Groei voor Bordspelmania | Bordspelwattes?!?!

Voorstellen aan Bordspelmania, suggesties voor de website

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Groei voor Bordspelmania | Bordspelwattes?!?!

Bericht door mazinho »

Al jaren geef ik op de zondag van SpSp speluitleg bij WGG. Dit jaar was er voor de voorpret een Whatsappgroep voor speluitleggers. In die groep plaatste ik een poll:

Afbeelding

Ik ben verbaasd over het resultaat. Juist in deze specifieke doelgroep van speluitleggers had ik veel meer bekendheid van BSM verwacht. Wat kan hiervoor een verklaring zijn? En hoe kunnen we de bekendheid van BSM verhogen? Zodat nog meer mensen kunnen bijdragen aan onze unieke digitale stek.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Re: Groei voor Bordspelmania | Bordspelwattes?!?!

Bericht door humske »

ik verbaas me er soms ook wel over dat bordspelliefhebebrs er nog nooit van gehoord hebben. maar ik denk dat:

1: niet iedereen zo vaak digitaal aanwezig is op dit soort forums uberhaupt
2: niet iedereen dezelfde behoefte heeft in informatievoorziening / gezelligheid over bordspellen of al reeds daarvoor bgg of andere platforms gebruikt
3: hoe meer zielen hoe meer vreugd, mee eens. maar moet bordspelmania per se groter? Is geen doel op zich toch lijkt me
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Forums zijn ook een beetje stervende. Jongeren en jong volwassenen hebben niks met het medium. Die zitten meer op Discord, Reddit en andere social media.

Ook op YouTube is er zowel meer informatie te vinden dan 10 tot 20 jaar geleden. Ze kunnen alle info daar vinden.
Karkand
Sojaboon

Bericht door Karkand »

Edwin84 schreef: Forums zijn ook een beetje stervende. Jongeren en jong volwassenen hebben niks met het medium. Die zitten meer op Discord, Reddit en andere social media.

Ook op YouTube is er zowel meer informatie te vinden dan 10 tot 20 jaar geleden. Ze kunnen alle info daar vinden.
Ik denk dat je inderdaad een goed punt hebt hiermee. Het viel mij op dit forum ook al op dat je vooral dezelfde mensen (frequent) ziet posten.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Karkand schreef: Ik denk dat je inderdaad een goed punt hebt hiermee. Het viel mij op dit forum ook al op dat je vooral dezelfde mensen (frequent) ziet posten.
haha, daar doe ik dan ook weer aan mee :D

Eén van mijn favoriete podcasts (The Secret Cabal) is recentelijk overgestapt van hun zeer actieve forums op BGG naar een discord server. En hoewel ik dat ontzettend goed snap, en de server veel actiever is dan de forums ooit waren merk ik dat ik slecht meekom. Ik mis mijn vertrouwde "next" knopje om alles te kunnen meekrijgen wat ik graag mee wil krijgen.
Ik ben wat dat betreft een oude forum/messageboard nerd.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Ik heb al heel wat linkjes van BSM verstuurd naar mede-spelliefhebbers die er nog nooit van hadden gehoord, en er best een aantal weten te enthousiasmeren ( ja, ook jongeren) . Ooit was er een BSM-app in de playstore, en via die weg heb ik BSM ontdekt...
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Elk medium heeft een eigen toepassing. Op BGG beheer ik mijn collectie en zoek ik informatie over spellen. Op YouTube zoek ik naar speluitleg en fijne vlogs die vermaak bieden. Op Bordspelmania probeer ik digitaal in contact te komen met spelliefhebbers in het Nederlands taalgebied en bij te houden wat er in Nederland en België speelt. Ook koop of verkoop ik er zo nu en dan een tweedehands spel. Verder probeer ik vragen van mensen die nieuw in de hobby zijn te beantwoorden.

Dat zou toch meer mensen moeten aanspreken en als die mensen ons vinden, zou dat toch waardevol zijn voor iedereen op BSM?

Vanuit een heel andere hoek: stel BSM loopt langzaam leeg… Dan verliezen we toch ook iets?

Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dit draadje is een mooie realiteitscheck en best confronterend ook nog :)

Ik weet niet of 'groei' van BSM het doel zou moeten zijn, maar een betere zichtbaarheid op grote zoekprogramma's zou al mooi zijn. Wat we zouden moeten bedenken is wat precies de 'externe' waarde is van BSM. Ik denk dan zelf vooral aan de spellendatabase, de vele waarderingen in die database, de vele reviews, recensies, linkjes naar andere inhoud, de spelregelkwesties enzovoort. Dat zijn zaken die heel goed zijn aan BSM, maar die niet vanzelf naar boven komen als je bijvoorbeeld googelt op de naam van een spel. Met name de database is echt wel van grote waarde denk ik en zou best wat beter in de picture mogen zijn in de grote zoekprogramma's. Daar zijn wel methoden voor.

Dan heeft dit forum ook nog een 'interne' waarde natuurlijk, die inderdaad nogal overvleugeld wordt door nieuwe media en afhankelijk is van wat wij er zelf in doen. Wat betreft kletsen, quizzen, discussies en andere leuke dingen rond bordspellen: het forum is zo rijk als we het zelf maken.

Edit: dwars door de post van Niels heen, excuus. Antwoord op je vraag: ja, dan verliezen we iets. Vooral ook een database met alles erop en eraan. Wat je ook zonder forum zou kunnen organiseren natuurlijk, als gezamenlijk beheerde website oid.
Afbeelding
Karkand
Sojaboon

Bericht door Karkand »

mazinho schreef: Elk medium heeft een eigen toepassing. Op BGG beheer ik mijn collectie en zoek ik informatie over spellen. Op YouTube zoek ik naar speluitleg en fijne vlogs die vermaak bieden. Op Bordspelmania probeer ik digitaal in contact te komen met spelliefhebbers in het Nederlands taalgebied en bij te houden wat er in Nederland en België speelt. Ook koop of verkoop ik er zo nu en dan een tweedehands spel. Verder probeer ik vragen van mensen die nieuw in de hobby zijn te beantwoorden.

Dat zou toch meer mensen moeten aanspreken en als die mensen ons vinden, zou dat toch waardevol zijn voor iedereen op BSM?

Vanuit een heel andere hoek: stel BSM loopt langzaam leeg… Dan verliezen we toch ook iets?

Ik zal je als nieuwkomer mijn input geven:

- Ik zie redelijk wat videoreviews op het forum. Zelf lees ik liever tekstreviews. Ik heb geen behoefte om op zulke reviews te reageren en zal de filmpjes meestal niet bekijken.
- Lokale clubs die leden zoeken vind ik interessant, maar alleen als deze in de buurt zitten. Meestal is dat niet zo. Idem voor evenementen.
- Zelfde voor spelwinkels
- Discussies over spellen doe ik vooral aan mee als ik ze zelf heb gespeeld.
- Tweedehands games via dit forum hebben redelijk vaak een barriere, doordat de verkopers deze alleen willen verkopen als je ze op kunt halen. Ook sturen mensen vaak een PB. De publieke participatie blijft daardoor wat lager.

Het valt mij ook op dat veel mensen geen behoefte hebben om zich te registreren:
Er zijn in totaal 27 gebruikers online :: 5 geregistreerde, 2 verborgen en 20 gasten (gebaseerd op de gebruikers die de laatste 5 minuten actief waren)
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Pura Vida schreef: Dit draadje is een mooie realiteitscheck en best confronterend ook nog :)

Ik weet niet of 'groei' van BSM het doel zou moeten zijn, maar een betere zichtbaarheid op grote zoekprogramma's zou al mooi zijn. Wat we zouden moeten bedenken is wat precies de 'externe' waarde is van BSM. Ik denk dan zelf vooral aan de spellendatabase, de vele waarderingen in die database, de vele reviews, recensies, linkjes naar andere inhoud, de spelregelkwesties enzovoort. Dat zijn zaken die heel goed zijn aan BSM, maar die niet vanzelf naar boven komen als je bijvoorbeeld googelt op de naam van een spel. Met name de database is echt wel van grote waarde denk ik en zou best wat beter in de picture mogen zijn in de grote zoekprogramma's. Daar zijn wel methoden voor.

Dan heeft dit forum ook nog een 'interne' waarde natuurlijk, die inderdaad nogal overvleugeld wordt door nieuwe media en afhankelijk is van wat wij er zelf in doen. Wat betreft kletsen, quizzen, discussies en andere leuke dingen rond bordspellen: het forum is zo rijk als we het zelf maken.

Edit: dwars door de post van Niels heen, excuus. Antwoord op je vraag: ja, dan verliezen we iets. Vooral ook een database met alles erop en eraan. Wat je ook zonder forum zou kunnen organiseren natuurlijk, als gezamenlijk beheerde website oid.
Typisch hoe dat verschilt.
Ik vind juist de database het minst sterke punt. In bijna alles loopt het achter op BGG, en qua waarderingen is het (juist door het kleine aantal waarderingen van steeds dezelfde groep mensen) zeer onbetrouwbaar.
Ik heb nog nooit als eerste zoekactie de BSM database gebruikt, en daar eerlijk gezegd ook nooit iets in opgezocht. Voor mij is het bijvoorbeeld ook een missende functie dat het lastig is om een spel te noemen in je forum-bericht zoals dat op BGG bijvoorbeeld wel kan.

Voor mij is de waarde van BSM het forum en het contact met andere spelers.
De ervaringen van spellenbeurzen, het directe contact met reviewers en ervaringen rondom spellen met elkaar delen in je moerstaal.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef:
Pura Vida schreef: Dit draadje is een mooie realiteitscheck en best confronterend ook nog :)

Typisch hoe dat verschilt.
Ik vind juist de database het minst sterke punt. In bijna alles loopt het achter op BGG, en qua waarderingen is het (juist door het kleine aantal waarderingen van steeds dezelfde groep mensen) zeer onbetrouwbaar.
Ik heb nog nooit als eerste zoekactie de BSM database gebruikt, en daar eerlijk gezegd ook nooit iets in opgezocht. Voor mij is het bijvoorbeeld ook een missende functie dat het lastig is om een spel te noemen in je forum-bericht zoals dat op BGG bijvoorbeeld wel kan.

Voor mij is de waarde van BSM het forum en het contact met andere spelers.
De ervaringen van spellenbeurzen, het directe contact met reviewers en ervaringen rondom spellen met elkaar delen in je moerstaal.
Met dat laatste punt over delen van ervaringen rondom spellen ben ik het helemaal eens. Blij dat dat er is, maar die gemeenschap is echter wel beperkt hier. Over de BSM spellendatabase: BGG is uiteraard beter en vooral uitgebreider, maar toch is die van BSM van grote waarde denk ik. En even scherp hè (maar niet kwaad bedoeld): ook dat bepalen we zelf. Als jij vindt dat er te weinig waarderingen bij een spel staan, kun je daar zelf ook aan bijdragen dat te verbeteren.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Pura Vida schreef: En even scherp hè (maar niet kwaad bedoeld): ook dat bepalen we zelf. Als jij vindt dat er te weinig waarderingen bij een spel staan, kun je daar zelf ook aan bijdragen dat te verbeteren.
Dat klopt, maar ik doe dat ook al amper op BGG, en heb heel weinig zin om dat dubbel te doen. Ik hecht er sowieso niet zoveel waarde aan, dus heb de tijd niet (of wil die niet spenderen) om dat dan ook nog op twee plaatsen te gaan doen. Mijns inziens is het versprokkelen van uit gemeenschap verkregen data over meerdere plaatsen vaak juist tegenwerkend.

Ik ben dan wel benieuwd wat de meerwaarde is van de BSM-database ten opzichte van BGG? Welke dingen uit de BSM-database mis je bij BGG?
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Het is misschien een dooddoener, maar de voornaamste waarde van bsm lijkt mij toch de Nederlandse taal. Zoals gezegd: in veel andere aspecten zul je het toch afleggen tegen bgg of andere media. Bijvoorbeeld: als ik tijdens een spel tegen een regelvraag aanloop, ga ik altijd naar bgg; de kans is groter dat het spel daar überhaupt opstaat, de kans is groter dat de vraag al gesteld is, en het is ook makkelijk te vinden (forums => rules); en, voor mij geldt ook dat de Engelse taal op zich geen probleem is.

Dus: bsm is inderdaad leuk om laagdrempelig in het Nederlands van gedachten te wisselen over spellen of bv Spiel, en zou de go to site kunnen/moeten zijn als het Engels een drempel is. En dat is het deels ook: al is het natuurlijk zo dat je spellenclubs, evenementen, winkels en verkopers uit het hele NL taalgebied hebt en dat dus soms nog steeds wat ver weg kan zijn, kun je op bgg of andere media tegen nog grotere afstanden aanlopen, lijkt mij. Verder vind ik zelf de geschreven recencies van Fabrice, Xanthie en Piet (die in de recensenten van de lage landen staan) van erg goede kwaliteit (net als van een aantal andere gebruikers, hetzij als topic hetzij bij de waardering). Maar: hier zou misschien een inspiratie uit bgg kunnen helpen, want als je bv Wolven opzoekt in de database vind je 8 forumtopics onder het spel:
1 regelvraag
2 geschreven recensies op het forum
1 link naar een elders geplaatste geschreven recensie
1 videorecensie
2 nieuwsberichten
1 "strategie" topic

In bgg is de opzet zodanig dat je veel makkelijker de lokaal geplaatste geschreven en video recensies eruit plukt. Hier is het niet meteen zichtbaar dat het 8e topic (d.i. degene met de jongste startdatum) eigenlijk naar het "recensieforum" verwijst.

Verder eens met de eerdere constatering dat fora toch een beetje een "boomer" ding zijn. Heet dat boomer? Nou ja, voor oude(re) mensen dus, zoals ik. Ik heb geen facebook of instagram of tientallen mega actieve whatsapp groepen, dus vind ik het wel gemoedelijk om zo nu en dan rustig op een forum rond te neuzen en eens te kijken wat er gezegd wordt. Maar ik vraag me inderdaad af of de jongere generatie bordspel spelers ook deze behoefte heeft.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Damn, ik ben een boomer :?

Bijna elke dag kijk ik wel even maar mijn bijdragen stellen niet zoveel meer voor.
Tijd voor een winterslaapje en dan zie ik later wel of ik veel moet inhalen.

#krimp
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Het is hier al een paar keer gezegd, maar ik denk dat de online plekken waar mensen over bordspellen informatie zoeken en delen verschuift van woorden naar beelden. Spellensites zijn overwegend voor 40-plussers, jongere spelers kijken veel meer op Youtube en Insta. Er zijn vele duizenden spellenliefhebbers die allerlei Nederlandstalige bordspelaccounts volgen, maar nog nooit van BSM, Spellengek of Bordspeler en dergelijke sites gehoord hebben en daar zelfs weinig interesse in hebben. Dat geldt zelfs de mensen achter dat soort accounts. (Anekdotisch bewijs: ik was eens op een spellenavond in de Delftse Spellenwinkel, die voor de gelegenheid gehost werd door de beheerders van een populair Instagramaccount. Ik had daar nog nooit van gehoord, zij kenden Spellengek niet. Dat laatste gold ook voor de meeste bezoekers.).

Overigens is dit niet voorbehouden aan onze hobby. Het fenomeen 'website' begint net als e-mail al wat ouderwets te worden, is mijn indruk.
Afbeelding