All Games on Deck 2026 - spellencruise

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

pieter.schutz
Geheim Genootschap

Re: Spellencruise 2026

Bericht door pieter.schutz »

Jerome schreef: do 16 okt 2025, 20:43
Bart schreef: do 16 okt 2025, 12:54 Zullen we vooral, ieder voor zich, bekijken wat we zelf voor het milieu kunnen doen?
Helaas is het zo dat we dan geen steek verder komen.
Ik vind het helemaal niet verkeerd om op een forum te wijzen op buitensporig milieuvervuilende activiteiten. Als daarop gereageerd wordt met whataboutisms en klinkklare onzin dan volgt vanzelfsprekend een factcheckend repliek.
Dat heet discussie, dat doe je namelijk op een forum: met elkaar van gedachten wisselen.

Jij wil het gezellig houden en dus schroom je niet om een discussie dood te slaan of, erger nog, in andermans post te sleutelen.
Wat is Bordspelmania dan nog? Een reclamezuil voor de video’s van Nox en aankondigingen van cruises. Wee degene die daarover durft te zeuren.

[drops mic]
Dank!
Helemaal eens en niets meer toe te voegen
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Het topic is ook voor de voorpret en met zo’n toch wel aardig negatieve reactie van Mike is dat natuurlijk niet leuk. Stel ik zou een negatieve mening over SPIEL hebben, dan verpest ik dat daar toch ook niet met een negatieve mening daar.

Overigens alles wat met containerschepen wordt vervoerd is ook erg vervuilend. Denk bijv. aan jullie Kickstarters, Alli-expres, Temu, Amazon, kleding etc.. bestellingen en dat dan met een bestelbusje thuis laten bezorgen.
Met name kleding thuis laten komen en dan retourneren omdat het niet past is extreem slecht voor het milieu want die kledingstukken worden vaak niet eens meer verkocht aan een ander.
Ooit een documentaire van gezien en ik ben zelfs van mening dat je kleding alleen in een winkel zou mogen kopen en niet on-line, want dan zou het weggooien en verpakkingsmateriaal veel minder zijn.

Zo bestel ik bijna niets online. Doe ik dat wel dan laat ik het bij voorkeur bij een afhaalpunt bezorgen. Als ik dan als ik thuiswerk en de vele bezorg bestelbusjes in de wijk zie rijden dan is dat niet alleen vervuilend, maar wat te denken van de vaak extra verpakkingsmaterialen.
Ik koop nog steeds liever in een fysieke winkel dan on-line. Al koop ik sowieso heel weinig kleding etc… Verbruik ook weinig gas. Ik compenseer die ene keer dat ik per jaar op wintersport (en ja dat is ook milieuvervuilend weet ik ivm de sneeuwkanonnen en pistebully’s) en op cruise ga voldoende met andere zaken.

Op zich is het best een interessant onderwerp om over te discussiëren, maar maak er dan een nieuw onderwerp in het cafégedeelte voor aan en noem het bijv. “Jouw groene voetafdruk” of zo.

Voor nu terug naar het onderwerp spellencruise.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

WTULTC schreef: vr 17 okt 2025, 09:37
Voor nu terug naar het onderwerp spellencruise.
Het onderwerp spellencruise brengt voor sommigen wel sterk het gevoel mee dat het voor de planeet een slecht idee zou zijn. Als jij eenzelfde gevoel over SPIEL had mag je dat prima daar verkondigen.

Tot nu toe ben je vooral bezig met aangeven wat er nog méér allemaal in een bepaalde mate slecht is, wat weinig toevoegt aan het gesprek naar mijn mening, en goedpraten dat jij je voetafdruk compenseert op een afdoende manier om voor jezelf te rechtvaardigen dat je op cruise kan gaan.
Dat laatste is je goedrecht. Niemand kan in jouw leefstijl kijken wat je verder allemaal doet en of het wel of niet zou "mogen".
Dat neemt niet weg dat objectief gezien een cruise een verschrikkelijk verkwistende en vervuilende manier van vakantie en reizen is, en er flink wat mensen zullen zijn die om die reden niet mee willen gaan. Als er daar dan naar gevraagd wordt krijg je dan ook dat antwoord.

Ons leek het idee van een tijd vooral focus op spellen gecombineerd met vakantie wel leuk, maar een cruise om voornoemde redenen zeker niet. We gaan daarom dit weekend naar het spelweekend van spelhuis. Hopelijk met ongeveer dezelfde ervaring, maar dan op één plaats. We gaan het zien.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De negatieve mening van SPIEL hoeft overigens niet over het milieu te gaan, maar gewoon bijv. de drukte.
Het geluid dat daar best hard is (weinig geluidswerende maatregelen). In de tijd dat ik er een paar keer naar toe ben geweest.
Zo kan ik nog een aantal negatieve punten opnoemen waardoor ik niet snel de behoeft heb om ernaartoe te gaan.
Echter ik weet dat voor vele anderen hier op het forum SPIEL een van de spelhoogtepunten is van het jaar en ik kies er bewust voor om deze mening niet in het SPIEL-topic te plaatsen en voor mijzelf te houden om niet de voorpret voor andere te verpesten. Dat had Mike bijv. ook kunnen doen.
Nu heb ik het alsnog geplaatst (wel niet in het SPIEL-topic), wat ik eigenlijk dus niet van plan was, maar jij vraagt er min of meer om omdat het ook over het milieu zou gaan.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door siepie »

WTULTC schreef: vr 17 okt 2025, 09:37 Het topic is ook voor de voorpret en met zo’n toch wel aardig negatieve reactie van Mike is dat natuurlijk niet leuk. Stel ik zou een negatieve mening over SPIEL hebben, dan verpest ik dat daar toch ook niet met een negatieve mening daar.
Dan laat je wel heel snel je pret bederven.

WTULTC schreef: vr 17 okt 2025, 09:37 Voor nu terug naar het onderwerp spellencruise.
Wellicht had je er beter aan gedaan om het hele relaas ervoor dan niet te schrijven. Komt nu op mij over als dat jij een heel betoog mag houden en wij dan niet meer mogen reageren. Terwijl je in de val blijft trappen. Jij bent ons geen verantwoording schuldig (dat zei je zelf al en ben ik het mee eens), maar toch blijf je het doen. Het zijn naar mijn mening juist jouw berichten die nu het onderwerp laten afdwalen. Je had de opmerking van Mike ook kunnen negeren. :thumbup:
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Nee hoor, ik wilde alleen maar zeggen dat een afwijkende mening wat mij betreft mag. Zeker als die (net als jouw spielstandpunten en Mike's cruisestandpunten) goed onderbouwd zijn en niet alleen maar afzeiken.

Mijns inziens, als je je eigen plezier in zoiets zou laten bederven door de mening van iemand anders, dan had je er misschien zelf nog niet goed genoeg over nagedacht dat die mening ook zou kunnen bestaan.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: vr 17 okt 2025, 09:37 Het topic is ook voor de voorpret en met zo’n toch wel aardig negatieve reactie van Mike is dat natuurlijk niet leuk.
Wat een onzin. Het topic start met een vraag. Mike geeft antwoord met een relevante motivering. Punt gemaakt, vraag beantwoord, niets mis mee.

Ik heb ook geen zin in een cruise. Vanwege de ecologische impact, het prijsniveau en de onaantrekkelijkheid van het verblijf op een boot. Ik zou zoiets liever in een mooi conferentiehotel doen.

Ik heb echter geen behoefte cruisegangers negatief te bekijken. Die gaan een week speelplezier beleven op een manier die bij hen past. Gun ik ze van harte.
Dagmar
Geheim Genootschap

Re: All Games on Deck 2026 - spellencruise

Bericht door Dagmar »

De cruise is inmiddels achter de rug. Ik verwijs degenen die willen weten hoe het was graag door naar het blogje dat ik over deze fantastische week schreef

https://www.spellengek.nl/all-games-on- ... -geweldig/
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Weer een leuk verslag.
Afbeelding
Obelix
Garnaal

Bericht door Obelix »

Heel aangenaam stuk om te lezen, Dagmar. Dank voor de inkijk op hoe zo’n spellencruise verloopt.