Grand Cru

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Aras
Geheim Genootschap

Grand Cru

Bericht door Aras »

Is er iemand met meer info en foto's van het spel?
Afbeelding

Labels:
BaSL
Team Bordspelmania

Re: Grand Cru

Bericht door BaSL »

Afbeelding
fatum
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: X-Wing: imperial !
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door fatum »

Je vind een video presentatie van het spel hier:
http://www.boardgamegeek.com/video/2831

Het is nog niet de definitieve laypout, maar het geeft al wel een goed idee van hoe het eruit zal gaan zien.
Afbeelding
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Bedankt, heb nu een goed beeld van het spel.
Afbeelding
sprangers_stefan
Grote Dienaar

Bericht door sprangers_stefan »

omdat er dit jaar zoveel spellen zijn die wijn als thema hebben, had ik graag eens gehoord welke de ervaringen al zijn met dit spel, om dan een goede vergelijking te maken met vinhos.
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Is dat niet een leuke vs.?

Grand cru vs. Vinhos?
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Hmmmm..... :thumbup:
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Mijn ervaringen zijn als volgt: ondanks het lieve uiterlijk is Grand Cru een gemeen en hard spel. De leercurve voor beginners is aanzienlijk, en ze zullen flink op hun donder krijgen (lees: gigantisch verliezen tot op het punt waar je denkt ‘Fuck this shit, ik ga wat anders doen’). Alles in dit spel heeft een vrij precieze geldwaarde die afhangt van de situatie op het bord, de wijnkelders, wat je linker- en rechterbuur doen, en het tijdstip in het spel. Maak hier categorisch fouten mee en iemand gaat er letterlijk met de winst vandoor zonder dat je er iets aan kan doen.

Grand Cru is eigenlijk helemaal geen spel over wijn: het is een spel over een lening aangaan en die zo snel mogelijk terugbetalen. Je kunt ervoor kiezen om een kleine lening aan te gaan en met een kleine wijngaard je ding te doen; of je kunt ervoor kiezen om een grote lening aan te gaan om een grote wijngaard op te zetten en met een zekere brute force aan de gang te gaan. Het spel maalt er niet om; het maalt er wel om om je de duimschroeven zo stevig mogelijk aan te draaien.

Ook al heb ik Vinhos nog niet gespeeld: ik denk dat Grand Cru wel eens door de keiharde spelpatronen het moeilijkere spel zou kunnen zijn. Vinhos lijkt me namelijk vooral veel dingen doen en op geschikte momenten punten verdienen; iets dat Grand Cru niet kent.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

cymric schreef:De leercurve voor beginners is aanzienlijk, en ze zullen flink op hun donder krijgen (lees: gigantisch verliezen tot op het punt waar je denkt ‘Fuck this shit, ik ga wat anders doen’).
Dit klinkt alsof je dat zelf zo ervaren hebt :wink: Maar ik wordt wel nieuwsgiering langzamerhand, toch eens kijken of ik dit eens ergens kan spelen.
thesid
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Koek en Spel

Bericht door thesid »

Dierik schreef:
cymric schreef:De leercurve voor beginners is aanzienlijk, en ze zullen flink op hun donder krijgen (lees: gigantisch verliezen tot op het punt waar je denkt ‘Fuck this shit, ik ga wat anders doen’).
Dit klinkt alsof je dat zelf zo ervaren hebt :wink:
Ik gelukkig niet 8) , maar mijn vaste speelpartner vindt Grand Cru om die reden niet leuk en zal het dan ook niet snel meer gaan spelen. Ik vind het wel een behoorlijke uitdaging, dat managen van die lening en het in de gaten houden wat de anderen doen.
sprangers_stefan
Grote Dienaar

Bericht door sprangers_stefan »

dit klinkt al zeer vermakelijk...
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

er is ook een review gedaan door drakkenstrike(ik hoop dat het juist gespeld is) op BGG ( http://www.boardgamegeek.com/video/4018 ... kdown-vide )