Grand Cru
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
fatum
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: X-Wing: imperial !
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Grand Cru
Je vind een video presentatie van het spel hier:
http://www.boardgamegeek.com/video/2831
Het is nog niet de definitieve laypout, maar het geeft al wel een goed idee van hoe het eruit zal gaan zien.
http://www.boardgamegeek.com/video/2831
Het is nog niet de definitieve laypout, maar het geeft al wel een goed idee van hoe het eruit zal gaan zien.
-
Aras
- Geheim Genootschap
-
sprangers_stefan
- Grote Dienaar
omdat er dit jaar zoveel spellen zijn die wijn als thema hebben, had ik graag eens gehoord welke de ervaringen al zijn met dit spel, om dan een goede vergelijking te maken met vinhos.
-
NielsZW
- Hazelnoot Ridder
Is dat niet een leuke vs.?
Grand cru vs. Vinhos?
Grand cru vs. Vinhos?
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Mijn ervaringen zijn als volgt: ondanks het lieve uiterlijk is Grand Cru een gemeen en hard spel. De leercurve voor beginners is aanzienlijk, en ze zullen flink op hun donder krijgen (lees: gigantisch verliezen tot op het punt waar je denkt ‘Fuck this shit, ik ga wat anders doen’). Alles in dit spel heeft een vrij precieze geldwaarde die afhangt van de situatie op het bord, de wijnkelders, wat je linker- en rechterbuur doen, en het tijdstip in het spel. Maak hier categorisch fouten mee en iemand gaat er letterlijk met de winst vandoor zonder dat je er iets aan kan doen.
Grand Cru is eigenlijk helemaal geen spel over wijn: het is een spel over een lening aangaan en die zo snel mogelijk terugbetalen. Je kunt ervoor kiezen om een kleine lening aan te gaan en met een kleine wijngaard je ding te doen; of je kunt ervoor kiezen om een grote lening aan te gaan om een grote wijngaard op te zetten en met een zekere brute force aan de gang te gaan. Het spel maalt er niet om; het maalt er wel om om je de duimschroeven zo stevig mogelijk aan te draaien.
Ook al heb ik Vinhos nog niet gespeeld: ik denk dat Grand Cru wel eens door de keiharde spelpatronen het moeilijkere spel zou kunnen zijn. Vinhos lijkt me namelijk vooral veel dingen doen en op geschikte momenten punten verdienen; iets dat Grand Cru niet kent.
Grand Cru is eigenlijk helemaal geen spel over wijn: het is een spel over een lening aangaan en die zo snel mogelijk terugbetalen. Je kunt ervoor kiezen om een kleine lening aan te gaan en met een kleine wijngaard je ding te doen; of je kunt ervoor kiezen om een grote lening aan te gaan om een grote wijngaard op te zetten en met een zekere brute force aan de gang te gaan. Het spel maalt er niet om; het maalt er wel om om je de duimschroeven zo stevig mogelijk aan te draaien.
Ook al heb ik Vinhos nog niet gespeeld: ik denk dat Grand Cru wel eens door de keiharde spelpatronen het moeilijkere spel zou kunnen zijn. Vinhos lijkt me namelijk vooral veel dingen doen en op geschikte momenten punten verdienen; iets dat Grand Cru niet kent.
-
Dierik
- Erelid
Dit klinkt alsof je dat zelf zo ervaren hebtcymric schreef:De leercurve voor beginners is aanzienlijk, en ze zullen flink op hun donder krijgen (lees: gigantisch verliezen tot op het punt waar je denkt ‘Fuck this shit, ik ga wat anders doen’).
-
thesid
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Koek en Spel
Ik gelukkig nietDierik schreef:Dit klinkt alsof je dat zelf zo ervaren hebtcymric schreef:De leercurve voor beginners is aanzienlijk, en ze zullen flink op hun donder krijgen (lees: gigantisch verliezen tot op het punt waar je denkt ‘Fuck this shit, ik ga wat anders doen’).![]()
-
sprangers_stefan
- Grote Dienaar
dit klinkt al zeer vermakelijk...
-
SIR Louis
- Veenboer
er is ook een review gedaan door drakkenstrike(ik hoop dat het juist gespeld is) op BGG ( http://www.boardgamegeek.com/video/4018 ... kdown-vide )