Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Edwin84 schreef: wo 13 aug 2025, 15:55
Hoe kijk je aan tegen een spel als Rovers van de Noordzee? Een Puerto Rico wordt om bekende redenen vaak genoemd, maar wat vindt je van het Viking thema?
Nederzettingen roven was in de historische setting ook plunderen, vrouwen verkrachten, dorpen in de fik steken en mensen als slaaf meenemen om ze te laten werken of weer door te verkopen.
Misschien was ik niet duidelijk, excusses daarvoor.
Het punt wat ik wilde maken is dat Puerto Rico aan geschiedvervalsing doet. het regelboek heeft het over kolonisten (de bruine blokjes) terwijl er historisch gezien sprak is van slavernij.
Het vermijden van dit onderwerp (door het kolonisten te noemen) in een spel wat gebaseerd is op een slavernijverleden vind ik niet verantwoord.
Dit staat dus los van het thema/onderwerp zelf. En ik snap best dat je niet het hele slavernij verleden in een spel kan stoppen om het te kunnen te verantwoorden, maar bij Rovers van de Noordzee wordt er ook niet gedaan alsof mensen met een scandinavische achtergrond schepen gingen vullen met familileden om zo tijdens hun vakantie op zoek te gaan naar souvenirs om mee naar huis te nemen.
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
Antoi schreef: wo 13 aug 2025, 15:07
gewoon uit interesse (om zeker te zijn: ik probeer je niet in een hoek te drijven of iets dergelijks):
Hoewel ik geen idee heb of ik het spel niet zo spelen als iemand het vraagt heb ik ergens meer moeite met puerto rico dan andere dingen die hier genoemd zijn (ik heb het in een andere post ook wel eens aangehaald):
Slavernij is onderdeel van het spel Puerto Rico. Sterker nog, als speler heb je het nodig om te kunnen winnen. Hiervan zou je kunnen zeggen dat het een historische setting is. Echter, het spel noemt nergens dat de bruine blokjes slaven zijn, dit worden kolonisten genoemd. Deze vorm van geschiedvervalsing waarbij slavernij wordt gebagitaliseerd vind ik zeer kwalijk.
Waarom is dit voor jou wel acceptabel?
Puerto Rico was voor mij toentertijd vooral een sublieme euro met een opgeplakt thema. Ik heb er toen nooit met een historische blik naar gekeken en dus geen verbinding met de pijnlijke realiteit van slavernij gelegd. En ik heb toen dus ook geen geschiedvervalsing of bagatellisering van slavernij op dit spel geplakt. Ik vind het zelf ongepast dit 23 jaar later alsnog te doen, ook al realiseer ik me dat zo’n setting in een niet-historisch spel, zonder context en duiding, anno nu ongewenst en erg ongemakkelijk is.
Het is ook schokkend trouwens om de onwetendheid wat betreft transgenders en wat dat precies inhoudt en betekent hier te lezen, maar vind het niet aan mij dit te proberen uit te leggen aan volwassen mensen.
Bored Gaymer schreef: wo 13 aug 2025, 20:00
Het is ook schokkend trouwens om de onwetendheid wat betreft transgenders en wat dat precies inhoudt en betekent hier te lezen, maar vind het niet aan mij dit te proberen uit te leggen aan volwassen mensen.
+1. Er is wel een poging gedaan door dezen en genen in dit draadje, maar dat resoneerde niet echt geloof ik. De talloze hondenfluitjes en haatberichten van de schrijfster waar dit draad over begon, gaan we dus ook maar niet herhalen hier.
Ik gooi mijn vraag er toch nog een keertje in want in ben wel benieuwd hoe jullie erover denken:
Puerto Rico heeft zelfs de Nederlandse spellenprijs gewonnen. Blijkbaar waren ze (of we in Nederland) in 2003 er niet zoveel mee bezig want stel dit spel zou nu nieuw op de markt komen. Maakt het dan nog wel kans op die prijs of wordt het vanwege het thema uitgesloten van deelname?
WTULTC schreef: wo 13 aug 2025, 21:26
Ik gooi mijn vraag er toch nog een keertje in want in ben wel benieuwd hoe jullie erover denken:
Puerto Rico heeft zelfs de Nederlandse spellenprijs gewonnen. Blijkbaar waren ze (of we in Nederland) in 2003 er niet zoveel mee bezig want stel dit spel zou nu nieuw op de markt komen. Maakt het dan nog wel kans op die prijs of wordt het vanwege het thema uitgesloten van deelname?
Volkomen hypothetische en derhalve oninteressante vraag. Je moet wel volledig onder een steen hebben geleefd als je precies PR op dit moment nog zou willen publiceren.
Volkomen hypothetische en derhalve oninteressante vraag. Je moet wel volledig onder een steen hebben geleefd als je precies PR op dit moment nog zou willen publiceren.
En toch komt er dit jaar een Puerto Rico special edition uit. Ik weet niet of men daar de historische onjuistheden dan uitgehaald hebben.
In 'mijn' tijd in de jury was het thema van een spel geen valide reden om een spel op voorhand uit te sluiten van deelname. Ik ga er niet vanuit dat dat in de tussentijd veranderd is. Het kan natuurlijk wel meespelen in de overwegingen van elk individueel jury lid om een spel dan wel of niet te nomineren. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat nu een stuk zwaarder weegt dan 20+ jaar geleden (!) toen PR uitkwam.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
En toch komt er dit jaar een Puerto Rico special edition uit. Ik weet niet of men daar de historische onjuistheden dan uitgehaald hebben.
Volgens mij gaat dat over een special edition van Puerto Rico 1897. Dat spel heeft een nieuw thematisch vernisje, waarbij de bruine dopjes gewoon arbeiders zijn in een vrij Puerto Rico. Vandaar dat jaartal.
Pura Vida schreef: wo 13 aug 2025, 21:46
Volgens mij gaat dat over een special edition van Puerto Rico 1897. Dat spel heeft een nieuw thematisch vernisje, waarbij de bruine dopjes gewoon arbeiders zijn in een vrij Puerto Rico. Vandaar dat jaartal.
Ah bedankt, ik wist niet eens van het bestaan van die versie af.
Ik vind dat je met de kwalificatie "thematisch vernisje", al dan niet onbedoeld, de aandacht tekort doet die aan de 1897 remake besteed is, inclusief het inhuren van een culturele consultant (is dat ook een term in het Nederlands? ) uit Puerto Rico. Dat die later zijn handen van het project heeft afgetrokken omdat hij in zijn ogen te weinig credits kreeg doet daar m.i. niets aan af.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Ik vind dat je met de kwalificatie "thematisch vernisje", al dan niet onbedoeld, de aandacht tekort doet die aan de 1897 remake besteed is, inclusief het inhuren van een culturele consultant (is dat ook een term in het Nederlands? ) uit Puerto Rico. Dat die later zijn handen van het project heeft afgetrokken omdat hij in zijn ogen te weinig credits kreeg doet daar m.i. niets aan af.
Sorry, dat was een te matige kwalificatie inderdaad, want er is inderdaad veel moeite in die versie gestoken. Jason Perez was die consultant. Is niet helemaal lekker gegaan daarna.
Tja er is natuurlijk altijd ergens iets achter te zoeken, waarom moet de Kolonisten van Catan,
nu op eens Catan gaat heten, en mag Charlagmagne in Duitsland die naam niet voeren, en heet daar Krieg und Frieden,
omdat daar een gelijknamige SS Panzer Divisie zwaar heeft huisgehouden in Rusland.En bij deze laatste, totaal niets met dit
spel enige binding heeft.
Wim G. schreef: do 14 aug 2025, 03:11
Tja er is natuurlijk altijd ergens iets achter te zoeken, waarom moet de Kolonisten van Catan,
nu op eens Catan gaat heten, en mag Charlagmagne in Duitsland die naam niet voeren, en heet daar Krieg und Frieden,
omdat daar een gelijknamige SS Panzer Divisie zwaar heeft huisgehouden in Rusland.En bij deze laatste, totaal niets met dit
Catan heet overal Catan omdat men een eenduidige merknaam wilde hanteren. Kolonisten is dan hinderlijk omdat het taalafhankelijk is. Dat was toentertijd de plausibele verklaring. Ik zou er geen complottheorie van maken.
Wim G. schreef: do 14 aug 2025, 03:11
Kleine off-topic reactie: ik heb diverse malen dit spel op Marktplaats aangeboden gezien als Harlemagne, omdat men blijkbaar die enorm uitgebreid geïllustreerde C over het hoofd zag