Xavier Georges vind ik eerder een vreemde eend in de bijt. Niet wat karakter betreft want ik ken hem niet persoonlijk maar zijn spelideeën duw ik wel graag in voorgenoemde categorie.
Én, ik bedoel dat in de meest positieve zin. Geen eenheidsworst bij Xavier en daar houd ik van. Quined trakteert ons op een bom. Wat een heerlijke ontdekkingstocht heeft Carnegie mijn spellenvrienden en mezelf bezorgd. Dat de Quickstarter niet van een leien dakje liep, bedekken wij met de mantel der liefde. Heil Quined!
Foto: Arno Quispel
Kort overzicht
In deze topper (ja ik blijf de loftrompet steken en ben niet van plan daar mee te stoppen.) kruipen de spelers in de huid van Andrew Carnegie. Geen idee wie dat was maar hij had wel kaas gegeten van zaken doen. In zijn voetsporen treden vereist verschillende vaardigheden. Zeker omdat het heerschap naast ondernemer ook weldoener bleek.
Elke speler start het spel met een soort loods. Daar is plaats voor 16 ateliers, gelukkig begint u als groentje de uitdaging met slechts 6 afdelingen en 10 werknemers. Dit zijn de grondleggers van uw imperium.
Het speelbord is opgedeeld in 4 gebieden met steden waarin banken, huizen, fabrieken (industrie), winkels (commercie), bruggen (infrastructuur), geplaatst kunnen worden. Bovenaan het spelbord staat een overzicht van mogelijke donaties voor de weldoeners onder de spelers.
U krijgt precies 20 acties om indruk te maken. Helaas kiest u deze acties niet allemaal zelf. Om de beurt kiezen de spelers een actie waarna alle spelers deze actie kunnen uitvoeren. Het principe is vrij eenvoudig. De actie 'management' bijvoorbeeld activeert alle management afdelingen van de spelers.
Er zijn 4 hoofdacties.
Management zorgt voor extra afdelingen, goederen en geld.
Onderzoek en ontwikkeling versterkt het transportnetwerk en laat de spelers projecten (bouwen) voorbereiden.
Uitvoering zorgt voor de bouw van de voorbereide projecten.
Personeelszaken zorgt voor de bevolking van de ateliers en de opleiding van werknemers.
Een speler kiest een actie door de bijhorende actiesteen 1 veld op het actiebord te verplaatsen. Het veld dat bedekt wordt bepaalt of de spelers een donatie mogen doen of werknemers uit een bepaalde regio mogen terugroepen. Doneren is belangrijk om aanzien te scoren, werknemers terugroepen genereert goederen en nieuwe mogelijkheden (U kunt ze terug opleiden en aan het werk zetten.)
Na twintig rondes wordt afgerekend. U krijgt punten voor gebouwde ateliers, actieve werknemers, donaties, gebouwen in steden en de grootte van uw netwerk.
Foto: Quined Games
Fantastisch ogend, prachtig in de doos gestopt en echt uitzonderlijk degelijk spelmateriaal. Dat is hoe de deluxe variant omschreven mag worden. Ik voelde me terug als een klein kind die zijn eerste doos lego ontdekt. De spelregels zijn uitgebreid maar duidelijk, de gebruikte symbolen zijn intuïtief na een korte leerfase.
Carnegie kunt u op twee manieren spelen. Ofwel kiest u telkens de actie waarmee u zelf de grootste vooruitgang boekt ofwel kiest u een actie waar u niet veel mee kunt aanvangen maar waarmee u de tegenstrever zowaar nog een grotere hak zet. Als u tot de tweede categorie behoort, dan is Carnegie niet voor u bedoeld. Het spel ‘kapot’ spelen heten wij dat. Dat kan met zo goed als elk spel en lijkt mij ook in de reële wereld een kut-ingesteldheid.
Gelukkig behoren mijn spelvrienden net als ik tot de eerste categorie. En, wat hebben wij gesmuld van deze titel. Carnegie gaf ons na afloop gewoon een fantastisch gevoel. Verwondering ook, hoe bedenkt iemand zoiets? Trots ook een beetje want ergens tussen de twee toppers van Xavier Georges steekt een eigen ontwerp.
Carnegie biedt variatie waardoor elk spel anders dient gespeeld. Daarbij komt een toef spanning die zich uit in de uitbreidingsstrijd van het transportnetwerk. Planning is vanzelfsprekend belangrijk en omdat u afhangt van wat de andere spelers kiezen, inzicht. Dat laatste is nog belangrijker met 4 spelers want dan kiest u zelf slechts ¼ van de acties.
Als ik Carnegie laat binnendringen dan moet ik concluderen dat aan alles aandacht werd besteed. Uitzicht, spelmateriaal, symboliek, variatie, flow, ...
Ik en bij uitbreiding ook mijn spelvrienden schuiven deze met plezier in de kast met toppers. Daar wordt hij momenteel geflankeerd door Cascadia en Clever (jawel).
Uiteraard verdient Carnegie later op het jaar zijn plaats in mijn Quined ‘boekenrek’.
Twee uur spelplezier, wie zegt daar neen tegen!
Foto: Quined games
- Xavier Georges
- Ian O’Toole
- Quined Games
- 1 – 4 spelers vanaf 12 jaar
- €55-100 deluxe editie