De kortste maand van het jaar zit er op en ik heb 16 verschillende spellen gespeeld, waarvan er maar liefst 15 nieuw voor me waren. Dat is op zich niet vreemd, want we bezochten Spelfaire en Spel-o-Polis en hebben daar natuurlijk wat spellen geprobeerd waar we nieuwsgierig naar waren (of niet).
Het enige spel dat ons al bekend was:
Cascadia . Dit speelden we op de eerste dag van de maand bij mijn schoonouders. We proberen zo af en toe hen wat nieuwe spellen te leren, zodat we zelf ook eens met meer dan 2 spelen. Nu moet ik zeggen, dat is met dit spel geen succes. Duurt te lang. Dus ik denk dat we die gewoon met 2 blijven spelen.
Diezelfde dag ontdekte ik op BGA
For Northwood! waar ik al van gehoord had. Het is dus een solospel, en wel een solo slagenspel. Het idee is dat je bondgenoten voor je wint, door precies het aangegeven aantal slagen te winnen. Elke bondgenoot heeft een bepaalde troefkleur en het aantal slagen is van 0 t/m 7 wat dus een leuke uitdaging is. Je hebt ook 4 bondgenoten al tot je beschikking met bepaalde krachten, die je kunnen helpen met bijv extra kaarten pakken of juist kaarten afleggen. Wat mij betreft een aanrader en eentje die we zeker aan gaan schaffen als we er tegenaan lopen.
De dag erna gingen we naar Spelfaire. En hier hebben we natuurlijk wat nieuwe (voor ons nieuwe) spellen geprobeerd. Eigenlijk hebben we alle spellen, op 1 na, helemaal gespeeld.
Spectacular
Twijfelgeval voor mij, maar mijn partner was hier benieuwd naar en ook enthousiast nog na het spelen. Ik vind het leuk, wel iets meer van hetzelfde (maar ja dat is wel vaker en gevolg van de hoeveelheid spellen), dus later ook aangeschaft.
1793: Patriots&Traitors
Niet een spel voor ons, ook niet volledig gespeeld. Ik vind het thema wel top.
Knarr
Die hebben we naderhand ook aangeschaft, gewoon leuk vlot spel. Gisteren nog even tussendoor gedaan. Prachtige kaarten ook.
Mountain Goats
Ik ga deze niet aanschaffen, maar mocht ik ergens zijn en mensen willen dit spelen dan heb ik geen bezwaar. Heb het naderhand zelfs nog een keer op BGA gespeeld.
Captain Flip
Vooraf veel om gelachen, maar is best grappig spel. Ik ga het niet kopen, maar het is wel mijn nieuwe BGA verslaving
Op Spelfaire liepen we in de winkel tegen
boop the Halls! aan. Grappig want vorig jaar speelden we daar boop! voor het eerst. Dat spel werd later thuis ook aangeschaft en nu dus deze versie. Nu niet katten van een bed gooien, maar uit de kerstboom. En dit keer met kerstballen als extra win mogelijkheid. Gewoon leuk. Al is er na 2 keer spelen alleen nog gewonnen door de kerstballen en is het 3 op een rij van grote katten nog niet gelukt.
De tweede beurs was Spel-o-Polis en ook hier werden 5 spellen geprobeerd:
Tír na nÓg
Omdat we hier eerder wel interesse in hadden in de Kickstarter fase, wilden we weten of we een fout gemaakt hadden door deze niet te backen. Conclusie: Leuk spel, maar geen spijt dat we het niet aangeschaft hebben.
Wyrmspan
Omdat we Wingspan erg leuk vinden, wilden we kijken hoe we deze zouden vinden. Conclusie na paar beurten was dat we deze leuk en net anders genoeg vinden. Dus was even wachten op leuke aanbieding en dat is later in de maand gelukt.
WIndmill Valley
Dit spel heeft mij wel verrast, ik had er niet zulke verwachtingen van. Maar vond het mechanisme erg leuk, met de tandwielen.
Kelp
Ziet er mooi uit, maar vonden het niet lekker spelen.
Sparks
Robotjes, altijd leuk. Ziet er ook leuk uit. Hadden nog wat moeite met dingen, dus nog geen definitief oordeel.
En toen was eindelijk het grote moment er dat we
Castles of Burgundy (special edition) binnen kregen. Die moest natuurlijk zo snel mogelijk gespeeld worden. Ik heb hier een apart onderwerpje al aan besteed. Maar heerlijk spel!
Het zat ons erg mee deze maand, want we wisten ook eindelijk
Kanban EV te bemachtigen. Beiden zijn we werkzaam in een Scrum/Kanban/We doen maar wat team, dus deze stond al een tijdje op ons lijstje. Nog maar 1 keer gespeeld nu, werd wel moe van manager Sandra.

Ik moet deze nog even een keer of meer spelen wil ik er echt een oordeel over kunnen geven. Het zit wel goed in elkaar, maar het is veel.
Als laatste dan, een spel dat echt nieuw is en we op de dag van uitkomen ook binnen kregen:
Azul Duel. Toen we hoorden dat ze met een 2-speler variant kwamen, dachten we niet direct die moeten we hebben. We vinden immers dat Azul prima met 2 speelt. We hebben ook De Tuinen van de Koningin. De noodzaak voor een speciale 2 persoonsversie was er dan ook niet bij ons. Maar nadat we een filmpje erover gezien hadden, werden we toch enthousiast. Puur door het extra element dat je het speelveld nog gaat samenstellen als onderdeel van je beurten. Voldoende anders dan de originele Azul en dat sprak ons wel aan. Nu 2 keer gespeeld, speelt vlot, je kan elkaar wel wat dwars zitten als je wilt, je mag meerdere keren dezelfde kleur in een rij hebben. Het bevalt me wel.