Laatste update (voor nu) - Lords of the South Slavs

Informatie, interviews, discussies over/door speluitgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
C&S
Grote Dienaar

Bericht door C&S »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuwe Roll & Write met een historisch thema: Lords of the South Slavs. Het spel speelt zich af in de late 14e eeuw, net vóór de komst van de Ottomanen naar de Balkan.

Je kruipt in de huid van Zuid-Slavische heersers die proberen hun invloed en macht te vergroten, terwijl de dreiging van de Ottomanen nooit ver weg is. Je stad is je machtsbasis. Door gebouwen te voltooien, handel te drijven, religieuze invloed te vergroten en je militaire kracht uit te bouwen, verzamel je overwinningspunten: elk een uitdrukking van je groeiende macht. En wie weet verzamel je wel genoeg macht om de edelen te verenigen en gezamenlijk de Ottomaanse opmars een halt toe te roepen.

De sfeer is geïnspireerd door figuren als prins Marko, historisch van bescheiden betekenis, maar in de Balkanfolklore een onverschrokken beschermer van de zwakken. Ik vroeg me af: wat als de versnipperde edelen hem als opperste heerser hadden erkend? Dat idee heb ik vertaald naar spelvorm.

Huidige status:
• De kernmechanieken staan
• Scoresheets en iconografie in eerste testversie
• Meerdere playtests gedaan, balans wordt steeds strakker

Hier alvast een afbeelding van de prototype dobbelstenen:
Afbeelding

En een sfeerimpressie:
Afbeelding
Marko, zoon van Vukašin, beschermer van de zwakken, zwaard tegen de storm. Zijn naam leeft voort in lied en strijd.

Ik hou jullie op de hoogte :wink:

Stoj Games
History in Your Hands
Afbeelding
Instagram: @stojgames
Laatst gewijzigd door C&S op ma 13 apr 2026, 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Nieuw Roll & Write in ontwikkeling — Lords of the South Slavs

Bericht door Jerome »

Bedankt voor de preview: Interessant!
wie weet verzamel je wel genoeg macht om de edelen te verenigen en gezamenlijk de Ottomaanse opmars een halt toe te roepen.
Begrijp ik hieruit goed dat het een coöperatief spel is?
C&S
Grote Dienaar

Bericht door C&S »

Bedankt voor je reactie! Nee, het is geen coöperatief spel, alle spelers proberen hun eigen macht en invloed te vergroten om (thematisch gezien) de opperste heerser te worden. Uiteraard kan er maar 1 zijn die als opperste heerser zijn :wink: Alle spelers hebben wel allemaal evenveel last van de Ottomaanse aanvallen aan het eind van elke ronde, maar worden hierin niet door elkaar geholpen.

Dit simuleert de historische onderlinge verdeeldheid. Na de dood van Tsar Uroš (en de facto heerser Vukašin), bevond de middeleeuwse Balkan zich in een staat van onzekerheid. De centrale macht was verzwakt en de edelen regeerden hun gebieden als onafhankelijke heersers.
Afbeelding
C&S
Grote Dienaar

Bericht door C&S »

Korte update:
Het project op Gamefound is nu in de pre-launchfase!

Je kunt het project alvast volgen hier:

https://gamefound.com/en/projects/stoj- ... outh-slavs

Afbeelding
C&S
Grote Dienaar

Re: Laatste update (voor nu) - Lords of the South Slavs

Bericht door C&S »

Hoi allemaal,

Ik wilde nog even een laatste update delen over Lords of the South Slavs.

De Gamefound campagne heeft het helaas niet gehaald. Natuurlijk jammer, maar het heeft uiteindelijk wel de volgende stap in gang gezet.

Na de campagne ben ik verder gaan kijken naar andere mogelijkheden voor het spel, en dat heeft geleid tot iets heel moois: het spel zal worden uitgegeven door Van der Spek Sons Publishing.

We werken momenteel samen aan verdere ontwikkeling en verfijning en het is geweldig om te zien hoe het spel zich ontwikkelt door deze samenwerking.

Terugkijkend is dit hele proces, van vroege prototypes tot openbare playtests en crowdfunding, ontzettend waardevol geweest. Nogmaals bedankt aan iedereen die het project heeft gevolgd, feedback heeft gegeven of interesse heeft getoond.

Ik zal waarschijnlijk een nieuw topic starten zodra we dichter bij de definitieve versie zijn, maar voor nu: bedankt dat jullie deel uitmaken van deze reis.

Stoj
Afbeelding
Plaats reactie