Spheres of Influence: Balance of Power
Ik heb Risk nooit een slecht spel gevonden. Ja, het spel heeft issues met:
- player elimination
- te lange doorlooptijd
- random combat
- balance issues met de kaart (start posities, Australië)
Toch speel ik het graag (de Revised editie uit 2008 dan toch). Het spel is eenvoudig zodat ook non-gamers het kunnen spelen en met een beetje stoere table talk is het een heerlijk avondje ontspanning.
Ik heb de afgelopen tijd meerdere zogenaamde Risk killers gespeeld, omdat ik een zwak heb voor dudes op een grote wereldkaart. Zo hebben de volgende games ondertussen al dan niet succesvol de revue gepasseerd:
Risk 2210 AD (ok), Risk Godstorm (niet ok), Risk Balance of Power (bagger), Risk Europe (topper, maar heeft meer weg van Nexus Ops), Dust (meh), diverse A&A edities (pro-tip: kijk niet verder dan 1942SE).
En ten slotte Spheres of Influence. Het spel heeft zeer goede recensies op bgg, maar is erg moeilijk te vinden in Europa. Met een beetje geluk heb ik het in Duitsland op de kop weten te tikken, maar ondertussen ligt de doos al een paar maanden op m'n pile of shame stof te verzamelen. Zonde. Gisteren eindelijk op tafel gekomen.
Spheres is een area control game met dice combat net als Risk. Het spel schaalt van 2-8 (!) personen en volgens de doos is de speeltijd 90-120 minuten.
De productiekwaliteit is dik in orde, take note Hasbro, zo zien we het graag. De regels zijn eenvoudig; nauwelijks moeilijker dan Risk, maar zeer gestroomlijnd.
En dan de gameplay. Het blijkt inderdaad een Risk killer te zijn. Het spel voelt hetzelfde als Risk, maar lost alle issues op. Volledige eliminatie is vrijwel niet mogelijk. Een vast aantal beurten zodat het spel niet te lang duurt. Dice combat, maar minder random dan Risk en te beïnvloeden met speciale kaarten. En een gebalanceerde map met sea zones en voldoende entry points op gewilde gebieden. Beurt volgorde is random, te beïnvloeden met olie, en beurten zijn kort en snel, zodat alle spelers continu bij het spel betrokken blijven. Geen megabeurten meer waarbij 1 speler over de hele kaart walst terwijl de rest ondertussen uit verveling bitterballen aan het ontleden is.
Het enige minpuntje waar iedereen het over eens was, is de progress chart. Na elke actie moet die worden aangepast, bij een hertelling halverwege het spel bleken er een paar blokjes niet helemaal goed te staan en in de laatste ronde tikte iemand ertegenaan en konden we alles weer opnieuw tellen. Geen ramp, maar niet zo elegant.
Uiteindelijk duurde het spel ruim 2 uur met 6 factions, maar dat was meer omdat het bier rijkelijk vloeide en op de achtergrond Doom op tv was.
Conclusie: topper! Onbekend, maar zeer de moeite waard. Risk Revised geef ik een 6/10, Spheres krijgt een dikke 8,5/10.