We hebben ervan genoten, een superleuk spel dat makkelijk weg speelt met genoeg vlees op de botten om het interessant te maken/houden. Deze Kickstarter houden we.
Gisteren speelde ik...
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
wennepen
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Gisteren speelde ik...
Wij speelden voor het eerst Distilled. Als Bourgondische levensgenieters een top thema 
We hebben ervan genoten, een superleuk spel dat makkelijk weg speelt met genoeg vlees op de botten om het interessant te maken/houden. Deze Kickstarter houden we.
-
pieter.schutz
- Geheim Genootschap
Gisteren was ik op de Ducosimbeurs, en dat was lekker veel spelen.
Fika
Ik wilde deze graag uitprobere. Altijd opzoek naar leuke spellen voor 2 en dit is een lekker pittige, maar toch in een klein doosje voor een klein prijs. Helaas nog niet te krijgen, maar zeker voor mij als hij uitkomt.
CuboSaurus
Een wel grappig spelletje. Artwork net als CuBirds erg leuk, maar wat mij betreft een wat minder leuk spelletje.
Grunn
Dit was voor mij een totale verrassing. Ik had er nog nooit iets over gehoord. Het zag er wel aardig uit, en toen we al zaten was ik even bang dat het het gebruikelijke "museumgesubsidieerde nepspel" zou zijn. Maar dit was echt een leuk spel met een leuk puzzeltje. Voor de fans van cascadia of verdant absoluut een aanrader.
Flamecraft
Ik had deze tijdens de kickstarter al eens online gespeeld, en vond het toen te middelmatig/saai voor de prijs. Daarom afgezien van de kickstarter. Daar ben ik nu extra blij om, want ik vind het inderdaad niet echt leuk.
Creature Comforts
Dit spel vind ik leuk, het ziet er goed uit. Mechanismes werken goed en toch raad ik het af. Het duurt (véél) langer dan het leuk is, en zelfs met 3 spelers in de korte versie van het spel is de downtime al veel te hoog.
Bende op de boerderij en Jungle Party
De kinderen (3 en 6) kwamen later op de middag nog even langs, en hebben we wat kindvriendelijker spellen uitgetest. Jungle party kwam goed uit de bus. Bende op de boerderij was wat minder geslaagd voor ons.
Betoverde torens
Deze was eigenijk best een verrassing. Beetje zelfde gevoel als Camel Up wat betreft het racegedeelte, en ziet er goed uit.
Fika
Ik wilde deze graag uitprobere. Altijd opzoek naar leuke spellen voor 2 en dit is een lekker pittige, maar toch in een klein doosje voor een klein prijs. Helaas nog niet te krijgen, maar zeker voor mij als hij uitkomt.
CuboSaurus
Een wel grappig spelletje. Artwork net als CuBirds erg leuk, maar wat mij betreft een wat minder leuk spelletje.
Grunn
Dit was voor mij een totale verrassing. Ik had er nog nooit iets over gehoord. Het zag er wel aardig uit, en toen we al zaten was ik even bang dat het het gebruikelijke "museumgesubsidieerde nepspel" zou zijn. Maar dit was echt een leuk spel met een leuk puzzeltje. Voor de fans van cascadia of verdant absoluut een aanrader.
Flamecraft
Ik had deze tijdens de kickstarter al eens online gespeeld, en vond het toen te middelmatig/saai voor de prijs. Daarom afgezien van de kickstarter. Daar ben ik nu extra blij om, want ik vind het inderdaad niet echt leuk.
Creature Comforts
Dit spel vind ik leuk, het ziet er goed uit. Mechanismes werken goed en toch raad ik het af. Het duurt (véél) langer dan het leuk is, en zelfs met 3 spelers in de korte versie van het spel is de downtime al veel te hoog.
Bende op de boerderij en Jungle Party
De kinderen (3 en 6) kwamen later op de middag nog even langs, en hebben we wat kindvriendelijker spellen uitgetest. Jungle party kwam goed uit de bus. Bende op de boerderij was wat minder geslaagd voor ons.
Betoverde torens
Deze was eigenijk best een verrassing. Beetje zelfde gevoel als Camel Up wat betreft het racegedeelte, en ziet er goed uit.

-
Amethyst141
- Regenmaker
Paleo. We zijn bij level 3 gebleven (modules E+F), en dachten dat we het spel inmiddels wel redelijk doorhadden. Toch werd het een enorm taaie sessie, waar ik al snel mijn eerste mens verloor. We hadden zeker geen geluk met de kaarten die we trokken, waardoor we kansloos verloren. Geen enkel stukje muurschildering, maar wel vijf schedels. Conclusie: nog maar wat meer oefenen 

-
MickyS
- Garnaal
Tweemaal Woodcraft Solo.
Eerste keer 90 punten. Tweede keer een respectabele 135.
Leuk hoor dit soort spellen. Maar na workerplacement variant 3627 heb ik het gevoel dat ik steeds een variatie op Het Stenen Tijdperk aan het spelen ben.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Eerste keer 90 punten. Tweede keer een respectabele 135.
Leuk hoor dit soort spellen. Maar na workerplacement variant 3627 heb ik het gevoel dat ik steeds een variatie op Het Stenen Tijdperk aan het spelen ben.
"Rock over London. Rock on Chicago."
-
Harleyman
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
Dat lijkt mij niet, dat zou veel en veels teveel eer zijn voor Het Stenen Tijdperk!MickyS schreef: Leuk hoor dit soort spellen. Maar na workerplacement variant 3627 heb ik het gevoel dat ik steeds een variatie op Het Stenen Tijdperk aan het spelen ben.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
-
Arjen T.
- Veenboer
Gisteravond een drietal kortere spelletjes gespeeld, 3 x van de Shelf of Shame.
We begonnen met Beez, al was het maar om wat kleur te krijgen op zo'n regenachtige dag. Het is een wat lichter spel, maar wel in een prachtige uitvoering.
Daarna kwam de vrolijke groente van Artisjokken op tafel. Wederom een lekker vrolijk spelletje!
En als afsluiter kwam Escape! roll & write op tafel. Een coöp dobbelaar, daar zijn er volgens mij niet zo heel veel van.
We begonnen met Beez, al was het maar om wat kleur te krijgen op zo'n regenachtige dag. Het is een wat lichter spel, maar wel in een prachtige uitvoering.
Daarna kwam de vrolijke groente van Artisjokken op tafel. Wederom een lekker vrolijk spelletje!
En als afsluiter kwam Escape! roll & write op tafel. Een coöp dobbelaar, daar zijn er volgens mij niet zo heel veel van.
We've got a winner!
-
Amethyst141
- Regenmaker
Na jaren op mijn verlanglijst te hebben gestaan heb ik de nieuwe editie van The Castles of Burgundy gebackt op Gamefound. Deze heb ik inmiddels twee keer gespeeld en tot nu toe bevalt hij goed. Na het sorteren van de doos - geen idee wat alles was en hoe het in elkaar zat - bleek het gelukkig allemaal niet zo moeilijk te zijn. Op wat kleine regelfoutjes na zijn de eerste potjes in ieder geval een succes. Met het langzaam toevoegen van de uitbreidingen kunnen we weer even vooruit 

-
wennepen
- Geheim Genootschap
Wij speelden gister voor het eerst Lorenzo Il Magnifico. Dat is ons uitermate goed bevallen! Een voldoening gevende engine builder, echt iets voor ons dus die houden we erin.
-
Martyn F
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
-
helena
- Fabrieksmanager
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Getriggerd door het uitkomen van het vijfde boek van de Kingsbridge- serie hebben we de Kathedraal weer eens tevoorschijn gehaald. Leuk om weer eens te spelen!
-
Nautilus
- Garnaal
De afgelopen week zijn de nieuwe aanwinsten van Essen meerdere malen op tafel gekomen: Nucleum en Kutna Hora. Beide economische spellen. Bij Nucleum heb je meerdere actie mogelijkheden om de eigen economie op te bouwen en punten te scoren. Bij Kutna Hora zijn de acties beperkt en moet je zo efficient mogelijk omgaan met de mogelijkheden die je hebt om in binnen 5/6 rondes punten te scoren. Wat spelduur betreft ben je langer bezig met Nucleum: 2 tot 3 uur. Kutna Hora heeft 1 - 1,5 uur nodig.
Het voordeel van beide spellen is dat er weinig downtime is. De acties die je neemt zijn duidelijk en vlot uit te voeren. Wat spelers interactie betreft heeft Nucleum de voorkeur. Je komt op een bepaald punt in het spel dat je met elkaar moet "samenwerken" om nieuwe opties op de kaart te ontsluiten. Bij Kutna Hora is dit niet aanwezig. Al wordt dit wel gecompenseerd door de interne markt die je als lid van verschillende gildes kan beinvloeden.
Beide spellen zijn goed bevallen en zullen zeker vaker op tafel komen. Bij beide spellen moet ik wel vermelden dat de afwezigheid van een insert wel een groot manco is. Vooral bij Nucleum ben je hierdoor lang bezig om het spel op te zetten.
Het voordeel van beide spellen is dat er weinig downtime is. De acties die je neemt zijn duidelijk en vlot uit te voeren. Wat spelers interactie betreft heeft Nucleum de voorkeur. Je komt op een bepaald punt in het spel dat je met elkaar moet "samenwerken" om nieuwe opties op de kaart te ontsluiten. Bij Kutna Hora is dit niet aanwezig. Al wordt dit wel gecompenseerd door de interne markt die je als lid van verschillende gildes kan beinvloeden.
Beide spellen zijn goed bevallen en zullen zeker vaker op tafel komen. Bij beide spellen moet ik wel vermelden dat de afwezigheid van een insert wel een groot manco is. Vooral bij Nucleum ben je hierdoor lang bezig om het spel op te zetten.
-
wennepen
- Geheim Genootschap
Oh ja, het niet voorzien in een insert is toch eigenlijk niet meer van deze tijd... Ik vind het ook een enorme hobbel om te nemen als je barst van de compontenten en alles uit ziplock zakjes moet sleuren.Nautilus schreef: De afgelopen week zijn de nieuwe aanwinsten van Essen meerdere malen op tafel gekomen: Nucleum en Kutna Hora. Beide economische spellen. Bij Nucleum heb je meerdere actie mogelijkheden om de eigen economie op te bouwen en punten te scoren. Bij Kutna Hora zijn de acties beperkt en moet je zo efficient mogelijk omgaan met de mogelijkheden die je hebt om in binnen 5/6 rondes punten te scoren. Wat spelduur betreft ben je langer bezig met Nucleum: 2 tot 3 uur. Kutna Hora heeft 1 - 1,5 uur nodig.
-
isa
- Jakkiebak!
Gisteren speelde ik voor het eerst Obsession en dat was een schot in de roos. Zowel bij mijn medespelers als bij mij. Het Victoriaanse thema is op een geweldige manier verwerkt in het spelmechanisme en daardoor snel op te pakken. Bovendien ziet Obsession er prachtig uit. Gelijk één van m’n nieuwe favorieten. Dit spel gaat nog vaak gespeeld worden!
-
Karkand
- Sojaboon
Catan: steden en ridders
Ik ben sinds kort weer met bordspellen begonnen en mede dankzij dit spel steeds enthousiaster geraakt.
Ik kijk ook uit naar alle andere Catan uitbreidingen die ik nog eens moet gaan aanschaffen.
Ik ben sinds kort weer met bordspellen begonnen en mede dankzij dit spel steeds enthousiaster geraakt.
Ik kijk ook uit naar alle andere Catan uitbreidingen die ik nog eens moet gaan aanschaffen.
-
Skallagrim
- Veenboer
Abomination is een spel dat ik graag nooit meer wens te spelen. De drie levels van willekeurige visering van spelers is er teveel aan. In deze worker placement zijn er zowel take that kaarten, events die aan het begin van elke ronde een random speler viseren en willekeurige acties afblokken, ten slotte zijn er random dicerolls die een aanzienlijk aantal punten wel of niet opleveren.
Het zegt wat als de take that kaarten het minst frustrerend aanvoelden. De willekeurige events zijn het meest verschrikkelijk. Heb je net een ganse ronde gespendeerd om een lichaamsdeel op te bouwen ? Wel hier is een willekeurig event dat beslist dat je dat deel opnieuw moet resetten. Heb je in vorige ronde al je francs gebruikt of had je een plan om de volgende ronde aan te pakken ? Wel hier is een event dat alle acties blokkeert waar je francs kan krijgen of de actie blokkeert die je ingepland had. Heb je een actie gespendeerd om first player te zijn om die belangrijke actie als eerste te kunnen doen ? Wel hier is een event die de first player token aan de speler links geeft. Verspil je geen actie meer aan het nemen van de first player token ? Wel hier is een event waar de first player beslist wie van de andere spelers wat miserie krijgt. Werk je aan het doel van het spel, namelijk het opbouwen van een monster van Frankenstein ? Wel hier is een willekeurig event die zegt, was je de laatste speler die aan een monster bouwde ? Wel hier is een negatief effect dat je moet uitvoeren. Kers op de taart is het investeren in dice mitigation kaarten en dan toch geen resultaat smijten terwijl andere spelers gewoon yolo rollen en er 10-20 punten mee scoren wat een verschil van 20-40 punten oplevert.
Het resultaat is een fundamenteel vrij rechtlijnige worker placement met een heel hoog "blindly throw a wrench with the utmost randomness in your planning" gehalte. Maar het probleem is dat het kan gebeuren dat al deze negatieve effecten op 1 speler terechtkomen zonder reden of logica en de andere spelers maar licht worden geraakt of zelfs beloond worden door de effecten dit tot een ZEER frustrerend spel leidt voor die ene speler.
Het zegt wat als de take that kaarten het minst frustrerend aanvoelden. De willekeurige events zijn het meest verschrikkelijk. Heb je net een ganse ronde gespendeerd om een lichaamsdeel op te bouwen ? Wel hier is een willekeurig event dat beslist dat je dat deel opnieuw moet resetten. Heb je in vorige ronde al je francs gebruikt of had je een plan om de volgende ronde aan te pakken ? Wel hier is een event dat alle acties blokkeert waar je francs kan krijgen of de actie blokkeert die je ingepland had. Heb je een actie gespendeerd om first player te zijn om die belangrijke actie als eerste te kunnen doen ? Wel hier is een event die de first player token aan de speler links geeft. Verspil je geen actie meer aan het nemen van de first player token ? Wel hier is een event waar de first player beslist wie van de andere spelers wat miserie krijgt. Werk je aan het doel van het spel, namelijk het opbouwen van een monster van Frankenstein ? Wel hier is een willekeurig event die zegt, was je de laatste speler die aan een monster bouwde ? Wel hier is een negatief effect dat je moet uitvoeren. Kers op de taart is het investeren in dice mitigation kaarten en dan toch geen resultaat smijten terwijl andere spelers gewoon yolo rollen en er 10-20 punten mee scoren wat een verschil van 20-40 punten oplevert.
Het resultaat is een fundamenteel vrij rechtlijnige worker placement met een heel hoog "blindly throw a wrench with the utmost randomness in your planning" gehalte. Maar het probleem is dat het kan gebeuren dat al deze negatieve effecten op 1 speler terechtkomen zonder reden of logica en de andere spelers maar licht worden geraakt of zelfs beloond worden door de effecten dit tot een ZEER frustrerend spel leidt voor die ene speler.