Creature Comforts: waardering in tweevoud

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

De hele winter doorbrengen met het breien van sokken, soezen in je schommelstoel, de open haard nog eens opporren, het koken van een lekker soepje en ook nog een spelletje Everdell of Wingspan. Wie wil dat nou niet?
Maar dan moet je wel nú, in de lente, beginnen met voorbereiden.
Afbeelding
Creature Comforts is een spel van vredige werkers, knusse kaarten en heel veel gezelligheid. Je verzamelt in de lente, zomer en herfst met je eigen dieren allerlei handige grondstoffen, zoals appels, champignons of bolletjes wol, en maakt daar van alles van, bijvoorbeeld warme sokken of soep waarmee je de winter doorkomt. Lees: waarmee je het spel kunt winnen. Want sokken = punten. En soep ook. Je kunt de lange winteravonden nog gezelliger maken met een schommelstoel, schaatsen en zelfs met allerlei bordspelletjes. Die extra gezelligheid levert uiteraard nóg meer punten op. Het speelt heel thematisch en gezellig allemaal.

Je voelt de "maar" natuurlijk al aankomen. Maar. Je doet in Creature Comforts elke maand = ronde ongeveer hetzelfde. Creature Comforts is daarom ongeveer net zo spannend als die winteravond bij het haardvuur. Het kabbelt een beetje. Je zet je schattige dieren ergens neer en met de juiste dobbels erbij kun je van alles doen. Elkaar blokkeren is er niet bij want iedereen mag alles proberen. En als je pech hebt met de dobbels? De pleisters die dat oplevert kun je gebruiken in je volgende beurt. Heel relaxed.

Mijn conclusie: Creature Comforts is een comfortabel kinderspel voor een thematisch gezellig edoch enigszins saai uurtje. Voor mij ontbreekt de spanning en overheerst de teleurstelling.
Afbeelding
Mijn zoon van tien is enthousiaster. Venijnig Scythe speler en Carcassonne fan. De enige in huis die over te halen is El Grande uit de kast te trekken en ook de enige die voorkómt dat Arnak snel weer verkocht wordt. Ik probeer hem zo letterlijk mogelijk te citeren over Creature Comforts:
"Wat een onwijs leuk spel. Het is allemaal heel logisch. En je kunt zoveel kiezen. Met al die verschillende dieren en die grondstoffen. Het klopt ook allemaal heel goed. Dat je geen graan kunt halen in de lente, dat je het nog gezelliger maakt met boeken en spelletjes enzo. Dat je soep kunt maken met champignons. En die werkplaats is soms heel handig maar af en toe heb je er niks aan. Die pleisters vind ik ook gaaf, want als je een foutje maakt heb je een wondje en dan plak je een pleister en dan is alles weer goed en gaat het volgende keer beter. De dieren waarmee je speelt zijn echt schattig. En ik heb nog nooit wol verzameld in een spelletje. De reizigers zijn écht heel tof, daar heb je altijd wat aan."

Zijn conclusie: zullen we nog een spelletje? (Vanmorgen was hij eerder op dan ik en zat ie het alleen te spelen)(eat that, Fortnite!)
Afbeelding

Als blaséë 'spellenkenner' zeg ik: een 6 voor de poging en het thema. Mijn zoon zegt: een 8 omdat het gewoon zo leuk is en omdat het  klopt. Samen wordt dat een 7. Als de anderen hier in huis ook nog wat gaan vinden, meld ik me wel weer.
Bijlagen
20220527_191007.jpg
20220527_190734.jpg
20220524_152150.jpg
Afbeelding

Labels:
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Creature Comforts: waardering in tweevoud

Bericht door Jerome »

Oh, die diertjes! Dan wíl je toch gewoon dat het een gaaf spel is :D
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Jerome schreef: Oh, die diertjes! Dan wíl je toch gewoon dat het een gaaf spel is :D
Ja, die zijn té leuk hè? Ze waren inderdaad de reden om het in huis te halen. Vooral ook omdat ik weet hoe onze kinderen daarop reageren. Overigens is de rest van het spel ook uitstekend verzorgd. De kaarten zijn van hoge kwaliteit, de extra meegeleverde houten onderdelen zijn gaaf, de hele look and feel is uitstekend. Overigens zitten die schattige dieren ook al in de basisdoos. Als je dus de versie koopt waar de extra houten onderdelen bij zitten, dan heb je twéé setjes in huis. Voor kinderen sowieso raak.
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Ik had het zelfde gevoel. Veel onderdelen, weinig inhoud.
Een ideaal kinderspel, maar niet ons ding. We speelden dit met 4 veelspelers en hebben het zelfs niet uitgespeeld omwille van twee redenen: dit duurt way te lang en is way te random.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

lordyazos schreef: Ik had het zelfde gevoel. Veel onderdelen, weinig inhoud.
Een ideaal kinderspel, maar niet ons ding. We speelden dit met 4 veelspelers en hebben het zelfs niet uitgespeeld omwille van twee redenen: dit duurt way te lang en is way te random.
Met dat laatste is in elk geval één persoon hier in huis het niet eens. :lol: ik wil echt maar 6 maanden met hem spelen omdat ik het net te saai vind allemaal, maar mijn zoon is ervan overtuigd dat 8 maanden beter is. En random vindt hij het al helemaal niet. "Je moet gewoon je dieren goed neerzetten, dan kun je altijd wat. En anders krijg je nog een vette pleister ook."
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

In een ander draadje werd ons naar onze “guilty pleasure” gevraagd.
Ik denk dat ik daar toch “kinderspellen” neer had moeten zetten.
Want ik vond dit gewoon een erg leuk spel.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

rober schreef: In een ander draadje werd ons naar onze “guilty pleasure” gevraagd.
Ik denk dat ik daar toch “kinderspellen” neer had moeten zetten.
Want ik vond dit gewoon een erg leuk spel. AfbeeldingAfbeelding
Wij hier thuis ook maar het hoort inderdaad in het lichtere familiespel thuis, prima om je mee te amuseren maar als je een strategisch spel verwacht kun je weer beter iets anders kiezen.
Enige nadeel vond ik dan weer de 'wachttijden' tussen je beurten, zeker als je met vier speelt
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Ik vind dit eigenlijk best wel een goed en leuk spel en ben er daarom iets positiever over dan de meesten hier. Grootste nadeel is dat het veel te lang duurt. Je kan eventueel het aantal ronden aanpassen maar dat voelt dan toch alsof je niet het complete spel speelt. Ik ben nu wel erg benieuwd geworden naar hun volgende spel, Maple Valley.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Creature Comforts duurt zeker met vier spelers veel te lang voor wat het is. Aan de andere kant kun je het met gemak twee of drie keer spelen in dezelfde tijd die een potje Ark Nova je kost :wink:
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: Creature Comforts duurt zeker met vier spelers veel te lang voor wat het is. Aan de andere kant kun je het met gemak twee of drie keer spelen in dezelfde tijd die een potje Ark Nova je kost :wink:
... en je kunt minstens 4 potjes Nidavellir spelen in dezelfde tijd die een potje Gaia Project je kost. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik de vergelijking niet helemaal begrijp? Maar oké, ik ga even met je mee: Ark Nova, een expertspel voor 12+, duurt maximaal anderhalf uur met twee. Creature Comforts, een familiespel voor 8+, duurt iets minder dan een uur met twee, als we 6 ronden spelen (dus geen 8 ). Maar ach, wat is tijd als je het naar je zin hebt?
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

sinead schreef: Ik vind dit eigenlijk best wel een goed en leuk spel en ben er daarom iets positiever over dan de meesten hier. Grootste nadeel is dat het veel te lang duurt. Je kan eventueel het aantal ronden aanpassen maar dat voelt dan toch alsof je niet het complete spel speelt. Ik ben nu wel erg benieuwd geworden naar hun volgende spel, Maple Valley.
Zoals ik elders op het forum ook al gezegd heb, sluit ik me hierbij aan. Op onze spelavond speelden onlangs 4 ervaren spelers dit spel en hoewel het inderdaad te lang duurde vonden ze het allemaal goed. Ik heb het zelf 1x met 2 gespeeld (beide fanatieke spelers) en ook wij vonden het heel goed in elkaar zitten. En het geluk valt zeer goed mee, je moet gewoon de beste oplossing zoeken met de dobbelstenen die je hebt, zoals elk dice-placement spel en net dat maakt zo'n spellen zo leuk in mijn ogen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

The Iced One schreef:
sinead schreef: Ik vind dit eigenlijk best wel een goed en leuk spel en ben er daarom iets positiever over dan de meesten hier. Grootste nadeel is dat het veel te lang duurt. Je kan eventueel het aantal ronden aanpassen maar dat voelt dan toch alsof je niet het complete spel speelt. Ik ben nu wel erg benieuwd geworden naar hun volgende spel, Maple Valley.
Zoals ik elders op het forum ook al gezegd heb, sluit ik me hierbij aan. Op onze spelavond speelden onlangs 4 ervaren spelers dit spel en hoewel het inderdaad te lang duurde vonden ze het allemaal goed. Ik heb het zelf 1x met 2 gespeeld (beide fanatieke spelers) en ook wij vonden het heel goed in elkaar zitten. En het geluk valt zeer goed mee, je moet gewoon de beste oplossing zoeken met de dobbelstenen die je hebt, zoals elk dice-placement spel en net dat maakt zo'n spellen zo leuk in mijn ogen.
Mijn zoon is dat volledig met je eens :D , zoals je al hebt kunnen lezen: als je je dieren goed plaatst, kun je bijna altijd wat met je stenen. En dan heb je ook nog de open plekken uit de werkplaats waar eender welke eigen steen op mag, zónder diertje zelfs.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

Pura Vida schreef:
Peter Hein schreef: Creature Comforts duurt zeker met vier spelers veel te lang voor wat het is. Aan de andere kant kun je het met gemak twee of drie keer spelen in dezelfde tijd die een potje Ark Nova je kost :wink:
... en je kunt minstens 4 potjes Nidavellir spelen in dezelfde tijd die een potje Gaia Project je kost. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik de vergelijking niet helemaal begrijp? Maar oké, ik ga even met je mee: Ark Nova, een expertspel voor 12+, duurt maximaal anderhalf uur met twee. Creature Comforts, een familiespel voor 8+, duurt iets minder dan een uur met twee, als we 6 ronden spelen (dus geen 8 ). Maar ach, wat is tijd als je het naar je zin hebt?
Dat klopt, maar je zult niemand horen klagen dat Nidavellir te lang is… Verder denk dat ik dat mensen die slechts anderhalf uur nodig hebben voor Ark Nova, CC makkelijk in een halfuur moeten kunnen spelen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef:
Pura Vida schreef:
Dat klopt, maar je zult niemand horen klagen dat Nidavellir te lang is… Verder denk dat ik dat mensen die slechts anderhalf uur nodig hebben voor Ark Nova, CC makkelijk in een halfuur moeten kunnen spelen.
Daar heb je helemaal gelijk in. :lol: dat is me alleen nog niet gelukt. Zojuist nog gespeeld. 45 minuten, 6 maanden, verloren met één punt. Zoon verzamelde allemaal bordspelletjes. Dat leverde héél veel gezelligheid op.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

Pura Vida schreef: Daar heb je helemaal gelijk in. :lol: dat is me alleen nog niet gelukt. Zojuist nog gespeeld. 45 minuten, 6 maanden, verloren met één punt. Zoon verzamelde allemaal bordspelletjes. Dat leverde héél veel gezelligheid op.
Dat had je zoon erg goed gezien!
Afbeelding