Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door kosterix »

Edwin84 schreef:
ozymandias schreef:
Edwin84 schreef: Volgens mij vergeten jullie iets als het zo makkelijk is.

Ik snap alle kritiek die het spel krijgt maar te makkelijk had ik niet verwacht. Zeker niet nadat Zee García als enorme Pandemic fan hem de moeilijkste in de Pandemic series vond.

Misschien hebben jullie veel affiniteit met dijken en het water stoppen.
Nee, misschien ligt het aan jouw beeld van Zee. Misschien geloof je wat mensen zeggen ondanks dat ze er geen verstand van hebben. Als je alles amazing en absolutely gobsmacking, love the art, love the components vindt lukt het ook bij Santa Maria - waar Rahdo gelijk had - maar heeft het geen zeggingskracht.

Niet lullig bedoeld, maar Zee was lovend over Pyramix, wat voor niet-Amerikanen direct al een kinderlijk eenvoudig spel lijkt. Heb het inmiddels in huis, en het is inderdaad een kinderlijk eenvoudig spel - maar wel super leuk, en unlike any other.

Wat het helemaal irritant maakt is dat spellen die Amerikanen afzeiken omdat het te moeilijk zou zijn, zoals Ghost Stories, dat ik graag zou willen spelen, me afhoudt van het kopen, en niemand wil het voordoen..
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
kosterix
Burgemeester

Bericht door kosterix »

Edwin84 schreef: Haha herkenbaar van hoe uitleg soms gegeven wordt.

Zelf haak ik af als je een nieuw spel wilt proberen en vraagt of er iemand mee wil doen die het spel uit kan leggen. Er is dan iemand en die zegt ik kan het wel ongeveer, moet nog even wat doorlezen en je weet al dat dit heel warrig wordt omdat je eerst de regels half en half verkeerd krijgt uitgelegd die wel bekend zijn. Daarna worden stukjes hardop voorgelezen uit de spelregels door elkaar heen als aanvulling op de halfverkeerde uitleg.

Geen touw meer aan vast te knopen.
Yuk. Dit is zoo herkenbaar! Messcherp verwoord.
Asphyxion
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: https://spelbaron.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Asphyxion »

Azul - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
2x gespeeld met 3 spelers. Regels zijn zo uitgelegd en toch zit er een behoorlijke diepgang in het spel. Spel speelt redelijk vlot en biedt lastige keuzes. Vooral tegen het einde van een ronde is het oppassen voor met welke kleur stenen je zult moeten pakken.
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Asphyxion schreef: Azul - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
2x gespeeld met 3 spelers. Regels zijn zo uitgelegd en toch zit er een behoorlijke diepgang in het spel. Spel speelt redelijk vlot en biedt lastige keuzes. Vooral tegen het einde van een ronde is het oppassen voor met welke kleur stenen je zult moeten pakken.
Gisteren ook Azul gespeeld en afgeknapt. Speelt inderdaad lekker vlot, maar aan het eind van het spel wordt er vooral gerekend en dat trekt me totaal niet aan.

Nog meer geprobeerd:
- Hanabi (wel geinig maar niet voor mijn groep)
- Dino Battle (???)(heel random climbing spel, niet leuk)
- Rob ‘n Run (vond ik wel oké maar m’n vrienden niet zo)

En gisterenavond de aankoop van een vriend gespeeld: Betrayal at Baldur’s Gate. Hij was sowieso al de grootste fan van mijn copy van de vorige Betrayal, maar hij heeft veel affiniteit met D&D dus dit was een nobrainer voor hem. Door de gelijkenissen met die andere Betrayal meteen in kunnen stappen en spelen. Ben benieuwd of de andere haunts ook zo gebalanceerd zijn als degene die we speelden. Was leuk!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Recent speelde ik...

Afbeelding
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Stijnhoofd schreef:
Gisteren ook Azul gespeeld en afgeknapt. Speelt inderdaad lekker vlot, maar aan het eind van het spel wordt er vooral gerekend en dat trekt me totaal niet aan.

Nog meer geprobeerd:

En gisterenavond de aankoop van een vriend gespeeld: Betrayal at Baldur’s Gate. Hij was sowieso al de grootste fan van mijn copy van de vorige Betrayal, maar hij heeft veel affiniteit met D&D dus dit was een nobrainer voor hem. Door de gelijkenissen met die andere Betrayal meteen in kunnen stappen en spelen. Ben benieuwd of de andere haunts ook zo gebalanceerd zijn als degene die we speelden. Was leuk!

Rob 'n Run niet oké?
Wat werd er niet leuk aan gevonden? Met hoeveel spelers heb je het gespeeld?
Telkens wij hier een sessie spelen, wordt het goed ontvangen ... vandaar mijn vraag.
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

ozymandias schreef:
Stijnhoofd schreef:

Nog meer geprobeerd:

Rob 'n Run niet oké?
Telkens wij hier een sessie spelen, wordt het goed ontvangen ... vandaar mijn vraag.
We speelden met vier. Ik denk dat het te veel blind gokken was met de benodigdheden, zelfs met clues. Het voelde niet of ik iets aan het kraken was, maar we op goed geluk een boodschappenlijstje bij de Praxis aan het verzamelen waren.

Recent speelde ik...

Afbeelding
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Stijnhoofd schreef:
ozymandias schreef:
Stijnhoofd schreef:

Nog meer geprobeerd:

Rob 'n Run niet oké?
We speelden met vier. Ik denk dat het te veel blind gokken was met de benodigdheden, zelfs met clues. Het voelde niet of ik iets aan het kraken was, maar we op goed geluk een boodschappenlijstje bij de Praxis aan het verzamelen waren.

De leider heeft inderdaad een sleutel in handen in dit spel. Veel hangt af welke clues wanneer gespeeld worden en hoe de groep daar op reageert.
Maar zoals met zovele spellen, niet iedereen kan alles goed vinden hé.
Wel spijtig want op zich is dit best een aangenaam spelletje
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Caverna :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Splendor :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Afbeelding
kosterix
Burgemeester

Bericht door kosterix »

Het Vergeten Eiland

Heb zelf De Vergeten Stad ooit gekocht bij jolie spellen, en niet alleen helemaal stukgespeeld, maar ook exemplaren cadeau gedaan als verjaardagsgeschenk aan vrienden. Super spel, maar was altijd benieuwd naar de voorganger. De ellende met HVE is alleen dat niemand het meebrengt, misschien omdat het zo oud is of men zich er voor schaamt, dus eindelijk de gelegenheid gehad om het te spelen. Een paar puntjes:

HVE is heel heftig, om de beurt paniek en een gevoel van dit wordt helemaal niets, en dan weer o, appeltje eitje we gaan dit makkelijk halen!
Qua gameplay is het vrij simpel, de eigenchappen zijn net als DVS, uiteraard heb je ipv de klimmer een duiker, moet je ook 4 dingen vinden en op tijd ontsnappen.
Alleen kunnen in HVE de locaties van die 4 dingen wegzinken (in DVS heb je 2 clues die altijd blijven),
Er is geen boze entiteit (in DVS het oog van de storm), afgezien van water, maar dat is zo random dat ik er geen entiteit in kan zien.
HVE heeft speciale "tools" maar minder dan DVS, dus geen zandkanon, geen aardekijker, geen jetpack. Bij DVS heb je de hele tijd dorst, daar heb je bij HVE helemaal geen last van.

De regels hebben wat vage randjes,
hoe een zandzak mag worden geplaatst staat er niet in (gehouseruled: mag je overal op smijten), en
of de duiker om het bord heen mag zwemmen (houserule: nee, het bord is de wereld)
ontbreekt ook.

Naarmate meer eilandtegels voorgoed wegzinken de diepte in en je meer kaartjes moet trekken omdat het water stijgt, komt het vaker voor dat het kaartje dat je trok al is afgezonken, dus je krijgt meer respijt. Dat voelde een beetje raar aan.
Het herschudden als het water stijgt was wel thematisch, maar toch gedoe.

Tijdsduur: het spel is voorbij gevlogen, gevoelsmatig een half uurtje, maar was feitelijk vast veel langer. Maar goed, tijdsbesef in DVS is ook vanaf beurt 1 weg, zou het niet kunnen zeggen eigenlijk.

Al met al erg genoten van HVE, al vonden de anderen het meh/aardig-maar-Splendor-was-beter. Ik denk zeker dat HVE de eerste 6 potjes plezier geeft, als je met DVS al 30 potjes hebt gedaan en geen zand meer kunt zien ;-)

Mocht je het in de kast hebben liggen, ik zou zeggen speel het eens!
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

kosterix schreef: Het Vergeten Eiland

De regels hebben wat vage randjes,
hoe een zandzak mag worden geplaatst staat er niet in (gehouseruled: mag je overal op smijten), en
of de duiker om het bord heen mag zwemmen (houserule: nee, het bord is de wereld)
ontbreekt ook.

Naarmate meer eilandtegels voorgoed wegzinken de diepte in en je meer kaartjes moet trekken omdat het water stijgt, komt het vaker voor dat het kaartje dat je trok al is afgezonken, dus je krijgt meer respijt. Dat voelde een beetje raar aan.
Het herschudden als het water stijgt was wel thematisch, maar toch gedoe.

Mocht je het in de kast hebben liggen, ik zou zeggen speel het eens!
Zandzak mag inderdaad overal op. Is ook geen actie en mag altijd worden ingezet. Alleen niet in het midden van een actie, zoals het trekken van kaarten (O, die tegel zinkt! Dan gooien we er nu een zandzak op. Dat mag dus niet).
De duiker mag niet om het eiland heen zwemmen. Hij mag alleen in een rechte lijn zwemmen over de plek waar een tegel heeft gelegen.

En ik denk dat je een fout hebt gemaakt: Als een tegel zinkt moet je ook het bijbehorende kaartje verwijderen. De stapel wordt dus ook kleiner waardoor de kaarten sneller terug komen.
En alleen de aflegstapel wordt geschud als het water stijgt. En bovenop de nog liggende stapel gelegd. Komen ze sneller terug.
Nog meer paniek dus. En geen respijt.

Ik zou zeggen, speel hem nog eens.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Het heet overigens Het verboden eiland ipv Het vergeten eiland.

Inderdaad de kaartjes van de gezonken (verwijderde) tegels dien je uit het spel te halen. Dat maakt het juist moeilijker. Toen ik het spel op Zuiderspel in 2011 heb gekocht. Heb ik het gelijk 6x gespeeld. Net zoals zijn grote broer Pandemie een top spel!
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik denk dat beiden spellen zeker de moeite waard zijn.

Ongeacht welke je van beiden als eerste speelt zal de 2e toch een mindere indruk maken als je de ander al kapot hebt gespeeld. Maar ze zijn wel verschillend genoeg dat beiden bezitten de moeite is.
jatr
Grote Dienaar

Bericht door jatr »

Twee potjes Pax Renaissance. Na in totaal bijna 10 potjes lijkt het strategische inzicht eindelijk te komen (en minder spelregels hoeven spieken) waardoor er meer snelheid in komt. Althans de potjes waren sneller afgelopen. Ik heb nu al weer zin in de volgende keer!
:ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Schijnt trouwens bijna uitverkocht te zijn, dus wie interesse heeft moet snel zijn.
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Ginkgopolis :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
3x solo gespeeld, is nog best uitdagend aangezien de AI altijd bouwt en veel kaarten verzamelt. Meerderheden kunnen daarmee op ieder moment weer omslaan. Spel is wel een stuk korter, want de AI is in de regel zo door zijn grondstoffen heen,
Afbeelding
StanTem
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: Mr. group pledge

Bericht door StanTem »

Unfair lag al maanden te wachten om gespeeld te worden. Tevreden dat ik de vriendin kunnen overtuigen heb.
Zowel dinsdag als gisteren gespeeld. Wel met de game changer World Peace.
Is ons goed bevallen.
Kijk er wel naar uit om het met meer dan 2 te spelen en dan zonder die World Peace.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding