Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Dat is een hele goeie. Daar gaat het echt om je onderhandelingstechnieken en hopen dat je niet teveel in je rug wordt gestoken. Het enige waar wat geluk zit in welk land je begint.
Ik heb de nare gewoonte om bijna altijd te verliezen. Mijn medespelers vinden dat jammer genoeg nooit erg.
Diplomacy is inderdaad een fantastisch spel, maar helaas wel met een kleine geluksfactor.
Ten eerste natuurlijk dat er meer dan 2 spelers meedoen, waarvan de zetten ondoorzichtig zijn. Zelfs als jij het perfect speelt in Turkijke, kunnen bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland door slecht spel Engeland aan een overwinning helpen. Nu ja, in dergelijke complexe interacties speelt altijd ook een beetje geluk mee
En verder zijn er bepaalde zetten (komen niet vaak voor) die een geluksfactor in zich hebben. Bijvoorbeeld als je moet kiezen tussen 2 gebieden om aan te vallen, terwijl je weet dat tegenstander er maar eentje kan verdedigen. 50% kans dat je de goede pakt.
Maar toegegeven: De skill-factor is hier 100x hoger dan de geluksfactor.
De eerste omdat dit zo'n klassiek spel is dat je overal ter wereld kan spelen met mensen waarvan je de taal niet eens verstaat. Universeel.
Algemeen wordt GO volgens mij gezien als het beste denkspel, maar ik heb dit nooit zo goed begrepen. Durch die Wüste is hier een leuke variant op. (Hoewel hier ook weer mijn argumentatie van meerdere spelers opgaat).
Verder vind ik spellen zonder geluk niet zo heel erg leuk om te spelen. Ik probeer niet op te scheppen, maar ik durf te stellen dat ik vrij goed ben in spellen, en op denkkracht vaak zal winnen. Ik vind spellen waar iedereen een kans heeft om te winnen daarom leuker, en een geluksfactor is dan een goed principe in een spel. Dus daarom houd ik het meest van spellen die tussen ganzebord (100% geluk) en schaken (bijna 100% skill). inzitten.
Diplomacy is inderdaad een fantastisch spel, maar helaas wel met een kleine geluksfactor.
Gedeeltelijk waar!
Ten eerste natuurlijk dat er meer dan 2 spelers meedoen, waarvan de zetten ondoorzichtig zijn. Zelfs als jij het perfect speelt in Turkijke, kunnen bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland door slecht spel Engeland aan een overwinning helpen.
Goed overleg van jouw kant kan er voor zorgen dat Frankrijk en Duitsland precies doen wat jij wil!
En verder zijn er bepaalde zetten (komen niet vaak voor) die een geluksfactor in zich hebben. Bijvoorbeeld als je moet kiezen tussen 2 gebieden om aan te vallen, terwijl je weet dat tegenstander er maar eentje kan verdedigen. 50% kans dat je de goede pakt.
Ook hier kan goed spel van jouw kant ervoor zorgen dat je zeker de goede pakt!
Maar toegegeven: De skill-factor is hier 100x hoger dan de geluksfactor
Natuurlijk ben ik aan het overdrijven nu, maar je kan alles naar je hand zetten Bij Diplomacy! Genoeg kletsen en slijmen en jij bepaalt wat er gebeurt. Als de keuze van een andere speler jou tegenzit of iets aan het spel verandert, is dat eigenlijk geen geluksfactor. Het lot bepaalt niet wat er gebeurt (dobbelsteen, kaart of wat dan ook), maar je medespeler! En dat is één van de leuke onderdelen van Diplomacy.
En dat heeft niks te maken met het feit dat ik altijd slecht gooi!
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
Okidoki schreef:Ten eerste natuurlijk dat er meer dan 2 spelers meedoen, waarvan de zetten ondoorzichtig zijn.
Dus? Ik vind schaken een ondoorzichtig spelletje, zit er daardoor een geluksfactor in? Ofwel meer dan 2 spelers is niet gelijk aan een geluksfactor.
Zelfs als jij het perfect speelt in Turkije, kunnen bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland door slecht spel Engeland aan een overwinning helpen. Nu ja, in dergelijke complexe interacties speelt altijd ook een beetje geluk mee
Juist niet. De zetten van de spelers bepalen precies de uitkomst van het spel. Dat die zetten niet de gunstigste zetten voor jou zijn is niet relevant voor de geluksfactor (Sterker nog, de "skill" van je medespelers 'verpest' het spelletje).
Je verwart hier het feit dat er geluk in het spel zit met het feit dat je geluk kan hebben (of pech).
Nee. Het feit dat je moet kiezen tussen twee gebieden betekent niet automatisch dat je 50% kans hebt om de goede te pakken.
Verder is dit nog steeds geen geluksfactor van het spel (het is alleen geluk of pech voor jou).
- Geen kaartjes!
- Geen dobbelstenen!
- Iedereen kan mag en 'doet' hetzelfde!
- Alles wat je doet doe je zelf met je eigen brein!
Is dat niet het spel waarbij je als eerste actie een gedekte tegel moet omdraaien om te plaatsen op het speelbord ?...
Je kan veel geluk hebben met het draaien van de tegels of juist niet...
Volgens mij is er zeker sprake van een geluksfactor