Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
alrick schreef:Langschip is een gangbaar Nederlands woord
Maar daarom niet minder lelijk (en dat is precies wat ik zei).
alrick schreef:maar waarom zou je het niet gewoon een drakkar noemen? En dan heb je algemene drakkars en privé drakkars.
Omdat je dan doorschiet naar de andere kant. Je wil het speelmateriaal mooie termen geven, maar niet een té specifieke naam die slechts bij een wat selectere groep mensen bekend is.
In die zin vind ik Vikingschip nog steeds de beste optie.
Ik ben uiteindelijk voor Langschepen gegaan omdat ik vind dat je als vertaler ook rekening moet houden met de keuze van de designer. Aangezien Viking ship ook een bestaand woord is in het Engels maar de designer toch voor Long ship gekozen heeft, vind ik dat ik dat niet moet aanpassen.
Drakkar was sowieso geen optie aangezien dat één type Langschip is en ik heb nog niet alle kaarten in het spel gezien, misschien zijn er wel meerdere verschillende types weergeven (waaronder dan mogelijk ook een Drakkar).
De regels zijn reeds doorgestuurd, maar iets waar ik ook even over heb moeten nadenken was de vertaling van Viking warrior: vikingkrijger of vikingstrijder...
Beide zijn naar mijn weten even juist, maar ik vind krijger gevoelsmatig mooier dus heb ik daarvoor gekozen.
Blijft soms toch echt wel moeilijk.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Nieuwe opgave:
Ik ben momenteel de door een ander vertaalde regels van Scythe aan het redigeren en in Scythe beschikken de spelers over 'mechs' (grote, robotachtige oorlogsmachines die bestuurd worden door een 'chauffeur' voor zij die het niet zouden kennen).
De vertaler heeft 'mech' momenteel vertaald als 'robot', maar dat dekt de lading niet helemaal.
Wat denken jullie?
Robot of gewoon de Engelse benaming behouden? (uiteindelijk is 'mechanisch' een Nederlands woord).
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
Mech, mecha of meka, is meestal de afkorting voor mechanical driven robot vehicles dat ondertussen al ingeburgerd is in de Nederlandse community (beetje zoals andere Engelse, Franse of andere woorden uit een vreemde taal) en ik zou het dan ook houden op "Mechs".
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"
I support the gaming community by buying at my FLGS!
Nieuwe vertaalkwestie:
Wat heeft de voorkeur: rol je dobbelstenen of gooi je dobbelstenen?
Persoonlijk verkies ik het eerste, gooi je dobbelstenen klinkt zo overdreven
Maar ik vraag me af wat anderen verkiezen...
Ik zou hier een poll van willen maken, maar dat gaat volgens mij niet in een post, wel?
SPELHAMELS BEERSE:
The Iced One schreef:
Nieuwe vertaalkwestie:
Wat heeft de voorkeur: rol je dobbelstenen of gooi je dobbelstenen?
Persoonlijk verkies ik het eerste, gooi je dobbelstenen klinkt zo overdreven
Maar ik vraag me af wat anderen verkiezen...
Ik zou hier een poll van willen maken, maar dat gaat volgens mij niet in een post, wel?
Een lastige dit.
Persoonlijk zeg ik namelijk eerder "gooi" dan "rol"
Maar "rol" verwoordt denk ik beter wat er moet gebeuren dan "gooi".
Hoewel aan tafel met kleine kinderen je het beter over rollen kan hebben, maar in een handleiding zou ik gooien aanhouden.
Herkenbaar. Dat Kevin net begon met spelen (Mijn Eerste Boomgaard) maakten wij ook de fout om te zeggen 'je mag nu met de dobbelsteen gooien'. En daar ging dat ding door de kamer heen......
Hoewel aan tafel met kleine kinderen je het beter over rollen kan hebben, maar in een handleiding zou ik gooien aanhouden.
Herkenbaar. Dat Kevin net begon met spelen (Mijn Eerste Boomgaard) maakten wij ook de fout om te zeggen 'je mag nu met de dobbelsteen gooien'. En daar ging dat ding door de kamer heen......
Dat 'gooi de dobbelsteen' hebben wij ook wel afgeleerd. Gooien gebeurde bij de oudste altijd bovenhands.
Maar als ik nog een suggestie mag doen. Wat ik het mooiste vind is 'werp de dobbelsteen' dan kun je ook nog verwijzen naar de dobbelsteenworp.
The Iced One schreef:
Dan zou je een nieuw onderwerp aan moeten maken.
Ik heb even de startpost aangepast, dan moet ik het forum niet 'vervuilen' met polls, misschien kan dit draadje daar vaker voor gebruikt worden.
Werp de dobbelstenen vind ik overigens ook een mooie, beter dan gooi alleszins, maar dat ligt meer aan het woord zelf, de betekenis vind ik nog steeds wat overdreven voor de bedoelde actie
Een poll ivm deze kwestie vind je dus in de eerste post van dit draadje!
SPELHAMELS BEERSE: