Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

maartend
Critico

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door maartend »

Deze week Harry Potter ; Hogwarths Battle opgepikt.
En gisteravond game 1 gespeeld met de Lady. Is natuurlijk de introductie tot het spel en tot deckbuilding. En ik moet zeggen dat ze dat duidelijk op poten zetten. Spel is leuk, begint dus eenvoudig en de uitleg is behoorlijk goed (nog een enkele vraag over). Mijn Lady was mee, dus ik hoop dat ze uiteindelijk ook Mystic Vale mee gaat spelen. Dat is toch wel deckbuilding van een andere orde.
Geen spijt van de aankoop en het spelen, vanmiddag game 2.
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Afbeelding
Lieze82
Sojaboon

Bericht door Lieze82 »

Gisterenavond met man en 9-jarige dochter Ticket to ride, rails & sails gespeeld.
Altijd leuk.
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door wennepen »

Gister speelden we Mansions of Madness 2nd edition. Wat zit dat toch goed in elkaar zo met de app! Geweldig sfeervol en spannend, we hebben er wederom mee genoten!
Thronesmasher
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door Thronesmasher »

Spheres of Influence: Balance of Power

Afbeelding

Ik heb Risk nooit een slecht spel gevonden. Ja, het spel heeft issues met:
- player elimination
- te lange doorlooptijd
- random combat
- balance issues met de kaart (start posities, Australië)
Toch speel ik het graag (de Revised editie uit 2008 dan toch). Het spel is eenvoudig zodat ook non-gamers het kunnen spelen en met een beetje stoere table talk is het een heerlijk avondje ontspanning.

Ik heb de afgelopen tijd meerdere zogenaamde Risk killers gespeeld, omdat ik een zwak heb voor dudes op een grote wereldkaart. Zo hebben de volgende games ondertussen al dan niet succesvol de revue gepasseerd:
Risk 2210 AD (ok), Risk Godstorm (niet ok), Risk Balance of Power (bagger), Risk Europe (topper, maar heeft meer weg van Nexus Ops), Dust (meh), diverse A&A edities (pro-tip: kijk niet verder dan 1942SE).

En ten slotte Spheres of Influence. Het spel heeft zeer goede recensies op bgg, maar is erg moeilijk te vinden in Europa. Met een beetje geluk heb ik het in Duitsland op de kop weten te tikken, maar ondertussen ligt de doos al een paar maanden op m'n pile of shame stof te verzamelen. Zonde. Gisteren eindelijk op tafel gekomen.

Spheres is een area control game met dice combat net als Risk. Het spel schaalt van 2-8 (!) personen en volgens de doos is de speeltijd 90-120 minuten.

De productiekwaliteit is dik in orde, take note Hasbro, zo zien we het graag. De regels zijn eenvoudig; nauwelijks moeilijker dan Risk, maar zeer gestroomlijnd.

En dan de gameplay. Het blijkt inderdaad een Risk killer te zijn. Het spel voelt hetzelfde als Risk, maar lost alle issues op. Volledige eliminatie is vrijwel niet mogelijk. Een vast aantal beurten zodat het spel niet te lang duurt. Dice combat, maar minder random dan Risk en te beïnvloeden met speciale kaarten. En een gebalanceerde map met sea zones en voldoende entry points op gewilde gebieden. Beurt volgorde is random, te beïnvloeden met olie, en beurten zijn kort en snel, zodat alle spelers continu bij het spel betrokken blijven. Geen megabeurten meer waarbij 1 speler over de hele kaart walst terwijl de rest ondertussen uit verveling bitterballen aan het ontleden is.

Het enige minpuntje waar iedereen het over eens was, is de progress chart. Na elke actie moet die worden aangepast, bij een hertelling halverwege het spel bleken er een paar blokjes niet helemaal goed te staan en in de laatste ronde tikte iemand ertegenaan en konden we alles weer opnieuw tellen. Geen ramp, maar niet zo elegant.

Uiteindelijk duurde het spel ruim 2 uur met 6 factions, maar dat was meer omdat het bier rijkelijk vloeide en op de achtergrond Doom op tv was.

Conclusie: topper! Onbekend, maar zeer de moeite waard. Risk Revised geef ik een 6/10, Spheres krijgt een dikke 8,5/10.
Afbeelding
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Scythe :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:

Vrijdag gespeeld, voor het eerst met vier spelers. Normaal met twee of drie. Ditmaal ook voor het eerst zowel The Wind Gambit en Invaders From Afar gebruikt. Ik denk dat vier spelers tot nu toe wel mijn favoriete spelersaantal is. Ik heb niet gewonnen maar heb me kostelijk vermaakt. Wie wint is haast bijzaak bij Scythe, ook al was het gruwelijk spannend aan het einde. Vleugje Koude Oorlog, vleugje diplomatiek (ik heb iemand ervan weerhouden mij aan te vallen, en ook iemand ervan weerhouden alvast voor zijn zesde ster te gaan omdat hij zo niet zou winnen vanwege populariteit in de onderste tier), en verder vrij vreedzaam opbouwen en uitbouwen.

We speelden met een nieuwkomer, die kreeg ook meteen de Togawa Shogunate. Misschien zijn de twee nieuwe facties (vanwege hun tokens en het gebrek aan een Speed-upgrade) niet zo goed voor beginners, maar daar kan ik de volgende keer over nadenken.
Recent speelde ik...

Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Stijnhoofd schreef: Scythe :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:

Vrijdag gespeeld, voor het eerst met vier spelers. Normaal met twee of drie. Ditmaal ook voor het eerst zowel The Wind Gambit en Invaders From Afar gebruikt. Ik denk dat vier spelers tot nu toe wel mijn favoriete spelersaantal is.
Hier sluit ik me volledig bij aan, ik ben zelf niet zo'n geweldige fan van scythe maar met vier spelers komt ie wat mij betreft het best tot zijn recht en vind ik hem super. Plaats genoeg op het bord om iets te doen maar niet teveel plaats zodat er ook genoeg interactie is tussen de spelers.
Een modulair speelbord had imo beter geweest voor de andere spelersaantallen
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Azul :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Zeer leuke eenvoudige abstracte game waar je ook veel je buren in het oog moet houden om niet teveel cadeaus weg te geven. Terechte topper.

Deus :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Tactisch combo's met de kaarten in de hand bij elkaar spelen. Gelukkig kan je je hand afleggen om nieuwe kaarten te trekken. Ook leuk is dat je de grondstoffen bijna kan monopoliseren. Het zit goed in elkaar al had het een tikje meer strategisch en interactief gemogen.

The Godfather :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Het spel is dik ok en de gameplay is best goed. Maar er zijn teveel betere en interessantere area control spellen op de markt. Een beetje het Lords of Waterdeep gevoel dat het degelijk is maar heel vanilla.

Diceforge :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:
Geen fan van dobbelspellen. Los daarvan duurde het gewoon te lang vooraleer je iets zelf kon beslissen, dus zat ik me gedurende het ganse spel nogal te vervelen. De artwork is ook helemaal niet mijn ding.
Anny48
Meeple

Bericht door Anny48 »

Skallagrim schreef: Azul :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Zeer leuke eenvoudige abstracte game waar je ook veel je buren in het oog moet houden om niet teveel cadeaus weg te geven. Terechte topper.
Azul is echt een fantastisch spel! Wij hebben het spel zelf niet, maar spelen het met Ticket to Ride treintjes en wat ander materiaal. :wink: Dat bevalt zo goed, dat we wel van plan zijn het te gaan kopen.

Het zou me niets verbazen als Azul dit jaar Spiel des Jahres wint.
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Seize The Bean (prototype) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Chickens vs Knights (prototype) :ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster:
Stijnhoofd
El Capitan

ozymandias schreef: Seize The Bean (prototype) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Chickens vs Knights (prototype) :ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster:
Ga je Seize The Bean backen? Waarom wel/niet?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Recent speelde ik...

Afbeelding
RunnerPaul
Jakkiebak!

Bericht door RunnerPaul »

Altiplano :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Voor de tweede keer gespeeld en was deze keer erg geslaagd. De eerste keer was ik erg aan het zoeken maar nu had toch al soort van een tactiek. De vergelijking met Orléans is snel gemaakt maar ik vind dat er nog een duidelijk verschil in zit. Er is heel weinig interactie in Altiplano maar het spel geeft genoeg voldoening dat ik dat geen probleem vind.
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Stijnhoofd schreef:
ozymandias schreef: Seize The Bean (prototype) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Ga je Seize The Bean backen? Waarom wel/niet?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik hoop volgende week mijn artikel omtrent dit spelletje klaar te hebben, daar zal ik mijn conclusie geven.
remibeaker
Meeple

Bericht door remibeaker »

Qwirkle, omdat de andere keuzes kolonisten van Catan en Jenga waren.
Ticket to Ride America.
Red 7 omdat dat ook een leuk spel is en we nog een beetje tijd over hadden.
Afbeelding
Stijnhoofd
El Capitan

remibeaker schreef: Qwirkle, omdat de andere keuzes kolonisten van Catan en Jenga waren.
Ticket to Ride America.
Red 7 omdat dat ook een leuk spel is en we nog een beetje tijd over hadden.
Toevallig vandaag de aflevering van TableTop gekeken met Qwirkle. Ik denk dat die hier ook wel in de smaak gaat vallen! Ik heb nog geen spellen besteld (want jij hebt ook via Chocomel besteld neem ik aan). Denk dat ik toch voor Catan ga, omdat die toch wel de moderne klassieker is. Maar dan wil ik er wel Steden & Ridders bij doen. En nu misschien ook Qwirkle wel :D
Recent speelde ik...

Afbeelding
Anny48
Meeple

Bericht door Anny48 »

Vanavond voor de 5e keer Friesche Velden gespeeld. Niet 1 van onze favoriete Rosenbergs. Te weinig variatie in gebouwen naar mijn smaak, en sommige strategien lijken te zwak. Iemand hier die wel fan is? ;)