Tabletop Scotland

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Piet
Beheerder

Tabletop Scotland

Bericht door Piet »

Van 5 tot 7 september vindt in Edinburgh Tabletop Scotland plaats. In onze eeuwige onrust om meer te weten, sturen we Tony (cherksken) naar die beurs om verslag uit te brengen.

TTScotland.jpg

Is Tabletop Scotland een bijeenkomst van wee fellas die in kilt naar de beurs komen terwijl er op de doedelzak Amazing Grace of Scotland the Brave gespeeld wordt? Bestaat de catering uit meer dan Haggis en shortbread? Wordt er whisky gedronken aan de speltafel? Of wordt de beurs gevuld met Braveheart-lookalikes, een tikje ruw maar ongelofelijk moedig?

We lezen het hier in het beursverslag van Tony.
Ben jij er ook? Laat ons meelezen van jouw avonturen.
cherksken
Professor Pimpel

Re: Tabletop Scotland

Bericht door cherksken »

Wat achtergrond over Tabletop Scotland 2025

00 getagd.JPG

Bij het plannen van onze tiendaagse trip naar Edinburgh zochten Carmen en ik naar activiteiten om onze agenda in te vullen. Zo kwamen we geheel toevallig uit bij Tabletop Scotland. Na wat heen en weer geschuif, konden we inplannen dat we er op vrijdagnamiddag samen een kijkje gingen nemen, en dat ik er op zondag nog een paar uurtjes alleen op bezoek kon.
Bordspelmania zorgde voor perstickets (waarvoor dank) voor deze kleine en (dat kan ik nu al verklappen) bijzonder fijne beurs.

01 Highland Centre.jpg

Op een kwartiertje stappen van de luchthaven van Edinburgh, omringd door vele hotels en een aanzienlijk aantal parkeerplekken ligt het Royal Highland Centre. Wanneer je - zoals wij - uit het centrum van de stad komen aanwaaien, heb je aan een tram- of busritje van ongeveer vijvendertig minuten genoeg.

02 Highland Centre buiten.JPG

We zijn Spiel in Essen gewend, dus was het eens helemaal anders om hier in alle rust de evenementensite binnen te stappen. Geen drommen bezoekers die van alle kanten naar binnen worden gezogen, maar een keurige Britse queue, waar je onderweg al een ontspannen babbeltje kunt slaan. Aan het kassahokje zat een vriendelijk mevrouwtje dat niet al te gehaast onze tickets scande. Wist zij veel dat ze op dat moment voltallige internationale perscorps van het beursweekend had binnengeboekt.

03 Inkomhal Highland.jpg

We staken snel ons hoofd binnen in de beurshal: een gigantische ruimte van ruim 8.000 vierkante meter, waar volgende maand ComicCon Scotland neerstrijkt. Dit weekend waren het ongeveer 140 standhouders die er tussen 5 en 7 september bezit van hadden genomen om het beste van zichzelf te tonen aan de Britse spelersgilde én de Bordspelmania-familie. Nu, vlak na openingstijd heerste er nog een bijna serene rust (op wat haastig heen-en-weer geloop van medewerkers die de laatste voorbereidingen aan het afronden waren na).

04 Food Court.jpg

Het was middag, dus voor we de beurs indoken, moest er gegeten worden. De trendy foodtrucks pronkten met Britse Burgers, Diabetesversnellende donuts, Griekse Gyros, Krokante kipschotels, Tintelende taco’s en Italiaanse pizza en pasta – allemaal aan fikse prijzen. Van haggis geen spoor. Wij gingen voor de Burger with Chips: gelukkig erg smakelijk, en dat mocht ook wel voor twaalf pond per portie.

05 Vrienden voor het leven.JPG

Persvrijheid betekent duidelijk nog iets in Schotland. Dat ondervonden we toen één van de vijf organisatoren, John H., ons spontaan een smakelijk stuk pizza aanbood en bij ons aan tafel kwam zitten. Het ideale moment om hem meteen wat vragen te stellen over de historiek van de beurs.

Tabletop Scotland vond dit jaar voor de tweede keer plaats in Edinburgh. De eerste edities waren in Perth, maar daar werd de locatie al snel te klein. Vorig jaar lokte de beurs zo’n 5.000 unieke bezoekers, en toen ik John op zondag opnieuw sprak leek het erop dat die stijgende lijn dit jaar opnieuw mooi zou worden doorgetrokken. Volgend jaar keert Tabletop Scotland opnieuw naar Edinburgh terug, vermoedelijk opnieuw tijdens het eerste septemberweekend (vrijdag-zaterdag-zondag), al staat dat nog niet helemaal vast.

Voor de organisatoren is toegankelijkheid een sleutelwoord: de paden tussen de standen en speeltafels zijn breed genoeg voor minstens twee rolstoelen naast elkaar, en meer dan de helft van de hal is ingeruimd als open speelruimte. Blij om te horen dat er nu al voldoende ruimte voorzien is voor crowd control mocht de beurs op basis van ons bezoek in de toekomst overvallen worden door hordes van Vlaamse en Nederlandse bezoekers.

Daarnaast worden de prijzen voor standhouders bewust laag gehouden waardoor onafhankelijke RPG-ontwikkelaars en bordspelauteurs de kans krijgen om hun creaties rechtstreeks aan het publiek te tonen. Het resultaat daarvan is wat mij betreft een charmante beursvloer waar heel wat kleine ideeën en prototypes de revue passeren en waar Britse makers volop de kans krijgen om te pronken met hun spellen in de meest uiteenlopende vormen.

Er is een goed georganiseerde bring & buy-stand, en op de bovenverdieping telden we maar liefst dertig tafels voor D&D en andere RPG’s die bijna allemaal continu bezet gingen zijn.

Ook de rest van het programma mocht er zijn: schilderworkshops (later meer daarover), een games library, een playtest area waar auteurs hun prototypes kunnen laten testen, en Blood on the Clocktowersessies die op voorhand drie dagen lang volledig volgeboekt waren. Ook meneertje Bruno Faidutti zou langskomen voor een meet & greet.

Heerlijk hoe John ruim de tijd nam voor een babbeltje. Warm, open, altijd met een vleugje typisch Britse humor en een knipoog. Zijn boodschap voor de beurs is: bescheiden groeien en laagdrempelig blijven.

Trouwens, dat ruim de tijd nemen voor een praatje zou de rode draad van ons beursbezoek worden.
Maar later meer daarover, want nu eerst nog even onze reis verder zetten.

In een volgende post zal het over spellen gaan... beloofd!
Afbeelding
cherksken
Professor Pimpel

Bericht door cherksken »

Wat hebben we gespeeld? #1

HotShot Pickleball

06 Hot Shot Pickleball.jpg

Amy en Robert Gelb van Midnight Trading waren maar al te blij om hun spelletje gekickstarte sportsimulatie voor te stellen.
Pickleball is een ons volledig onbekende racketsport die elementen combineert van tennis, tafeltennis, badminton en pingpong, gespeeld op een klein veld met een laag net. Twee of vier spelers slaan met een paddle een geperforeerde plastic bal heen en weer en wie het eerst 11 punten scoort (met minstens twee punten verschil) is de winnaar.
Hiermee krijg je in grote lijnen al de bedoeling en opzet van het spel mee. Daarnaast moet ik nog vermelden dat elk team vijf handkaarten (de Rallykaarten) toegewezen krijgt die je over je vier vakjes grote speelhelft laat bewegen, serveren of smashen. Je probeert de bal zo te plaatsen dat je tegenstander hem niet meer kan raken. Af en toe mag je een speciale kaart uitspelen, zoals een Ace die je tegenstander drie kaarten kost, of een Wall die alles terugkaatst. Lukt het echt niet, dan rest enkel de gok van een Long Shot-kaart: is de achtergrondkleur geel en je redt de bal miraculeus, is die rood, dan ben je genadeloos het punt kwijt. De speelstukken zijn kartonnen augurken die elk een unieke eigenschap hebben die eenmalig tijdens het spel kan worden ingezet. Weinig spelregels, heel afhankelijk van de toebedeelde speelkaarten staat bol van de humor die bij liefhebbers van racketsporten ongetwijfeld heel hard in de smaak zal vallen. Een licht verteerbaar familiespelletje waar de geluksfactor een grote rol speelt. Hoe anders valt te verklaren dat een rasechte sportman zoals ik kansloos met 0-5 van mijn tegenspeler heb verloren.

HotShot Pickleball is het resultaat van een Kickstartercampagne die 350 keer werd ondersteund en ongeveer 15.000 euro opbracht.
Aster wordt hun volgende project. Het wordt, zo vertelde Robert, iets helemaal anders: deze keer gaat het de ruimte in met een spel voor twee of drie spelers, iets om in de gaten te houden.

Meer info kun je vinden op https://hotshot-pickleball.com/

Crokinole

07 Staat van opperste concentratie.jpg
08 te kickstarten Crokinole.jpg

Omdat Carmen nog nooit Crokinole speelde, konden we niet anders dan even halt houden bij de meneren van Meeplewood.
Na een intense strijd (zie de opperste concentratie op de eerste foto) sjoelde ik de schaamteloze vernedering tijdens HotShot Pickleball weg met een overdonderende overwinning.

Het Britse bedrijf houdt zich vooral bezig met het fabriceren van spellentafels maar voert momenteel een Kickstartercampagne waar je een handgemaakt bord in de kleuren rood, blauw of naturel kunt backen.
Wij probeerden het natuurbord en waren zeer te spreken over de soepelheid van glijden en de weerbots van de pinnetjes.
Alleen jammer dat het niet evident is om zo'n bord mee te sleuren op de trein huiswaarts.

Voor meer informatie kun je terecht op hun website. https://www.meeplewood.co.uk/
Wil je een bord kickstarten, dan moet je wel snel zijn want op 12 september moeten alle pledges binnen zijn.

ButtChess en Bigly

12 een partijtje buttchess.jpg

Voor de zieke geesten hoef ik er geen tekeningetje bij te maken, maar tik vooral géén spatie tussen de Butt en de Chess wanneer je het spel gaat Googelen. 't is maar dat je het weet.
Voor het overige kan ik vertellen dat ButtChess een snel en luchtig abstract 2-spelersspel is dat dammen een eigenzinnige twist geeft. Het doel is simpel: breng drie van je stukken naar de overkant of sla vier pionnen van je tegenstander. Het slaan gebeurt op dezelfde wijze als bij dammen maar mag hier ook horizontaal gebeuren. Een supersnel tussendoortje waar je wat variatie kunt creëren door het bord asymmetrisch op te bouwen.
Er is ook een versie voor 3 spelers met de inspiratieloze naam ButtChess +1. Wij staan er voorlopig niet meteen voor open.

Het spel is een onmiskenbare variant op dammen en deed me ook een klein beetje denken aan Bladder, een spel uit 2000 dat een poging deed om de oerversie van voetbal op speelse wijze te reconstrueren. Wij waren alvast niet onder de indruk en gingen snel over naar ...

14 Bigly de breinbreker.jpg

... Bigly, even abstract, maar qua regels nóg eenvoudiger. Twee spelers strijden in het spel niet alleen om het centrale vak, maar ook om drie van de zes velden ernaast. Om beurten verplaats je een speelstuk naar een vrij vakje. Je mag over een ander stuk springen, of het gewoon vastzetten door er bovenop te gaan staan. Zo ontstaan er torentjes, maximaal drie hoog. Behalve op het centrale hex, daar mag de stapel onbeperkt groeien. Tijdens onze spelsessie belandden we echter al snel in wat ons een eindeloze patstelling leek. Toen we dit bij het vriendelijke demonstrateursmevrouwtje aankaartten, kregen we het advies “gewoon doorspelen tot iemand een fout maakt.” Tja… zo zitten we niet in elkaar.
Om de huwelijksvrede te bewaren en toch nog iets aan de beurs te beleven, besloot Carmen dan maar – naar eigen zeggen voor de allereerste keer in haar leven – vrijwillig de fout in te gaan, waardoor we ons snel uit de voeten konden maken.

Het is dus duidelijk dat we niet echt onder de indruk waren van de spellen van RalBru.
Niets houdt je tegen om toch een kijkje te gaan nemen op hun website. https://ralbru.com/
Laatst gewijzigd door cherksken op do 11 sep 2025, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
cherksken
Professor Pimpel

Bericht door cherksken »

Wat hebben we gespeeld? #2

Tag Team

15 Mijn onze persoonlijke favoriet Tag Team.jpg

Omdat we ons vooral richtten op tweepersoonspellen lieten we ons gedwee de spelregels van Tag Team uitleggen.

Het is een zuiver tweepersoonsspel dat de spanning van een automatisch geprogrammeerd gevecht combineert met de keuzes van een deckbuilder. Het basisspel bevat 12 unieke vechters, elk met een eigen bord en een kaartendeck van 10 stuks groot vol speciale krachten. Elke speler kiest er twee, die samen hun tag team vormen. Tijdens het gevecht speel je beurt na beurt tegelijk de bovenste kaart uit je gevechtsstapel. Die kaart bepaalt wie je actieve vechter is en welke acties die uitvoert – aanvallen, blokken, genezen, kracht opbouwen of allerhande andere zotte dingen. De tweede vechter blijft intussen partner, die vaak meeprofiteert van effecten of juist kan worden geviseerd, waardoor je duo voortdurend op elkaar inspeelt.

Na elke ronde versterk je je deck door één nieuwe kaart toe te voegen op de locatie die jij wil. Want, en dit is toch wel een heel belangrijk element: je schudt je deck nooit, waardoor de relatieve volgorde in grote mate behouden blijft en je bewust plannen kunt maken op basis van het ritme van je kaarten en de mate waarin je je nog kunt herinneren in welke volgorde de kaarten van je tegenstander werden gedraaid. Pardon my French, maar zoiets vonden wij als mechanisme dat ons we nog nooit hadden meegemaakt Vraiment Génial . Je gevechtsstapel groeit stap voor stap uit tot een krachtiger wapen, terwijl je probeert de zwaktes van je tegenstander uit te buiten.
Ah, ik zou in al mijn enthousiasme nog het doel vergeten te vermelden:
Winnen! En winnen doe je door de levenspunten van minstens één van de vechters van je tegenstanders op nul te krijgen.

Wij zijn fan!
Verschillende karakters met elk hun eigen sterktes en zwaktes die dan nog eens voor een andere synergie zorgen al naargelang de teamgenoot. Met andere woorden: een plethora aan mogelijke combinaties... check.
Deckbuilding met een voor ons totaal nieuwe twist binnen het genre... double- en triplecheck.
De kick van met succes te hebben geanticipeerd op mekaars snode plannetjes... VERKOCHT!

Of toch niet, want het spelletje was spijtig genoeg nog niet te koop in Edinburgh.
Mits wat geluk is het spel eind september beschikbaar bij een betere spellenwinkel.
En mits wat extra geduld ongetwijfeld tijdens Spiel in Essen.

https://boardgamegeek.com/boardgame/434906/tag-team

16 Uitbreidingen op komst.jpg

Je voelt aan alles dat, mocht het spel een groot succes worden, er heel wat mogelijkheden zijn om het spel van uitbreidingssetjes te voorzien. Er wordt achter de schermen al volop aan een eerste uitbreiding gewerkt.
Die zal - zoals je kunt zien op het foto'tje hierboven in teken staan van Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel.

Stomp the Plank XXL

18b schattige piraten.JPG

Wij konden niet weerstaan aan de grote piratenboot met schattige olifantenschippers, dus we hielden halt aan de XXL-versie van het vorig jaar uitgebrachte Stomp the Plank. (op de beurs te koop voor een stevige 90 Pond)

Stomp the Plank is een combinatie van een vlotte push-your-luck én een tikkeltje dexterity voor 2–4 spelers waarin piratenolifantjes op een plank balanceren boven zee. Elke speler start met zijn olifant op het scheepsdek vlakbij het begin van een plank die met magneten aan de doos vastzit.

Tijdens je beurt draai je telkens een schatkaart om uit een stapel van 49 kaarten (7 soorten, elk 7 keer). Elke nieuwe unieke schat die je trekt, bepaalt hoeveel houten schijfjes (“kratten”) de andere spelers aan het einde van hun plank moeten plaatsen. Je mag doorgaan zolang je wilt, maar: trek je een dubbele schatkaart, dan schuift jouw olifant één stap verder de plank op. Je stopt wanneer je denkt dat je genoeg risico hebt genomen. Dan moeten de andere spelers meteen een aantal kratten bijleggen aan het uiteinde van hun plank. Je voelt het al aankomen: Hoe meer kratten en hoe verder een olifant naar voren staat, hoe groter de kans dat de plank door de magneten losschiet en de piraat het water invalt.
De laatste piraat die overeind blijft wint. Tenzij iemand zich zo ver riskeert dat hij er in slaagt om 6 verschillende kaarten om te draaien, dan is die meteen gewonnen en is de situatie op de boot van geen enkel belang.

De spanning zit in de keuze: trek je nog één kaart voor extra kratten, of stop je op tijd om je eigen olifant te redden?
Veel meer komt er niet bij kijken. Het is duidelijk dat de doelgroep kinderen en gezinnen, of op groepen die met mooi spelmateriaal een tiental minuten ongegeneerd en met het verstand op nul zorgeloos plezier willen maken. Helemaal niets mis mee. En als je toch wat meer uitdaging zoekt, kun je er altijd je eigen huisregels bovenop plakken.

https://boardgamegeek.com/boardgame/367 ... the-plank

Celestia Duo

17 Een heel klein aantal exemplaren te koop..jpg
Ik wist nog niet zo heel lang dat er een tweepersoonsvariant op Celestia te verschijnen stond. Ik ben een grote liefhebber van de oerversie, ben nog steeds stapelverliefd op mijn speelmat ervan én ik was dus meer dan opgetogen wanneer ik zag dat er een tafeltje vrij was om het spel te spelen.

Eerste verrassing: het is coöperatief. Omdat Carmen en ik na 28 jaar huwelijk nog altijd proberen gezamenlijke doelen te bereiken gingen we geïnteresseerd zitten luisteren naar de uitleg. Ik doe mijn best om dit zo duidelijk mogelijk neer te schrijven.

In Celestia Duo zit je samen een piraat achterna die de zwevende steden van Celestia hebben geplunderd.
Het doel verschilt naargelang de moeilijkheidsgraad: in de snelle modus hoef je enkel het piratenschip (alweer piraten) in te halen, terwijl je in de normale of expertmodus niet alleen moet inhalen, maar ook een eindgevecht wint door de masten van het piratenschip neer te halen.

Je gemeenschappelijke luchtschip begint met energie en bemanning, en elke speler krijgt zes uitrustingskaarten zoals zwaarden, pistolen of kruisbogen. Omdat het spel steunt op héééééél beperkte communicatie ben je verplicht om de inhoud van je handkaarten geheim te houden voor je partner. De route die je samen aflegt, wordt gevormd door een reeks hinderkaarten die je één voor één onthult. Elke ronde bespreek je kort of je doorgaat met de achtervolging of een tussenstop maakt. Kies je voor een tussenstop, dan winnen de piraten terrein, maar krijg je zelf nieuwe middelen, goud, rookgranaten of bemanningsleden, en soms wordt je uitgeputte bemanning opnieuw actief. Ga je door, dan onthul je de volgende hinderkaart en werp je dobbelstenen die de kracht van de aanval bepalen. Die dobbelstenen moet je uitschakelen door de juiste kaarten te spelen. Lukt dat niet, dan verliest je schip energie of andere voorraden. Rookgranaten kunnen helpen door dobbelstenen opnieuw te rollen, en na een overwinning krijg je beloningen zoals extra kaarten, goud, crew of een korte communicatiebonus, het enige moment waarop je beperkt (ik herhaal: héééééééél beperkt) mag communiceren.
Ben je nog mee, beste lezer? Dan ga ik nog twee korte alinea's verder.

Tijdens het spel breid je je bemanning uit met unieke personages die speciale vaardigheden meebrengen, al raken die uitgeput tot je opnieuw een tussenstop maakt. Nieuwe uitrustingskaarten worden gedeeld via een open-gesloten verdeelfase: spelers kiezen om beurten kaarten, zonder dat ze rechtstreeks mogen verklappen wat ze in hun hand hebben.

Kom je in de normale of expertmodus op dezelfde hoogte van het piratenschip, dan volgt een eindgevecht. Dat bestaat uit drie aanvallen waarbij dobbelsteencombinaties en speciale beperkingen moeten worden overwonnen. Elke gewonnen aanval breekt een mast van het piratenschip af, en wie alle drie masten vernietigt, wint. Maar als je onderweg zonder energie komt te zitten, verlies je onmiddellijk.

Ik heb enorm geworsteld met de uitleg hierboven, maar het spelen zelf was één groot plezier. We hebben ons fantastisch geamuseerd. We speelden de introductieversie en slaagden er na iets meer dan een half uur in om het piratenschip in te halen. Wat een spanning en tegelijk ook een inspanning om elkaar intussen niets te mogen zeggen!

Bij één verkoper stond er nog één enkel exemplaar van het spel te koop. Helaas maakte ik de fout om eerst “nog een allerlaatste rondje” over de beurs te doen… en toen ik terugkeerde, was dat laatste exemplaar natuurlijk verdwenen.

Met betraande ogen liet ik me dan maar troosten door een vriendelijke Schot, die me een ander coöperatief tweepersoonsspel met piratenthema aanraadde, eentje waarin je ook niet tot nauwelijks mag communiceren.
Zo zou er met Sail (inclusief houten speelstukjes en uitbreiding) uiteindelijk toch nog een spelletje mee huiswaarts reizen.

https://boardgamegeek.com/boardgame/434422/celestia-duo
https://boardgamegeek.com/boardgame/377470/sail
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mooi verslag, maar mocht je bedoelt waarschijnlijk tafeltennis ipv pingpong want dat zijn verschillende sporten en pingpong gaat namelijk niet tot de 11 punten en tafeltennis wel namelijk. Die fout kan ik als tafeltennis liefhebber niet onvermeld laten.

Pickleball zelf heb ik een paar maanden geleden eventjes uitgeprobeerd op een cruiseschip. Is een Amerikaanse sport en ik vond er weinig aan.
Afbeelding
cherksken
Professor Pimpel

Bericht door cherksken »

Ik heb het aangepast.
Want het is niet de bedoeling dat ik de hele tafeltennisgemeenschap tegen me in het harnas jaag nietwaar. :wink:
WTULTC schreef: do 11 sep 2025, 07:05 Mooi verslag, maar mocht je bedoelt waarschijnlijk tafeltennis ipv pingpong want dat zijn verschillende sporten en pingpong gaat namelijk niet tot de 11 punten en tafeltennis wel namelijk. Die fout kan ik als tafeltennis liefhebber niet onvermeld laten.

Pickleball zelf heb ik een paar maanden geleden eventjes uitgeprobeerd op een cruiseschip. Is een Amerikaanse sport en ik vond er weinig aan.
Afbeelding
Carrie
Veenboer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Carrie »

We komen graag en regelmatig in de UK. Deze beurs kenden we nog niet. Misschien volgend jaar maar eens naar kijken. Benieuwd naar de rest van de verslagen.
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Kire »

WTULTC schreef: do 11 sep 2025, 07:05 Mooi verslag, maar mocht je bedoelt waarschijnlijk tafeltennis ipv pingpong want dat zijn verschillende sporten en pingpong gaat namelijk niet tot de 11 punten en tafeltennis wel namelijk. Die fout kan ik als tafeltennis liefhebber niet onvermeld laten.

Ja en Ping Pong is met een pallet en een wit balletje dacht ik