Wat speelde je vorige maand, en waarom?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

pieter.schutz
Geheim Genootschap

Re: Wat speelde je vorige maand, en waarom?

Bericht door pieter.schutz »

Eerst even reageren voor ik aan mijn eigen lijstje begine :D
Pura Vida schreef: Revive. Ik wacht nog even met mijn oordeel. Zonder meer leuke motieven en mechanismen, maar er zit ook wel erg veel toeval en willekeur in. Irritatie over de ruimte die het inneemt op tafel en de tijd die het kost om het klaar te zetten. En irritatie over veel te grote puntenverschillen. Sommige stammen zijn in bepaalde situaties fantastisch te maximaliseren, waar andere met hangen en wurgen meedoen voor de restjes.
Ik vind revive behoorlijk goed en herken deze iritaties eigenlijk niet zo erg. Daar moet ik misschien bij zeggen dat ik het altijd met 3 spelers heb gespeeld, zou dat verschil kunnen maken? Ik snap vooral niet wat je bedoeld met willekeur? De enige "randomness" zijn de tegels toch?
Irritatie over de ruimte ie het inneemt overigens zeker wel, het spel is belachelijk groot.
Ik vind het heel leuk om uit te puzzelen hoe je jouw fractie goed kunt spelen. Overigens duurde het even, maar er is wel regelmaat in de tegeltjes en hun achterkant te vinden. Zo kan het al helpen dat je aan de achterkant kunt zijn of er water of een stad op staat.
siepie schreef: El Grande was een speciale in de hele lijst deze maand, want deze staat al jaren ongespeeld in onze spellenkast. We kwamen nu de nieuwe editie tegen op Zuiderspel en het leek ons handig om dan de uitleg te krijgen en het te spelen. Ik weet niet wat ik van het spel moet vinden, we gaan zeker het thuis nog eens spelen, maar ik denk dat het met 2 personen niet zo leuk is.
Ik vind El Grande een supergoed spel, maar inderdaad wel pas vanaf 4 spelers. Met minder is er te veel ruimte om elkaar niet in de weg te hoeven zitten. Terwijl het in de weg zitten juist het spel goed maakt.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Maart alweer. Dit keer wat meer nieuwe spelletjes gespeeld. Dat komt door Snowgame. Een skivakantie met een groep spelletjesliefhebbers waarbij de apreski bordspellen spelen is.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Texas Showdown. Leuk tactisch kaartspel dat nu volgens mij moeilijk meer te verkrijgen is. Het origineel werd mij aan tafel verteld.

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: SCOUT Weer een kaartspelletje, maar wat voor een! Ik snap goed waarom dit zo populair is geweest op Spiel dacht ik. Tegelijkertijd snap ik niet waarom (nog) geen Nederlandse uitgever dit spel heeft uitgegeven. Wat een leuk kaartspelletje, waarbij je op het juiste moment je de Scout-actie moet gebruiken.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: St. Patrick Een geniepig slagen spelletje en gezien ik van slagen spelletjes houd en deze ook nog eens goed in elkaar zit smaakte deze naar meer.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Frank's Zoo Wederom een kaartslagen spelletje, maar deze vind ik minder geslaagd. Voor mijn gevoel moet je echt net de goede sterke dierenkaarten in je hand hebben wil je invloed hebben op de score.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Mahe Een oudje, maar wat een lol hebben we hier mee gehad. Je gaat net zoals de wandelende torens rond op een bord, maar je wilt precies als er een hoog kaartje te voorschijn komt je ronde volbrengen.

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Microrobots Niet mijn ding.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

[quote="WTULTC"]
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Mahe Een oudje, maar wat een lol hebben we hier mee gehad. Je gaat net zoals de wandelende torens rond op een bord, maar je wilt precies als er een hoog kaartje te voorschijn komt je ronde volbrengen.

Hier ook pas nog gespeeld, blijft zo'n leuk spelletje!
Laatst gewijzigd door helena op di 09 apr 2024, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Mijn nieuw gespeelde spellen in maart 2024:

Kingdomino Origins :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:

Kingdomino voor gevorderden, met een extra spelregel en enkele modules die naar keuze kunnen worden toegevoegd. Het artwork/thema spreekt me iets meer aan dan het origineel. Kortom, voor mij is dit de meest ideale versie uit de serie.

Queensland :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:

Aardige Carcassonne-kloon met een leuk thema en een leuke puzzel. Toch niet vernieuwend of bijzonder genoeg om een blijvertje te worden vrees ik.

Fluxx :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Party-kaartspel wat het van de chaos moet hebben. Die chaos kan echter wel een beetje doorslaan, tot een moment waarop er werkelijk geen idee meer is hoe de regels juist moeten worden toegepast.

Hoogspanning: Het Kaartspel :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Dit kaartspel probeert de sfeer en het economische systeem van het origineel in een compactere versie te kopiëren. Het slaagt daar echter niet in. Vooral door het ontbreken van het speelbord met de steden vraag je je continu af waarom je in vredesnaam al die energie aan het genereren bent. Ook zorgen de kaarten met beschikbare grondstoffen voor een frustrerende geluksfactor.

Metrolijn :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Eén van de vele roll-and-write-spellen waarbij je al puzzelend punten met elkaar probeert te verbinden. Niet vernieuwend, snel in de vergetelheid.

Next station: London :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Zie commentaar bij Metrolijn. Bovendien: wat heeft dit met Londen te maken?
Afbeelding
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

WTULTC schreef: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Texas Showdown. Leuk tactisch kaartspel dat nu volgens mij moeilijk meer te verkrijgen is. Het origineel werd mij aan tafel verteld.
Texas Showdown is niet het origineel. Dat is namelijk Strife. Beide spellen zijn niet meer te krijgen. De opvolger is Zeeën van Strijd / Seas of Strife die zover ik weet wel nog te verkrijgen is. In de Nederlandse versie zitten in ieder geval de 2 spelregel varianten van beide voorgangers.
Afbeelding
Afbeelding
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Ik heb in de afgelopen maand(en) verscheidene nieuwe spellen gespeeld, er zijn een aantal bij waar ik hierbij graag een lans voor wil breken:

Het Witte Kasteel van Himeji :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Veel lol en variatie in een kleine doos en in slechts een uurtje tijd, dit is een blijvertje.

Neotopia :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Deze abstracte stenenlegger speelt prettig weg en is er een om zo nu en dan op tafel te leggen want er zitten leuke uitdagingen in.

Life of the Amazonia :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Prachtige bagbuilder met leuke puzzelige tellingen voor de dieren die in jouw jungle plaatst. Aanrader.

World Wonders :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Onze topper van Spiel 2023. Puzzel jouw stad, gevuld met wonderen, in elkaar met precies de juiste dosis interactie. De wonderen in dit spel zijn fantastische houten modelletjes.

Pass Nicht :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Voor mensen zoals ik die Uno geen steek aan vinden is er nog hoop in de vorm van dit alternatief. Wij hebben er een hoop lol van.

Habitats :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Prachtig artwork in dit spel, dat zit in het straatje van Azul, Calico, Tiny Towns. Speelt heerlijk weg, ook weer een blijvertje, mits je de flinke portie geluk, zeker tegen het eind van het spel, voor lief neemt.

Patterns: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Van de makers van Mandala, erg vernuftig! Helaas vind ik weinig medespelers voor deze, te abstract/te kort/te krom denken etc.

Fliptown :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Heel aardige draw and write die ik graag wel eens alleen doe.

Skoventyr :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Van de uitgever van de door mij geliefde Oniverse spellen. Prima solo-spel.

MLEM :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Aardig dobbelspel waarbij je letterlijk met elkaar meelift.

Forest Shuffle :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Een flinke aandachtstrekker in spellenland, deze. Niet onaangenaam om te spelen, maar toch ook veel schone schijn: droog en wat saai, en een migraineuze eindtelling.

Marabunta: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Heel aardige 2-persoons Roll, Divide & Write.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

April was een goed spellenmaand met maar liefst 93x een play. Wel moet ik daar een grote kanttekening bij zetten want daarvan 64x een potje De Crew missie Diepzee van. Met 3 andere hebben we die namelijk in een dag uitgespeeld. In totaal waren het 22 verschillende spellen waarvan 7 nieuw en 1 uitbreiding nieuw voor mij zijn:

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Wyrmspan Een behoorlijke hype in spellenland aangezien het voor een groot deel wordt vergeleken met Wingspan. Wyrmspan is pittiger en vind ik minder gestroomlijnd. Je krijgt naar mate het spel duurt eerder meer acties ipv minder. Mijn voorkeur gaat dan ook naar Wingspan, maar het is zeker geen slecht spel en ik zou het best graag nog een keer willen spelen. Echter in de collectie hoef het niet te komen.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Trekking Through History De kaartjes zijn mooi en het idee leuk om een zo lang mogelijke opvolgende reeks te maken. Wel denk ik dat er te weinig variatie in zit om dit na een paar potjes nog leuk te blijven vinden.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Exoplanet Spel ziet er prachtig uit en speelt ook lekker weg, maar is wel een familiespel en je moet een beetje geluk hebben met het trekken van de kaartjes waarbij je een voordeeltje kunt halen.

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: Mexican Train Een oudje, waarbij je behoorlijk geluk moet hebben met je dominostenen. Op zich wel grappig voor een keertje, maar speel dan sowieso niet 10 rondes want dan duurt het veels te lang voor wat het is.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Cascadia Landmarks Cascadia heb ik al heel vaak gespeeld en ik was sceptisch voor deze uitbreiding, maar bij valt die wel goed in de smaak. De vossen worden door de nieuwe doelkaarten een stuk sterker en de keuze of je wel of geen landmark pakt is ook interessant.

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Kites Best een lollig spelletje voor een keertje. Het is de bedoeling om al je vliegers in de lucht te houden (dmv zandlopers), maar daarbij ben je afhankelijk van de snelheid van de kaartjes die jij en medespelers spelen.

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: HITSTER Een paar jaar geleden heb ik meegedaan met de introrally op Radio 2 (iedere dag rond 7.45 u te horen). Ik deed toen mee met Lowlands 2004 tm 2013. Dan weet je gelijk dat mijn muzikale interesse bij de alternatieve muziek ligt. Laat dit spel nu net over het algemeen pop nummers pakken uit de gehele muziekgeschiedenis. Toch wist ik er nog een aantal, maar ja dan moet je nog weten of een nummer ouder of jonger is dan een nummer dat je al voor je hebt liggen. Best leuk voor een keertje, maar ik denk als je dit spel vaak speelt je de kaartjes weet en je daar dus voordeel uit haalt tov nieuwe spelers.

:ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: Kakkerlakkenpoker Tsja, totaal niet mijn ding. Ik wist van te voren eigenlijk al dat ik dit niet leuk zou vinden, maar ja ik doe dan toch maar mee om hem af te kunnen vinken.
Laatst gewijzigd door WTULTC op do 02 mei 2024, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Nieuw in april:

Spirit island :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Pas één keer solo gespeeld, dus een voorlopige waardering. Ik had hoge verwachtingen, maar was na het spelen niet overtuigd. Onnodig gecompliceerd, wel thematisch maar geen story, gevoelsmatig alleen maar aan het schuiven en verwijderen van indringers? Ben benieuwd of ik enthousiaster word als het spel nog eens op tafel komt. Wel fan van het artwork.

Pandemic :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Leuker dan Verboden eiland, net iets meer mogelijkheden en uitdaging.

Lord of the rings the card game :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Net zoals bij Arkham Horror the card game eerst flink wat avonden geïnvesteerd om het spel onder de knie te krijgen. Alles sorteren, regels lezen, uitlegfilmpjes en playtroughs bekijken. Het eerste spel verliep redelijk soepel zonder al te veel opzoekwerk, dat was bij Arkham Horror wel anders. Ik wist van tevoren al dat ik dit spel ook fantastisch zou vinden. Eindeloze combinaties m.b.t. het samenstellen van de decks, prachtig artwork, het optimaliseren van je heroes, de synergie tussen de kaarten.

En..
De afgelopen weken nog enkele keren de Legenden van Andor gespeeld. Euforie na het verslaan van legende 5, nu door met de bonuslegendes.

Gugong nog eens gespeeld, de laatste ronde voelt een beetje anticlimax.

Settlement voor de tweede keer gespeeld. Was leuker dan gedacht. Erg simpel, maar een fijne engine builder/worker placement.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mei is alweer voorbij. Waar april nog zo'n goed spellen maand was is mei dat niet, want ik heb maar 14 spellen gespeeld waarvan 1 nieuwe:

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Wolven heeft een vrij origineel concept zo met het draaien van de tegels die dan bepalen wat je kunt doen. Leuk spel dat ik uiteindelijk zelfs won al lag de score dichtbij. Zeker voor herhaling vatbaar.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

We speelden in mei niet heel veel, maar het gaat ook niet om de kwantiteit denk ik dan maar. We kwamen tot 9 verschillende spellen, maar er waren er toch 3 nieuw van en 1 hernieuwde kennismaking.

Wingspan Azië
Al eerder gemeld in een ander onderwerp, maar de discussie over Wyrmspan en daarop volgend hoeveel interactie heeft Wingspan, deed ons besluiten om de uitbreidingen van Wingspan te kopen. Nu hadden we Europa indertijd gelijk gekocht met het basisspel, maar nog altijd niet gespeeld. Maar 999 games had met het Songfestival een leuke aanbieding en dus de overige uitbreidingen aangeschaft. Het meest benieuwd was ik naar Azië vanwege de mogelijkheid om deze als stand-alone met 2 spelers ook te spelen. Dit stelde me niet teleur! Het blijft Wingspan, maar met het bonusbord erbij is het een leuke variant. We hebben deze dan ook gelijk 3 keer gespeeld.

Legenden van Andor
Ook al in een ander onderwerp besproken. Maar deze stond al langere tijd hier in de kast. We hebben het 2 keer gespeeld. Omdat we met 2 spelen hebben we ervoor gekozen om ieder met 2 helden te spelen.
De eerste keer leverde het wel wat frustratie op maar dat hoort misschien ook. Onze aandacht ging teveel uit naar het tegenhouden van de monsters en we hadden daardoor niet door dat de verteller te snel ging en we geen tijd meer over hielden. En toen werd het pad ook nog eens geblokkeerd met monsters.
De 2e poging was wel succesvol. We zijn niet verder gegaan want wel jammer dat je elke legende weer opnieuw begint qua sterkte en wilskracht en gevonden goud. Maar het avonturen gebeuren sprak ons wel aan, dus dat zullen we dan voor lief nemen. Komt zeker nog wel op tafel.

Zombie Fluxx
We gingen kamperen en we nemen dan ook graag wat spellen mee. En dit keer ook een spel mee dat er al wat langer lag. Zombie Fluxx is een Fluxx variant, jawel met zombies :lol: Aangezien we nog nooit een Fluxx spel gespeeld hadden, werd er in de regels aangeraden om eerst zonder de zombies te spelen. Dat dus braaf 2 keer gedaan en daarna 1 keer met de wandelende griezels. Ik vond het wel vermakelijk. Je bent natuurlijk afhankelijk van de kaarten, maar het kan ook best tactisch zijn. Heb je toevallig net een doelkaart in je handen en de juiste combi al liggen, dan is het spel opeens klaar. Wat mij betreft een leuk spel om mee te nemen op een volgende kampeerreis.

De overige spellen speelden we ook allemaal tijdens het kamperen:

Azul mini
Azul blijft favoriet, en de reiseditie is dan ook speciaal aangeschaft zodat we ook op vakantie kunnen spelen.

Happy Campers
Hoe toepasselijk wil je het hebben? Vermakelijke roll & write, waarbij je een camping gaat maken.

Vos in het bos duet
Net niet helemaal uitgespeeld dit keer, omdat we op tijd ergens moesten zijn.

Hive Carbon
Een hernieuwde kennismaking omdat we Hive best vaak langs zien komen en mensen er enthousiast over zijn. Wij hadden dit spel al eens gespeeld en had niet heel veel indruk gemaakt. Dan lees en hoor je dat het heel tactisch is, dus dan toch weer proberen. Maar 1 keer aan toe gekomen en ik weet het nog steeds niet :lol: Dit zullen we echt nog een paar keer moeten proberen denk ik.

Splendor Duel
Super spel. We hebben deze tijdje terug gekocht, tegelijk met 7 Wonders Duel, omdat we lazen dat dit toch wel de beste 2 speler spellen zijn. 7 Wonders heeft ons nog niet kunnen overtuigen, maar Splendor spelen we graag.

Clever
Ik heb deze inmiddels al heel veel online gespeeld, heel verslavend. Nu voor 2e keer pas samen gespeeld. Is leuk tussendoor en goed mee te nemen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Oké ik doe weer mee. Eerst even reageren op de anderen... Wiljan en de Wolven: leuk dat die bevalt. Ikzelf vind dit een bijna ouderwets interactieve topper. Ik krijg hem ook net zo goed op tafel als zijn klassieke voorgangers, ahum. Siepie en Wingspan Azië: wat wij ook voor nieuws spelen en hoe leuk dat ook allemaal is, een duetje Wingspan doen we vrijwel elke avond die drie kwartier over heeft. Clever viel bij ons wat weg na heel veel potjes, en de delen 2 en 3 vonden wij ronduit matig en teveel gedoe, maar het origineel gaat zeker weer mee op vakantie, mét het onlangs aangeschafte challenge blokje.

Mijn eigen maandlijstje:

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Ohanami: leuk kaartspelletje. Ik weet nog niet of het er nou écht toe doet wat je houdt en wat je doorgeeft, maar het tempo is alvast prima.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Mandala Stones: leuk hoor maar te matig om al te vaak op tafel te leggen. Er is in dit genre van abstracte spellen veel beter in huis.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Istanbul Dobbelspel: vederlicht spelletje dat erg leuk en spannend uitpakt.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: De aankoop voor slechts een geeltje van New Frontiers deed me onwillekeurig denken aan een van mijn eerste vragen hier, na jaren alleen maar gesnuffeld te hebben in de database: Race, Roll of New Frontiers? Uiteindelijk hebben we dus alledrie in huis. New Frontiers komt in een achterlijk grote doos en ook het artwork is (weer) niet echt aan te prijzen. Maar het speelt verdorie als Puerto Rico in de ruimte met de snelheid van het licht. Krijg ik de oude meester nauwelijks nog op tafel, deze gaat erin als koek. Bijna alles klopt aan dit spel. "Bijna alles"? Ja, ik vind de speelduur misschien iets te kort. Aan de andere kant tekent dat wel een beetje het genie van Lehmann: het maximaliseren van tableau, spanningsboog en interactie in slechts 30-45 minuten. Of de herspeelbaarheid net zo hoog is als van Roll en Race, weet ik nog niet, maar voorlopig hebben we er een stevige verslaving bij in huis.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Sea, salt & paper: lekker setjes maken, bij elkaar jatten en gauw op de stopknop drukken of juist nog een rondje verder sparen. Prima tussendoortje.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Wyrmspan: afgelopen maand nog een paar keer kunnen spelen, maar ik heb sterk het gevoel dat dit spel jou speelt in plaats van andersom. Ik zie de betekenisvolle beslissingen gewoon niet, je speelt gewoon wat je in je handen krijgt, het pakt altijd wel oké uit. Meer lezen trouwens? Check deze recensie elders op Bordspelmania.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Revive: idem als Wyrmspan eigenlijk en reeds verkocht. Verschil: de eerste potjes Revive waren op zich erg leuk. Check ook deze recensie op BSM.

Verder kwamen zoals altijd veel favorieten op tafel: Wingspan natuurlijk (waarin wél elke beurt telt, waarvan acte), Cascadia, Race en Roll (pure noodzaak om die te spelen, we hebben immers een diepgaande vergelijking nodig met New Frontiers), Brass B en tot slot Forest Shuffle: ons leukste slechte spel in huis.

Terraforming Mars is nog het vermelden waard, omdat er één potje tussen zat met zijn vijven dat in ruim één uur en 6 generaties klaar was. Iedereen sloeg aan het terraformen en joeg de markers omhoog, met een adembenemende race op Mars tot gevolg. Wat een gaaf spel is dat toch.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: zo 02 jun 2024, 09:46 :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: De aankoop voor slechts een geeltje van New Frontiers deed me onwillekeurig denken aan een van mijn eerste vragen hier, na jaren alleen maar gesnuffeld te hebben in de database: Race, Roll of New Frontiers? Uiteindelijk hebben we dus alledrie in huis. New Frontiers komt in een achterlijk grote doos en ook het artwork is (weer) niet echt aan te prijzen. Maar het speelt verdorie als Puerto Rico in de ruimte met de snelheid van het licht. Krijg ik de oude meester nauwelijks nog op tafel, deze gaat erin als koek. Bijna alles klopt aan dit spel. "Bijna alles"? Ja, ik vind de speelduur misschien iets te kort. Aan de andere kant tekent dat wel een beetje het genie van Lehmann: het maximaliseren van tableau, spanningsboog en interactie in slechts 30-45 minuten. Of de herspeelbaarheid net zo hoog is als van Roll en Race, weet ik nog niet, maar voorlopig hebben we er een stevige verslaving bij in huis.
Dat is inderdaad een hele fraaie prijs. Dankzij BGA speel ik het weer regelmatig en kwam ik erachter dat het misschien nog beter is dan ik dacht. Na een paar oefenpotjes kun je probleemloos de doelen toevoegen aan het spel, dat geeft nog weer een extra leuke dimensie. Ik ben ook erg benieuwd naar de uitbreiding.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: zo 02 jun 2024, 13:18
Pura Vida schreef: zo 02 jun 2024, 09:46 :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: De aankoop voor slechts een geeltje van New Frontiers deed me onwillekeurig denken aan een van mijn eerste vragen hier, na jaren alleen maar gesnuffeld te hebben in de database: Race, Roll of New Frontiers? Uiteindelijk hebben we dus alledrie in huis. New Frontiers komt in een achterlijk grote doos en ook het artwork is (weer) niet echt aan te prijzen. Maar het speelt verdorie als Puerto Rico in de ruimte met de snelheid van het licht. Krijg ik de oude meester nauwelijks nog op tafel, deze gaat erin als koek. Bijna alles klopt aan dit spel. "Bijna alles"? Ja, ik vind de speelduur misschien iets te kort. Aan de andere kant tekent dat wel een beetje het genie van Lehmann: het maximaliseren van tableau, spanningsboog en interactie in slechts 30-45 minuten. Of de herspeelbaarheid net zo hoog is als van Roll en Race, weet ik nog niet, maar voorlopig hebben we er een stevige verslaving bij in huis.
Dat is inderdaad een hele fraaie prijs. Dankzij BGA speel ik het weer regelmatig en kwam ik erachter dat het misschien nog beter is dan ik dacht. Na een paar oefenpotjes kun je probleemloos de doelen toevoegen aan het spel, dat geeft nog weer een extra leuke dimensie. Ik ben ook erg benieuwd naar de uitbreiding.
Ook wel benieuwd naar die uitbreiding ja. Meer startwerelden klinkt alvast mooi. De doelen hebben we nog niet geprobeerd. Dat komt vast nog wel.
Afbeelding
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

:geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: Elder Sign : Ik snap totaal niet waarom iemand vrijwillig deze zou spelen, saai mechanisme gebaseerd op yahtzee. Het enige hilarische was dat ik 95% van de rolls heb gemist en dus ook geen kaarten kreeg om te mitigeren.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Shasn - Shash is Sanskriet voor besturen en in dit spel krijg je elke beurt een politiek statement om op te antwoorden met ja of nee om je politieke factie te versterken met eigenschappen, let wel dit staat volledig los van je eigen politieke overtuiging, het is de bedoeling strategische eigenschappen op te bouwen om een area control in verschillende districten te gaan locken. Leuk is dus dat je je factie kunt vormgeven alsof je een rpg karakter zou maken. Had er niet zoveel van verwacht, maar bleek toch eerder in de smaak te vallen bij de spelers.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Tiny epic Dungeons - de eerste tiny epic die ik echt leuk vind. Deze dungeon crawl is best hard om te gaan winnen, elke move is kostbaar, en er komt best wat coordinatie bij kijken om succesvol te kunnen zijn. Ik vind dit dus zelfs een van de betere dungeon crawl type games op de markt.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Fabled - het is de bedoeling dat je met je 'wijzen' via tracks op een locatie kaart vooruit wandelt om op bepaalde locaties resources te converteren. Lokatie kaarten liggen aan elkaar en je kunt er nieuwe inschuiven om paden te onderbreken. Er zijn allies waaruit je kiest die je speciale eigenschappen geven om je hierin bij te staan. Best wel origineel. Voelt heel zen aan om te spelen en het artwork is karaktervol.

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Pax pamir 2nd ed - fantastisch strategisch spel waar alles met elkaar samenhangt en met een diepgang waar nog veel in te ontdekken valt.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Sol last days of a Star - heel origineel design waarbij je rond de zon cirkelt om momentum te verzamelen en te ontsnappen uit het sterrenstelsel. Voornamelijk veel timing omdat je moederschip rond de zon cirkelt en je met je kleine schepen dus goed moet timen wanneer ze te lossen en wanneer bepaalde constructies te bouwen. Voelt ook als een heel strategische puzzel aan.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Deep Madness - lovecraftian underzee dungeon crawl, heel hard spel omdat de monsters zeer stevig zijn om te verslaan. Er zaten bepaalde elementen in zoals het mechanisme voor de activatie van de monsters / spelers die ik best wel goed vond.
Iris_

Bericht door Iris_ »

Nieuw in juni:

Quadropolis :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Eindelijk gespeeld! Prima spel! Meadow heeft hetzelfde drafting mechanisme. Interessante puzzel, mede door de restricties bij het kiezen en het plaatsen van een tegel.

Diced veggies :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Een fijn klein doosje! Het hakken van de dobbelstenen is een leuke gimmick. Mooie illustraties, een simpel oké spel. Niet fantastisch, omdat het behalve het hakken niet echt vernieuwend is. Positief dat je maar een beperkt aantal recepten en verbeterkaarten in je hand mag houden. Ook fijn dat je ziet welke recepten je medespeler wil bereiden en de keuze uit alle dobbelstenen al meteen zichtbaar is, waardoor er strategische keuzes gemaakt kunnen worden.