Welke zijn de allerbeste speluitbreidingen? (Pre-poll!)

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Lord Leuber
Party Animal

Re: Welke zijn de allerbeste speluitbreidingen? (Pre-poll!)

Bericht door Lord Leuber »

Kijk eens aan! :D

@Hoogspanning Benelux: moet ik meteen schuld bekennen :oops: - het is duidelijk weer te lang geleden dat ik het gespeeld heb. Het is inderdaad het wisselen van centrales wat de beleving hier met name anders maakt, en inderdaad de prut fase voorkomt. (dat het leuk is om in Nederland te spelen is natuurlijk ook een leuk detail, maar niet meer dan dat, wat mij betreft).

@Rovers van de Noordzee: "+1". Ik speelde het spel de eerste keer al meteen met die uitbreiding, maar ik probeerde me voor te stellen wat de opties zouden zijn als die er niet was. Ik kwam tot de conclusie dat dit best wel in het basisspel had mogen zitten, wat dit in elk geval tot een goede kandidaat maakt voor goede/essentiele speluitbreiding. Ben bang dat het anders voor mijn smaak wat te beperkt zou zijn in de keuzes.

@Orleans: Ook mee eens. Volgens mij wordt je zelfs beloond voor ontwikkeling, en gestraft voor goederen, met de basis gebeurtenissen.
Zijn er ook meer "negatieve" gebeurtenissen, die het spel wat lastiger maken (zonder dat het meteen In the Year of the Dragon wordt)? En het klopt toch ook nog steeds dat dat wegstuurbord anders is?

@Concordia Venus: Ik had (al lang) Concordia toen dit uitkwam, en speel alleen met 2. Zag daarmee niet een urgente noodzaak om te upgraden naar Venus. Maar waarschijnlijk wel een goede keus om daarvoor te gaan als je het spel niet hebt. Sowieso een goed keus, trouwens, om Concordia aan te schaffen: niet links laten liggen omdat het "te oud" is, of omdat de oorspronkelijke doos zo lelijk is. Wat mij betreft met gemak in mijn top 5, omdat het zo'n schitterende combinatie is van eenvoud (qua regels), uitdaging (qua spelen) en mate van interactie. Tijdloos.

@andere uitbreidingen: spellen die ik niet ken, of niet (meer) speel. Maar wel leuk om te lezen! Wat mij betreft in elk geval bedankt voor deze toelichtingen! :thumbup:

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Lord Leuber schreef: Kijk eens aan! :D

@Hoogspanning Benelux: moet ik meteen schuld bekennen :oops: - het is duidelijk weer te lang geleden dat ik het gespeeld heb. Het is inderdaad het wisselen van centrales wat de beleving hier met name anders maakt, en inderdaad de prut fase voorkomt. (dat het leuk is om in Nederland te spelen is natuurlijk ook een leuk detail, maar niet meer dan dat, wat mij betreft).

@Rovers van de Noordzee: "+1". Ik speelde het spel de eerste keer al meteen met die uitbreiding, maar ik probeerde me voor te stellen wat de opties zouden zijn als die er niet was. Ik kwam tot de conclusie dat dit best wel in het basisspel had mogen zitten, wat dit in elk geval tot een goede kandidaat maakt voor goede/essentiele speluitbreiding. Ben bang dat het anders voor mijn smaak wat te beperkt zou zijn in de keuzes.

@Orleans: Ook mee eens. Volgens mij wordt je zelfs beloond voor ontwikkeling, en gestraft voor goederen, met de basis gebeurtenissen.
Zijn er ook meer "negatieve" gebeurtenissen, die het spel wat lastiger maken (zonder dat het meteen In the Year of the Dragon wordt)? En het klopt toch ook nog steeds dat dat wegstuurbord anders is?

@Concordia Venus: Ik had (al lang) Concordia toen dit uitkwam, en speel alleen met 2. Zag daarmee niet een urgente noodzaak om te upgraden naar Venus. Maar waarschijnlijk wel een goede keus om daarvoor te gaan als je het spel niet hebt. Sowieso een goed keus, trouwens, om Concordia aan te schaffen: niet links laten liggen omdat het "te oud" is, of omdat de oorspronkelijke doos zo lelijk is. Wat mij betreft met gemak in mijn top 5, omdat het zo'n schitterende combinatie is van eenvoud (qua regels), uitdaging (qua spelen) en mate van interactie. Tijdloos.

@andere uitbreidingen: spellen die ik niet ken, of niet (meer) speel. Maar wel leuk om te lezen! Wat mij betreft in elk geval bedankt voor deze toelichtingen! Afbeelding
Wat Rovers betreft: de uitbreiding van WGG in Nederland is eigenlijk 2 uitbreidingen in een doos zelfs. De originelen in het Engels waren een uitbreiding Hall of Heroes and Fields of Fame.
Lord Leuber
Party Animal

Kan het ook zijn dat je die dan of allebei, of los inpast? Wat ik mij herinner hadden we een extra bord erbij met een Taveerne erop, als voornaamste toevoeging.
Antoi
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Antoi »

Memoir'44 - Terrain pack
Memoir'44 - Equipmentpack
Root - Hirelings (Het gaat om het concept, de hirelings zelf zijn in een drietal uitbreidingen te vinden)
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

JeVo schreef: Maar de beste verhoging van de feestvreugde bij roborally is ...
Dit vraagt bijna om een ludieke reactie van Erwin! :D
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

sinead schreef:
JeVo schreef: Maar de beste verhoging van de feestvreugde bij roborally is ...
Dit vraagt bijna om een ludieke reactie van Erwin! :D
Waarbij Erwin ook nog de uitdaging met zichzelf aan kan gaan om met die reactie deze te overtreffen, waar ik elke keer weer om moet (glim)lachen: "Iedereen die dit het cijfer 2 geeft is overduidelijk een stiekeme fan (die spelen ‘m op de slaapkamer, met de gordijnen dicht). Echte RR-haters delen gewoon het cijfer 1 uit." (uit de spellen DB beoordeling) :wink: :P
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

maartendp schreef: om ook maar te doen wat ik zelf predik :)

Hero realms - the ruin of Thandar campaign deck: wederom eentje waar ik mijn wederhelft niet warm voor kreeg, maar het toevoegen van campaign element en co-op red deze van de verkoop stapel. Als je Hero realms voor de directe confrontatie speelt ga je hier niet evenveel uithalen.

helemaal mee eens! the ruin of thandar of de andere campaign deck. Omdat je er zo lekker coop mee kan spelen en campaign doen. heerlijk!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

maartendp schreef: Wat maakt Gallia/corsica een essentiele uitbreiding voor concordia? zijn dat niet gewoon nieuwe mappen, of is daar nog iets aan toegevoegd van mechanics?
Bij Concordia is voor ons Gallia/Corsica een interessante uitbreiding (inderdaad, enkel een kaart) omdat we regelmatig met twee spelen. Corsica is een kleinere kaart, waarbij je mekaar meer tegenkomt en dwarszit. Meer hoeft dat niet te zijn.

Het had ook Creta kunnen zijn (of misschien zijn er nog andere eilandkaarten die gelijkaardig zijn), maar met deze kaart heb ik nog nooit gespeeld.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Voor mezelf heb ik eigenlijk twee grote categorieën uitbreidingen:
[*] Uitbreidingen die het basispel vervolmaken: er is geen overvloed aan nieuwe features, maar het basisspel voelt vollediger en/of beter gebalanceerd. Voor mij is de eerste uitbreiding van Carcassonne een goed voorbeeld. Je speelt vergelijkbaar, maar de opties die je hebt wegen beter tegen elkaar op.
[*] Uitbreidingen die echt wat toevoegen aan het spel: je kan je tactieken grondig heroverwegen, en het spelt voelt fundamenteel anders of uitgebreider. Een passend voorbeeld hier zijn wellicht de Claim reinforcements: de nieuwe facties maken het spel zodanig verschillend dat je helemaal anders kan spelen.

De startvragen kunnen voor mij elks over zo'n categorie gaan:
"Welke zijn voor jullie de uitbreidingen die het basisspel beter maken?" of "Welke uitbreiding is voor jou onmisbaar en voeg je standaard toe aan het basisspel?"
Zal de uiteindelijke stemming één ranglijst opleveren, of gebeurt dit per categorie?

Zie dat er al heel veel suggesties gedaan zijn, dus heb op dat vlak nog weinig toevoegingen.
Er staan enkele uitbreidingen tussen die ik nog niet gedaan heb maar waar ik het basisspel wel graag speel, dus benieuwd naar de uitslag! Zal vast inspireren!
Lord Leuber
Party Animal

Goed punt, in mijn beleving zou er nog een derde categorie kunnen zijn, in de richting van "geeft meer afwisseling als je op het basisspel uitgekeken dreigt te raken". Dan denk ik aan iets als een nieuwe kaart voor Hoogspanning of Concordia - soms inderdaad ook echt een andere beleving zoals de genoemde Benelux kaart (of beter met bepaald speleraantal, zoals de Corsica kaart), soms gewoon afwisseling, terwijl het spel redelijk gelijk aanvoelt. De Frankrijk kaart van Hoogspanning, zou ik zeggen (en wellicht de Gallia kaart van Concordia ook wel, interessant genoeg).

Dat zijn overigens, over het algemeen, wel de categorie uitbreidingen die ik persoonlijk niet gauw als "het beste" of "essentieel" zou bestempelen voor een spel.
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Bert_ schreef: Zal de uiteindelijke stemming één ranglijst opleveren, of gebeurt dit per categorie?
Zeer goede vraag!
Hoe meer ik de feedback op mijn initiële vraag lees, hoe meer ik besef dat een poll maken niet zo evident is:

- Je hebt verschillende soorten uitbreidingen. Ik ben vooral op zoek naar uitbreidingen die het spel beter maken en waar je eigenlijk niet meer zonder kan. Gezien ik zelf niet alle uitbreidingen ken, die hier voorgesteld worden, kan ik niet inschatten welke 'echt' in aanmerking komen voor een poll.
- Je riskeert met een poll de meest populaire uitbreidingen te kiezen en daarom niet de beste (zoals ook eerder al aangehaald in dit draadje)

Ik ben dan ook heel tevreden over het initiatief waarin men nu uitlegt waarom een uitbreiding meer is dan wat materiaal voor een extra speler of wat extra kaarten die meer van hetzelfde opleveren.

Als iemand goede ideeën heeft voor een poll, hoor ik het graag! Misschien is bijvoorbeeld een poll om te kijken tot welke categorie uitbreiding een spel behoort meer relevant?

Zelf dacht ik aan 3 categorieën, zoals ik in een volgende post zo dadelijk zal toelichten
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Bert_ schreef: Voor mezelf heb ik eigenlijk twee grote categorieën uitbreidingen:
[*] Uitbreidingen die het basispel vervolmaken: er is geen overvloed aan nieuwe features, maar het basisspel voelt vollediger en/of beter gebalanceerd. Voor mij is de eerste uitbreiding van Carcassonne een goed voorbeeld. Je speelt vergelijkbaar, maar de opties die je hebt wegen beter tegen elkaar op.
[*] Uitbreidingen die echt wat toevoegen aan het spel: je kan je tactieken grondig heroverwegen, en het spelt voelt fundamenteel anders of uitgebreider. Een passend voorbeeld hier zijn wellicht de Claim reinforcements: de nieuwe facties maken het spel zodanig verschillend dat je helemaal anders kan spelen.
Zoals als net aangegeven was ik voor mezelf tot 3 categorieën gekomen. Ik was al begonnen met het schrijven van de inleiding van de poll, maar zal deze tekst hier nu al posten, gezien het topic nu actueel is. Ik kijk al uit naar de feedback!

Uitbreidingen: sommige bordspelspelers kunnen niet zonder en willen er geen enkele missen terwijl anderen er dan weer niets van willen weten en ze daarom steeds links laten liggen.
Zelf behoor(de) ik meestal in het eerste kamp. Van elk spel dat ik min of meer de moeite vond, moest en zou ik alle uitbreidingen hebben. De laatste jaren is dit sterk geminderd, vooral door plaatsgebrek, en ben ik al wat meer kieskeurig geworden.
Je hebt natuurlijk verschillende soorten uitbreidingen. Ik heb geprobeerd om een opdeling te maken in enkele soorten, op basis van mijn kennis en ervaringen en maak gebruik van Catan om de verschillende soorten te kaderen.

- De meest voor de hand liggende uitbreidingen zijn deze die het aantal spelers verhogen. De eerste die daarbij in me opkomt en vermoedelijk ook de eerste die ik ook ooit gekocht heb, is de uitbreiding van Catan voor 5 en 6 spelers. Zoals de naam het al zelf zegt, brengt deze soort niets nieuws, behalve het materiaal voor een of meer extra spelers. Wat wel “nieuw” kan zijn, is dat er enkele regels aangepast worden om het spel vlotter te laten verlopen met deze extra spelers. Bij Catan mag je dan bijvoorbeeld wat vaker grondstoffen ruilen, als ik het me goed herinner.

- Een tweede soort uitbreiding is deze die verder borduurt op het basisspel maar de complexiteit (een beetje) verhoogd en/of andere kaarten toevoegt. Met andere kaarten bedoel ik dan zowel het spelbord als eventuele handkaarten. Om in de Catan sfeer te blijven, denk ik dat De Zeevaarders hiervan een goed voorbeeld is. Er worden hierin o.a. schepen en eilanden toegevoegd en je kan extra punten scoren door een dorp op een ander eiland te bouwen. Andere voorbeelden die ik in deze categorie plaats: extra kaarten voor Concordia, extra Powergrid spelborden, nieuwe Dominionkaarten, de meeste Carcassonne uitbreidingen, …

- Vervolgens heb je ook uitbreidingen die het basisspel heel wat veranderen maar toch de belangrijkste basisprincipes behouden. Wat mij betreft, past de Catan uitbreiding Steden en Ridders in deze categorie. Het dobbelen om goederen en het ruilen blijven behouden, maar met de ridders en de stadsuitbreidingen worden de spelregels toch voor een redelijk groot deel aangepast en uitgebreid. Andere voorbeelden hier zijn: Viticulture Toscane, Armada voor 7 Wonders en de nu al gehypete contractors uitbreiding voor Red Cathedral.
Wat er voor mij ook in deze categorie thuishoort, zijn de uitbreidingen die van een competitief spel een coöperatief spel maken zoals de Room 25 uitbreiding “Escape Room” die niet alleen een coöperatieve variant toevoegt maar ook het basisspel omtovert in een degelijke escaperoom!
Vermoedelijk bestaan er ook uitbreidingen die het basisspel helemaal veranderen en zelfs de basis principes niet meer behouden. Ik niet dadelijk op zulke uitbreidingen komen, tenzij misschien Carcassonne – De katapult, dat van een tegellegspel een behendigheidsspel maakt.

- Uiteraard heb je ook uitbreidingen die 2 of zelfs 3 van de bovenstaande soorten combineren. Ik heb zelfs de indruk dat dit meer en meer het nieuwe normaal wordt. Een voorbeeld hier is de Sagrada uitbreiding voor 5 en 6 spelers. De naam is hier zeer misleidend omdat er naast het materiaal voor de extra spelers ook nieuwe werktuigen, opdrachten en zelfs “private dice pool” bordjes toegevoegd worden die het spelverloop toch wel wat beïnvloeden en het een meer strategisch spel maken.

Wat denken jullie? Welke categorieën zouden jullie maken?
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Suburbia Inc misschien? Die 5 star uitbreiding was bagger dus die zou ik er niet bij zetten. Van Russian Railroads heb je naast German ook nog American, maar misschien was die ook minder?
Lord Leuber
Party Animal

maxitaxi777 schreef: Suburbia Inc misschien? Die 5 star uitbreiding was bagger dus die zou ik er niet bij zetten. Van Russian Railroads heb je naast German ook nog American, maar misschien was die ook minder?
Van de twee RR uitbreidingen die ik ken zou ik GR inderdaad als beste bestempelen. Let wel, dan bedoel ik ook echt het German Railroads deel. De kolen module (die je in principe met elke RR versie kan spelen) vond ik namelijk een stuk minder interessant. Ik had daar het gevoel dat het niet noodzakelijkerwijs een slecht idee was om de kolen gewoon links te laten liggen: te veel "gedoe" voor wat het oplevert. Wat ik wel jammer vond, is dat er een speelronde minder gespeeld wordt.
Nee, dan de Duitse sporen: het feit dat je de velden met bonussen in de spoorlijn zelf kunt kiezen, maakt dat de verschillende strategieën echt onderscheidend en interessanter worden (maw ga je voor fabrieken, de lange spoorlijn, verdelen over de twee kortere lijnen, etc.)
AR voegt met name een soort van stock market aspectje toe. Maar wat ik me kan herinneren kwam dat niet per se heel indrukwekkend uit de verf, helaas.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Kire, maar je hebt ook uitbreidingen die in meerdere categoriën kunnen vallen omdat ze bijv. meerdere modules bevatten. Kijk bijv. naar Brugge het Zwin. Een module geeft een extra speler, een andere extra kaarten en de andere twee geven 2 nieuwe acties. Echter kun je de modules los van elkaar spelen. Waar valt zo'n uitbreiding dan onder?

Dit heb je trouwens ook bij Wingspan Oceanië. Leuk zijn de extra kaarten, maar de nectar (indien je daar met de originele regels mee speelt wat wij niet doen) het spel iets anders en er wordt een coöp-modus die wij het meest spelen toegevoegd. Ook een lastige waar deze dan onder valt tov de Europa uitbreiding die wel eigenlijk voornamelijk meer kaarten bevat en meer niet.
Afbeelding