spel,

Expedition: Famous Explorers :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Afbeelding
Dit spel is Michael Kriesling spel een al wat ouder ontwerp, dit is een zeer leuk spel.
Er zijn 3 expeditie routes waar alle spelers aan kunnen leggen....ze proberen deze te manipuleren om zodoende hun bezienswaardigheden op het bord aan te doen waarmee ze punten kunnen scoren.
Mijn versie is de laatste editie van 2013 (kickstarter) Het ziet er prachtig uit. Een aanrader dit spel als je het kan vinden, moeilijk te vinden.

Pecunia Non Olet second edition :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Afbeelding
Dit is een grappig wat ouder kaart spelletje dat vorig jaar opnieuw is uitgebracht door Noris Spiele.
Je bent eigenaar van 3 latrines (wc) in de romeinse tijd en je probeert zoveel mogelijk geld te verdienen, van de bezoekers.
Je hebt verschillende soorten klanten, Senatoren, vrouwen, slaven en gewone burgers. Een senatoor wil niet direct naast een slaaf op de latrine zitten dus daar dien je rekening mee te houden en sommige klanten houden extreem lang een latrine bezet en leveren maar weinig op, deze schuif je graag bij je buurman/ vrouw in de schoenen, dit kan doormiddel van actie kaarten te spelen.

Op elke klant kaart staan twee cijfers in de linker bovenhoek hoeveel de klant opbrengt als hij of zij klaar is, en in de rechterbovenhoek hoeveel bruine (hoe toepasselijk) bruine staafjes je op de kaart moet leggen....zoveel beurten duurt het tot dat je betaald krijgt.

Ik heb mij wel vermaakt met dit spelletje dat ik overigens zonder uitbreiding modules heb gespeeld, daar zitten er standaard 5 van in de tweede editie als ik mij niet vergis.

Het enige echte Game of Thrones.
Afbeelding
Asphyxion
Grote Dienaar

Bericht door Asphyxion »

The Resistance: Avalon - :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Mijn collega's en ik spelen dit al ongeveer een jaar lang bij elke sprintwissel (dus elke 2 weken 2 tot 3 spelletjes) en nog steeds geeft het spel veel plezier.

Deception: Murder in Hong Kong - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
We hebben naast Avalon ook 1 ander spel geprobeerd: Spyfall. Dat werkte echter niet zo goed. Dit keer hebben we voor het eerst Deception: Murder in Hong Kong gespeeld. Ook een deduction game, maar dan minder een social deduction game. Keihard liegen is dus eigenlijk niet nodig. Ik ben 2x de forensic scientist geweest omdat ik het spel het best kende, dat ging redelijk goed: 2x de moordenaar te pakken, alleen 1x wisten ze de witness ook te raden. De laatste keer was ik de moordenaar: binnen 2 minuten was ik er al bij. Ik had echt de verkeerde kaarten gekozen. Ik vond het in ieder geval tof, 1 collega was iets minder enthousiast.
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler

Bericht door wennepen »

Hier kwam Great Western Trail op tafel. Wat een leuk spel! So much to do, maar je kan simpelweg niet alles doen. Supertoffe brainburner zonder té veel AP neigingen...
DeKerstman
El Capitan

Gran Dorado :ster: :ster: :ster: :halfster: :halfster: :geenster:
De eerste keer dat ik dit speelde, leuke deck builder van Dr Knizia. Wij speelden met 3. De andere twee hadden dit al een paar keer gespeeld en in het begin kon ik ze aardig bijhouden, maar op 2/3 zetten beiden een sprint in (ze eindigden tegelijk en de tie breaker moest het verschil maken) en bleef ik kansloos in het stof achter.... :shock:

Sagrada :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Daarna nog een potje Sagrada gespeeld, ook met 3. Begin deze steeds meer te waarderen. Moest helaas aan de verkeerde kant beginnen, waardoor al mijn witte vakjes in no-time waren gevuld en ik de laatste paar ronden enkele keren moest passen. De speler die het voor het eerst speelde wist als enige alle vakjes te vullen EN vrijwel volledig aan de drie bonussen te komen, waardoor zij meer punten had (75) dan wij samen (38-35) :lolno:
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

DeKerstman schreef: Sagrada :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
... De speler die het voor het eerst speelde wist als enige alle vakjes te vullen EN vrijwel volledig aan de drie bonussen te komen, waardoor zij meer punten had (75) dan wij samen (38-35) :lolno:
Dat heet beginnersgeluk :lol:
Afbeelding