Agricola
eerste indruk
Eerste keer dat ik deze klassieker mocht spelen en dat was wel even andere koek.
Het was dus voornamelijk afzien, want de keuzes en de juist combinaties op de goede momenten spelen heeft toch wel wat ervaring nodig. Desalniettemin erg interessant en wil hem zeker nog een keer willen spelen nu ik een beter idee heb wat er kan en vooral wanneer. Het is een spel waar je gedwongen wordt het te doen met wat je hebt en dat is een flinke uitdaging. Ik zie deze nog wel groeien in het aantal sterren, maar voor nu ben ik enigszins sceptisch of ik het daadwerkelijk zo goed ga vinden als vele anderen.
Ik wil hem graag ook vergelijken met Caverna welke mij meer aanspreekt, zoals ik het nu zou beoordelen, en ik toch wel een mooie Uwe in de collectie zou willen hebben.
Unfair
Deze keer gespeeld zonder Wereldvrede en dat is toch wel meteen een flinke portie meer take that. We speelde met zijn tweeën en dan is het wat mij betreft toch wel te veel gericht op het slopen van elkaars parken en ook nog eens puur omdat het kan.
Er zijn wel mitigerende stappen die je kunt nemen, maar dat gaat dan toch weer wat van het bouw plezier af. Je moet veel kaarten opofferen of speciaal enkel nog zaken doen om te verdedigen of gewoon zelf meer gaan moeten aanvallen...een over en weer cirkeltje dus.
De stadskaarten geven al genoeg momenten waarop je het gekozen plan zal moeten aanpassen. De mate van take that had wat ons betreft niet zo ver doorgetrokken hoeven te worden. Nu verschilt het wel per gekozen deck, maar dat zou betekenen dat er minimaal 2 van de 5 niet meer gebruikt kunnen worden en dat is zonde.
Nu kan het met meer spelers wel anders zijn (of juist niet), dus ik ben nog wel benieuwd hoe dat speelt. Het is wel ontzettend jammer, want het thema en het spel verder vind ik echt geweldig.
Shadowrun Crossfire

6x
Mijn broertje had deze al een tijdje liggen en we hebben hem eindelijk kunnen spelen.
Wat een gaaf spel, super lastig, maar super goed in elkaar gezet. We hebben samen ook een tijd de rpg gespeeld en er zit wel wat zweem daar van in het spel.
De spelregels zijn wel matig geschreven en we hadden toch wat regels verkeerd geïnterpreteerd. Ook zal het late tijdstip niet hebben meegeholpen waarop wij begonnen met het spel. De volgende dag met hulp van google en BGG alles uitgezocht en nog wat potjes helemaal correct kunnen spelen. Deze gaat zeker vaker op tafel komen.
(Er komt ook een nieuw spel op basis hiervan, Dragonfire, dus die staat zeker op de watchlist.)
Love Letter: Batman edition

1x
Tof artwork en speelt lekker snel weg. Altijd goed voor tussendoor.
Kemet

2x
Thema top, ziet erg fantastisch uit, spel is lekker aanvallen (hier dus wel waar het hoort ipv zoals Unfair) en je hebt meerdere manieren om het spel te winnen. Het spel schaalt ook best goed tussen 2 en 5 spelers en dat is wel top voor een wargame. Ik ben nu ook heel benieuwd naar de andere titels uit deze serie van Matagot en wat deze brengen.
Gluck Auf: Das große Kartenspiele
eerste indruk
Het "kleine broertje" van het bekende bordspel. Hier maak je gebruik van je handkaarten welke je in oplopende waarden zal moeten uitspelen op de mogelijke actie velden als er al iemand je voor gegaan is. Je probeert hierbij de kolen te matchen met de wagens om deze vervolgens met je treinen zo efficiënt mogelijk te verschepen en dan te voldoen aan je contracten. Ondanks dat het een kleinere doos is, is dit een flink jongen als hij op tafel ligt en zit er lekker veel spel in dat kleine doosje. Een aanrader wat ons betreft.