Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Eilfy
PIONier

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door Eilfy »

Joel22 schreef:
Eilfy schreef: Gisteren Wingspan (+Europa & Oceanie) en Meadow gespeeldAfbeeldingAfbeelding
Ziet er geweldig uit. Hoe bevielen de potjes? :D
Fijn! Wingspan liep vanaf ronde 1 wel lekker al had ik er denk ik in de laatste ronde nog net 2 of 3 punten meer uit kunnen halen. Meadow ging ronde 1-3 moeizaam met 1 kikkersymbool waar ik niks mee kon maar ging het vanaf ronde 4 als een trein waardoor toch nog een mooie eindscore Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door dirk »

helena schreef: Gisteren weer eens een ouwetje uit de kast gehaald die we lang niet gespeeld hadden : Hanze, een spel uit 2004 en wat we denk ik ook al zo lang in huis hebben. En we vinden hem nog steeds leuk! Bootje verplaatsen, markt bouwen of goederen nemen, het lijken simpele acties maar toch is het best (vooral met 2 spelers! ) een tactisch spel. Ondanks de leeftijd vermaken we ons er nog prima mee.
Inderdaad een leuk spelletje, vooral heel tactisch, het bootje nét 1 veldje te ver plaatsen om het je tegenstander lastig te maken, zalig .... :lol:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Gisteren, of eigenlijk afgelopen weekend, enkele nieuwe spellen gespeeld. Met vrouw, kinderen en een nichtje:
Paleo: eerste potjes waren fantastisch. Vooral dat je het niveau kunt afstellen op de groep waarmee je speelt (in ons geval dus kinderen van 8 tot 11 jaar), werkt heel goed. En de noodzaak van samenwerken geldt 100%. In de categorie van coops vind ik dit een hele goeie.

Wild Cards: Erg geinig kaartspelletje. Iets willekeuriger dan zijn prijswinnende zusje CuBirds, maar leuk genoeg en iedereen kan dit meedoen thuis. Bieden, verzamelen, wegkapen... zit prima in elkaar. Artwork is weer lekker helder, maar de kwaliteit van de kaarten laat te wensen over. Die linen finish is wel de nieuwe standaard wat mij betreft...

Meadow: Eerste potje met ega. Dit spel heeft alles in zich om een nieuwe huistopper te worden. Prachtige kaarten met beetje Beatrix Potter vibe, erg leuk spelsysteem dat gebaseerd is op de voedselketens in verschillende ecosystemen. Oké, het speelt uiteindelijk een beetje abstract, maar hé, als ik de natuur wil beleven ga ik wel naar buiten. En er zit een heel leuk overzicht bij van alle soorten op de kaarten. Het elders aangehaalde spelregelfoutje was niet irritant meer, omdat Xantie en Lordyazos ons daar al op hadden gewezen. We speelden dus lekker mét die vijfde wandeltegel... :thumbup:

Tussendoor pakte mijn vrouw even een nieuwe highscore in een tweespelerspelletje Wingspan. Dat kan ik natuurlijk niet uitstaan, vooral omdat het oude record al een jaar op naam van onze oudste zoon stond.
Afbeelding
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler

Bericht door wennepen »

Wij speelden dit weekend met ons tweetjes:
Spirit Island. Zo hé, wat een uitdaging! Maar heel gaaf.
Etherfields. Wat een gave wereld en wat zit dit goed in elkaar!

Al met al een top spellenweekend :thumbup:
ThaHugeO
Grote Dienaar

Bericht door ThaHugeO »

Afgelopen periode een paar voor mij nieuwe spellen gespeeld:

Ceasar's Empire
Kort, doch vermakelijk spel. Je bouwt tijdens het spel routes en probeert veel verschillende of juist dezelfde 'schatten' te bemachtigen. Je hoeft niet per se alleen je eigen routes te gebruiken: je mag de route van een ander verlengen om een schat te bereiken, maar zij zullen dan ook punten voor de route krijgen.
Tijdens het spel krijg je leuke keuzes voor je. Bouw je een lange route verder uit, of lift je even mee op de route van een ander om zo een setje schatten uit te breiden?
Het spel duurt niet lang, we hebben er met 2 spelers een klein halfuur over gedaan, met 3 spelers een kleine tien minuten meer.
Het valt nog te bezien hoe vaak dit op tafel blijft komen. Erg veel variatie in de opzet is er niet, dus het type keuzes blijft van spel tot spel hetzelfde.

Rune Stones
Een leuk deckbuilding- en racespel van Rudiger Dorn. Tijdens het spel probeer je edelstenen te verzamen, waar je amuletten mee kan kopen. Aan het einde van elke beurt mag je een aantal amuletten inruilen voor punten en een Rune Stone, die jou voor de rest van het spel een bonus geeft. Dit wil je allemaal zo efficient mogelijk doen, want het is een race naar 65 punten.
Tijdens het spel koop je kaarten en speel je kaarten, om zo aan edelstenen te komen. Als je kaarten speelt, speel je er twee, en afhankelijk van de kracht verwijder je er een uit het spel. Dit geeft een leuke draai aan het spel, want je perfect gebouwde set kaarten zal na een paar beurten uit elkaar gevallen zijn. Je moet kaarten kopen en kaarten spelen blijven balanceren.
Verder geven de Rune Stones leuke bonussen zoals 'speel drie kaarten in plaats van twee', of 'een edelsteenkleur naar keuze is vanaf nu een joker'. Je moet kiezen of je snel voor een Rune Stone gaat, of dat je even wacht tot je meer amuletten kan betalen. Hoe meer je betaalt, hoe meer punten je krijgt.
Beurten duren niet lang, dus het spel verloopt vlot. Soms iets te vlot, waardoor je het gevoel hebt dat je niet lekker op weg bent. Maar dat is misschien het punt van het spel: men heeft geen tijd om echt iets op te bouwen, je moet gewoon zo vlot mogelijk punten pakken.

Kingdomino Origins
Een leuke variatie op het oudere Kingdomino. Er worden drie spelmodussen beschreven, ik heb alleen de all-in modus gespeeld. Tijdens het spel kies je om de beurt een dominotegel om aan je landschap toe te voegen. Het aanleggen gaat volgens dominoregels: minimaal één veld van je nieuwe tegel moet aan een gelijk veld in je landschap grenzen. Op sommige velden staat een vuuricoontje. Aan het einde van het speel scoor je elk veld volgens de formule 'grootte van het veld x aantal vuuricoontjes'.
Bij Kingdomino origins zijn vulkanen, grondstoffen en stamleden toegevoegd. Een vulkaan spuwt meteen één, twee, of drie vuuricoontjes uit, die je op een leeg veld 'naar keuze' mag leggen. Hoe meer vuuricoontjes, hoe minder vrij die keuze is. Op sommige tegels is een grondstof afgebeeld. Nadat je een tegel hebt aangelegd, mag je twee verschillende grondstoffen in je landschap afleggen om een stamlid te plaatsen. Als je vier verschillende grondstoffen aflegt, mag je door de vooraad zoeken naar een stamlid naar keuze. Deze leveren op verschillende manieren punten op.
De extra laag van Kingdomino Origins zorgt op een elegante manier voor meer keuzes en diepgang. Nu moet je overwegen of je juist de grondstoffen wilt hebben, of voor de veldtypes gaat.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Gisteren met zijn drieën het eerste scenario gespeeld van Jaws of the Lion. Dit spel leidt je uitstekend door het begin heen, moet ik zeggen. Die introductie duurt daarbij wel lang, maar na een uurtje uitpakken en sorteren en lezen konden we dan aan de gang. Eenvoudig spelletje, weinig overleg nodig, geinige start. We speelden met Demolitionist, Red Guard en Voidgarden.
Monsters verslaan is totaal niet mijn favoriet soort spel, maar mijn twee inhuizige medespelers vonden het prachtig. En daar had ik dit spel nou precies voor in huis gehaald. Ik blijf graag meedoen. Benieuwd of we scenario 25 gaan halen...
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Gisteren is het voor het eerst gelukt om The Game helemaal uit te spelen, we hadden geen enkele kaart over :D Eén stapel omhoog eindigde zelfs op maar 24. Zo'n goed resultaat heb ik nog nooit gehad, dus dit was wel een mooie mijlpaal!
Afbeelding
ozuzo
Matroos

Bericht door ozuzo »

Dit weekend warmgelopen met het zo snel mogelijk vercomposteren van artisjokken (Abandon All Artichokes),waarna het tijd was om een zo efficiënt mogelijk ingerichte stad te bouwen (Quadropolis).

Je hebt per ronde vier beurten, waarin je vanuit een grid van beschikbare gebouwen steeds diegene te pakken moet zien te krijgen die het best past bij wat je al hebt. Rijen en kolom door de voorgaande speler mogen niet gebruikt worden, en de plek waar de tegel lag heeft indirect invloed op waar je 'm vervolgens mag plaatsen, waardoor het soms flink puzzelen is in welke volgorde je te werk moet gaan...

Afgesloten met een ordinair potje worstelen met mestkevers (Kabuto Sumo), waarbij ik helaas met een soort van schot in eigen doel mezelf vrij snel de arena had uitgeduwd :-(

Afbeelding
Afbeelding
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Pandemic Legacy seizoen 1 kwam voor het eerst op tafel. Eindelijk! We hebben ons er goed mee vermaakt, maar we kregen het voor elkaar om januari al gelijk te verliezen...
We've got a winner!
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Maak je daar geen zorgen over, je krijgt daardoor juist een beetje extra steun die je in volgende missies veel kan helpen. Achteraf was het voor mijn groep beter geweest om in pandemic S1 aan het begin wat meer te verliezen ipv later.

Over legacy spellen: gisteren weer een potje King's Dilemma. Vanaf het moment dat ik besloot dat het spel niet is om te winnen of maar om samen ontdekken hoe het verhaal verder gaat heb ik een veel leukere tijd! Dit potje kwamen er ook een aantal interessante dilemma's voorbij die tot verrassend filosofische discussies leidde. Ook hadden we een onverwachte minigame waardoor het - ondanks dat het al het 14e potje is - we toch een verrassende avond hadden.

Is er trouwens iemand dit de King's Dilemma gespeeld heeft waarbij het land níét helemaal naar de klote gaat? Of zijn wij gewoon zulke slechte regenten? :D
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Eis-T schreef: ...
Is er trouwens iemand dit de King's Dilemma gespeeld heeft waarbij het land níét helemaal naar de klote gaat? Of zijn wij gewoon zulke slechte regenten? :D
King's Dilemma staat nog op de planning binnen de spellengroep dus nog niet gespeeld.
Maar je weet natuurlijk zelf toch ook wel dat jullie slechte regenten zijn :twisted:
(Deze moest ik inkoppen :-P )
Afbeelding
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Parks. Nadat ik de Nederlandse spelregels had gevonden maar eens een poging gewaagd. Ik heb na Meadow het wandelen te pakken dus nu maar eens een bezoekje aan de grote parken brengen. Het is een prachtig spel en de spelregels bleken heel eenvoudig. Met twee spelers speelt het lekker weg (gewonnen met 1 punt verschil) en ook de solo-variant is prima te doen (hoewel ik in deze parken nog duidelijk een beginnend wandelaar ben) . Wel lijken de jaarkaarten aan erg hoge eisen te moeten voldoen. Ben bang dat de uitbreiding nightfall niet lang op zich zal laten wachten om daar gelijk verandering in aan te brengen. Nou ja, zo blijft er altijd wat te wensen nietwaar :wink: De eerste kennismaking smaakte in ieder geval naar meer.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

helena schreef: Parks. Nadat ik de Nederlandse spelregels had gevonden maar eens een poging gewaagd. Ik heb na Meadow het wandelen te pakken dus nu maar eens een bezoekje aan de grote parken brengen.
En maar wandelen met die spelletjes. Je zou bijna denken dat bordspellen niet alleen voor je geestelijke maar ook voor je lichamelijke gezondheid goed is. Parks dus. Dat die parken mij weinig zeggen als VS noob, is dat een probleem bij het spelen van dit spel?

Zelf gisteren na herhaalde en vet mislukte pogingen eindelijk dat zwaarste scenario van Paleo uitgespeeld. Dat was weer een juichend mannetje in huis. Of eigenlijk twee, want ik deed mee. Man wordt weer kind. Over geestelijke gezondheid gesproken.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Gisteren speelde ik...

Bericht door helena »

Pura Vida schreef:
helena schreef: Parks. Nadat ik de Nederlandse spelregels had gevonden maar eens een poging gewaagd. Ik heb na Meadow het wandelen te pakken dus nu maar eens een bezoekje aan de grote parken brengen.
En maar wandelen met die spelletjes. Je zou bijna denken dat bordspellen niet alleen voor je geestelijke maar ook voor je lichamelijke gezondheid goed is. Parks dus. Dat die parken mij weinig zeggen als VS noob, is dat een probleem bij het spelen van dit spel?
Misschien moet ik voor het fysieke gedeelte een stapel kaarten boven gaan neerleggen en elke keer als we een kaart moeten trekken de trap op en neer lopen :lol:. Dat die parken toevallig in de VS liggen maakt me niet uit hoor, wandelen door een grot, canyon of bos van Parks of door een weiland van Meadow, het blijft gewoon opletten en genieten van wat je tegen komt :P
[i][b]Hoe langer je speelt hoe korter het duurt[/b][/i]
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Na een gefaald experiment met Marvel Champions LCG ben ik met Arkham Horror LCG toch weer overstag gegaan voor een living card game. Met name mijn geschiedenis met Arkham/Lovecraft en de Revised Core Box waren twee significante argumenten die me hebben doen zwichten.

Even ter intro – sinds ik Arkham Horror 2nd Edition ooit kocht, (10+) jaren geleden, ben ik als een gek Lovecraft boeken gaan verslinden. Inmiddels heb ik ze allemaal gelezen. Uiteindelijk AH verkocht omdat mijn vrienden het spel beu waren, en ik toen nog niet wist dat je ook solo kon spelen (denk ook niet dat dat met AH heel erg leuk was geweest, maar ik dwaal af). Maar de interesse in de wereld bleef.

Nadat een vriend me kennis liet maken met Mansions of Madness, en een andere vriend liet zien hoe de LOTR LCG in elkaar steekt, besloot ik mezelf hierop te trakteren. Spijt? Nee; hoogstens van het feit dat ik dit niet eerder heb gedaan. AH LCG is een verhalenmachine, een thematische belevenis waar winnen en verliezen op de tweede plek staan achter het verhaal dat zich ontplooid en wat jij kunt beïnvloeden terwijl je speelt. Ik heb de campaign nu met twee verschillende investigators doorlopen en het was telkens een andere ervaring. Ik heb nog voldoende andere Investigators waar ik het mee kan proberen, en doordat ik ook al een investigator box erbij gekocht heb, kan ik me ook meteen uitleven met deckbuilding. Alhoewel ik gok dat een volgende aankoop niet lang op zich zal laten wachten. Een absolute aanrader als je van verhalende spellen houdt!
Recent speelde ik...

Afbeelding