Bert_ schreef:
Voor mezelf heb ik eigenlijk twee grote categorieën uitbreidingen:
[*] Uitbreidingen die het basispel vervolmaken: er is geen overvloed aan nieuwe features, maar het basisspel voelt vollediger en/of beter gebalanceerd. Voor mij is de eerste uitbreiding van Carcassonne een goed voorbeeld. Je speelt vergelijkbaar, maar de opties die je hebt wegen beter tegen elkaar op.
[*] Uitbreidingen die echt wat toevoegen aan het spel: je kan je tactieken grondig heroverwegen, en het spelt voelt fundamenteel anders of uitgebreider. Een passend voorbeeld hier zijn wellicht de Claim reinforcements: de nieuwe facties maken het spel zodanig verschillend dat je helemaal anders kan spelen.
Zoals als net aangegeven was ik voor mezelf tot 3 categorieën gekomen. Ik was al begonnen met het schrijven van de inleiding van de poll, maar zal deze tekst hier nu al posten, gezien het topic nu actueel is. Ik kijk al uit naar de feedback!
Uitbreidingen: sommige bordspelspelers kunnen niet zonder en willen er geen enkele missen terwijl anderen er dan weer niets van willen weten en ze daarom steeds links laten liggen.
Zelf behoor(de) ik meestal in het eerste kamp. Van elk spel dat ik min of meer de moeite vond, moest en zou ik alle uitbreidingen hebben. De laatste jaren is dit sterk geminderd, vooral door plaatsgebrek, en ben ik al wat meer kieskeurig geworden.
Je hebt natuurlijk verschillende soorten uitbreidingen. Ik heb geprobeerd om een opdeling te maken in enkele soorten, op basis van mijn kennis en ervaringen en maak gebruik van Catan om de verschillende soorten te kaderen.
- De meest voor de hand liggende uitbreidingen zijn deze die het aantal spelers verhogen. De eerste die daarbij in me opkomt en vermoedelijk ook de eerste die ik ook ooit gekocht heb, is de uitbreiding van Catan voor 5 en 6 spelers. Zoals de naam het al zelf zegt, brengt deze soort niets nieuws, behalve het materiaal voor een of meer extra spelers. Wat wel “nieuw” kan zijn, is dat er enkele regels aangepast worden om het spel vlotter te laten verlopen met deze extra spelers. Bij Catan mag je dan bijvoorbeeld wat vaker grondstoffen ruilen, als ik het me goed herinner.
- Een tweede soort uitbreiding is deze die verder borduurt op het basisspel maar de complexiteit (een beetje) verhoogd en/of andere kaarten toevoegt. Met andere kaarten bedoel ik dan zowel het spelbord als eventuele handkaarten. Om in de Catan sfeer te blijven, denk ik dat De Zeevaarders hiervan een goed voorbeeld is. Er worden hierin o.a. schepen en eilanden toegevoegd en je kan extra punten scoren door een dorp op een ander eiland te bouwen. Andere voorbeelden die ik in deze categorie plaats: extra kaarten voor Concordia, extra Powergrid spelborden, nieuwe Dominionkaarten, de meeste Carcassonne uitbreidingen, …
- Vervolgens heb je ook uitbreidingen die het basisspel heel wat veranderen maar toch de belangrijkste basisprincipes behouden. Wat mij betreft, past de Catan uitbreiding Steden en Ridders in deze categorie. Het dobbelen om goederen en het ruilen blijven behouden, maar met de ridders en de stadsuitbreidingen worden de spelregels toch voor een redelijk groot deel aangepast en uitgebreid. Andere voorbeelden hier zijn: Viticulture Toscane, Armada voor 7 Wonders en de nu al gehypete contractors uitbreiding voor Red Cathedral.
Wat er voor mij ook in deze categorie thuishoort, zijn de uitbreidingen die van een competitief spel een coöperatief spel maken zoals de Room 25 uitbreiding “Escape Room” die niet alleen een coöperatieve variant toevoegt maar ook het basisspel omtovert in een degelijke escaperoom!
Vermoedelijk bestaan er ook uitbreidingen die het basisspel helemaal veranderen en zelfs de basis principes niet meer behouden. Ik niet dadelijk op zulke uitbreidingen komen, tenzij misschien Carcassonne – De katapult, dat van een tegellegspel een behendigheidsspel maakt.
- Uiteraard heb je ook uitbreidingen die 2 of zelfs 3 van de bovenstaande soorten combineren. Ik heb zelfs de indruk dat dit meer en meer het nieuwe normaal wordt. Een voorbeeld hier is de Sagrada uitbreiding voor 5 en 6 spelers. De naam is hier zeer misleidend omdat er naast het materiaal voor de extra spelers ook nieuwe werktuigen, opdrachten en zelfs “private dice pool” bordjes toegevoegd worden die het spelverloop toch wel wat beïnvloeden en het een meer strategisch spel maken.
Wat denken jullie? Welke categorieën zouden jullie maken?