Spiel 2023!

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spiel 2023!

Bericht door Bridget »

Tijd om hier een topic over Spiel 2023 te beginnen. Iemand al een interessant nieuwtje?

Er is een nieuw logo met een kat, maar de naam van de kat hebben ze nog niet bepaald, werd op de socials eerst over getweet/appt/post, maar nu blijft het stil.

Correctie: mascotte

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bridget op ma 17 jul 2023, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Everybody has the right to play...

Labels:
Jerome
Gouverneur

Re: Spiel 2023!

Bericht door Jerome »

Kat?
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

De preview pagina op BGG staat ook alweer online:
https://boardgamegeek.com/geekpreview/6 ... 23-preview

Alsmede de geeklist met daarin andere Spiel gerelateerde geeklists:
https://boardgamegeek.com/geeklist/3175 ... tion-lists
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Bridget schreef: Er is een nieuw logo met een kat, maar de naam van de kat hebben ze nog niet bepaald, werd op de socials eerst over getweet/appt/post, maar nu blijft het stil.
Ik heb wel een nieuwe logo gezien, maar daarin is eigenlijk alleen de naam Essen extra toegevoegd. Ik heb niks van een kat gezien.
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Stoopie schreef:
Bridget schreef: Er is een nieuw logo met een kat, maar de naam van de kat hebben ze nog niet bepaald, werd op de socials eerst over getweet/appt/post, maar nu blijft het stil.
Ik heb wel een nieuwe logo gezien, maar daarin is eigenlijk alleen de naam Essen extra toegevoegd. Ik heb niks van een kat gezien.
Heb even snel gezocht, maar het gaat niet om het logo maar om een nieuwe mascotte. De stembussen voor de naam zijn al gesloten.
Bridget
Phoenix

Bericht door Bridget »

Voor de nieuwste spellen volg ik graag deze , om ook mijn lijstje goed bij te kunnen houden:

https://tabletoptogether.com/tool
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Vorig jaar kwam Spiel ook met een eigen app, waarin je ook alle releases kunt zien en markeren als favoriet. Op de plattegrond stonden je favorieten dan keurig aangegeven, dus als je dan ergens was, kon je in één oogopslag welke van jouw favorieten er in de buurt moeten zijn.

Ik vond het een handige app, hopelijk dit jaar weer.
BibKamp318
Garnaal

Bericht door BibKamp318 »

Bridget schreef: Tijd om hier een topic over Spiel 2023 te beginnen. Iemand al een interessant nieuwtje?

Er is een nieuw logo met een kat, maar de naam van de kat hebben ze nog niet bepaald, werd op de socials eerst over getweet/appt/post, maar nu blijft het stil.

Correctie: mascotte

Afbeelding
Katze + Essen = Maus?
En dus SpieleMaus?
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Katten staan niet echt bekend om hun sociale eigenschappen dus ik snap niet zo goed waarom er voor een kat als mascotte gekozen is. Dat ze graag in speldozen zitten is me niet ontgaan en daar houdt de associatie op. Nou heb ik sowieso niet veel met mascottes, noch met katten.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Jerome schreef: Katten staan niet echt bekend om hun sociale eigenschappen dus ik snap niet zo goed waarom er voor een kat als mascotte gekozen is. Dat ze graag in speldozen zitten is me niet ontgaan en daar houdt de associatie op. Nou heb ik sowieso niet veel met mascottes, noch met katten.
Ik ben dol op katten, vind dit plaatje snoezig, maar ook mij ontgaat de associatie met een spellenbeurs. Ze hadden beter een figuurtje op basis van een pion of een dobbelsteen kunnen gebruiken.
Bridget
Phoenix

Bericht door Bridget »

Waarom een kat wordt hier uitgelegd (heb ik vertaald en op de website geplaatst).

https://bordspelwereld.nl/nieuws/spiel- ... r-spiel-23

Daarna werd via de socials bekend gemaakt:

Er zijn meer dan 450 individuele namen ingezonden voor de nieuwe mascotte van Spiel. BEDANKT AAN JULLIE ALLEMAAL!

Dicie
Happy
Meeps
Tapsy
Token

Er mocht tot 11 juli een stem worden uitgebracht. Ik heb merendeels Meeps zien langskomen.
Welke naam het is geworden is mij nog niet bekend, ik verneem hier niets over op de socials.
Afwachten maar.
Bridget
Phoenix

Bericht door Bridget »

Het speelse kitten van SPIEL Essen heet Meeps

Dankzij de overweldigende deelname van de bordspelgemeenschap heeft de mascotte van 's werelds grootste bordspellenbeurs een naam.
Meer dan 1.000 spelers hebben samen een keuze gemaakt: de mascotte van SPIEL Essen heet Meeps. Deze naam kreeg de overgrote meerderheid van alle uitgebrachte stemmen van de gemeenschap.
Afbeelding
Het speelse, schattige katertje Meeps is nu onderweg als ambassadeur van de SPIEL en zal de bezoekers van 's werelds grootste bordspellenbeurs in Essen op weg naar de beurs en ter plekke voorbereiden op een geweldig evenement.

Het is dus voor het eerst in zijn 40-jarige geschiedenis dat SPIEL Essen een mascotte heeft. Het is bedacht en getekend door een van de bekendste en bekendste bordspel-illustratoren: Michael Menzel. Met Meeps creëerde de kunstenaar - die zelf al meer dan 20 jaar een enthousiaste SPIEL-bezoeker is - een kitten die staat voor de nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen, speelsheid en emotionaliteit die kenmerkend zijn voor de spellenbeurs.

Het basisidee voor de mascotte kwam uit het team van Merz Verlag (de club die SPIEL Essen organiseert) tijdens de voorbereidingen voor de verjaardag van de spellenbeurs. Het idee werd juichend ontvangen.
SPIEL-fans vanuit de hele wereld namen deel aan de zoektocht naar een naam en deden meer dan 400 suggesties op sociale media, per e-mail en op de website, waarvan er vijf voor verkiezing werden opgemaakt.
"De gemeenschap heeft gestemd en we vinden de naam heel toepasselijk", zegt Carol Rapp, algemeen directeur van Merz Verlag. "Meeps is gebaseerd op de meeple die bekend is in de bordspelwereld en kan ook staan voor een dierengeluid - en het klinkt gewoon schattig."

https://bordspelwereld.nl/nieuws/spiel- ... heet-meeps
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

"Welk dier staat meer voor spelen dan een kat?"
Een hond!

:P
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Jerome schreef:
Een hond!

Een hond heeft volgens mij meer de neiging om met gezelschap te willen spelen.
Een kat heeft volgens mij meer de neiging solitair bezig te zijn.

Dus... dat past misschien goed in de trend van spellen met een meer solitaire beleving...? :wink: :lol: :lol:
(ik zal uiteraard geen voorbeelden noemen)
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Jerome schreef:
Een hond!

Ik dacht meer aan zoogdier de mens, die kan namelijk zowel spelig als overspelig zijn!
Vaak is rond beter, soms vierkant!