Wat hebben we gespeeld? #2
Tag Team
Omdat we ons vooral richtten op tweepersoonspellen lieten we ons gedwee de spelregels van
Tag Team uitleggen.
Het is een zuiver tweepersoonsspel dat de spanning van een automatisch geprogrammeerd gevecht combineert met de keuzes van een deckbuilder. Het basisspel bevat 12 unieke vechters, elk met een eigen bord en een kaartendeck van 10 stuks groot vol speciale krachten. Elke speler kiest er twee, die samen hun tag team vormen. Tijdens het gevecht speel je beurt na beurt tegelijk de bovenste kaart uit je gevechtsstapel. Die kaart bepaalt wie je actieve vechter is en welke acties die uitvoert – aanvallen, blokken, genezen, kracht opbouwen of allerhande andere zotte dingen. De tweede vechter blijft intussen partner, die vaak meeprofiteert van effecten of juist kan worden geviseerd, waardoor je duo voortdurend op elkaar inspeelt.
Na elke ronde versterk je je deck door één nieuwe kaart toe te voegen op de locatie die jij wil. Want, en dit is toch wel een heel belangrijk element: je schudt je deck nooit, waardoor de relatieve volgorde in grote mate behouden blijft en je bewust plannen kunt maken op basis van het ritme van je kaarten en de mate waarin je je nog kunt herinneren in welke volgorde de kaarten van je tegenstander werden gedraaid. Pardon my French, maar zoiets vonden wij als mechanisme dat ons we nog nooit hadden meegemaakt
Vraiment Génial . Je gevechtsstapel groeit stap voor stap uit tot een krachtiger wapen, terwijl je probeert de zwaktes van je tegenstander uit te buiten.
Ah, ik zou in al mijn enthousiasme nog het doel vergeten te vermelden:
Winnen! En winnen doe je door de levenspunten van minstens één van de vechters van je tegenstanders op nul te krijgen.
Wij zijn fan!
Verschillende karakters met elk hun eigen sterktes en zwaktes die dan nog eens voor een andere synergie zorgen al naargelang de teamgenoot. Met andere woorden: een plethora aan mogelijke combinaties... check.
Deckbuilding met een voor ons totaal nieuwe twist binnen het genre... double- en triplecheck.
De kick van met succes te hebben geanticipeerd op mekaars snode plannetjes... VERKOCHT!
Of toch niet, want het spelletje was spijtig genoeg nog niet te koop in Edinburgh.
Mits wat geluk is het spel eind september beschikbaar bij een betere spellenwinkel.
En mits wat extra geduld ongetwijfeld tijdens Spiel in Essen.
https://boardgamegeek.com/boardgame/434906/tag-team
Je voelt aan alles dat, mocht het spel een groot succes worden, er heel wat mogelijkheden zijn om het spel van uitbreidingssetjes te voorzien. Er wordt achter de schermen al volop aan een eerste uitbreiding gewerkt.
Die zal - zoals je kunt zien op het foto'tje hierboven in teken staan van Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel.
Stomp the Plank XXL
Wij konden niet weerstaan aan de grote piratenboot met schattige olifantenschippers, dus we hielden halt aan de XXL-versie van het vorig jaar uitgebrachte
Stomp the Plank. (op de beurs te koop voor een stevige 90 Pond)
Stomp the Plank is een combinatie van een vlotte push-your-luck én een tikkeltje dexterity voor 2–4 spelers waarin piratenolifantjes op een plank balanceren boven zee. Elke speler start met zijn olifant op het scheepsdek vlakbij het begin van een plank die met magneten aan de doos vastzit.
Tijdens je beurt draai je telkens een schatkaart om uit een stapel van 49 kaarten (7 soorten, elk 7 keer). Elke nieuwe unieke schat die je trekt, bepaalt hoeveel houten schijfjes (“kratten”) de andere spelers aan het einde van hun plank moeten plaatsen. Je mag doorgaan zolang je wilt, maar: trek je een dubbele schatkaart, dan schuift jouw olifant één stap verder de plank op. Je stopt wanneer je denkt dat je genoeg risico hebt genomen. Dan moeten de andere spelers meteen een aantal kratten bijleggen aan het uiteinde van hun plank. Je voelt het al aankomen: Hoe meer kratten en hoe verder een olifant naar voren staat, hoe groter de kans dat de plank door de magneten losschiet en de piraat het water invalt.
De laatste piraat die overeind blijft wint. Tenzij iemand zich zo ver riskeert dat hij er in slaagt om 6 verschillende kaarten om te draaien, dan is die meteen gewonnen en is de situatie op de boot van geen enkel belang.
De spanning zit in de keuze: trek je nog één kaart voor extra kratten, of stop je op tijd om je eigen olifant te redden?
Veel meer komt er niet bij kijken. Het is duidelijk dat de doelgroep kinderen en gezinnen, of op groepen die met mooi spelmateriaal een tiental minuten ongegeneerd en met het verstand op nul zorgeloos plezier willen maken. Helemaal niets mis mee. En als je toch wat meer uitdaging zoekt, kun je er altijd je eigen huisregels bovenop plakken.
https://boardgamegeek.com/boardgame/367 ... the-plank
Celestia Duo
Ik wist nog niet zo heel lang dat er een tweepersoonsvariant op Celestia te verschijnen stond. Ik ben een grote liefhebber van de oerversie, ben nog steeds stapelverliefd op mijn speelmat ervan én ik was dus meer dan opgetogen wanneer ik zag dat er een tafeltje vrij was om het spel te spelen.
Eerste verrassing: het is coöperatief. Omdat Carmen en ik na 28 jaar huwelijk nog altijd proberen gezamenlijke doelen te bereiken gingen we geïnteresseerd zitten luisteren naar de uitleg. Ik doe mijn best om dit zo duidelijk mogelijk neer te schrijven.
In
Celestia Duo zit je samen een piraat achterna die de zwevende steden van Celestia hebben geplunderd.
Het doel verschilt naargelang de moeilijkheidsgraad: in de snelle modus hoef je enkel het piratenschip (alweer piraten) in te halen, terwijl je in de normale of expertmodus niet alleen moet inhalen, maar ook een eindgevecht wint door de masten van het piratenschip neer te halen.
Je gemeenschappelijke luchtschip begint met energie en bemanning, en elke speler krijgt zes uitrustingskaarten zoals zwaarden, pistolen of kruisbogen. Omdat het spel steunt op héééééél beperkte communicatie ben je verplicht om de inhoud van je handkaarten geheim te houden voor je partner. De route die je samen aflegt, wordt gevormd door een reeks hinderkaarten die je één voor één onthult. Elke ronde bespreek je kort of je doorgaat met de achtervolging of een tussenstop maakt. Kies je voor een tussenstop, dan winnen de piraten terrein, maar krijg je zelf nieuwe middelen, goud, rookgranaten of bemanningsleden, en soms wordt je uitgeputte bemanning opnieuw actief. Ga je door, dan onthul je de volgende hinderkaart en werp je dobbelstenen die de kracht van de aanval bepalen. Die dobbelstenen moet je uitschakelen door de juiste kaarten te spelen. Lukt dat niet, dan verliest je schip energie of andere voorraden. Rookgranaten kunnen helpen door dobbelstenen opnieuw te rollen, en na een overwinning krijg je beloningen zoals extra kaarten, goud, crew of een korte communicatiebonus, het enige moment waarop je beperkt (ik herhaal: héééééééél beperkt) mag communiceren.
Ben je nog mee, beste lezer? Dan ga ik nog twee korte alinea's verder.
Tijdens het spel breid je je bemanning uit met unieke personages die speciale vaardigheden meebrengen, al raken die uitgeput tot je opnieuw een tussenstop maakt. Nieuwe uitrustingskaarten worden gedeeld via een open-gesloten verdeelfase: spelers kiezen om beurten kaarten, zonder dat ze rechtstreeks mogen verklappen wat ze in hun hand hebben.
Kom je in de normale of expertmodus op dezelfde hoogte van het piratenschip, dan volgt een eindgevecht. Dat bestaat uit drie aanvallen waarbij dobbelsteencombinaties en speciale beperkingen moeten worden overwonnen. Elke gewonnen aanval breekt een mast van het piratenschip af, en wie alle drie masten vernietigt, wint. Maar als je onderweg zonder energie komt te zitten, verlies je onmiddellijk.
Ik heb enorm geworsteld met de uitleg hierboven, maar het spelen zelf was één groot plezier. We hebben ons fantastisch geamuseerd. We speelden de introductieversie en slaagden er na iets meer dan een half uur in om het piratenschip in te halen. Wat een spanning en tegelijk ook een inspanning om elkaar intussen niets te mogen zeggen!
Bij één verkoper stond er nog één enkel exemplaar van het spel te koop. Helaas maakte ik de fout om eerst “nog een allerlaatste rondje” over de beurs te doen… en toen ik terugkeerde, was dat laatste exemplaar natuurlijk verdwenen.
Met betraande ogen liet ik me dan maar troosten door een vriendelijke Schot, die me een ander coöperatief tweepersoonsspel met piratenthema aanraadde, eentje waarin je ook niet tot nauwelijks mag communiceren.
Zo zou er met
Sail (inclusief houten speelstukjes en uitbreiding) uiteindelijk toch nog een spelletje mee huiswaarts reizen.
https://boardgamegeek.com/boardgame/434422/celestia-duo
https://boardgamegeek.com/boardgame/377470/sail