Nederlandse subreddit over bordspellen

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Nederlandse subreddit over bordspellen

Bericht door mazinho »

Peter Hein schreef:
Iris_ schreef: Een mindere activiteit hier kan misschien ook verklaard worden door een erg enthousiaste bordspelcommunity op Instagram.
Weet iemand hier meer van? Ik heb geen Instagramaccount en kijk er dus nooit, maar ik hoor dit vaker.
Ik kijk dagelijks op Instagram naar bordspelgerelateerde posts, maar de Instagram Infinity Scroll is niet te vergelijken met BSM. Wellicht doelt Iris op een besloten chatgroep waar Nederlandse “gamefluencers” met elkaar communiceren. Kan me voorstellen als je daar in chatvorm snel en direct met elkaar in contact bent, dat een alternatief voor activiteit op BSM kan zijn. En het zijn juist mensen die je op BSM actief zou willen zien. Ik ben er geen onderdeel van dus iemand anders kan wellicht aanvullen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Re: Nederlandse subreddit over bordspellen

Bericht door The Iced One »

Ik ben ook een fervent lezer, maar reageer ook eerder beperkt. Ik kwam onlangs een artikel tegen over boekenliefhebbers die de laatste jaren ook moeilijk aan lezen toekomen. Ik wijt dat aan het gigantische aanbod informatie dat ons langs alle kanten al dan niet gewenst bereikt. Met streaming services is er altijd wel iets te kijken, terwijl ik vroeger al snel een boek ter hand namen als er niets op tv was, is dat nu veel minder het geval. Social media zijn enorm verslavend en slorpen bij velen ook veel tijd op, en het internet in het algemeen heeft ook zoveel boeiends te bieden.
Met reageren op fora is dat net hetzelfde denk ik.
Ook onze hobby slorpt veel tijd op als je gepassioneerd bent en wat op de hoogte wil blijven. Vroeger gingen we eens in de zoveel tijd naar de spellenwinkel en zagen we daar wat het (eerder beperkte) nieuwe aanbod was, maar nu kan je hele dagen vullen met het nieuwe aanbod online te checken.
En aangezien er niet meer uren in een dag gekomen zijn is er veel spoeling op de verschillende activiteiten.
En ook wel de spreiding van gamers over de verschillende kanalen denk ik...

Ik denk dat het idee van de bsm-dagen het communitygevoel wel zou kunnen versterken (en de verzuring die er soms is wat kan tegen gaan). Ik ben zelf nooit geweest, hoewel die in mijn begindagen ook wel georganiseerd werden, maar indien in Eindhoven zou ik wel eens langsgaan, da's niet zo ver...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Spellenwijs.nl
Party Animal

Bericht door Spellenwijs.nl »

Peter Hein schreef:
Iris_ schreef: Een mindere activiteit hier kan misschien ook verklaard worden door een erg enthousiaste bordspelcommunity op Instagram.
Weet iemand hier meer van? Ik heb geen Instagramaccount en kijk er dus nooit, maar ik hoor dit vaker.
Instagram heeft inderdaad een grote community als het op bordspellen aankomt. Sinds COVID (2020) is dit ontzettend hard gegroeid en werd 'iedereen' ineens influencer. Door simpelweg wat foto's en een bericht op Insta te plaatsen kreeg je volgers. Er zijn genoeg manieren om makkelijk volgers te krijgen als je wil...

En menig uitgever (nationaal en internationaal) houdt daarvan. Het resultaat was dat je vrij eenvoudig 'gratis' spellen kon krijgen door zelf content te creëren. Niet alle uitgevers deden daar aan mee natuurlijk, maar een deel wel.

Wellicht dat het krijgen van gratis spellen de motivatie was om meer met Instagram bezig te zijn, dan met andere websites, platformen en forums. Immers, op BSM krijg je er, behalve waardevolle input, geen gratis spel voor.

Is dat een beetje de informatie die je zoekt?
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!
Spellenwijs.nl
Party Animal

mazinho schreef: Ik kijk dagelijks op Instagram naar bordspelgerelateerde posts, maar de Instagram Infinity Scroll is niet te vergelijken met BSM. Wellicht doelt Iris op een besloten chatgroep waar Nederlandse “gamefluencers” met elkaar communiceren. Kan me voorstellen als je daar in chatvorm snel en direct met elkaar in contact bent, dat een alternatief voor activiteit op BSM kan zijn. En het zijn juist mensen die je op BSM actief zou willen zien. Ik ben er geen onderdeel van dus iemand anders kan wellicht aanvullen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Je hebt zogenaamde 'engagement groups'. Mensen die afspraken maken met elkaar om z.s.m. nu publicatie op een post te liken, reageren en op te slaan. Dit verhoogt de engagement en dat maakt je post waardevoller in de ogen van Instagram. Het resultaat is dat je sneller wordt vertoond op andere walls en je bereik toeneemt. Hier heb ik ook weleens aan deel genomen, maar niet meer. Instagram d'r algoritme is ehm... nogal verslechterd ;).

Daarnaast zijn er uiteraard wel chatgroepen op Instagram en Whatsapp bijvoorbeeld.
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ligt er natuurlijk wel aan of je dan nog wel onafhankelijk blijft.
Als ik kijk naar het YouTubekanaal van Nox die ook gratis spellen van uitgevers krijgt om te reviewen behoud hij daar volgens mij wel altijd het recht om te vinden van een spel wat hij er zelf van vind. Gratis spellen beïnvloeden hem daarin niet. Overigens was hij een van de eerste hierin en eigenlijk ook nog steeds een van de betere.

Instagram volg ik totaal niet, maar als je daar zo makkelijk door een review te schrijven een spel kunt scoren snap ik goed dat veel mensen daarmee zijn begonnen. Dat kost minder tijd dan bijv. een filmpje dat Nox maakt of te demoën voor een uitgever (krijg je vaak ook spellen voor als vergoeding).
Afbeelding
Spellenwijs.nl
Party Animal

WTULTC schreef: Ligt er natuurlijk wel aan of je dan nog wel onafhankelijk blijft.
Als ik kijk naar het YouTubekanaal van Nox die ook gratis spellen van uitgevers krijgt om te reviewen behoud hij daar volgens mij wel altijd het recht om te vinden van een spel wat hij er zelf van vind. Gratis spellen beïnvloeden hem daarin niet. Overigens was hij een van de eerste hierin en eigenlijk ook nog steeds een van de betere.

Instagram volg ik totaal niet, maar als je daar zo makkelijk door een review te schrijven een spel kunt scoren snap ik goed dat veel mensen daarmee zijn begonnen. Dat kost minder tijd dan bijv. een filmpje dat Nox maakt of te demoën voor een uitgever (krijg je vaak ook spellen voor als vergoeding).
Klopt. Ikzelf heb van m'n hobby ook m'n werk gemaakt met Spellenwijs.nl. De inkomsten komen echter uit advertenties, niet de reviews. Ondanks dat ik gratis spellen krijg, behoud ik ook het recht om te zeggen wat ik wil. En inderdaad. Een video of uitgebreid blog kost gewoon veel meer tijd dan een Instagram post. Dat laatste is relatief makkelijk verdiend.

Het beeld wat ik schetste is overigens meer uit 2020 hoor. Door het overweldigende aantal aanvragen zijn (Nederlandse) uitgevers nu wel strenger geworden.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Spellenwijs.nl schreef:
Peter Hein schreef:Is dat een beetje de informatie die je zoekt?
Dank je, dat geeft wel een idee. Ik probeer zo weinig mogelijk prijs te geven aan Mark Z. en gebruik al een tijdje geen Meta-producten meer, maar dit is goed om te weten.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Spellenwijs, is dat echt rendabel?
Ik bedoel je verkoopt verder geen spellen etc... Alleen leven van advertenties je site kan toch niet voldoende zijn lijkt mij als je er daarnaast niets doet.
Overigens wat doe je eigenlijk iedere dag. Ik ben wel benieuwd naar je dagindeling als je alleen maar die site etc als werk hebt.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

WTULTC schreef: Overigens wat doe je eigenlijk iedere dag. Ik ben wel benieuwd naar je dagindeling als je alleen maar die site etc als werk hebt.
Spelletjes spelen me dunkt :lol:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Spellenwijs.nl
Party Animal

WTULTC schreef: @ Spellenwijs, is dat echt rendabel?
Ik bedoel je verkoopt verder geen spellen etc... Alleen leven van advertenties je site kan toch niet voldoende zijn lijkt mij als je er daarnaast niets doet.
Overigens wat doe je eigenlijk iedere dag. Ik ben wel benieuwd naar je dagindeling als je alleen maar die site etc als werk hebt.
Tjah, wanneer ben je rendabel ;)? Het brengt voor nu aardig wat op, maar eerlijk is eerlijk: mijn vrouw is hoofdkostwinner. Ik blijf uitbreiden naar een doel en daar ben ik dus nog niet. Het fijne is dat de content die ik vandaag creëer, nog jarenlang omzet zal opleveren (door advertenties en affiliate marketing).

Mijn dagindeling verschilt heel erg. Ik ben voor mezelf begonnen om meer tijd met de kinderen door te brengen, dus dat vraagt de nodige flexibiliteit. Maar over het algemeen schrijf ik overdag blogs en speel ik kinderspellen met de kids. In de avonden speel ik spellen met vrienden en familie, maak ik foto's en wil ik de pen nog weleens ter hand nemen. Ook wil ik meer video's opnemen in de avond (paar keer gedaan), maar dat staat op een lager pitje. Tussendoor onderhoud ik contacten, heb je te maken met website-onderhoud en blijf ik me verdiepen in online marketing kansen (die ik met Spellenwijs.nl kan toepassen).

Geeft dit een beetje een antwoord op je vraag?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Zeker, maar ik snap niet hoe je nu al weet dat je content nog jarenlang geld opbrengt?
Hoe kan dat? Want een adverteerder kan toch stoppen met het contract wat hij met jou heeft, omdat bijv. je stopt met content op je site. Wat levert er dan nog jarenlang geld op?
Afbeelding
Spellenwijs.nl
Party Animal

WTULTC schreef: Zeker, maar ik snap niet hoe je nu al weet dat je content nog jarenlang geld opbrengt?
Hoe kan dat? Want een adverteerder kan toch stoppen met het contract wat hij met jou heeft, omdat bijv. je stopt met content op je site. Wat levert er dan nog jarenlang geld op?
Dan heb je nog altijd Affiliate Marketing en Google Adsense bijvoorbeeld.

Maar bovendien verwacht ik (klopt dat ik het niet zeker weet) dat adverteerders niet snel zullen stoppen, omdat de bezoekersstroom (en dus het aantal weergaven), de eerste jaren, redelijk constant zal blijven. En dat betekent dat je nog altijd een superrelevante doelgroep kunt bereiken.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Bedankt voor je inkijkje en succes. Ik lees niet al je recensies maar wat ik gelezen heb vind ik leuk en informatief. Goed bezig!
Spellenwijs.nl
Party Animal

Jerome schreef: Bedankt voor je inkijkje en succes. Ik lees niet al je recensies maar wat ik gelezen heb vind ik leuk en informatief. Goed bezig!
Thanks Jerome, appreciate it. En ach, qua recensies zijn er ook veel bronnen natuurlijk.

Naast reviews wil ik me ook onderscheiden met blogs met strategieën, adviezen (zoals 'welke uitbreiding van spel X' of 'dit of dat'), inspiratie en gewoon wat funreads, zoals interviews, weetjes en meer. Hopelijk ontstaat daar in de nabije toekomst wat meer tijd voor :)
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Er zijn inderdaad zoveel kanalen te vinden waarop je informatie over een spel kunt vinden.
Meestal begin ik hier of op bgg, dit omdat daar de meeste die ook recentie filmpjes maken en schrijven het daar ook plaatsen bij het betreffende spel. Dan heb je dus als het ware alle reviewers van een bepaald spel mooi bij elkaar. Daar pik ik dan eerst de Nederlandstalige uit (mocht die er zijn), zo niet dan de Dice Tower, Raldho etc...

Echt gelijk naar een Nederlandstalige review site gaan voor een bepaald spel doe ik eigenlijk nooit, want de kans is gewoon reëel dat die daar niet is beoordeeld etc...

Uiteraard veel succes, want het is wel een frisse site qua opzet.
Afbeelding