Pandemic Rising Tide is verkrijgbaar

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Jaspervd
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: J.R.

Re: Pandemic Rising Tide is verkrijgbaar

Bericht door Jaspervd »

Mijn ervaring tot zo ver met hier en daar 'milde' spoilers 8) :

Vooropgesteld denk ik dat de complexity rating volgens BGG van 2.0 , eerder naar 2,5 - 3.0 neigt en dan in de buurt van die 3.

Ook wij hebben de eerste keer gewonnen. Genoeg variatie met zelf te bepalen moeilijkheidsgraad en de extra varianten die je kan spelen met populaties (bevolkingen) en zgn doelkaarten die je voor het basisspel in de doos kan laten liggen.
Wij (2 spelers) speelden de zgn. -introductie moeilijkheidsgraad- en het basisspel zonder extra varianten/doelkaarten.

Voor de handleiding mag je gerust 45 minuten voor gaan zitten en als je eenmaal de uitgebreide spelersronde snapt en kent (ook op het speelbord weergegeven) speelt het vrij vlot. Wel altijd tactisch en scherp blijven; meerdere malen in het spel dat we dachten dat het niet meer fout kon gaan en dat in de volgende ronde half Nederland onder water stond is niks vreemds. Balans van het spel voor het eerste potje is erg goed te noemen! Tot op het eind spannend.

De ambachten (speciale eigenschappen van de karakters) geven naar mijn idee veel invloed. En dat heb je ook wel nodig. Wij hadden de timmerman en de pompbediender. Nog even uitvogelen of het allemaal evenwel gebalanceerd is. Met de overige karakters hebben wij nog niet gespeeld maar als ik de speciale eigenschappen van de schoonmaker en de magazijn manager zie, lijkt het mij minder interessant om één van deze twee krijgen.
Aan de andere kant moet je je er maar mee zien te redden; je mag je karakter zelf niet kiezen en per speler neem je 1 karakter uit een geschudde dek vooraf het spel echt begint. Kun je als positief of negatief opvatten. Ik vind dit positief om zo de geluksfactor - of geplande strategie- vooraf het spel al begint, niet te beïnvloeden.

Geluksfactor tijdens het spel zit wel degelijk hoog mbt de verschillende kaarten die je gedekt trekt en is de rode draad van hoe het spel gespeeld gaat worden. Het mooie is dan wel dat jij en je teamgenoten hier tactisch mee moeten omgaan en zo de strijd tegen het water naar je hand kunt zetten. Want -zo denk ik maar even aannemelijk- bij een watersnoodramp ben je net zo goed afhankelijk van de onvoorspelbaarheid (geluksfactor) van het water en dien je er het beste van te maken en er naar te handelen. :thumbup:

De eerste 15 minuten voelde voor mij wat overwelmend met de stappen per speler per ronde: Er zijn 5 stappen waarvan stap 1 weer verdeeld is in 4 acties en deze 4 acties zijn weer verdeeld in 10 keuzes. Gaandeweg speel je deze keuzes vrij vlot en begrijp je de connecties. Elke speler krijgt ook een overzichtskaart met deze 10 keuzes overzichtelijk samengevat.

Gevoel van succes na de overwinning bleef wel even hangen omdat je toch strategisch te werk gaat en samenwerkt. Al voelde het neerzetten van het laatste waterbouwwerk niet als het einde van het spel. Het was eerder een momentje van: 'We hebben nu dus gewonnen'? Dit komt denk ik omdat elke spelersronde 5 stappen kent en waarbij je een waterbouwwerk in de eerste stap (van de 5) kan neerzetten. De overige stappen hoef je dus niet meer te voltooien. Bij het neerzetten van het 4de bouwwerk is het spel direct afgelopen.

Bijna 2 uur gespeeld en voor een eerste keer zeker niet gek. De aangegeven 45-60 minuten op de doos voor een spel lijkt mij aan de korte kant als je de overwinning wilt claimen. Allicht dat wij na meerdere spellen ook wel in de buurt zouden komen richting 60-90 min.

Thematisch zit het allemaal goed. Het gevoel dat je ook daadwerkelijk bezig bent waar het om dit spel gaat loont; Nederland behoeden van de ondergang.
Speelbord was verrassend kleiner dan ik had gedacht maar zeker niet verkeerd! Integendeel.

Al met al voor de eerste partij en indruk:
:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Laatst gewijzigd door Jaspervd op zo 17 dec 2017, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Labels:
hermanroozen
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: tekst en tekeningen
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door hermanroozen »

Vandaag heb ik het spel even in het echt bekeken bij WirWar in Groningen. Daar hadden ze een doos open. Ik vond het er op de foto's niet mooi uit zien. Wat blijkt: in het echt ook niet. Kleuren, lettertypes, artwork, kaart, ... het is allemaal goed geprobeerd, maar het is het allemaal net niet, en alles bij elkaar zou ik het haast ... lelijk willen noemen. Jammer. Toen ik er voor het eerst over las wist ik zeker dat ik het zou kopen.

Misschien als ik het nog een keer ergens bij iemand ga spelen dat ik alsnog overstag ga, maar vooralsnog wacht ik op een nieuwe versie.
Tassie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: 21 10 20 10

Bericht door Tassie »

hermanroozen schreef: Vandaag heb ik het spel even in het echt bekeken bij WirWar in Groningen. Daar hadden ze een doos open. Ik vond het er op de foto's niet mooi uit zien. Wat blijkt: in het echt ook niet. Kleuren, lettertypes, artwork, kaart, ... het is allemaal goed geprobeerd, maar het is het allemaal net niet, en alles bij elkaar zou ik het haast ... lelijk willen noemen. Jammer. Toen ik er voor het eerst over las wist ik zeker dat ik het zou kopen.

Misschien als ik het nog een keer ergens bij iemand ga spelen dat ik alsnog overstag ga, maar vooralsnog wacht ik op een nieuwe versie.
Vind het juist erg fraai. En spel is net uit..... hoe lang denk je te moeten wachten op nieuwe versie?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Zelf net gekocht maar nog niet gespeeld.

Vind het en leuke toevoeging dat je verschillende speelkaarten hebt.

In plaats van de 4 waterwerken win je dan door de willekeurig getrokken 4 objectieve te voltooien. Bevolkingsblokjes worden dan toegevoegd.

De kaart vind ik mooi. De kleuren zijn niet te vrolijk en kleurrijk. Past goed bij de industriële tijd.
Jaspervd
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: J.R.

Bericht door Jaspervd »

Edwin84 schreef: De kaart vind ik mooi. De kleuren zijn niet te vrolijk en kleurrijk. Past goed bij de industriële tijd.
Eens, vind het speelbord juist één van de sterkere punten idem lay out van de verschillende speelkaartgen en passen bij het geheel (sfeer.) Industriële vormgeving zonder te veel poes pas is inderdaad een goede omschrijving.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Jaspervd schreef: Net online de Nederlandse editie aangeschaft. Weliswaar de 21ste binnen als je nu besteld maar wel de goedkoopste 41 euro. Ik had het eerst bij bol besteld maar meteen weer geannuleerd toen ik een prijsverschil zag van 12 euro. Al heb je het bij bol wel meteen morgen in huis, ik heb er geen haast mee.
Ik heb het idee dat het een schaarse editie is en met mogelijke uitverkoop blindelings aangschaft. dwz Ik heb zelf geen ervaring met de Pandemic series.

Ik ben benieuwd hoe het spel speelt.
Het blijkt dat de NL versie rond de 15 euro goedkoper is dan de Engelstalige.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Edwin84 schreef: Het blijkt dat de NL versie rond de 15 euro goedkoper is dan de Engelstalige.
De adviesprijs van de Nederlandstalige is 50 euro, die van de Amerikaanse 50 dollar.
Met welke wisselkoers reken jij om op 15 euro verschil uit te komen?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Bij de spellenwinkel waar ik vanmiddag was hadden ze beide versies.

NL versie voor 41 euro en de Engels voor 57 euro.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

Edwin84 schreef: Bij de spellenwinkel waar ik vanmiddag was hadden ze beide versies.

Welke winkel is dat?
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Spellenwinkel in Breda
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

mazinho schreef:
Edwin84 schreef: Bij de spellenwinkel waar ik vanmiddag was hadden ze beide versies.

Welke winkel is dat?
Zelfde prijzen worden min of meer ook bij Bol gehanteerd. Daar heb ik hem vandaan (en gedeeltelijk betaald met airmiles 8) ).
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

hermanroozen schreef: Misschien als ik het nog een keer ergens bij iemand ga spelen dat ik alsnog overstag ga, maar vooralsnog wacht ik op een nieuwe versie.
Ik weet niet of er zo'n nieuwe versie komt - als het concept gelijkaardig is aan Pandemic Iberia dan komt er maar 1 (grote) printrun en daar blijft het bij.
Afbeelding
yvof
Professor Pimpel

Bericht door yvof »

De engelse regels staan nu op de zmangames website.
hermanroozen
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: tekst en tekeningen
Contacteer:

Bericht door hermanroozen »

murzim schreef:
hermanroozen schreef: Misschien als ik het nog een keer ergens bij iemand ga spelen dat ik alsnog overstag ga, maar vooralsnog wacht ik op een nieuwe versie.
Ik weet niet of er zo'n nieuwe versie komt - als het concept gelijkaardig is aan Pandemic Iberia dan komt er maar 1 (grote) printrun en daar blijft het bij.
Da's dan pech.
Overigens vind ik het niet te sober, ik vind het lang niet sober genoeg. Veel te veel kleuren en frutsels en de letters zijn verre van 19e-eeuws.
Doorzichtige kubusjes? Asymmetrische molens? Nee, niet mijn pakkie-an.
Niettemin, als ik het als cadeautje krijg pak ik het met beide handen aan. Zonde van MIJN geld.
:lol:
spanny
Veenboer

Bericht door spanny »

hermanroozen schreef:
murzim schreef:
Da's dan pech.
Overigens vind ik het niet te sober, ik vind het lang niet sober genoeg. Veel te veel kleuren en frutsels en de letters zijn verre van 19e-eeuws.
Doorzichtige kubusjes? Asymmetrische molens? Nee, niet mijn pakkie-an.
Niettemin, als ik het als cadeautje krijg pak ik het met beide handen aan. Zonde van MIJN geld.
:lol:
Daar verschillen onze meningen, de molens zijn niet zo heel mooi nee (ben die van viticulture en scythe gewend) maar de doorzichtige blokjes zijn prachtig en zeker omdat het water voor moet stellen, het bord ziet er goed uit maar had wel iets grauwer gemogen. Het spel spewlt heerlijk en heel leuk hoe het water zich gedraagt met het verhogen van het zee niveau en met overstromingen. Speelt ook anders dan de andere titels. Molens zijn heel belangrijk om maar weer waterstenen terug te krijgen in je voorraad. Al bij al een prachtig spel die hier vaak op tafel komt.
Plaats reactie