Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

DeKerstman
El Capitan

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door DeKerstman »

Pandemie :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Near and Far :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Magic Maze :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Century: De Specerijenroute :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Er wordt gezegd dat dit een Splendorkiller is, en men heeft gelijk.
Het speelt lekker soepel en is zo uitgelegd.
Mooie kaarten en artwork, en zodra de mat leverbaar is wordt deze aangeschaft.
Afbeelding
Geurt
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Geurt

Bericht door Geurt »

2x Shadows over Camelot :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:
Deze lage waardering komt voort uit het feit dat de verrader zich vanaf beurt 1 vol op het plaaten van kattas storte. Hier is met 3 Loyale Ridders gewoon niet tegenop te boksen met als gevolg 2x eenvoudig winst voor de verrader. :( Wat doen we fout? :problem:
Maarten&Gaatske
Stamhoofd

Bericht door Maarten&Gaatske »

Ik vind het wel amusant dat hier op BSM lieden waren die heel veel zin hadden om The 7th Continent te ontvangen, eindelijk, na bijna 2 jaar geleden het te hebben gebacked op KS.

Vreemd om te ontdekken, nu dat de backers het spel hebben ontvangen, er geen enkel teken meer is geweest dat er iemand het gespeeld heeft/ of zijn mening heeft gegeven over dit spel.

Dus wie? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen..........
Ik haat spellen.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Maarten&Gaatske schreef: Ik vind het wel amusant dat hier op BSM lieden waren die heel veel zin hadden om The 7th Continent te ontvangen, eindelijk, na bijna 2 jaar geleden het te hebben gebacked op KS.

Vreemd om te ontdekken, nu dat de backers het spel hebben ontvangen, er geen enkel teken meer is geweest dat er iemand het gespeeld heeft/ of zijn mening heeft gegeven over dit spel.

Dus wie? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen..........
Te druk met spelen denk ik om er hier iets over te schrijven :D, want gespeeld wordt het zeker (en goed gewaardeerd ook; zie de BGG ranking omhoog gaan met de dag).
Geurt
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Geurt

Bericht door Geurt »

Afgelopen 4 dagen:

Shadows over Camelot :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
3x gespeeld met 6 spelers dit Is een ideaal aantal voor dit spel.

Saboteur kaartspel :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
5x gewoon leuk om de avond mee te starten of te sluiten

7Wonders Duel :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
3x tof spelletje wat zeker vaker op tafel gaat komen.
LarsButNotLeast
Rooster Booster

Bericht door LarsButNotLeast »

roubosga schreef: Century: De Specerijenroute :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Er wordt gezegd dat dit een Splendorkiller is, en men heeft gelijk.
Naar mijn mening heeft "men" dat niet. Splendor is laagdrempelig, snel gespeeld en erg aantrekkelijk voor nieuwe spelers. Century is dat niet. Het deckbuilden en het maken van combo's is alleen voor gamers interessant.

Persoonlijk vond ik Century niet zo bijzonder. Blokjes omzetten in andere blokjes om een paar kaarten te kopen is voor mij niet het toppunt van een spelervaring. De "hype" rond dit spel heeft meer te maken met a) een Golum editie die zeer moeilijk te krijgen is en b) de mogelijkheid de spelmechanieken met 2 andere, toekomstige bordspellen te combineren.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ik heb totaal geen last van welke hype dan ook, vind de term Splendorkiller niet boeiend en vind De Specerijenroute een elegante en verdomd leuke lichte deck builder/motorbouwer, die ik ook buiten de kring van veelspelers met succes op tafel krijg.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ook ik ben nog niet helemaal overtuigd van Century.
Ik wacht even de uitbreiding van Splendor af. 3 van 4 modules zouden daar wel de moeite waard van zijn als ik de reviewfilmpjes mag geloven.
Afbeelding
Asphyxion
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: https://spelbaron.nl

Bericht door Asphyxion »

For Sale - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Geinig auctioning spelletje. Maar 2 rondes gedaan met 6 spelers dus nog weinig tactiek/strategie weten te vinden. Speelt waarschijnlijk wel beter met minder spelers omdat na de eerste ronde bieden je meestal niet hoger kunt bieden. Speelt wel lekker snel en is super snel uit te leggen.
GRDavies
Rooster Booster

Bericht door GRDavies »

Erwin schreef: Ik heb totaal geen last van welke hype dan ook, vind de term Splendorkiller niet boeiend en vind De Specerijenroute een elegante en verdomd leuke lichte deck builder/motorbouwer, die ik ook buiten de kring van veelspelers met succes op tafel krijg.
Ik wil absoluut niet de term Splendorkiller in de mond nemen, maar ik moest wel aan Splendor denken bij de volgende Kickstarter:
The King's guild
Door de gelimiteerde pool van fiches/chips
Eigen limitatie van maximale voorraad
Fiches weer inzetten voor $items

Ik heb uiteindelijk toch besloten om het niet te backen, omdat het misschien iets teveel raakvlak heeft met Splendor desondanks dat het systeem ietsje meer keuzestress geeft in wat je met je fiches kan. Begrijp me goed, ik vind Splendor een leuke game, maar de kracht zit 'm juist in de simpelheid en Kings Guild heeft dan niet echt veel meer diepgang tov Splendor te bieden. Naast het feit dat ik toch weer de nodige KS-projecten al weer heb gebackt, kon ik maar ergens tijd kopen :lol:

Ik ben wel benieuwd naar de uitbreiding van Splendor ff kijken of het wat frisse ideeen te bieden heeft.
Afbeelding
Lyon
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: サイコロさん

Bericht door Lyon »

Quadropolis :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Vier spelers.
Blijft een leuk puzzelspelletje. Lekker je eigen gang gaan om een kleurrijke stad op te bouwen, beetje verschillende strategieën proberen... Uiteindelijk komt het er vaak op neer dat iedere speler 4 of 5 verschillende gebouwen gebruikt in plaats van zich volledig op één soort te storten. Drie van de vier spelers gingen bij dit potje voor havens, dus dat maakt het lastig meer dan één rij van vier ervan te maken op je bordje. De winnaar won door een appartementen/winkelstrategie: veel bewoners binnenharken en die in je winkels dumpen. Daar heb ik in het verleden ook al twee keer mee gewonnen, dus het is een strategie die je bij je andere spelers in de gaten moet houden: zorg ervoor dat ze niet teveel mensen krijgen om hun winkels mee te vullen!

Flamme Rouge :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Eerste keer. Vier spelers.
Ik ben altijd bereid wat nieuws te proberen, dus Flamme Rouge kwam op tafel. Het deed me direct denken aan Snow Tails, een ander racespel waarbij je over een parcours racet en telkens twee kaarten speelt. Maar waar Snow Tails voor mij echt als een spannende race aanvoelde, deed FM voor mij aan als een repititief en zoutloos gebeuren. De pionnen blijven voortdurend dicht bij elkaar, onder meer vanwege het slipstreammechanisme waardoor achterliggende pionnen een plaatsje vooruit mogen. Daardoor voelde de colonne wielrenners voor mij meer aan als een langzaam voortbewegend regenbooggeleimonster dan een race waarbij de deelnemers telkens door elkaar heen manoeuvreren. Voor tweederde van het spel lijkt het ook niet echt uit te maken wat je doet, als je maar niet te ver naar voren gaat en niet te ver achter blijft hangen: pas tegen het eind hoef je pas te sprinten en je hoge kaarten op te gooien.

Er gebeurt gewoon te weinig om dit spel spannend te maken. Snow Tails heeft obstakels, bochten om rekening mee te houden en tegenspelers die je kan rammen. FR heeft helemaal niks van dat: geen obstakels, geen verschillende weersomstandigheden, geen kaarten die iets anders doen dan snelheid bepalen, geen lekke banden, niks. Ja, misschien de heuvels die je minimum-/maximumsnelheid bepalen, maar dat zorgde er alleen maar voor dat spelers heuvel af hun lage kaarten dumpten. Ik snap niet waarom dit spel bestaat met Snow Tails op de markt, want voor mij doet dat qua gameplay alles beter, en ST is acht jaar ouder! Je zou kunnen zeggen dat FR thematisch is met hoe de colonne bij elkaar blijft, maar dat houdt het spel voor mij eerder tegen qua gameplayervaring dan dat het bijdraagt aan het plezier.

Kortom, Flamme Rouge kan mij helaas simpelweg niet boeien met hoe weinig het te bieden heeft. Je bouwt niks op: je speelt simpelweg twee kaarten en beweegt je mannetjes vooruit, en dat is het. Misschien dat racespellen niet echt mijn genre zijn, maar juist daarom moeten ze wat extra's te bieden hebben, want anders kan je net zo goed gaan ganzenborden.

2x HMS Dolores :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Eerste keer. Vier spelers.
Van dit spel had ik niet eerder gehoord, maar toen het werd omschreven als een onderhandelspel was ik wel benieuwd. En ik moet zeggen: ik heb me hier kostelijk mee vermaakt! Je bent altijd aan de beurt met een andere speler en probeert vier kaarten met elkaar te verdelen. Dit doe je door een steen-papier-schaar-achtig spel met elkaar te spelen, waarbij de uitkomst bepaalt hoe de buit wordt verdeeld: ieder de helft, 1 om 3, winner takes all of alles van tafel. Het prisoner's dilemma speelt hier ook weer heerlijk op in.

Wat het voor mij vooral interessant maakt is dat je verschillende sets probeert te verzamelen, maar alleen de sets scoort waarin je hoogste en laagste waarde hebt. Dan kan het zijn dat je laagste set op dat moment een waarde van 3 is, en dus geen nieuwe sets wil, waardoor je misschien toch eerder geneigd bent naar een half om half in plaats van alles te willen pakken, want er zitten geen kaarten in de stapel die strikt slecht zijn omdat ze bijvoorbeeld minpunten geven. En als aan het eind al je stapels precies dezelfde waarde hebben, wordt je score verdubbeld. Wonder boven wonder lukte het mij bij het tweede potje vijf sets te hebben van drie waardoor ik dertig punten scoorde en won, maar dat was meer geluk dan wijsheid. Het moment waarbij ik en een andere speler allebei voor 'peace' gingen was ook een juichmoment waard, omdat het vaak juist de meest nadelige keuze is. Dit spel heeft voor mij de nodige lachmomenten opgeleverd en is niet te lang, dus was een prima afsluiter van een gezellige avond. :)
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Rococo - boven verwachting leuk!
Störtebeker - ouderwets lachen!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

mazinho schreef: Rococo - boven verwachting leuk!
Störtebeker - ouderwets lachen!
Rococo ook vorig weekend voor het eerst gespeeld. Heerlijk spel!
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Voor het eerst?
Amai dacht zeker dat je deze al veel zou gespeeld hebben.
Ik vind hem ook geweldig spelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk