Vooropgesteld denk ik dat de complexity rating volgens BGG van 2.0 , eerder naar 2,5 - 3.0 neigt en dan in de buurt van die 3.
Ook wij hebben de eerste keer gewonnen. Genoeg variatie met zelf te bepalen moeilijkheidsgraad en de extra varianten die je kan spelen met populaties (bevolkingen) en zgn doelkaarten die je voor het basisspel in de doos kan laten liggen.
Wij (2 spelers) speelden de zgn. -introductie moeilijkheidsgraad- en het basisspel zonder extra varianten/doelkaarten.
Voor de handleiding mag je gerust 45 minuten voor gaan zitten en als je eenmaal de uitgebreide spelersronde snapt en kent (ook op het speelbord weergegeven) speelt het vrij vlot. Wel altijd tactisch en scherp blijven; meerdere malen in het spel dat we dachten dat het niet meer fout kon gaan en dat in de volgende ronde half Nederland onder water stond is niks vreemds. Balans van het spel voor het eerste potje is erg goed te noemen! Tot op het eind spannend.
De ambachten (speciale eigenschappen van de karakters) geven naar mijn idee veel invloed. En dat heb je ook wel nodig. Wij hadden de timmerman en de pompbediender. Nog even uitvogelen of het allemaal evenwel gebalanceerd is. Met de overige karakters hebben wij nog niet gespeeld maar als ik de speciale eigenschappen van de schoonmaker en de magazijn manager zie, lijkt het mij minder interessant om één van deze twee krijgen.
Aan de andere kant moet je je er maar mee zien te redden; je mag je karakter zelf niet kiezen en per speler neem je 1 karakter uit een geschudde dek vooraf het spel echt begint. Kun je als positief of negatief opvatten. Ik vind dit positief om zo de geluksfactor - of geplande strategie- vooraf het spel al begint, niet te beïnvloeden.
Geluksfactor tijdens het spel zit wel degelijk hoog mbt de verschillende kaarten die je gedekt trekt en is de rode draad van hoe het spel gespeeld gaat worden. Het mooie is dan wel dat jij en je teamgenoten hier tactisch mee moeten omgaan en zo de strijd tegen het water naar je hand kunt zetten. Want -zo denk ik maar even aannemelijk- bij een watersnoodramp ben je net zo goed afhankelijk van de onvoorspelbaarheid (geluksfactor) van het water en dien je er het beste van te maken en er naar te handelen.
De eerste 15 minuten voelde voor mij wat overwelmend met de stappen per speler per ronde: Er zijn 5 stappen waarvan stap 1 weer verdeeld is in 4 acties en deze 4 acties zijn weer verdeeld in 10 keuzes. Gaandeweg speel je deze keuzes vrij vlot en begrijp je de connecties. Elke speler krijgt ook een overzichtskaart met deze 10 keuzes overzichtelijk samengevat.
Gevoel van succes na de overwinning bleef wel even hangen omdat je toch strategisch te werk gaat en samenwerkt. Al voelde het neerzetten van het laatste waterbouwwerk niet als het einde van het spel. Het was eerder een momentje van: 'We hebben nu dus gewonnen'? Dit komt denk ik omdat elke spelersronde 5 stappen kent en waarbij je een waterbouwwerk in de eerste stap (van de 5) kan neerzetten. De overige stappen hoef je dus niet meer te voltooien. Bij het neerzetten van het 4de bouwwerk is het spel direct afgelopen.
Bijna 2 uur gespeeld en voor een eerste keer zeker niet gek. De aangegeven 45-60 minuten op de doos voor een spel lijkt mij aan de korte kant als je de overwinning wilt claimen. Allicht dat wij na meerdere spellen ook wel in de buurt zouden komen richting 60-90 min.
Thematisch zit het allemaal goed. Het gevoel dat je ook daadwerkelijk bezig bent waar het om dit spel gaat loont; Nederland behoeden van de ondergang.
Speelbord was verrassend kleiner dan ik had gedacht maar zeker niet verkeerd! Integendeel.
Al met al voor de eerste partij en indruk: