Het weekend van Dennis!

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dennis77
Veenboer

Re: Het weekend van Dennis!

Bericht door Dennis77 »

Helaas wat minder gespeeld dan de bedoeling was, maar toch wel een paar dingetjes gedaan!

Bresk!
Leuk letter spelletje. Je hebt ieder een leeg veld met vakjes. In die vakjes moet je letters plaatsen en je krijgt punten, ongeacht de letter, voor elke letter in elk afgebakend woord. Er zijn twee dobbelstenen. Eentje met 0, 1, 2, 3 & twee met het Bresk! Logo. De getallen geven aan hoeveel letters je mag kiezen. En inderdaad, dat kan ook nul zijn. Gooi je het Bresk! logo, dan mag je dobbelen met de tweede dobbelsteen: een dobbelsteen met daarop het alfabet en een spatie. Welke letters ook worden bedacht of gerold: iedereen moet deze letters gebruiken. De spaties heb je nodig om woorden af te bakenen. Want als je het woord ‘testf’ legt, is het ongeldig. Maar ‘test_f’ scoort vier punten. Aan het einde van het spel kijk je naar elke rij en elke kolom. Elk correct woord levert een punt per letter op. Aangezien onze dochter ons weer meer Wordfeud/Scrabble heeft laten spelen, waar dit spel prima bij aansluit, beviel het spelletje ons wel.

Mycelia (Ravensburger)
De race om zo snel mogelijk de druppels weg te spelen. Leuk toegankelijk spel wat je redelijk snel hebt uitgelegd. Het is een deckbuilding game. We spelen hem tegenwoordig standaard met alle kaarten. De kaarten zijn met een paddenstoel thema en elke paddenstoel heeft zijn eigen actie(s). De acties op de kaarten bestaan uit het verwijderen en/of verplaatsen van druppels, en/of het ontvangen van blaadjes (het geld in deze game) waarmee je nieuwe kaarten kunt kopen. Ieder heeft een eigen speelbord en start met 20 druppels. Je mag ze soms rechtstreeks verwijderen (als je aan de voorwaarde van de actie voldoet) of je kunt ze verplaatsen naar een vak waar de druppels op ‘verdwijnen’. Weggespeelde druppels komen op een speciaal bord / toren. Daarop ligt een dobbelsteen. Is het bord vol, wordt hij geleegd door hem te draaien. Tevens valt dan ook de dobbelsteen en deze bepaalt hoeveel druppels (1 of 2) iedereen moet bij plaatsen en waar ze dit moeten doen. Vormgeving is erg goed gedaan in dit spel. En dit alles van Ravensburger. Daar heb ik niet veel van dit soort spellen van in de kast staan.

Pick-a-Pen Hackers
De nieuwste versie, die wilde het bezoek wel nog even proberen voor het naar huis gaan. Erg leuk om te zien dat mensen er dan helemaal vol voor gaan. Maar hoe dichter je bij het einde komt, hoe moeilijker het wordt om nog goede cijfers te kunnen noteren. We zagen hoe het er vol voor gaan veranderde in enige frustratie en hilariteit.

Dit was het weer! Tot volgende week!
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door siepie »

Leuk Mycelia! Hebben we dit jaar ook een aantal keer op tafel gehad, leuk spel.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Iets later dan normaal, maar helaas flinke verkoudheid / griep te pakken gehad. Dus even een inhaalactie! De onderstaande spellen hebben we gespeeld in het weekend uiteraard, maar ik heb ook oudejaarsavond meegenomen.

Bresk!
Mijn dochter was de hele dag bij ons en die had wel oren naar Bresk!. Ze was er ook nog eens absurd goed in…

Intarsia
Na een paar potjes Bresk! kwam Intarsia op tafel. Deze lag onder de boom met Kerst en ik was er erg benieuwd naar. In Intarsia maak je een vloer, deze bestaat uit een soort dingen. Je hebt een buitenring die de kleur aan geeft en deze bepaald ook in welke kleur er betaald moet worden. De buitenste ring kost één kaart, de tweede ring twee kaarten, de laatste ring drie kaarten en als laatste kun je nog een tafel plaatsen voor vier kaarten. Er is een speelbord mee tegels. Hierop zie je patronen en als het je lukt deze na te maken, mag je die tegel pakken. Dit is een van de belangrijkste manieren om punten te verdienen. De tweede manier is dat je bij een eindtelling punten krijgt voor de vloer. Een leuke gimmick is dat je altijd na het betalen, hetzelfde aantal kaarten min 1 op handen mag nemen (wel in een andere kleur). Hierdoor kun je een strategie maken. Wat nu? Wat hierna?

Pictures!
Pictures is net zo simpel als dat het geweldig is. Er liggen kaarten met foto’s op tafel in een matrix. Iedere speler trekt een fiche die zijn of haar foto aangeeft. Vervolgens probeer je die na te maken met de materialen die je die ronde tot je beschikking hebt. Daarna is het raden! We hebben uiteraard ook de kerst uitbreiding gespeeld. En nog wat materialen uit de oranje uitbreiding gebruikt. Heerlijk part spel.

Dat was oud en nieuw en afgelopen weekend!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Het weekend is bijna voorbij, dit hebben we dit weekend gespeeld:

Intarsia
Hoewel vermakelijk had ik een gemengd gevoel bij dit spel. Wel was ik erg benieuwd naar hoe het spel zou spelen met vier mensen. En ik moet zeggen dat dat me veel beter bevallen is, dan met twee of drie spelers. We hebben het spel met twee verschillende stellen gespeeld en het is dan voor mij echt een leuker spel. Het komt soms nog voor dat je strategie om zeep wordt geholpen, maar doordat er meer gereedschapstegels in het spel zijn, gebeurt dit minder vaak. En je hebt ook nog eens makkelijker een alternatieve strategie.

Everdell: Farshore
Ik ben een groot fan van Everdell, dus ik was erg benieuwd naar dit op zichzelf staande spel. Het zal niemand verbazen dat er veel elementen vanuit het reguliere Everdell zijn overgenomen. Je hebt nog altijd kaarten met gebouwen en wezens, dan wel uniek of gewoon. Je bouwt deze kaarten in je persoonlijke stad. Je kunt niet onbeperkt gratis kaarten leggen, maar je krijgt aan het begin van het spel drie ankers, deze worden niet meer aangevuld. Met deze ankers kun je in het spel dus drie keer een gratis wezen spelen, mits je van het soort wezen dat je wilt spelen ook een gebouw hebt liggen. Het thema van Farshore is de kust. Er is net als bij Everdell een weide, maar deze noemen we de baai. De gebeurtenistegels zijn vervangen door schatkaarten. En deze vertegenwoordigen een grote potentiële waarde en je krijgt ze door gebouwen te bouwen (bijvoorbeeld bij vier productiegebouwen mag je de bijbehorende schatkaart pakken (kost je wel een actie!)). Hoe sneller je dit doet, hoe meer punten het je oplevert. Het is ook verstandig meerdere schatkaart te verzamelen. Want elke kaart heeft een waarde, deze waardes tel je bij elkaar op en vermenigvuldig je met het aantal schatkaarten dat je hebt verzameld. Dit groeit dus exponentieel, als je snel bent. Want de bovenste schatkaart is het meeste waard, daarna telkens 1 minder. Laatste grote verschil met het basisspel, is dat je allemaal over een bootje beschikt. Er liggen per seizoen twee munten. Bij voorbeeld eentje met gebouw, en eentje met bestemmingskaarten. Als je dan een gebouw bouwt met een bestemming er op, dan mag je twee stappen varen met je boot. Deze stappen leveren vervolgens punten op. Naast punten kun je ook schatten vinden. Elke schat is óf een grondstof naar keuze óf aan het einde van het spel twee punten waard.
Artwork is wederom oogstrelend. Het speelt als een uitbreiding van Everdell, maar het is heel anders (en daardoor vreemd) om te spelen. Vind ik het de hoge aanschafwaarde waard? Niet als je alles van Everdell al in huis hebt. Dan speel ik toch net iets liever een gewoon potje met 1 of 2 uitbreidingen.

Leaf
Ik had voor mijn vrouw de deluxe editie gekocht. Mooie houten onderdelen, al is het gek dat je mooie houten eikels krijgt van waarde 1 en 5, maar de eikels van -3 en 20 zijn gewoon van karton. Verder is alles mooier, hoor. De zonnetjes, de paddestoelen en natuurlijk de bladeren zelf, alles is mooi (en) van hout.
In Leaf heb je zes verschillende soorten bladeren, in verschillende kleuren. Het doel is om deze met punten aan elkaar te verbinden. Op deze manier kun je acties spelen. De bladeren hebben verschillende kleuren en de kleur waarmee je verbindt bepaald de actie die je mag doen. Je verzamelt dieren, zon fiches, verplaatst je eekhoorn hoger in een boom, plaats paddestoelen of trekt nieuwe speelkaarten. De bladeren afgebeeld op deze kaarten bepalen welk blad je mag spelen.
Ik vind het een geweldig concept, want het wérkt. Ik kijk altijd met verbazing dat je áltijd weer nieuwe bladeren kunt aanleggen. Er zijn verschillende manieren om punten te verdienen. Iedereen heeft invloed op de snelheid waarmee je het spel speelt. Zodra de ‘winter’ wordt bereikt, eindigt het spel. En uiteraard, degene met de meeste punten wint.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Het weekend is helaas weer voorbij, wel zijn er weer spellen gespeeld!

Bitoku
Dit weekend afgesproken met een clubje voor de moeilijkere spellen. Het werd dit keer Bitoku. Een persoon had het spel nog nooit gespeeld, maar werd meteen dik de winnaar met een score die ik niet eerder voorbij heb zien komen. Ik kan blijkbaar erg goed uitleggen 😀. Ik heb de uitbreiding van Bitoku open gemaakt. Zitten leuke dingen in, maar omdat er een nieuw persoon bij was, er toch maar voor gekozen het nog zonder uitbreidingen te doen.

Forest Shuffle
Omdat er na Bitoku nog wat tijd over was, hebben we Forest Shuffle gespeeld. Dit is een kaartspel, waarbij je een bos bouwt van verschillende bomen, waarin je dieren en planten kunt laten wonen. Je kunt bij elke boom een dier boven, onder, rechts en links plaatsen. Alle kaarten hebben een eigen manier van scoren. Sommige bomen zijn gewoon een punt waard, andere bomen score vier punten mits je er minimaal vier er van voor je hebt liggen. Hetzelfde geldt ook weer voor de dieren. Er zijn dieren die je punten geven voor elke kaart die onder een boom ligt, of een kaart die je vijf punten geeft voor elke volle boom (op elke plek van de boom ligt een kaart). Er zijn ook vlinders, hoe meer verschillende soorten vlinders je hebt, hoe meer punten ze opleveren. Kortom: veel verschillende kaarten waarmee je op verschillende manieren punten kunt scoren. Degene met de meeste punten wint uiteraard. De manier waarop je speelt vind ik erg leuk bedacht. De bomen met zijn bewoners. Minpuntje is wel dat iedereen op een gegeven moment weet wat de beste kaarten zijn en dan ontstaat er een race op die kaarten. Ik heb het spel dus nog maar één keer gespeeld, dus ik kan nog niet goed beoordelen hoeveel verschillende manieren er zijn om te winnen. Maar ik hoop dus dat dat niet alleen maar door de sterkste kaarten komt.

Everdell: Farshore
Ik heb een ook een groepje waarmee we oorspronkelijk afspraken om Everdell te spelen. Er kwamen ook heus wel andere spellen op tafel, maar met Farshore was er weer een reden om een Everdell spel op tafel te leggen. Met vier personen voelde het spel wat gebalanceerder. Ik vind wel nog steeds dat er een grotere geluksfactor inzit, dan in het reguliere Everdell.

Vivid Memories
Ook na Farshore was er nog ruimte voor een ander spel. Ik kende deze helemaal niet, nog nooit over gehoord of over gelezen. Uiteindelijk deed deze game me veel meer denken aan Azul dan bijvoorbeeld Intarsia. Het spel staat in het teken van herinneringen. Er liggen herinneringskaarten en als je deze weet te krijgen, zorgen ze voor een actie. Als je de actie van een herinnering hebt gedaan, draai je hem om en kun je de kaart scoren. Maar voor je een herinnering krijgt, moet je eerst tegels draften. Op elke herinnering komen tegels te liggen. Je mag tegels pakken op de volgende wijze: of je pakt drie verschillende, of je pakt twee dezelfde, of je pakt er slechts één. Maak je een herinnering leeg, dan mag je deze pakken. De tegels die je pakt komen op je spelershotel in één van de zeshoeken te liggen. Er passen er altijd maximaal drie in. Je spelersbord bestaat uit meerdere van deze zeshoeken. Rondom het speelveld staan kleuren afgebeeld. Doel is om paden te maken tussen deze kleuren, in de juiste kleur. Dit is een belangrijke manier om punten te scoren. De tweede manier is dus het scoren van herinneringen. Deze herinneringen tonen een zeshoek met tegels in bepaalde kleuren. Voldoe je op je spelersbord aan één of meerdere zeshoeken van het afgebeelde patroon, dan scoor je de punten. Ik vond het een leuke verrassing. Ik heb het spel nog maar één keer gespeeld, maar ik heb al wel zin in de volgende keer!

Tot volgend weekend!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Jaja, het weekend is al weer even voor bij, we zijn alweer halverwege een nieuwe! Nog maar gauw eens terugblikken.

Leaf + Seasons of the Bear
Deze uitbreiding bestaat uit drie modules die je kunt toevoegen aan het spel. Een daarvan geeft iedereen een dieren kaart met een extra mogelijkheid die je gedurende het spel kunt inzetten. Ik had bijvoorbeeld de mogelijkheid dat ik één van mijn acties mocht omzetten naar de bruine actie: je eekhoorn een plek omhoog zetten in de boom. Een andere module bestaat uit dezelfde soort kaarten, alleen gelden ze voor iedereen. Deze kaarten, waar je er twee willekeurig van trekt, geven ieder een extra mogelijkheid, die elke speler één keer per spel mag inzetten. Zo mocht je bijvoorbeeld één of twee leaf kaarten afleggen, om vervolgens één of twee keer de actie te mogen doen van het blad dat je legt. Dit komt dan bovenop de overige acties. Als laatste zijn er de season events. Dit zijn voorwaardes waar spelers aan kunnen voldoen. Je trekt er willekeurig drie per locatie. Deze komen dan boven elke frost te liggen. Degene die voldoet aan de voorwaarde krijgt 2. 3 of 4 punten. Je moet hierbij denken aan dingen zoals: wie de meeste unieke dier kaarten heeft verzameld, krijgt de extra punten. Het zijn relatief simpele modules, die je apart of gecombineerd aan het spel kunt toevoegen. Het geeft net even wat meer mogelijkheden en geven het spel een tikkeltje meer diepgang.

1000 Bommen & Granaten
Leuk, simpel en snel dobbelspel. Je begint door een kaart te trekken. Deze kaart geeft je een voor- of een nadeel. Vervolgens pak je de 8 dobbelstenen en doe je een worp. Hoe meer dezelfde dobbelstenen je hebt, hoe meer punten je krijgt. Wel moet je oppassen voor de doodshoofden. Je mag namelijk net zo vaak gooien als je wilt, zolang je geen derde doodshoofd werpt. Gebeurt dit wel, is je beurt direct en zonder punten te scoren voorbij. Lukt het je om met alle 8 de dobbelstenen te scoren, krijg je een flinke bonus van 500 punten. Erg vermakelijk als tussendoortje.

Wondrous Creatures
Ik had best wel hoge verwachtingen van dit spel. Dit was de eerste keer dat ik hem speelde en ik ben vooralsnog niet helemaal overtuigd. In dit spel verzamel je met je persoonlijke wonderlijke dieren grondstoffen. Met deze grondstoffen kun je dieren kaarten verzamelen. Het plaatsen van de dieren vormt het worker placement gedeelte. Maar naast grondstoffen kun je met je ‘workers’ ook extra acties doen of eieren verzamelen. Uiteindelijk probeer je met de dieren kaarten die je verzamelt kleine engines te bouwen, die zorgen voor punten. Op het speelbord liggen ook een aantal verschillende doelen. Deze leveren je punten op én een trofee. Deze trofeeën leveren iedere drie punten op, maar bewaken ook de voortgang van het spel. Zodra de trofeeën op zijn, krijgen de overige spelers nog een laatste beurt, daarna is het spel afgelopen en start de eind telling. Je scoort met name punten door de behaalde doelen bij elkaar op te tellen en door je verzamelde dieren kaarten te scoren.
Het verzamelen van de grondstoffen is aardig beperkt. Er zijn een paar plekken die veel opleveren, maar die zijn dan vaak ook al bezet. Hierdoor had ik het idee telkens net de verkeerde timing te hebben, waardoor ik meestal achter het net viste. Ik wil het spel zeker opnieuw spelen, want het kan goed dat ik het gewoon nog niet genoeg door had bij de eerste playthrough.

Azul Meester-Choclatier
Dit is een variant op de gewone eerste Azul. Het spel heeft een ander thema, chocolade, maar speelt in principe hetzelfde als het origineel. Op één verschil na, en dat zit in de fabriekstegels. Je kunt elke tegel standaard gebruiken, maar je kunt ook de achterzijde gebruiken. Als je daarvoor kiest heeft elke tegel een extra regel. Normaal leg je er vier op, maar bij één tegel komt een vijfde steen. Normaal leg je de stenen die je niet kiest in het midden. Maar nu is er een tegel waar je de stenen die je niet kiest, gewoon moet laten liggen. Deze kleine toevoegingen maken het de aanschaf misschien niet waard. Maar wij zijn hier in huis groot fan van Azul en ik kwam de Duitse versie voor een klein prijsje tegen. Dus toch maar overstag gegaan en hij lag afgelopen Kerst onder de boom. Niets schokkends, maar toch leuk om met de nieuwe tegel regels te spelen.

Tot volgend weekend!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Waar was ik vorig weekend? Het was één van die zeldzame weekenden waarin we geen afspraken hadden. Nul spelletjes gedaan. Gelukkig was dat dit weekend weer anders!

Mandala Stones + Harmonies
Mandala Stones is een spel waarin je stenen verzameld. Dit door je door het plaatsen van ‘artiesten’. Er zijn stenen met verschillende kleuren en twee verschillende motieven. Er zijn vier artiesten en deze hebben ook twee verschillende motieven, die overeenkomen met de stenen. Het plaatsen van een artiest bepaalt welk motief stenen je mag pakken. Overal waar je een artiest kunt plaatsen staan aan het begin vier stapels met stenen aan elke zijde. Er zijn twee dingen waar je op moet letten bij het verzamelen van de stenen: het motief moet overeenkomen met het motief van de artiest die je plaatst én een steen mag niet aan een andere artiest grenzen. Daarna kun je de stenen in volgorde op een lege plek op je spelersbord plaatsen. Daar kun je de stenen scoren, elke keer dat je dit doet mag je één kleur kiezen. Deze stenen verdwijnen dan van je bordje, maar dit zijn alleen de bovenste stenen. De rest van de stapel blijft liggen. Je mag een nieuwe stapel stenen alleen op één van de vijf vrije plekken leggen. Er zijn vijf van deze plekken en elke plek scoort op zijn eigen manier punten. De stenen die je scoort gaan naar het mandala bord. Daar kun je nog bonus punten verdienen en dit bord geeft ook aan wanneer het spel is afgelopen. Als je met de Harmonies uitbreiding speelt, krijg je nieuwe stenen. Deze zijn wit en je plaatst ze op het mandalabord op de plekken waar normaal de bonuspunten staan. Vanaf nu mag iedereen kiezen: of de bonuspunten óf de witte steen. De witte steen telt als een joker. En het is de enige steen die je op een bestaande toren mag plaatsen. Het gebruik van deze joker stenen heeft een nieuwe draai aan het spel en was erg leuk om te spelen. Het is aan mijn chaotische uitleg waarschijnlijk niet af te lezen, maar het is een eenvoudig spel. Maar wel ontzettend leuk om te spelen.

Intarsia
Dit spel heb ik inmiddels een aantal keren gespeeld. En de mensen met wie ik dit weekend speelden, vinden het spel er van leuk. Maar hoe vaker ik het speel, des te meer het me tegen gaat staan. Het is een race, maar ook eentje waar vooral veel geluk bij komt kijken. Je moet een strategie vinden die iemand anders niet heeft. En dan maar hopen dat iemand anders je niet voor is. Nee, dit is niet mijn spel.

Keer op Keer
We hadden wat tijd over en dit is een leuke filler. Je gooit met doorbladeren en er zijn drie dobbelstenen met een kleur en drie dobbelstenen met een aantal. Hieruit maak je een keuze. Op je blaadje heb je een groot vak met vierkantjes. Deze hebben kleuren in bepaalde patronen. Het is een kwestie van inkleuren en daarmee punten verdienen.

Rummikub
Vandaag nog een paar potjes Mandala Stones gespeeld. En… een paar potjes Rummikub! Deze klassieker kent iedereen wel en was weer leuk om eens op tafel te leggen.

Tot volgend weekend!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Zo! Een druk weekend qua spelletjes achter de rug. Dit is wat we gespeeld hebben!

Century: Een nieuwe wereld
We begonnen de vrijdag avond met dit spel. Het laatste deel van de Century trilogie. En deze vind ik eigenlijk wel de leukste. Het combineert de bekende grondstoffen met worker placement. Je maakt een spelersbord van vier losse delen. Deze hebben locaties op zich en kunnen variëren. Met je workers, je start met zes stuks, kun je de locaties bezoeken. Het aantal workers dat je daarvoor moet inzetten varieert. Maar het is de manier om grondstoffen te verzamelen, te upgraden of te verhandelen. In de Century spellen heb je altijd vier grondstoffen: geel, rood, groen en bruin. Met een upgrade actie kun je van een hele bijvoorbeeld een rode maken. Soms kun je ook handelen en lever je een bruine grondstof in en krijg je er een rode en een groene voor terug. Met deze grondstoffen kun je kaarten kopen. Deze geven je een extra mogelijkheid. Bijvoorbeeld extra workers of als je hele grondstoffen krijgt mag je er eentje extra. De kaarten zelf zijn al punten waard, maar er staat ook een afbeelding op. Je kunt een soort doel kaartjes verzamelen, waar deze afbeelding(en) ook op staan. Je krijgt bijvoorbeeld 2 punten per afbeelding van een soort die je hebt verzameld. Of 3 punten voor elke specifieke combinatie van symbolen. Dit zijn de twee manieren om punten te verzamelen en de persoon met de meeste punten wint!

Mandala Stones + Harmonies
De persoon waar we mee hadden afgesproken wilde de uitbreiding wel proberen. Dus we hebben deze nog maar eens op tafel gelegd. Eenvoudig, maar vermakelijk.

Spring Meadow
Deze lag alweer een tijdje in de kast. Maar onze daar koos deze uit. Was toch erg leuk om weer te spelen. Het is een legspel. Er is een centraal speelbord, daar worden random speelstukken op gelegd. Om de beurt kies je een een van deze stukken en deze plaats je op je spelersbord. Je spelersbord heeft rijen van tien vakjes en deze wil je vol maken. Bij een telling wordt er namelijk gekeken naar het aantal volle regels dat je hebt, aansluitend vanaf het begin van je spelersbord. De eerste niet volle rij wordt nog meegeteld. Wie als eerste twee keer de meeste punten had, wint. De speelstukken hebben ook openingen. Deze kun je op twee manieren gebruiken. Op je spelersbord heb je namelijk holen van marmotten. Deze mag je niet zomaar afdekken. Als je een opening van een speelstuk op een gok hebt gelegd, mag je in ruil daarvoor wél een hol afdekken. Je plaatst dan een marmot fiche op het gat, zodat je niet twee keer van hetzelfde gat gebruik kunt maken. Daarnaast kun je gaten aan elkaar proberen te leggen. Dat levert je extra speelstukken op, vaak klein. Hiermee kun je gaten die ontstaan zijn opvullen.

Mercado
Ter afsluiting van de vrijdag nog een potje Mercado gedaan. Het was mijn slechtste potje ooit, maar dit terzijde.

Wondrous Creatures
De zaterdagmiddag werd opgevuld met Wondrous Creatures. En ik ben er nu zeker van: dit is niet mijn spel. Er zijn op papier veel mogelijkheden, maar in de praktijk leveren al die mogelijkheden (die je niet kunt doen) me vooral frustratie op. Dus ik blijf bij mijn kritische noten die ik eerder heb genoemd. Voor mij hoeft deze niet meer op tafel. Disclaimer: het kan natuurlijk zijn dat ik er gewoon niet goed in ben. Maar dat heb ik wel met meer spellen, dat hoeft geen dealbreaker te zijn. Maar frustratie, dat is niet een reden om spel te spelen lijkt me.

Ramen Ink
En toen was het zondag ook weer spelletjestijd. Een roll en write. Alleen roll je geen dobbelstenen, maar draai je kaarten. Er worden acht kommen met ramen noedels besteld. Deze liggen als voorbeeld op tafel. Vervolgens moet je op jouw papiertje proberen de bestellingen te maken. Er zijn vier verschillende soorten bestellingen, die ieder op hun eigen manier punten opleveren. De ramen noodles zitten standaard in een kom, het is aan jou om de ingrediënten toe te voegen. Daar zijn er vier van: varkensvlees, vis, ei en nori. Je draait een aantal kaarten om: altijd één meer dan het aantal spelers. Vervolgens kiest ieder een kaart, de laatste kaart wordt door iedereen gebruikt. Er zijn twee soorten kaarten. De één heeft twee ingrediënten. Deze mag je waar je wil intekenen, maar niet beide in dezelfde kom. De andere soort heeft drie ingrediënten. Deze ingrediënten moeten dan in drie aangrenzende kommen worden getekend. De volgorde waarin je dit doet is wel willekeurig. Bestellingen gaan natuurlijk niet tegelijk de keuken uit. Dus na de derde ronde gaat de eerste kom de keuken uit, en wordt deze gescoord. Deze doet vervolgens niet meer mee aan het spel. Zo wordt er elke ronde een kom gescoord, en in de zesde en laatste ronden worden alle resterende kommen gescoord. Die met se meeste punten wint!

Gingerbread House
Wederom een leg spel. Ieder begint het spel met een bordje van drie bij drie. Elk vak heeft een afbeelding die staat voor een actie. Dat kan zijn peperkoek bakken, daar zijn vier verschillende kleuren van. Maar het kan ook een ander soort actie zijn. Je mag de actie uitvoeren als je deze afdekt. Dit doe je met tegels die twee vakjes groot zijn. Op deze tegels staan ook weer acties die je in een later stadium ook weer kunt afdekken. Je begint het spel met 15 van deze tegels en als deze op zijn is het spel afgelopen. De peperkoeken die je kunt bakken, zijn de grondstoffen in het spel. Daarmee kun je sprookjesfiguren naar je toe lokken. Deze leveren sowieso punten op. Maar ook verzamelt iedereen drie doel kaarten, waardoor de sprookjesfiguren extra punten op kunnen leveren. En je raadt het al: de speler met de meeste punten wint!

Tot volgend weekend!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Er is weer een weekend voorbij, dit is er gespeeld!

7 Wonders Architects
Deze met 50% korting gekocht bij Kruidvat. Het is een vereenvoudigd spel uit de bekende serie, waar wel 7 Wonders kenmerken in zitten, maar het is een stuk minder diepgaand dan het grotere broertje. In het spel bouw je monumenten. Deze bestaan uit vijf delen en geven elk een ander voordeel. Verder heeft elk monument een eigen set kaarten. Deze plaats je tussen jouwzelf en de speler links van je, de bovenste kaart ligt altijd open. Er is ook een centrale stapel, deze is gedekt. Door deze stapels heb je altijd drie mogelijkheden om een kaart te pakken. Je kunt een open kaart pakken van de stapel links of rechts van je, of je pakt een kaart van de centrale stapel. Deze kaarten speel je direct. Er zijn vijf soorten kaarten. Rood: militaire macht, grijs: grondstoffen, geel: joker grondstoffen, blauw; overwinningspunten en groen: voortgang. Met de grondstoffen kun je de bouwkosten van je monument betalen. Met groen kun je voortgangsfiches verkrijgen die je een blijvend voordeel geven of ze geven je punten aan het einde van het spel. Het is een snel spel, althans, met drie spelers in ieder geval wel. Niets hoogstaands, maar prima vermaak.

Ramen Ink
We hebben nog een paar potjes Ramen Ink gespeeld. Het is wel erg vervelend hoe weinig blaadjes je bij dit spel krijgt. Het is een snel en redelijk eenvoudig spelletje, daar zou ik een dikker blok bij verwachten. Ik heb ook nergens losse aanvullingen gevonden.

Azul: Meister-Chocolatier
Onze gast van de avond was benieuwd naar de speciale fabriekstegels in deze variant. Azul blijft leuk.

Hitster
Mensen weten inmiddels wel dat we spelletjes liefhebbers zijn. We kregen steeds vaker de vraag: Kennen jullie ook Hitster? Het antwoord was lange tijd ‘nee’, maar met name mijn vrouw was benieuwd wat het nou was. En het blijkt een erg leuk spel! In Hitster krijg je een kaartje. Deze heeft op de rugzijde een QR-code. Deze scan je met een speciale app op je telefoon welke is gekoppeld met Spotify. Vervolgens speelt er automatisch een liedje. Het doel is om te raden van wanneer dit liedje (ongeveer) is. Je hebt aan het begin één jaartal al liggen. Stel dit is 1998. Dan moet je je nieuwe kaart voor of na 1998 leggen. Als het jaartal vervolgens klopt in de oplopende serie, dan mag hij blijven liggen. Je krijgt ook muntjes. Deze kun je inleveren (per drie) om een ‘gratis’ kaart in je rij te leggen. Daarnaast mag je de munt inzetten als je denkt dat iemand zijn kaart op een verkeerde plek legt. Je kunt dan gokken op het moet hoger of lager in de tijdlijn liggen. Als je het goed hebt krijg jij het kaartje. Deze actie kost één muntje, ongeacht of je het goed hebt. Je krijgt aan het begin van het spel twee muntjes, en je kunt er meer verdienen door het nummer en de artiest goed te raden voor je je kaart omdraait. Wie als eerste een serie van 10 compleet heeft, wint het spel Het is een simpel spel, maar desondanks érg leuk om te spelen. Het is ook een actief spel, dus ook fijn voor het geval je even een dipje in je energie hebt.

Skull King
Of zoals hij in Nederland heette: Piraten bridge. Een slagen spel waarbij iedereen vooraf moet voorspellen hoeveel slagen hij gaat winnen. De eerste ronde krijgt iedereen één kaart, de tweede twee kaarten, en dit gaat zo door tot de tiende ronde waarin iedereen 10 kaarten krijgt. Dit kaartspel is een favoriet bij ons in de familie.

De Grote Dalmutti
Wederom een kaartspel. Doel is om zo snel mogelijk je hand leeg te spelen. Er zitten 12 kaarten van 12 in het spel, 11 van 11, etc. De één is de beste kaart, maar er is er dus maar één van. Als je uit mag, mag je zelf kiezen welke kaart of kaarten je speelt. Enige regel hierbij is dat je maar één waarde mag spelen. Dus je kunt één 12 opgooien. Maar stel je hebt vier keer een 12 op handen, dan mag je ook vier twaalven opgooien. Wil iemand daar over heen gaan, dan zal hij bijvoorbeeld vier tienen moeten opgooien. Zolang iemand hoger kan én wil gaat de ronde door. Zodra iedereen heeft gepast, is er een winnaar van de slag. Deze mag weer opnieuw uit.

30 Seconds
Mijn zoon heeft dit laatst met zijn vrienden gespeeld. Hij speelt niet vaak spelletjes mee, maar deze avond een keer wel. Met 30 Seconds kreeg hij zelfs zijn jongere broertje zo ver dat hij wel mee wilde doen. Mijn dochter en haar vriend waren er ook, dus uiteindelijk met het hele gezin samen gespeeld. Een unicum! In 30 seconds moet je in (verrassend) 30 seconden tijd zoveel mogelijk begrippen omschrijven (maximaal 5). Je gooit eerst een dobbelsteen, dit kan 0, 1 of 2 zijn. Dit bepaald hoeveel je er goed moet hebben voor je stappen mag gaan zetten. Als drie begrippen worden geraden en je hebt één gedobbeld, dan mag je twee stappen op het speelbord vooruit. Welk team als eerste de finish bereikt, wint.

Tot volgend weekend!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Een relatief rustig weekend, met maar twee gespeelde spellen.

Orleans
In Orleans probeer je door middel van het uitvoeren van acties zo veel mogelijk punten te scoren. Alleen moet je daarvoor twee dingen doen, die je vervolgens met elkaar moet vermenigvuldigen. Je kunt op een deel van het speelbord gildehuisjes bouwen en als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, ontvang je fiches (ben even de naam kwijt). Daarnaast is er een wetenschapsspoor. Hoe verder je op dit spoor komt, hoe groter de vermenigvuldigingsfactor, deze is maximaal zes. Je telt aan het einde het totaal aan gildehuisjes en fiches bij elkaar op en vermenigvuldigt dit met de factor die je hebt weten te bereiken.
Elke speler heeft een persoonlijk spelersbord en een zak met fiches. Die fiches stellen elk een ambacht voor. Elke actie die je op je spelersbord kunt doen, heeft twee of drie ambachten nodig, en dus twee of drie fiches uit de zak. Je trekt een bepaald aantal fiches blind uit de zak (in het begin trek je er vier per beurt, maar dit kun je uitbreiden). Met de getrokken fiches probeer je zo gunstig mogelijk acties uit te voeren. Daarmee is het ook mogelijk nieuwe fiches te verzamelen.
Dit spel is te uitgebreid om hier in een paar regels echt uit te leggen. Maar het is een goed gebalanceerd spel, met een leuke geluksfactor. In plaats van te dobbelen, trek je dus fiches. En dan moeten daar net de juiste ambachtslieden bij zitten, die je nodig hebt voor je gewenste acties.

Azul Duel
Ik had al begrepen dat dit weer een echt nieuw spel zou zijn. Dus niet één van de bestaande spellen, die vervolgens voor twee spelers is gemaakt. Ik vond het erg tof dat het ze opnieuw gelukt is om het bestaande concept net even aan te passen, zodat je een nieuw tof spel hebt.
In deze versie bouw je koepels. Daarvoor moet je koepelplaten verzamelen. Daarvan passen er negen van op je spelersbord. Elk van deze vierkante platen heeft vier tegels nodig. Drie van één van de mogelijke kleuren, en dan nog één joker of speciaal veld. De jokers mogen elke kleur bevatten, de speciale tegels krijg je als de andere drie velden vol hebt.
De basis is vervolgens grotendeels hetzelfde. Je verzamelt tegels van de fabrieksschijven. Alleen hebben deze schijven wel een dag en een nacht kant. In plaats van dat je resterende tegels in het midden plaatst, verplaats je ze nu naar de nacht kant van de fabriekstegels. En dat in de vorm van een stapel, in een willekeurig te kiezen volgorde. Je mag vervolgens kiezen: of één kleur tegels van een dag kant, of alle tegels van dezelfde kleur die bovenop de stapel liggen aan de nacht kant.
Dit spel werkt qua punten telling deels op dezelfde manier: als je een tegel plaatst krijg je een punt voor de geplaatste tegel en voor alle tegels waar hij een aangesloten rij en / of kolom mee vormt. Maar er zijn ook doel tegels, acht verschillende. Deze kun je willekeurig kiezen voor je een spel begint. Denk aan opdrachten zoals: elke volle kolom is zeven punten waard, elke rij waarin je elke kleur tegel hebt liggen is vier punten waard. Als laatste kun je punten verdienen met de eerder genoemde speciale tegels: als je deze plaats, krijg je het aantal punten van de rij waar deze neergelegd wordt (minimaal één, maximaal zes). Wat dus bijzonder is, is dat je in dit spel zes rijen hebt. Als je dus op de onderste rij een tegel wil plaatsen, dan heb je zes tegels nodig.
Nogmaals, erg knap hoe ze hetzelfde concept weer in een nieuw spel hebben weten te gieten. Het is weer anders genoeg om nieuw en fris aan te voelen. Het helpt dat we hier fan zijn van Azul, en deze stelt ons wederom niet teleur!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dennis77 schreef: ma 03 mar 2025, 09:15 Orleans[...]Maar het is een goed gebalanceerd spel, met een leuke geluksfactor. In plaats van te dobbelen, trek je dus fiches. En dan moeten daar net de juiste ambachtslieden bij zitten, die je nodig hebt voor je gewenste acties.
Dit is meteen ook het leuke aan Orléans: het zogeheten 'zakmanagement', oftewel: hoe zorg ik ervoor dat ik de geluksfactor zoveel mogelijk mitigeer door op het juiste moment de juiste werkers naar het goede daden bord te sturen, zodat ik redelijk zeker kan inschatten welke werkers ik de volgende keer uit de zak haal? Vooral met het véél leukere goede daden bord van de tweede uitbreiding is dit een geweldig spelmotief dat heel veel geslaagde acties kan opleveren.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Pura Vida schreef: ma 03 mar 2025, 14:30
Dennis77 schreef: ma 03 mar 2025, 09:15 Orleans[...]Maar het is een goed gebalanceerd spel, met een leuke geluksfactor. In plaats van te dobbelen, trek je dus fiches. En dan moeten daar net de juiste ambachtslieden bij zitten, die je nodig hebt voor je gewenste acties.
Dit is meteen ook het leuke aan Orléans: het zogeheten 'zakmanagement', oftewel: hoe zorg ik ervoor dat ik de geluksfactor zoveel mogelijk mitigeer door op het juiste moment de juiste werkers naar het goede daden bord te sturen, zodat ik redelijk zeker kan inschatten welke werkers ik de volgende keer uit de zak haal? Vooral met het véél leukere goede daden bord van de tweede uitbreiding is dit een geweldig spelmotief dat heel veel geslaagde acties kan opleveren.
Klopt helemaal. Al is het wel ook zo dat iedereen op zoek gaat naar de kaart (ben weer even de officiële naam kwijt) die jouw grijze fiches verandert in jokers. Want je wil vooruit op het wegenschapsspoor, maar je wil helemaal niet al die fiches. Die kaart is geen garantie voor de winst, maar ik vond hem persoonlijk wel te sterk in verhouding tot de andere opties die je hebt. Als ik al van een minpuntje zou mogen spreken, dan is dat deze. Hetzelfde geldt voor de kaart waarmee je de gebeurtenis kunt ontwijken door er een monnik op te leggen. Maar goed, desondanks vermaak ik me er goed mee.

De persoon met wie ik het spel speel, heeft ook de uitbreidingen, maar die hebben we nog niet gespeeld. Gaat vast een keer komen!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

de gebouwen doel je op denk ik.

dat gebouw van die gebeurtenis ontwijken vind ik persoonlijk helemaal niet fantastisch. ten eerste kost het je een actie waarin je niet een ander gebouw bouwt dat je iets oplevert. en ten tweede moet je er steeds een monnik hebben liggen die je niet gebruikt voor andere dingen (en die je eerst al acties heeft gekost om te maken). Het is een mogelijkheid en afweging, maar zeker niet zaligmakend.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

humske schreef: do 06 mar 2025, 08:16 de gebouwen doel je op denk ik.

dat gebouw van die gebeurtenis ontwijken vind ik persoonlijk helemaal niet fantastisch. ten eerste kost het je een actie waarin je niet een ander gebouw bouwt dat je iets oplevert. en ten tweede moet je er steeds een monnik hebben liggen die je niet gebruikt voor andere dingen (en die je eerst al acties heeft gekost om te maken). Het is een mogelijkheid en afweging, maar zeker niet zaligmakend.
Eens. De eerste potjes gebruikten we de 'Sacristie' (zo heet die locatietegel) nog weleens, omdat we bang waren voor die gebeurtenissen (vooral de pest), maar hij is eigenlijk best duur voor wat ie brengt. De School, een andere locatietegel waar Dennis op doelt, is wel favoriet hier. MAAR: je kunt deze 'II-tegel' pas pakken als je al een 'I-tegel' hebt, dus het kost wat. Medespelers kunnen je daarbij flink in de wielen rijden en dan zit je met je overschot aan wetenschappers. Voorbeeld: als een speler bij ons de Kruidentuin (schipper als joker) pakt, lukt het hem/haar eigenlijk nooit om óók de School (wetenschapper als joker) te pakken. Dat laten anderen gewoon niet toe.

Onze ervaring is dat bijna elke locatietegel goed bruikbaar kan zijn, afhankelijk van hoe het spel loopt, wat medespelers doen, hoe de beginsituatie is met de goederen op de (water)wegen, hoeveel werkers er nog beschikbaar zijn op een spoor, enzovoorts. Sterke tegels zijn verder de Kruittoren (vooral als je veel ridders hebt gepakt), de Kruidentuin (lekker veel schippers pakken!), het Badhuis (de wisseltruc met boeren), maar andere strategieën maken andere tegels weer sterk. Pak je veel timmerlui? Pak dan vooral de Windmolen: altijd prijs. Heb je veel wetenschappers en bouw je lekker veel? Pak het Kantoor! Ligt er veel laken? Kleermaker!

Krijg er helemaal zin in, snel weer eens een potje doen!
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

humske schreef: do 06 mar 2025, 08:16 de gebouwen doel je op denk ik.

Monniken gaan bij ons sowieso hard. Want hoe fijn is het als je vrijwel altijd je gewilde actie kunt doen? En zodra je aantal te trekken fiches hebt vergroot, is er vaak wel een monnik “over”. En je hoeft hem natuurlijk niet altijd te doen, alleen als je het echt nodig hebt. Dan vind ik één monnik best wel weer weinig. De meeste gebouwen vragen om twee fiches.
Plaats reactie