Wat speelde je vorige maand, en waarom?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
WTULTC
- Elfenkoning
Re: Wat speelde je vorige maand, en waarom?
Waar mei al een minder spellenmaand was met maar 14 plays is dat voor juni nog meer, want ik heb maar 10 spellen gespeeld, waarvan 2 nieuwe:
Jekyll & Hyde vd Scotland yard een twee persoons coöperatief slagen kaartspelletje waarbij je het samen opneemt tegen Scotland yard. Er zijn dacht ik 7 verschillende scenario's om te spelen die steeds moeilijker worden, maar ik vond de eerste al moeilijk om te halen. Het slagen mechanisme is heel leuk bedacht waardoor de 3e speler (het spel zelf zeg maar) ook slagen pakt. Echter je moet samen bijv. in 2 rondes precies 7 slagen halen (degene die minste slagen haalt van jullie 2 telt daarbij). Aangezien ik van slagenspellen houd is dit een toppertje in het 2 persoons segment.
b]The Vale of Eternity[/b] Het spel ziet er prachtig uit met prachtige stukken en kaarten. Het systeem is ook vrij uniek alleen moet je net geluk hebben dat kaarten die je nodig hebt op de juiste momenten voorbij komen waardoor je een super combinatie neer kunt leggen en zo als eerste de 60 punten of meer haalt. Voor mij persoonlijk is het spel daarom iets teveel in onbalans.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Vorige maand was uitbreidingen maand.
Starry Rift (BGG) werd in geen tijd een absolute noodzaak in ons verslavingsgevoelige spelhuis. Leverde meer dan 20 potjes New Frontiers op met extra startwerelden, verse developments, nieuwe opdrachten en knapperige Xeno werelden. Alsof je een pot met koekjes opent waarvan je al weet dat ze ontzettend lekker zijn.
Gears of corruption (BGG) verbetert Expeditions aanzienlijk. Snellere start, meer rondwandelen op het bord, meer reden om andere wincondities te verkennen, interessante 'corrupted mech module'... solo wordt nóg leuker (maar die was al uitstekend) en ook met twee en drie komt het sneller op tafel (maar verliest het wel de slag van New Frontiers voorlopig).
Verder vallen bij ons de spellen op die we al na enkele keren niet meer op tafel zetten. Wyrmspan is de voornaamste stofhapper. Ik val in herhaling, maar dit is echt geen Wingspan, welke we wel weer vaak hebben gespeeld afgelopen maand.
Verder vallen bij ons de spellen op die we al na enkele keren niet meer op tafel zetten. Wyrmspan is de voornaamste stofhapper. Ik val in herhaling, maar dit is echt geen Wingspan, welke we wel weer vaak hebben gespeeld afgelopen maand.
Laatst gewijzigd door Pura Vida op di 02 jul 2024, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Wat speelde je vorige maand, en waarom?
2,5/6 sterren?! Hoe moet ik dat duiden?WTULTC schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
The Vale of Eternity
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
WTULTC
- Elfenkoning
Weer een maand voorbij en juli was best een goede maand met 24 potjes van 19 verschillende spellen waarvan 8 nieuw.
Ik ga van slecht naar beter met de spellen die voor mij nieuw waren:
De Verraders Het is natuurlijk een aftreksel van het tv-programma, maar eigenlijk kun je deze maar een paar keer spelen gezien je de opdrachten dan weet. Gewoon een slecht spel.
5 Alive Een oudje, dat blijkbaar nog steeds uitgegeven wordt. Het deed mij een beetje aan Taki denken. Soort van kaartpest spelletje waarbij het voornamelijk op geluk aankomt welke kaarten je in je hand krijgt bij het uitdelen.
Medical Mysteries: New York Emergency Een spel met een soort van verhaallijn waarbij je dmv keuzes patiënten beter dient te maken. Niet geheel mijn ding.
Clever 4 Ever De 4e versie van Clever had ik nog niet gespeeld. Nu dus wel en deze is weer wat meer doordenken qua opties. Duurt ook wat langer daardoor. Nog steeds vind ik de 1e versie de beste.
Nilo Een tegellegspel waarbij je gezamenlijk eigenlijk de nijl vorm geeft dmv tegels te leggen, maar je doet dat wel zo dat je probeert dat de tegels voor jou meer op gaan brengen dan dat ze op gaan brengen voor je tegenstanders want op de tegels staat voor bijna iedereen wel iets. Het is toch nog tactischer dan ik had verwacht!
Prey Another Day (Schnitzel jacht) Een grappig kaartspelletje waarbij je een hoop lol kunt hebben. Je wilt bij dit spel als laatste overblijven en dus niet opgegeten worden. Dit gebeurd een beetje door deductie (ietsjes anders dan Love Letter). Er zijn maar 5 kaarten en je moet als eerste 5 punten zien te halen. Dan is het spel voorbij. Een hoop lol hadden we hiermee echter we kwamen ivm constant gelijkspel tot de 10 punten. Het spel zou dus beter zijn als er bij 5 punten een bepaalde winconditie is waardoor je niet tig potjes meer hoeft te spelen.
Shifting Seasons Dit tegelschuiflegspel is zo nieuw dat het nog maar 160x was gespeeld volgens bgg. Je schuift een tegel uit en dient die te plaatsen aansluitend aan een andere tegen in het gebied met het betreffende nummer. Je scoort dmv de 4 scoringskaarten die ieder potje anders zijn. Leuk spel. Beetje in de trant van Sagrada.
Ark Nova Eindelijk heb hem kunnen spelen met iemand anders. Gelukkig met 2 want het was een hele maar wel leuke zit. Ik snap goed waarom dit spel het zo goed doet bij veel spelers, maar voor mij zal vrijwel altijd de speeltijd mij tegen gaan staan om het met meer dan 2 spelers nog een keertje te spelen. Wel ziet er alles prachtig uit. Met name de kaarten etc...
Ik ga van slecht naar beter met de spellen die voor mij nieuw waren:
-
Amethyst141
- Regenmaker
Agfelopen maanden weinig heb ik weinig kunnen spelen. Juli was gelukkig weer een betere maand met 13 potjes en 10 gespeelde spellen. Hiervan waren er maar liefst 5 nieuw.
Sky Team
Tot nu toe vermakelijk, maar erg makkelijk. Ik hoop dat er wat meer uitdaging inkomt, dan zal mijn rating wel gaan stijgen.
1000 bommen & granaten
In de juiste groep houd ik wel van dit soort dobbelspelletjes. Een hoge geluksfactor, maar doordat het zo kort is geeft dat geen problemen.
Caldera Park
Eén potje is niet genoeg om een goede review te geven van dit spel. Zeker omdat er een spelregel niet duidelijk was uitgelegd. Het leek een aardig puzzelspelletje op het eerste gezicht.
Splendor Duel
Een goede duel versie van één van mijn meest gespeelde spellen. Omdat ik Splendor al heb zal hij niet in mijn collectie komen, maar het is wel een erg leuke variant.
Forest Shuffle
Ik vond Forest Shuffle een wat vlak spel. Het leefde niet zo voor mij. Het feit dat mijn tegenstander wel wist welke kaarten echt goed zijn (wolven) hielp niet mee. Ik dacht aardig gescoord te hebben, maar bleek kansloos te hebben verloren.
Tot nu toe vermakelijk, maar erg makkelijk. Ik hoop dat er wat meer uitdaging inkomt, dan zal mijn rating wel gaan stijgen.
In de juiste groep houd ik wel van dit soort dobbelspelletjes. Een hoge geluksfactor, maar doordat het zo kort is geeft dat geen problemen.
Eén potje is niet genoeg om een goede review te geven van dit spel. Zeker omdat er een spelregel niet duidelijk was uitgelegd. Het leek een aardig puzzelspelletje op het eerste gezicht.
Een goede duel versie van één van mijn meest gespeelde spellen. Omdat ik Splendor al heb zal hij niet in mijn collectie komen, maar het is wel een erg leuke variant.
Ik vond Forest Shuffle een wat vlak spel. Het leefde niet zo voor mij. Het feit dat mijn tegenstander wel wist welke kaarten echt goed zijn (wolven) hielp niet mee. Ik dacht aardig gescoord te hebben, maar bleek kansloos te hebben verloren.

-
Iris_
Deze zomervakantie veel fillers gespeeld. Een lading spelletjes gekocht om met mijn oudste dochter te spelen en we hebben er al aardig wat uitgeprobeerd. De rest word denk ik nog tijdens de laatste weken van de zomervakantie gespeeld.
Nieuw in juli:
Samoa
Samoa cadeau gekregen voor mijn verjaardag. Het gekronkel om de andere speler voor de gek te houden is wel leuk.
Nine tiles panic
Toffe filler, aanrader! Snel puzzelen, want de timer wordt geactiveerd zodra iemand klaar is. Grappig thema, leuk artwork. Verschillende doelen, dus ieder spel is anders en fijn dat er een Nederlandstalige versie van dit spel beschikbaar is. Anders dan alle andere fillers die er al op de plank staan! Twijfel tussen een 7 en een 8.
Zombie dice
Ik weet na 22 potjes nog steeds niet wat ik nu van dit spel moet vinden. Mijn dochter is er in ieder geval gek op en een spelletje is snel gespeeld.
Lovely leaves
Alle spelers proberen zo snel mogelijk een patroon na te maken. Je kan het nauwelijks een spel noemen. Frustratie ten top.
Tucano
Heeft kenmerken van de spellen Sushi go en Coloretto. Klein compact doosje met schattig artwork. Speelt prima weg, niet echt vernieuwend.
Bandida
Niet te serieus naar mijn oordeel kijken, ik heb het spel pas één keer gespeeld. Ook weer twijfels of dit nu echt een spel is. Om de beurt gangen leggen in de hoop dat alle uitgangen afgesloten worden. We eindigden met meer gangen dan we gestart waren. Volgens mij maakt het niet veel uit wat je doet, je moet maar net geluk hebben.
Bosbuit
Dit soort puzzelspellen liggen mij normaal gesproken wel. Oké spel, maar jammer dat iedere ronde alle kaarten worden ververst. Daarnaast zijn de bosdierkaarten erg in trek, want die leveren los al punten op, dus bij sommige potjes werd er minder naar de bospaden gekeken, wat jammer is.
Hamsteren (minny)
Een heel klein roll & write spel. Niks op aan te merken!
Honey moon (minny)
Nog een Minny, hetzelfde concept. Iets meer restricties en een andere manier van aankruisen en scoren. We vonden deze variant net iets leuker. Deze roll & writes gaan voortaan standaard mee op vakantie.
Nieuw in juli:
Samoa
Samoa cadeau gekregen voor mijn verjaardag. Het gekronkel om de andere speler voor de gek te houden is wel leuk.
Nine tiles panic
Toffe filler, aanrader! Snel puzzelen, want de timer wordt geactiveerd zodra iemand klaar is. Grappig thema, leuk artwork. Verschillende doelen, dus ieder spel is anders en fijn dat er een Nederlandstalige versie van dit spel beschikbaar is. Anders dan alle andere fillers die er al op de plank staan! Twijfel tussen een 7 en een 8.
Zombie dice
Ik weet na 22 potjes nog steeds niet wat ik nu van dit spel moet vinden. Mijn dochter is er in ieder geval gek op en een spelletje is snel gespeeld.
Lovely leaves
Alle spelers proberen zo snel mogelijk een patroon na te maken. Je kan het nauwelijks een spel noemen. Frustratie ten top.
Tucano
Heeft kenmerken van de spellen Sushi go en Coloretto. Klein compact doosje met schattig artwork. Speelt prima weg, niet echt vernieuwend.
Bandida
Niet te serieus naar mijn oordeel kijken, ik heb het spel pas één keer gespeeld. Ook weer twijfels of dit nu echt een spel is. Om de beurt gangen leggen in de hoop dat alle uitgangen afgesloten worden. We eindigden met meer gangen dan we gestart waren. Volgens mij maakt het niet veel uit wat je doet, je moet maar net geluk hebben.
Bosbuit
Dit soort puzzelspellen liggen mij normaal gesproken wel. Oké spel, maar jammer dat iedere ronde alle kaarten worden ververst. Daarnaast zijn de bosdierkaarten erg in trek, want die leveren los al punten op, dus bij sommige potjes werd er minder naar de bospaden gekeken, wat jammer is.
Hamsteren (minny)
Een heel klein roll & write spel. Niks op aan te merken!
Honey moon (minny)
Nog een Minny, hetzelfde concept. Iets meer restricties en een andere manier van aankruisen en scoren. We vonden deze variant net iets leuker. Deze roll & writes gaan voortaan standaard mee op vakantie.
Laatst gewijzigd door Iris_ op zo 01 sep 2024, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Iris_
Nieuw in augustus:
Spicy
Op de basisschool regelmatig 'Liegen' met een normaal kaartspel gespeeld. Dit is om en nabij hetzelfde spel. Mooi artwork, anders dan de andere kaartspellen in de collectie. Ik geef eerder de voorkeur aan andere kaartspellen, maar mijn dochter is wel erg enthousiast.
Captain flip
Makkelijk te leren. Het artwork past bij de beoogde doelgroep. Ik ben normaal gesproken niet echt een liefhebber van push your luck, maar dit spel is snel gespeeld en heeft een hoog nog een keer gehalte. Het spel inmiddels al 9 keer gespeeld. Het spel is aan de prijzige kant.
Aqua
Prachtig artwork, prima tegellegspel. Ik vind de doelen wat minder dan de doelen bij vergelijkbare spellen. Daarnaast is het natuurlijk ook niet meer echt vernieuwend. Toch zal Aqua de komende tijd enthousiast gespeeld gaan worden. Als ik enigszins vergelijbare spellen op volgorde zet, komt Aqua op de laatste plaats: 1. Calico 2. Cascadia 3. Akropolis 4. Aqua.
Spicy
Op de basisschool regelmatig 'Liegen' met een normaal kaartspel gespeeld. Dit is om en nabij hetzelfde spel. Mooi artwork, anders dan de andere kaartspellen in de collectie. Ik geef eerder de voorkeur aan andere kaartspellen, maar mijn dochter is wel erg enthousiast.
Captain flip
Makkelijk te leren. Het artwork past bij de beoogde doelgroep. Ik ben normaal gesproken niet echt een liefhebber van push your luck, maar dit spel is snel gespeeld en heeft een hoog nog een keer gehalte. Het spel inmiddels al 9 keer gespeeld. Het spel is aan de prijzige kant.
Aqua
Prachtig artwork, prima tegellegspel. Ik vind de doelen wat minder dan de doelen bij vergelijkbare spellen. Daarnaast is het natuurlijk ook niet meer echt vernieuwend. Toch zal Aqua de komende tijd enthousiast gespeeld gaan worden. Als ik enigszins vergelijbare spellen op volgorde zet, komt Aqua op de laatste plaats: 1. Calico 2. Cascadia 3. Akropolis 4. Aqua.
Laatst gewijzigd door Iris_ op zo 01 sep 2024, 20:07, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Oeps, zomaar een maand overgeslagen, zie ik nu aan twee bijdragen van Iris achter elkaar. Qua Bosbuit en Spicy kunnen we elkaar een hand geven. Van mij hoeft het niet heel vaak, maar de anderen in huis komen er graag om.
Bij ons in juli vooral veel vakantiespelletjes gespeeld: Rolling Realms: al een tijdje werkloos in de kast maar (her)ontdekt door onze jongste. De rest doet graag mee. Leuke puzzeltjes met een flintertje herkenning van de spellen waar de realms van afgeleid zijn. Sea, salt & paper: prima vakantiespelletje, vooral met drie of meer. Idem voor LAMA en Loveletter, snelle vakantieklassiekers intussen. Welcome to... blijft leuk, net als Rajas dobbelspel en Clever, dit keer met het Challenge blokje mee. Tichu, meegepikt in een nieuw doosje, voor het eerst met eigen gezin geprobeerd en voldoende bevonden. We gaan wel tot 500, anders duurt het te lang voor het leuke. Kan me wel betere achterkanten van de kaarten herinneren. Bij de nieuwe versie die mee was zijn de randen donker en dus kwetsbaar. De draak had al vrij snel een wit vochtrandje. Zombie dice deed het prima langs het water, waar we ook zaten.
Dan was nog mee: Race for the galaxy. Zó vaak met zijn tweeën gespeeld dat het met drie een paar keer flink tegenviel. Omdat in de uitbreidingen wat kaarten zitten die de militaire strategie oppeppen, is er soms nauwelijks ruimte voor de produce-consume strategie. Met zijn tweeën kun je die nog zélf pushen maar als twee van de drie spelers op militair, en dus develop-settle gaan, dan ben je toast. Beetje jammer toch. Met vier middelt zich dat een beetje uit trouwens. Uitbreidingen sorteer ik er voortaan uit als we Race niet met twee spelen.
Onze vakantieversie van Wingspan (fan art pack) werd prompt weer eens gespeeld door onze oudste twee die het al tijden niet meer gespeeld hadden. Leverde lange en rijke potjes met vijf op (helaas had ik niet de regels voor 6 bij me).
Tot slot ook op vakantie nog een nieuw spelletje geprobeerd:
Abalone lag op een van de vakantieadressen in een kast, compleet ook nog. Aldus geprobeerd en geen bal aan.
voorlopige waardering na 5 potjes: Darwin's Journey. Al een tijdje op zoek naar een nieuw 'veelspeelspel' voor de vrije avonden. Is dit dan de nieuwe topper in huis? Weet ik nog niet, maar die eerste potjes waren vooralsnog erg leuk. Handelsmerk van Luciani: het begint allemaal wat tergend. Maar eenmaal op gang ben je lekker belangrijke ontdekkingen aan het doen (lees: punten aan het verzamelen).
Augustus dan.
Concordia Venus kreeg een speelgolf dankzij een nieuw bord (Aegyptus/Creta) en de Salsa uitbreiding. Omdat we vaak met twee spelen, zijn de twee nieuwe landkaarten echt gaaf. Creta sowieso vanwege de krapte op het bord, maar Aegyptus is ook heel leuk dankzij de door het water van de Nijl meegevoerde vruchtbaarheid van landbouwgrond en de extra 'race in een race' naar de Rode zee en de Nijlbron.
Salsa is een uitbreiding die het spel wat extra smaak geeft (duh). Ook de extra patriciërs en plebejers (oftewel variabele spelerskrachten middels te verdienen tegeltjes) bevallen goed. Wat ik nou zo knap vind van Mac Gerdts is dat elke toevoeging op Concordia zo soepel past en meteen zo natuurlijk speelt terwijl de tactische en strategische mogelijkheden elke keer weer toenemen.
Tussiemussie. Prima "ik verdeel jij kiest" spelletje met slechts 18 kaarten edoch genoeg keuzes voor je eigen puntenboeketje. Lekker meeneembaar klein doosje ook nog.
Harmonies. Ik denk dat wij een tweede druk hebben want de kaarten zijn plat en prachtig. Spelletje zelf is zeer verslavend en doet het in een huis vol optipuzzelaars heel goed. Ik doe maar al te graag mee met dit schitterende, sympathieke en vooral ook heel leuke spelletje.
Tijdens een paar daagjes extra weg ging Harmonies mee en deden Splendor Duel en Patchwork ook goed dienst.
Bij ons in juli vooral veel vakantiespelletjes gespeeld: Rolling Realms: al een tijdje werkloos in de kast maar (her)ontdekt door onze jongste. De rest doet graag mee. Leuke puzzeltjes met een flintertje herkenning van de spellen waar de realms van afgeleid zijn. Sea, salt & paper: prima vakantiespelletje, vooral met drie of meer. Idem voor LAMA en Loveletter, snelle vakantieklassiekers intussen. Welcome to... blijft leuk, net als Rajas dobbelspel en Clever, dit keer met het Challenge blokje mee. Tichu, meegepikt in een nieuw doosje, voor het eerst met eigen gezin geprobeerd en voldoende bevonden. We gaan wel tot 500, anders duurt het te lang voor het leuke. Kan me wel betere achterkanten van de kaarten herinneren. Bij de nieuwe versie die mee was zijn de randen donker en dus kwetsbaar. De draak had al vrij snel een wit vochtrandje. Zombie dice deed het prima langs het water, waar we ook zaten.
Dan was nog mee: Race for the galaxy. Zó vaak met zijn tweeën gespeeld dat het met drie een paar keer flink tegenviel. Omdat in de uitbreidingen wat kaarten zitten die de militaire strategie oppeppen, is er soms nauwelijks ruimte voor de produce-consume strategie. Met zijn tweeën kun je die nog zélf pushen maar als twee van de drie spelers op militair, en dus develop-settle gaan, dan ben je toast. Beetje jammer toch. Met vier middelt zich dat een beetje uit trouwens. Uitbreidingen sorteer ik er voortaan uit als we Race niet met twee spelen.
Onze vakantieversie van Wingspan (fan art pack) werd prompt weer eens gespeeld door onze oudste twee die het al tijden niet meer gespeeld hadden. Leverde lange en rijke potjes met vijf op (helaas had ik niet de regels voor 6 bij me).
Tot slot ook op vakantie nog een nieuw spelletje geprobeerd:
Augustus dan.
Salsa is een uitbreiding die het spel wat extra smaak geeft (duh). Ook de extra patriciërs en plebejers (oftewel variabele spelerskrachten middels te verdienen tegeltjes) bevallen goed. Wat ik nou zo knap vind van Mac Gerdts is dat elke toevoeging op Concordia zo soepel past en meteen zo natuurlijk speelt terwijl de tactische en strategische mogelijkheden elke keer weer toenemen.
Tijdens een paar daagjes extra weg ging Harmonies mee en deden Splendor Duel en Patchwork ook goed dienst.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
Leuk om andere mensen enthousiast te horen over dit spel!Pura Vida schreef: zo 01 sep 2024, 19:52
![]()
![]()
![]()
![]()
voorlopige waardering na 5 potjes: Darwin's Journey. Al een tijdje op zoek naar een nieuw 'veelspeelspel' voor de vrije avonden. Is dit dan de nieuwe topper in huis? Weet ik nog niet, maar die eerste potjes waren vooralsnog erg leuk. Handelsmerk van Luciani: het begint allemaal wat tergend. Maar eenmaal op gang ben je lekker belangrijke ontdekkingen aan het doen (lees: punten aan het verzamelen).
concordia hier ook 2x op tafel gehad de afgelopen maand, maar helaas zonder salsa. Ik heb m al wel jaren in huis en wel eens gespeeld, maar met nieuwe spelers en geen voorbereiding vna mij toch maar even zonder gedaan zodat we vlot aan de gang konden. Maar het smaakt naar meer dus ik ga m nu weer lezen en uitproberen. Wel al een keer een andere kaart gespeeld ook, dat is toch leuk als je de standaard kaart al vaak gespeeld hebt.Pura Vida schreef: zo 01 sep 2024, 19:52 Augustus dan.
![]()
![]()
![]()
![]()
Concordia Venus kreeg een speelgolf dankzij een nieuw bord (Aegyptus/Creta) en de Salsa uitbreiding. Omdat we vaak met twee spelen, zijn de twee nieuwe landkaarten echt gaaf. Creta sowieso vanwege de krapte op het bord, maar Aegyptus is ook heel leuk dankzij de door het water van de Nijl meegevoerde vruchtbaarheid van landbouwgrond en de extra 'race in een race' naar de Rode zee en de Nijlbron.
In totaal 80 spellen gespeeld in augustus, dat is wel een uitschieter kan ik zeggen
Faraway: Heerlijke fijn spel voor tussendoor. Snel, grappig en toch elke keer probeer je weer wat anders.
Frosthaven is eindelijk weer gespeeld na de zomervakantie en mijn eigen reis voorafgaand. Nu 2x snel achter elkaar gespeeld en dan zit je er weer helemaal in. nu 14 plays erop zitten en de komende maanden al ingepland om 1x per maand te doen met een extra keertje. Zin in om te zien hoe het verder gaat.
Orleans is ook een spel wat ineens weer vaker op tafel komt. Tijd om daarvan ook de uitbreidingen eens op tafel te leggen.
Slay the Spire: the board game voor het eerst een hoofdstuk gespeeld en we gaan binnenkort verder. leuke ontdekking, fijner deckbuilder met verschillende karakters. Ik ben benieuwd!
Verder nog best wel veel want ik was in augustus op spellenvakantieweek, wyrmspan, race for the galaxy, marco polo, harmonies (nieuw voor mij en leuk!), darwin's journey 2x, kwakzalvers, diverse escape/detective games , ark nova, diverse kortere spellen en medium games.
~ Always look on the bright side of life ~

-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
De nieuwe spellen die ik speelde:
Cascadero. Een nieuwe topper van Knizia, in de geest van oudere favorieten als Heersers der Woestijn en Babylonia. Een poppetje plaatsen en de volgende speler is aan de beurt. Heel simpel, maar net als het oerspel in dit genre, Go, gebeurt er daarna van alles waardoor het spel elke keer weer anders speelt. Geen aanrader voor mensen die het liefst alleen met hun eigen bordje bezig zijn.
Botanik. Originele tegelpakker voor twee. Kunstig systeem van het verdelen van de tegels, maar ze slim aanleggen in je eigen netwerk is ook geen sinecure. De bijzondere vormgeving draagt bij aan het spelplezier.
Dandelions. Verrassend spel voor twee of drie spelers. Zeker in het begin erg chaotisch, maar als die paardenbloempluisjes eenmaal beginnen neer te dalen wordt steeds duidelijker wat je te doen staat. Ook wel een tikje gemeen, alsof je iemand vraagt de pluizenbol uit te blazen en 'm dan snel in diens mond steekt...
Gohut. Duister tweepersoonsspel waarbij je niet alleen het monster bevecht, maar ook elkaar. Het begin was vreemd, maar gaandeweg openbaarde zich steeds meer strijd en werd het een tactisch gevecht op de vierkante centimeter.
Schrödingers katten. Ik wist het niet, maar blijkbaar kan de wereld nog een Perudokloon gebruiken. Aanrader als je helemaal wild bent van Perudo, katten of kwantumfysica, of een combinatie daarvan. In andere gevallen kun je dit wel laten liggen.
Tiger & Dragon. Aflegspel met mahjongstenen in plaats van kaarten. Intrigerend, maar ergens knaagde ook een stemmetje dat geluk toch wel een belangrijke rol speelt.
Tiletum. Opnieuw een kunstig optimalisatiespel van twee Italiaanse zielsverwanten van Stefan Feld. Zit slim in elkaar, maar is ook vrij zielloos. En het spel is bijna identiek aan bv Newton en Darwin's Journey: rondreizen op een algemeen bord, vooruitgaan op andere sporen en een eigen speelbordje met dingetjes om te verzamelen en/of vrijspelen. Leuk voor een paar keer, maar als het nieuwe ervan af is heb je het wel gezien.
-
Skallagrim
- Veenboer
-
Iris_
Nieuw in september:
Spring meadow
Puzzel, tetris, Uwe Rosenberg. Niet goed, niet slecht. Op het moment van spelen waren we wel enthousiast, maar het spel raakt waarschijnlijk snel in de vergetelheid.
Deep sea adventures
Te hebberig, vervolgens weer te hebberig. Driemaal is helaas niet scheepsrecht.
Nieuw in oktober:
7th continent
Het continent beetje bij beetje ontdekken. Binnenkort nog eens een paar avonden spelen. Geen idee hoe leuk het spel blijft wanneer je telkens opnieuw dezelfde stukken land ontdekt.
Lorenzo
Twee favorieten bij elkaar, tableau building en dice drafting/placement. Niet te veel poespas. Soms lastig om de juiste grondstoffen te bemachtigen.
Codex naturalis
Mooi artwork, prachtige kaartjes. Een engine builder en snel gespeeld. De vergelijking met Splendor werd gemaakt. Positief verrast door dit compacte kaartspel.
Spring meadow
Puzzel, tetris, Uwe Rosenberg. Niet goed, niet slecht. Op het moment van spelen waren we wel enthousiast, maar het spel raakt waarschijnlijk snel in de vergetelheid.
Deep sea adventures
Te hebberig, vervolgens weer te hebberig. Driemaal is helaas niet scheepsrecht.
Nieuw in oktober:
7th continent
Het continent beetje bij beetje ontdekken. Binnenkort nog eens een paar avonden spelen. Geen idee hoe leuk het spel blijft wanneer je telkens opnieuw dezelfde stukken land ontdekt.
Lorenzo
Twee favorieten bij elkaar, tableau building en dice drafting/placement. Niet te veel poespas. Soms lastig om de juiste grondstoffen te bemachtigen.
Codex naturalis
Mooi artwork, prachtige kaartjes. Een engine builder en snel gespeeld. De vergelijking met Splendor werd gemaakt. Positief verrast door dit compacte kaartspel.
-
Dennis77
- Regenmaker
Dat traject heeft dit spel bij ons ook afgelegd. Na aanschaf een aantal keren enthousiast gespeeld. Toen de kast ingedaan waar hij sindsdien niet meer uitgekomen is. Het spel heeft ook de puntentelling als minpunt. Het is erg moeilijk om de persoon die de eerste ronde wint nog in te halen. Het is een leuk spel, prima om te spelen, maar niet voldoende vernieuwend om hem keer op keer uit de kast te halen.Iris_ schreef: vr 01 nov 2024, 21:20 Spring meadow![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
-
wennepen
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Wij speelden the 7th Citadel. Jaaaaa, deze is toch echt wel net wat meer gestroomlijnd dan de oudere broer 7th Continent. Verhaallijn speekt ons ook meer aan. Hier duiken we graag weer/meer in!
Een half sterretje minder omdat we merken dat campaign games toch minder makkelijk vaker achter elkaar op tafel komen en juist in het vaker achter elkaar spelen zit hem de kracht.

Een half sterretje minder omdat we merken dat campaign games toch minder makkelijk vaker achter elkaar op tafel komen en juist in het vaker achter elkaar spelen zit hem de kracht.
-
interceptor
- Uitgever
Zeeën van Strijd is zeker nog te koop! En inderdaad de reprint van Strife & Texas Showdown!Geerius schreef: di 09 apr 2024, 11:51Texas Showdown is niet het origineel. Dat is namelijk Strife. Beide spellen zijn niet meer te krijgen. De opvolger is Zeeën van Strijd / Seas of Strife die zover ik weet wel nog te verkrijgen is. In de Nederlandse versie zitten in ieder geval de 2 spelregel varianten van beide voorgangers.WTULTC schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Texas Showdown. Leuk tactisch kaartspel dat nu volgens mij moeilijk meer te verkrijgen is. Het origineel werd mij aan tafel verteld.