Top-5 Kickstarter Miskopen

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Sunnyfield
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Tsjoeke, tsjoeke
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Top-5 Kickstarter Miskopen

Bericht door Sunnyfield »

Er zijn op BSM veel Kickstart-backers en er komen ook erg veel verleidelijk gepresenteerde spellen langs op KS. Door 'schand en scha' ben ik wijs geworden dat er achter dat mooie laagje vernis ook veel rommel schuil gaat. Bij deze mijn Top-5 KS miskopen. Ik ben ook wel benieuwd naar de Top-5 van andere forumleden! :o :lol:

(5) Seize the Bean - Een fantastisch thema en schitterende spelonderdelen voor een redelijke prijs. Op te halen op Spiel'18 in Essen... nou ja misschien Spiel'19... of misschien ook niet. Elke update begint met een excuus dat deze weer te laat verzonden is. Het spel wordt wel steeds mooier, maar er zijn toch echt wel grenzen aan mijn geduld.

(4) Founders of Gloomhaven - Op papier een fantastisch spel met veel interactie, maar in de praktijk veel te 'fiddly'. En dan nog die vervelende regels van wel en niet aangrenzend mogen leggen. Dit is een spel dat je speelt met de handleiding op tafel. Het schijnt dat er nieuwe spelregels in de maak zijn die het spel stroomlijnen. Dat zou mooi zijn, want potentie heeft dit spel wel!

(3) Black Souls 2.0 - Levels van een computer spel ontwerpen en de levels mogen niet té makkelijk en ook niet té moeilijk zijn. Absoluut een origineel spel met een aandoenlijk amateuristisch-ogende cartoonstijl. In de praktijk werd het meer een memory spel dan een strategisch spel. Ik vind het geen weggegooid geld, want ik heb het gevoel een paar leuke, bevlogen designers gesteund te hebben die hun droom najagen. Het spel heb ik wel na één potje verkocht.

(2) Human Punishment - Social Deduction 2.0 als subtitel. Het schijnt erg goed ontvangen te zijn en krijgt ook een 8,0 op BGG. Helaas nooit gespeeld omdat ik maar niet een voldoende grote groep bij elkaar kreeg. De handleiding is zo slecht opgezet en vertaald uit het Duits dat ik eigenlijk ook niet goed begreep hoe ik het moet spelen. Het was dus geen miskoop voor velen, maar gezien mijn situatie wel.

(1) Alexandria - Rahdo deed er laaiend enthousiast over. Blijkt dat hij overal laaiend enthousiast over is en dat hij een spellensmaak heeft die de mijne niet is. Ik heb meerdere keren geprobeerd het op de tafel te krijgen, maar om verschillende redenen niet gelukt. Het spel krijgt een 5,8 op BGG. Ik heb uiteindelijk maar besloten mijn pogingen te staken en heb het verkocht, want in alle eerlijkheid is het bij nader inzien niet een spel dat ik ooit zou willen spelen als ik het niet in de kast had liggen.

In één makkelijk overzicht nogmaals:

1) Alexandria
2) Human Punishment
3) Black Souls 2.0
4) Founders of Gloomhaven
5) Seize the Bean

Wat is jullie Top-5 KS miskopen?
Afbeelding

Labels:
Gebruiker 4257

Re: Top-5 Kickstarter Miskopen

Bericht door Gebruiker 4257 »

Voor mij is unstable unicorns een tegenvaller geweest (spel had buiten leuk artwork niet veel om handen vond ik) en Robin hood and the merry men was ook geen voltreffer. Slechtste handleiding die ik ooit gelezen heb.

Dus voorlopig 2 van de vier. ZC green horde en massive darkness waren bij ons voltreffers. Nu nog aan het wachten op bargain quest, aventuria the card game en in the hall of the mountain king.

Dus al bij al geen grote kickstarter verslaving hier
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

It’s all in the game, denk ik zo bij Kickstarters. Hoewel het vaak een met de nodige bling opgetuigde voorverkoopportaal lijkt, blijft het principe van Kickstarter dat je investeert in een idee, met als beloning het produkt. En dat kan natuurlijk wel eens tegenvallen.

Ik heb geen indrukwekkende lijst aan Kickstarters opgebouwd, de meeste KS spellen heb ik achteraf gekocht (of gekregen) en van mijn eigen actieve deelnames moet meer dan de helft nog geleverd worden.

Dat brengt me bij de enige tegenvaller tot nu toe: Barrage.
Niks mis met het spel, ik heb een volle ronde op de demotafel van Spiel gespeeld en ik vond het geweldig, maar zoveel te meer mis met de communicatie van de producent. Valse beloften, vage berichten en schone schijn. Het runnen van een Kickstarter blijkt ook een vak te zijn.
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Ik herken wat je zegt over Seize the Bean. Ik weet ook niet of ik hem überhaupt nog wil spelen als ik hem krijg, mijn interesse is wel voorbij.

Verder waren Mint Delivery en Mint Works ook niet wat ik ervan verwacht had, en was ook Pigment een maatje te klein. Gelukkig heeft The 7th Continent veel leed verzacht.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Recent speelde ik...

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Seize the Bean hadden ze gewoon moeten kappen na 3 of 4 extra personage sets.

Wie zit nou te wachten op kaarten met de ontwikkelaars erop?

En waarom add ons zoals melkpakken pm de kaarten in te zetten op tafel en een knuffelbeer van de mascotte van de uitgever?

Kijk nog wel steeds uit naar het spel.
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Na 110 pledges heb ik over het algemeen positieve ervaringen met kickstarter. Het is alleen wel zo dat je smaak na een langere periode wat kan veranderen.
Positieve ervaringen zijn Scythe, Viticulture, Crisis, Genres, Clans of caledonia, Raiders of the North Sea en onlangs nog Siegestorm.
Negatieve zijn Triplock en Dark dealings. Zagen er mooi uit. Goede kwaliteit maar vervelend om te spelen.
En soms is het gewoon je spel niet. Bijvoorbeeld 7th Continent.
Het merendeel is echter ok. Nu op vakantie heb Sector 6 en Bellum mee. Beiden leuk om in je eentje te spelen.
We live to survive our paradoxes
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Wat mij betreft tot nu toe één misser: Overbooked. Vreselijk slechte spelregels en het scorespoor hebben ze er op het laatste moment maar helemaal uitgegooid (hoewel het notabene nog steeds in het regelboek staat aangegeven!). En het ergste is nog dat nog voordat ik de kickstarter-versie uit Singapore binnen had, een andere uitgever (Jumbo) het spel al op de markt had gebracht in een veel betere (en in mijn ogen ook veel mooiere) versie.

Seize the Bean is inderdaad belachelijk lang uitgesteld maar toch heb ik hier op de één of andere manier nog steeds veel zin in. Na maanden discussiëren zijn er er nu zelfs uit in welke kleur bruin de suikerklontjes er uit gaan zien :D !
Afbeelding
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Edwin84 schreef: Seize the Bean hadden ze gewoon moeten kappen na 3 of 4 extra personage sets.

Wie zit nou te wachten op kaarten met de ontwikkelaars erop?

En waarom add ons zoals melkpakken pm de kaarten in te zetten op tafel en een knuffelbeer van de mascotte van de uitgever?

Kijk nog wel steeds uit naar het spel.
Ze zijn wel erg ver gegaan in de addons en extras inderdaad. Ik twijfel nu een beetje over het spel naar aanleiding van video’s over de solo mode. Zoals het er nu naar uit ziet wordt de moeilijkheidsgraad bepaald door het samenvoegen van bepaalde customers. Ik had graag gezien dat ik customers vrijelijk kon combineren en dat de moeilijkheidsgraad werd bepaald door de samenstelling van het Automa deck.

Recent speelde ik...

Afbeelding
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Interessant om te lezen wat voor vage projecten jullie allemaal toch backen. De meeste nog nooit van gehoord zelfs.

Ben natuurlijk pas in 2017 begonnen met dat hele ks gebeuren.

failure 1: Tribes Early civilizations. Zoals eerder gezegd, Rahdo is overal laaiend enthousiast over. Het spel was op tijd geleverd, stevige componenten, goede box organisatie, maar feitelijke gameplay zuigt: spelregels onduidelijk, een of ander spoor waar je van alles aan moet wijzigen. En het ziet-er-niet-uit. Ugh. Goddank weten te verkopen.

failure 2: The King's Guild. Alles was een verkeerd formaat en het stonk naar brandend pvc. Gameplay van het queesten ondersteunen kwam ook slecht uit de verf. De randen van de queestekaartjes voelen messcherp, een beetje te thematisch. Voornemen is een pnp maar dan beter te maken ooit, die niet stinkt, althans niet naar brandend pvc, en zonder mescherpe randjes, kleiner bos, kleiner speelbord. Heb meegeholpen aan de handleiding, dus heb wel een beetje emotionele binding met TKG.

failure 3: Sunset over Water. Nodigt niet uit tot spelen somehow, en als ik het al opzet is er helemaal niks aan. De mini uitbreiding voegt niets toe. Ligt weg te rotten in de spellenkast.

failure 4: Roam. Cute en cuddly enzo maar het is gewoon een abstract spel zonder veel diepgang. Hou je van Santorini, dan zeg ik doen. Ik vond Santorini tergend, deze dus ook.

failure 5: Darkest Night Second Edition. Kreeg medelijden met die arme necro die steeds opgejaagd wordt door een stel arrogante helden. Vreemd hoe een spel zo verkeerd kan zijn. Een van mijn duurste ks, maar moest weg, met veel verlies toch gelukt.

over 2 jaar 5 missers dus.

Een tiental ben ik later toch maar uitgestapt. Vermeldenswaard:

Rentnerjagd - geniaal spel. Heerlijke humor, dat is weer eens wat anders. Direct gebackt, uitgestapt omdat dat de designers aangaven later een Engelse versie te maken. Nu spijt. Had gewoon de Duitse moeten backen.

Legends Untold - ondanks dat de reviewers op yt unaniem laaiend enthousiast waren, dus niet alleen Rahdo, viel ik steeds in slaap na 5 minuten aankijken. Roll to hit, en roll for literally everything, is niet mijn ding. Prachtig idee, verbluffend staaltje werk, lage footprint, maar bij elke actie te moeten nazoeken wat icoontje x betekent, nee dan liever HotM.

1001 odyssees - oogt fabelachtig, nieuwe wereld ontdekken! Uitgestapt omdat ik uit de videos helemaal niets begreep van de acties, en hoe je wat combineert om ergens uit te komen zodat je ergens wat bijplakt op de kaart. Te dom voor waarschijnlijk, want het oogt kiddy.

Maquis - direct gebackt, sprak enorm aan. Maar wegens blijvend vaag knagend gevoel toch maar Ilya's gratis pnp die in de kast lag in elkaar gezet. En toen faalde. En weer. Als in: 1e potje in 1 ronde game over. 2e potje na een paar beurten. 5 potjes later: jesus dit is niet te doen. SO ingeschakeld. Onder de moeilijkheidsgraad Very Easy Baby bijverzonnen = wat nou moraal. Met veel moeite 2 bruggen opgeblazen en na 2 uur 3 bommen om de trein op te blazen. Oftewel, not fun. De maquisards uitbreiding, ook mooi en ook gemaakt, zou eea makkelijker maken, maar
1) men is de balancing ervan nog aan het tweaken,
2) maquisards is incompatibel met de ks versie, en
3) de ks versie doet meeples, in plaats van de karakters. Karaktermoord is eeuwig zonde en de druppel voor de uitstap. De eventuele nieuwe missies zullen vast wel ergens te downloaden zijn als toevoeging voor pnp maar eigenlijk speel ik het sindsdien toch niet, en spookt ook niet door het hoofd.

The City by Tom Lehmann. Even nagekeken, zag er mooi uit, ingestapt, verder onderzocht maar het origineel werd slecht gewaardeerd dus waarom in vredesnaam een peperdure remake van slecht mechanisme steunen.

Dungeon Alliance gebackt vanwege het idee en de gameplay, uitgestapt vanwege de prijs en de gameplay.

Cleopatra & The Society of Architects. Tijd naar gezocht, was nergens te koop, dus de remake wilde ik meteen backen. Corruptie en krokodillen, wie wil dat niet? Tot ik de cover zag. En de wijzigingen. En de paniek op de fora vanwege de aanpassingen. In handen van deze makers wordt SoA een drama.

Laten we dit volgend jaar weer doen!
Dan zijn hopelijk Diceborn Heroes en D Day Dice binnen, wat zeer twijfelachtige kickstarters dreigen te worden...
Laatst gewijzigd door kosterix op zo 23 jun 2019, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Kosterix, in The City heb je toch wel een leuk spel aan je voorbij laten gaan. Het goede nieuws is dat je de NL versie (Metropolis, 999games) nog in verschillende winkels kan vinden voor een tientje.
Ik twijfelde of ik mee ging doen aan de heruitgave Kickstarter maar vond de prijs ook wel wat gortig voor een snel en leuk kaartspelletje. De oude vormgeving ziet er wat frisser uit, maar eerlijk is eerlijk, de nieuwe illustraties zijn mooier. Dat dan weer wel.
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Jerome schreef: Kosterix, in The City heb je toch wel een leuk spel aan je voorbij laten gaan.
https://youtu.be/DB2ANGCc8N4
RftG voor kinderen, ik wil de duitse versie. Niet die ks bling en past in de tas.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

kosterix schreef:
Jerome schreef: Kosterix, in The City heb je toch wel een leuk spel aan je voorbij laten gaan.
https://youtu.be/DB2ANGCc8N4
RftG voor kinderen, ik wil de duitse versie. Niet die ks bling en past in de tas.
Precies ja, die heb ik ook. De Duitse. Sinds jaren stijf uitverkocht. Daarom verwees ik naar de Nederlandse editie, die precies hetzelfde is maar dan met vertaalde teksten op de kaarten. Zonder bling en in een kleine doos.

Waarom je het spelletje RftG voor kinderen noemt ontgaat me, ik vind dat nogal flauw. Het is een vlot en leuk kaartspel en ik denk dat grote mensen het in de regel effectiever zullen spelen dan kinderen, maar wellicht kan jij het tegendeel bewijzen. Succes en plezier ermee.
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Oh jee, ik heb denk ik teveel kickstarter spellen gebacked:
- Tao Long https://www.kickstarter.com/projects/gonab/tao-long
Volstrekt onbegrijpelijk geheel, na 1 poging heb ik alleen de doos, die is mooi, bewaard en de rest weggedaan. De doos gebruikt mijn vriendin als juwelendoos nu.
- Downsize: het concept leek leuk, de eerste paar potjes ook, maar al snel was het teveel van hetzelfde
https://www.kickstarter.com/projects/31 ... -6-players
- Ook The Agents kon mij, en mijn medespelers niet bekoren
https://www.kickstarter.com/projects/67 ... cards-game
- Over Alas Vegas een rpg wil ik het eigenlijk niet eens hebben, toen ik dat spel na drie jaar eindelijk kreeg had ik er geen zin meer in
https://www.kickstarter.com/projects/ja ... ck-and-bad

Wel leuk genoeg was City https://www.boardgamegeek.com/boardgame/154327/city
Maar toch komt ook dat spel na de eerste kennismaking niet vaak op tafel.

En ik kijk natuurlijk erg uit naar Chartered!
https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... golden-age
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Jerome schreef: Kosterix, in The City heb je toch wel een leuk spel aan je voorbij laten gaan. Het goede nieuws is dat je de NL versie (Metropolis, 999games) ...
Ik vind Metropolis een spelletje dat ik na 5 keer spelen niet meer hoef te spelen.
Grootste minpunt is: het is een spel tot zeg 50 punten. Na zeg 8 rondes staat het 35-38-40, en na de volgende ronde is de eindstand 75-85-80. Goh, een laatste ronde waar ik mijn score verdubbel? En die ook nog van mij gekregen hand afhangt.
Niet mijn cup of tea.

Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

BARRAGE, de fun is er af voor ik het spel heb.