Hoe was Spel 2024 voor jou?

De grootste Belgische spellenbeurs is Spel in Antwerpen. Hier vind je alle informatie.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Hoe was Spel 2024 voor jou?

Bericht door Bart »

De eerste beursdag van Spel in Antwerpen is volop bezig. Vanochtend stond er een lange wachtrij tot op straat. Ondertussen blijven bezoekers binnenkomen, maar de wachtrij is weggewerkt.

De speltafels vonden al snel geïnteresseerde spelers. Gezellig druk, maar zeker, mits wat wachten nog plaats.
En morgen volgt nog een dag Spel.

Graag willen we van jullie horen:
  • hoe jullie Spel 2024 beleefd hebben?
  • welke leuke ontmoetingen jullie er hadden
  • welke (spel)ontdekkingen jullie er deden?
  • of er ook misschien spellen waren die niet aan de (hooggespannen) verwachtingen voldeden?
  • met welke spellen jullie huiswaarts trokken?
  • ...
Bart
Beheerder

Re: Hoe was Spel 2024 voor jou?

Bericht door Bart »

Een korte foto-impressie van deze voormiddag

IMG_2177.jpg
IMG_2178.jpg
IMG_2179.jpg
IMG_2180.jpg
IMG_2181.jpg
IMG_2182.jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

IMG_2183.jpg
IMG_2184.jpg
IMG_2185.jpg
IMG_2186.jpg
IMG_2187.jpg
IMG_2189.jpg
IMG_2191.jpg
IMG_2192.jpg
IMG_2193.jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

IMG_2194.jpg
IMG_2195.jpg
IMG_2196.jpg
IMG_2197.jpg
IMG_2200.jpg
IMG_2202.jpg
thomasdev
Joker

Bericht door thomasdev »

Zijn er leuke aanbiedingen bij Adriaensen?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Anders Black Friday deals checken komende week
Bieke179
Rooster Booster

Bericht door Bieke179 »

Extra vroeg vertrokken want we vreesden dat de Lego beurs in de andere hal wel eens voor snel gevulde parkeerplaatsen zou kunnen zorgen. Dus we begonnen de dag met koffie en een broodje in de auto op een parkeerplaats heerlijk dichtbij de ingang :thumbup: Iets voor 10 naar de ingang gewandeld en ja hoor daar waar wij gewoon konden doorlopen stond aan de Lego kant al een wachtrij tot op de straat.

Eerste missie was 'in the fotosteps of Marie Curie' vinden. Ik was heel blij met de duidelijke lijst online waar welke spellen te vinden waren, zo konden we meteen starten bij hetgeen ik zeker wilde proberen. We kregen een duidelijke uitleg van -ik denk Christian ?- en waren vertrokken. Geen expertenspel maar wel zeer vermakelijk, we eindigende met 7-8 in mijn voordeel en het plaatsen van dit spel op de kerstwensenlijst (was ie aanwezig geweest hadden we hem meteen meegenomen).

Oké, dan naar de tweedehands? Een blik op de lange rij wachtenden deed ons anders besluiten, op zoek dan maar naar een vrij plekje bij Sky Team. Alles vol en eerlijk gezegd vond ik deze stand erg krapjes. Niet omdat er 2 spellen per tafel stonden maar omdat alle tafels en stoelen zo dicht op elkaar stonden. Inmiddels hadden al best wat mensen goedgevulde rugzakken (of soms babywagens) bij, een spel testen ingesloten als een sardientje hoeft voor ons niet. We verkiezen standhouders die een tafel minder plaatsen maar waar je aangenaam kan zitten en je niet het gevoel hebt dat de demo-er door jouw schuld als een soort slangenmens rondom de stoel moet kronkelen. Geen Sky team dus.

Even bij Adriaensen gaan snuffelen... auw... scholars of the south tigris aan nog geen 30 euro, dat stak toch even want die heb ik recent een heel stuk duurder gekocht. Komt ervan als je niet kan wachten tot de beurs.. Vervolgens de horeca op gezocht, dat vonden we prima in orde. Water en frisdrank waren netjes geprijsd, het broodje kon misschien als wat aan de dure kant gezien worden maar het smaakte heerlijk vers en bovenal fris, blijkbaar lagen ze gekoeld waardoor ik préparé durfde nemen. Iets wat ik bij beurzen vaak vermijd als ik zie dat de broodjes al wat uren op een schaal liggen te wachten in de 'kamertemperatuur'. Dat was hier dus heel netjes gedaan. Klein puntje van kritiek, onze flessen water werden ons overhandigd door een medewerker die zijn hand over de flesopeningen had geklemd om de flesjes aan te geven. Dat vond ik zelf wat minder fris, uiteindelijk is dat het gedeelte waar ik aan moet drinken. Zou fijner zijn als dat gewoon bij de hals wordt vastgenomen.

Ondertussen ook 2x het toilet opgezocht, geen idee of die dame ook van de forum-fed is of van de Expo zelf maar in ieder geval: zelden zo'n frisse toiletten in een beurs gezien, die zo vaak gepoetst worden en dat dan ook nog eens gratis.
Nieuwe poging voor de tweedehandsmarkt, aha de rij is weg (de betere spellen misschien ook...) maar toch een langgezocht spelletje op de kop kunnen tikken: Alea iacta est.

Inmiddels was het rond half twee en nog steeds kon je vlot spelen en een leeg tafeltje vinden. We hebben nog even naar de uitleg van het prototype van het abdijspel geluisterd, klinkt tof en houden we dus in de gaten. En toen viel mijn oog op een leeg tafeltje Amritsar...was ik ook al een hele tijd benieuwd naar. Ook hier weer een duidelijke uitleg waardoor we snel aan de slag konden. We hebben 1 volledige ronde gespeeld en zijn toen naar Adriaensen gelopen om het spel te kopen. En toen begon de vermoeidheid toe te slaan, het is een gehorige hal en de combi van al dat geroezemoes en mijn hoortoestellen, zorgden ervoor dat we rond 15u huiswaarts gingen. Nog een restaurantje opgezocht onderweg en thuis Amritsar op tafel gelegd om het volledige spel te spelen. Score 49-49 maar ik had meer gebouwd aan de tempel dus 2de overwinning binnen :D
Bedankt aan de top organisatie, tot volgend jaar!
<< The pursuit of approval usually ends in disaster >>
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Sinds kort merken we dat er een nieuwe treinengekte aan de gang is. Mensen volgen tips op en gaan in de echte wereld op zoek naar een minitreintje. Ook op Spel kon je beide dagen een treintje vinden.

En kijk: wij konden de dagwinnaar van de Asmodee Ticket to Ride-zoekwedstrijd spotten.
Gefeliciteerd!

IMG_2209.jpg

Meer info: 20 jaar Ticket To Ride: de zoektocht naar de verborgen treinen!
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Ondertussen is Spel al een half uurtje open. Traditioneel loopt de zaal op zondag wat langzamer vol. Toch zien we bij heel wat uitgevers en auteurs gevulde demotafels met geïnteresseerde spelers.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

IMG_2266.jpg
IMG_2267.jpg
IMG_2268.jpg
IMG_2269.jpg
IMG_2270.jpg
IMG_2271.jpg
IMG_2272.jpg
IMG_2273.jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

IMG_2274.jpg
IMG_2275.jpg
IMG_2276.jpg
IMG_2277.jpg
IMG_2278.jpg
IMG_2280.jpg
IMG_2283.jpg
IMG_2285.jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

IMG_2279.jpg
IMG_2281.jpg
IMG_2284.jpg
IMG_2286.jpg
IMG_2288.jpg
IMG_2290.jpg
IMG_2292.jpg
IMG_2294.jpg
IMG_2297.jpg
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

wij waren er gisteren en hebben het enorm naar ons zin gehad!!

wij waren er iets na 11, dus eventuele rijen waren weg. netjes de jas opgehangen in de gratis garderobe, ticker kopen en gaan!!
natuurlijk eerst bij bart en piet de bsm puzzel ophalen die ons mooi ons eerste rondje door de hallen leidde en daar waar we een vrije plek zagen bij een van genoemde spellen, hebben we plaatsgenomen. Of ook een onbekend spel waar we hebben gezeten.
het eerste spel was Monkey Palace en dit was een schot in de roos! Een hele vriendelijke man van de stand kwam ons uitleg geven en begon leuk met iets in de trant van: ik mag het eindelijk eens zeggen zonder slaag te krijgen: jullie zijn apen! Dat was al een mooi begin. Het spel speelt vlot, ziet er mooi uit en er zit meer in dan ik had verwacht! En lego heeft zeker spellen die minder de moeite waard zijn, dit is er zeker een die ik zou aanrader! Later in de middag wilde mijn nichtje nog een keer dus wij al een paar keer langslopen maar de tafels steeds bezet. Op enig moment toch vrij en toen sloten er nog een jongen en zijn vader aan en speelde we met 4. Toen was het ook een leuk spel, dus besloten we uiteindelijk die mee naar huis te nemen :).

Bij de stand van Gam'in Biz was vervolgens plek vrij en Michiel heeft vrolijk zijn nieuwste spel Kintsugi uitgelegd, altijd leuk een mede-Nijmegenaar weer te treffen. Ook deze viel erg in de smaak en heeft mijn nichtje zelf gekocht aan het eind van onze middag.

Vervolgens nog een spel met ladders gespeeld die je steeds op elkaar moet plaatsen (decrocher la Lune), dmv een dobbelsteen leer je of je hoger dan de hoogste ladder moet krijgen, of dat het slechts 1 ladder mag aanraken, of precies 2. HEel grappig om eens te doen en als het mis gaat (bij de ander) helemaal leuk natuurlijk. Het afwisselen tussen inhoudelijke spelletjes en even zoiets is heel fijn.
Dus ook nog Crokinole gedaan en een soort sjoelbak tegen elkaar spel.
Even lekker lunchen en relaxen waarbij de meegebrachte broodjes eerder al op gingen dus nu wat bij de catering gekocht tegen prima prijzen naar mijn mening.

En nog pixies toen we wederom langs de stand van Michiel gingen, die beviel ook wel maar het hoofd van mijn nichtje zat op dat moment al aardig vol. Dus nadat we de prijsuitreiking bij BSM bezocht hadden en enthousiast waren voor de winnaars waar wij helaas niet tussen zaten (m'n nichtje hoopte om pixies te winnen).
Zeer voldaan naar de auto terug, op naar het hotel (waar we na diner en ontspannen in het zwembad nog een keertje Monkey Palace hebben gespeeld en kintsugi!)

Een heerlijk tripje zO!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
marcomarcomar
Jakkiebak!

Bericht door marcomarcomar »

Nunatak was voor ons een zeer positieve verrassing ! ( Alle drie veel spelers )
spothetspel
Locomotief

Bericht door spothetspel »

Een korte terugblik op Spel 2024