Demoërs en speluitleg op het Spellenspektakel

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

pieter.schutz
Geheim Genootschap

Re: Demoërs en speluitleg op het Spellenspektakel

Bericht door pieter.schutz »

liefde_is schreef: za 16 nov 2024, 22:23 en op zondag spellen uitgelegd voor MegaBleu.
Die was voor mij echt een verrassing, ik had nog nooit van de uitgever gehoord. Mijn kinderen waren niet weg te slaan bij Kattenkwaad :D
Afbeelding
Sowieso
Rooster Booster

Bericht door Sowieso »

Interessante discussie.
Zelf demonstreer ik nu een aantal jaren voor WGG. Ik wil zelf eigenlijk alleen spellen uitleggen die ook echt ken. Ik vind het belangrijk om het spel zelf ook ‘beleefd’ te hebben. Op die manier weet je zelf ook waar je als speler tegenaan kunt lopen. Je kunt dan ook inschatten of je spelers soms een kleine hint wilt geven, of ze zelf juist soms iets te laten ontdekken.
Er zijn zeker ook mensen die spellen prima kunnen uitleggen zonder het spel gespeeld te hebben, maar er zijn in mijn ogen ook veel mensen die dénken dat ze dat kunnen… Zo heb ik zelf op de zondag op Spellenspektakel een uitleg gehad van Pirates of Maracaibo. De demonstrateur was enthousiast en eerlijk over dat hij het spel niet kende. Omdat wij Maracaibo al wel kenden hadden wij wel wat twijfels bij enkele kleine punten uit zijn uitleg (en hebben wij hem ook nog iets over het spel kunnen leren 😅). Dit weekend het spel thuis uitgepakt en de spelregels doorgenomen. Toen bleek dat er toch wel erg veel belangrijke regels heel anders bleken te zijn dan tijdens de uitleg. Of dat de demonstrateur aan te rekenen is weet ik niet, maar het is niet voor het eerst dat ik dit meemaak.

Vanuit WGG weet ik dat er vorig jaar mogelijkheden werden geboden om de spellen te proberen die uitgelegd moesten worden. Volgens mij is bijna al het personeel van WGG inmiddels vertrokken (!?) en is dit jaar die mogelijkheid niet geboden. Ik weet dat er zelfs demonstrateurs gevraagd hebben of ze het spel alvast konden krijgen (ze hadden een pre-order geplaatst), maar dat kon niet omdat het spel al was ingepakt. Persoonlijk vind ik daar wel iets van. Het resulteerde er in ieder geval in dat er bij Let’s go to Japan (in ieder geval op zaterdag) uitleg is gegeven door mensen die het spel niet echt kenden. Ik heb meerdere keren bij groepjes gestaan die mij om hulp vroegen, waarbij bleek dat ze meerdere regels niet goed uitgelegd hadden gekregen. Wat mij betreft is dat de demonstrateurs niet aan te rekenen, maar de uitgever wel.

Ik ben sowieso nog in afwachting van een mailtje van de uitgever met een bedankje voor de hulp op die dag, maar ik vrees dat die niet gaat komen. Dat zegt voor mij iets over hoe je met je vrijwilligers omgaat…
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Sowieso schreef:
Ik ben sowieso nog in afwachting van een mailtje van de uitgever met een bedankje voor de hulp op die dag, maar ik vrees dat die niet gaat komen. Dat zegt voor mij iets over hoe je met je vrijwilligers omgaat…
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Sowieso
Rooster Booster

Bericht door Sowieso »

rober schreef: ma 18 nov 2024, 21:52
Sowieso schreef:
Afbeelding

Blijkbaar was mijn opmerking iets te voorbarig. Vanochtend toch een mailtje gehad :thumbup:
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Sowieso schreef:
Sowieso schreef:
Afbeelding

Blijkbaar was mijn opmerking iets te voorbarig. Vanochtend toch een mailtje gehad :thumbup:
Of ze hebben hier meegelezen Afbeelding

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

@Sowieso wat ik me wel afvraag. Neem even Lets Go to Japan als voorbeeld.

Hoe doen die mensen dat met hun eigen spellen vrienden/familie?

Als je zelf een spel koopt moet je ook de regels leren en/of een uitleg kijken. Die uitleg was vast in het Engels op YouTube te vinden. Geven ze dan aan eigen vrienden ook een hele verkeerde uitleg en spelen ze het spel verkeerd?

Ik bedoel maar: iedereen moet ooit het spel voor het eerst spelen en uitleggen aan de speelgroep.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door siepie »

Maar dat is toch iets anders? Als je een spel nieuw thuis hebt en je gaat dat de eerste keer spelen, dan weten de mensen met wie je gaat spelen dat ook. En heel groot verschil, je speelt dan zelf mee.

Mijn mindere ervaring was dus op zaterdagochtend bij Let's Go to Japan, dus ik vind het stuk van Sowieso heel verhelderend. Ik lees eigenlijk steeds maar van 2 mensen dat ze er anders over denken. Maar ik vind het echt vreemd dat niet alle uitgevers moeite doen hun mensen goed voor te bereiden. Het argument over grote uitgevers en onbegonnen werk wordt opgeworpen als verdediging voor die uitgevers, maar blijkbaar kon ook WGG het vorig jaar ook en nu dus niet meer. Ik zie het toch als een visitekaartje, je wilt toch een goede indruk maken? Ze investeren heel veel in zo'n beurs en dan is er blijkbaar geen tijd/geld meer om de mensen voor te bereiden? Ik ben echt weleens blij verrast door een spel en tot aanschaf over gegaan en ik ben ook weleens afgeknapt op een spel dat iedereen blijkbaar fantastisch vindt, door een demo op een beurs. Ik ga aan een tafel zitten en het is dan toch vaak mijn eerste kennismaking met het spel en je weet wat ze altijd zeggen, je kan maar 1 keer een eerste indruk maken :wink:
Afbeelding
Sowieso
Rooster Booster

Bericht door Sowieso »

Edwin84 schreef: di 19 nov 2024, 10:02 @Sowieso wat ik me wel afvraag. Neem even Lets Go to Japan als voorbeeld.

Hoe doen die mensen dat met hun eigen spellen vrienden/familie?

Als je zelf een spel koopt moet je ook de regels leren en/of een uitleg kijken. Die uitleg was vast in het Engels op YouTube te vinden. Geven ze dan aan eigen vrienden ook een hele verkeerde uitleg en spelen ze het spel verkeerd?

Ik bedoel maar: iedereen moet ooit het spel voor het eerst spelen en uitleggen aan de speelgroep.
Dat is zeker waar, maar volgens mij ook een heel andere situatie. Als je met vrienden of familie een nieuw spel gaat spelen leer je het spel ook al spelende. Je zoekt nog eens een regel op, je ontdekt dat je een regel anders interpreteert dan anderen, of je merkt tijdens de puntentelling dat je eigenlijk iets totaal verkeerd hebt gedaan. Je leert het spel dan ook al spelende en bovendien speel je dan zelf ook mee. Dat is voor mij wel een groot verschil!
Op een beurs kun je vaak niet lang bij een spel blijven zitten om regels bij te sturen en moet je eigenlijk alles aan de voorkant uitleggen.
Overigens leent een spel als Let’s go to Japan zich volgens mij goed om al spelende uit te leggen, maar daar is op een beurs geen tijd voor. Na een paar minuten uitleggen staat er alweer een volgende tafel op je te wachten.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Thuis of op een beurs uitleggen zijn totaal verschillend aan elkaar vind ik.
Bij een beurs moet je het als demoer (ten minste zo ervaar ik het vaak) zo snel mogelijk een spel uit kunnen leggen. Immers langs jouw tafeltje wacht mogelijk alweer een ander tafeltje dat uitleg verlangt. Daarnaast is het op een beursvloer veel rumoerig dan in een thuissituatie waardoor je hoopt als demoer dat mensen zich kunnen blijven focussen op jouw uitleg en niet op randzaken. Het komt met enige regelmaat voor dat gedurende het spel een speler een actie uitvoert wat een andere speler niet wist of een bepaalde bonus krijgt of zo. Tsja, ik heb dat dan zeker wel uitgelegd maar je merkt dan toch op dat dus blijkbaar niet iedereen evengoed heeft geluisterd tijdens mijn uitleg (klein irritatiepuntje, maar niet heel erg).

Thuis daarentegen kun je in alle rust in een rustig tempo alles uitleggen. Vaak aan mensen die je goed kent en waarvan je dus ook weet hoe snel ze bepaalde regels oppakken of zullen snappen en of dus een regel extra uitleg behoeft. Je kent immers het ‘niveau’ van de speler. Op een beurs is dat veel lastiger in te schatten vind ik met wat voor spelervaring- en inzichtniveau er aanschuiven voor een speluitleg. Dat voelt voor mij heel anders.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

op het spsp heb ik voor 999games gedemo'd, waar ze begin september een demodag hebben georganiseerd (een week na die van wgg, waar ik ook was). uiteraard kun je daar de nieuwste spellen spelen, zodat je ze leert kennen en dus goed kan uitleggen. Niet alles ws daar toen aanwezig, maar de meeste spellen wel. De indeling van spsp was echter toen nog niet bekend, dus het was een gokje wat je ging spelen voor sommigen (voor mij is het meestal wel duidelijk).

Hoe dan ook, op de zaterdagochtend en zondagochtend heb je nog een uur de tijd de spellen die je nog niet zelf gespeeld hebt, ook te spelen. Om 08.30 wordt je verwacht aanwezig te zijn en op een praatje van 5 minuten na en een groepsfoto, heb je dan de tijd voor jezelf/met je team. De zonechef checkt ook bij iedereen hoe voorbereid ze zijn bij het cluster en neemt waar nodig nog regels door met je / speelt een paar rondes. Dus ook al heb je de voorbereiding vooraf niet helemaal kunnen doen door zelf te spelen, dan kan het daar in ieder geval voor het ene spel wat je dan nog niet hebt gedaan.
Ja, ik blijf me verbazen door mensen die zich zelf slecht voorbereiden en dus niet ook alle spellen erom heen kennen. Als je demoër bent voor 999games zorg je er m.i. voor dat je meer kent dan alleen kolonisten van catan bij wijze van en hou je je op de hoogte van een groot deel van hun assortiment. Maar ik ben dan ook wel een perfectionist die graag alles goed kan uitleggen en met enthousiasme :) En denk dan ddat iedereen dat heeft en dus hetzelfde voorbereid. Tsja, helaas is dat niet altijd zo.

Hoe dan ook, alle demoërs zullen hun best doen naar hun eigen kunnen neem ik dan maar aan :).
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

DeKerstman schreef:
Sowieso schreef:
Sowieso schreef:
Afbeelding

Of ze hebben hier meegelezen Afbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
AnpuAnubis
Jakkiebak!

Bericht door AnpuAnubis »

Grappig zie dit nu pas deze discussie.
Lang geleden het spel Nero op de beurs gekocht omdat tijdens de Demo het een leuk spel leek. Thuisgekomen bleek er geen reet van de regels te kloppen en bleek het een rotspel.
Helaas wil niemand het van mij kopen.
Later als we een spel gekocht hadden na een demo, bleek wel vaker er regels anders waren dan tijdens de uitleg. Kwamen erachter dat de uitleggen vaak het spel die ochtend voor het eerst live zag. Iets wat voor mij ondenkbaar zou moeten zijn.
Na meerdere Spellenspektakels meegemaakt te hebben, leuk het mij leuk om ook eens spellen uit te leggen.
Helaas kwam ik, na gevraagd te zijn waarom lijkt je dat leuk, niet verder dan de gebruikelijke het lijkt me gewoon leuk. Heb altijd dit een moeilijke vraag gevonden, ooit wist ik geen antwoord te geven op de vraag waarom wil je bij een bank werken.
Mis de fantasie om daarop te antwoorden, zou weer ik als 50-plusser nog steeds niet wat ik wil worden!
Anyway back to topic:
Verleden jaar was er iemand zo gek om mij uit te nodigen voor speluitleg bij het Spellenspektakel 2024.
Ik zou eigenlijk twee of drie spellen doen? Maar heb uiteindelijk maar een spel gedaan. Had de regels en de filmpjes bekenen, maar kende het boekwerken niet 100% uit mijn hoofd.
Dacht dat ik het spel goed kende maar kwam er gaande de dag achter dat ik bepaalde regels ander had geïnterpreteerd.
Toen ik daarachter kwam wel gelijk in de volgende uitleg gebruikt.
De eerste uitleg was echt een drama, toch te weinig ervaring en gelijk een moeilijk spel.
Schaamde me dood dat ik het niet 100% goed deed en hoopte dat mensen die uitgelegd had, niet na aankoop een Nero-gevoel zouden hebben.
Dit jaar ben ik weer gevraagd, dus dacht dat ik het spel van vorig jaar wel kon doen, heb het inmiddels wel in de kast staan.
Maar kreeg weer twee andere spellen die ik niet ken.
Ook nog nooit gespeeld.
Blijft lastig om dan een spel uitleg te doen.
Maar ja, weet nog steeds niet waarom ik het leuk vind.

P.S. @Duiker Mocht je volgend jaar nog mensen nodig hebben bij KEG, dan weet je me te vinden.
Duiker schreef: di 12 nov 2024, 11:50 Edited:
Dat verschilt per uitgever. Ik verwacht van onze demo'ers wel dat ze de spellen die ze demo'en van tevoren hebben gespeeld. De planning is meestal maanden van te voren al gemaakt en de demo'ers kunnen exemplaren van de spellen die ze demo'en aanvragen om thuis te spelen.
Edit: Bedenk me net dat Nox Spellenzolder ook wel eens een regel mist en nee ik heb geen voorbeeld!
Afbeelding
liefde_is
Veenboer

Bericht door liefde_is »

Voor alle aankomende speluitleggers die geen oefendag hebben. Kijk of er een online versie van het spel ergens te spelen is. Ik kreeg vorig jaar een uitleg die totaal niet klopte, het spel stond gewoon op boardgame-arena en had zelfs een tutorial. Als de demo-er die gevolgd had en een paar potjes had gespeeld had ik een betere uitleg gehad.

online zijn veel spellen te vinden op boardgamearena.com
maar ook yucata.de

Ik sta dit jaar bij Djeco een heleboel kinderspellen uit te leggen. Aanstaande zaterdag gaan we oefenen! (En ja ook voor makkelijke en kinderspellen is het handig die gezien en gespeeld te hebben, dan gaat een uitleg veel soepeler)
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik sta bij Asmode bij deze 4 nieuwe spellen:

LOTR Fate of the Fellowship – Pandemic System Game
5 Minute Dungeon
Compile Aux 1 / Compile Main 1
The Hobbit There and Back Again

De bovenste is meest moeilijkste. Het is een variant van pandemie, maar dit is gelijk wel de moeilijkste variant die tot nu toe is uitbracht met veel kleine regeltjes die je bij het uitleggen snel kunt vergeten.

De andere 3 zijn een stuk makkelijker, maar normaal gesproken hoef je maar 2 a 3 spellen te kennen (sommige zelfs 1). Ik houd wel van variatie bij het demoen. Zeker als er spellen tussen zitten die ik zelf al vaak heb gespeeld, maar dat is dit keer niet dus ik zal mij goed in moeten lezen of uitleg filmpjes moeten kijken (daarvan is er nog geen enkele in het Nederlands van verschenen bij deze 4 spellen).
Afbeelding
AnpuAnubis
Jakkiebak!

Bericht door AnpuAnubis »

liefde_is schreef: di 28 okt 2025, 14:55 Voor alle aankomende speluitleggers die geen oefendag hebben. Kijk of er een online versie van het spel ergens te spelen is. Ik kreeg vorig jaar een uitleg die totaal niet klopte, het spel stond gewoon op boardgame-arena en had zelfs een tutorial. Als de demo-er die gevolgd had en een paar potjes had gespeeld had ik een betere uitleg gehad.

online zijn veel spellen te vinden op boardgamearena.com
maar ook yucata.de

Ik sta dit jaar bij Djeco een heleboel kinderspellen uit te leggen. Aanstaande zaterdag gaan we oefenen! (En ja ook voor makkelijke en kinderspellen is het handig die gezien en gespeeld te hebben, dan gaat een uitleg veel soepeler)
Slimme tip, maar ik kon mijn spellen niet vinden...
Afbeelding