Uitbreidingen die het spel slechter maken?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Uitbreidingen die het spel slechter maken?

Bericht door Ugur »

Geïnspireerd door de discussie op dit draadje (https://www.bordspelmania.eu/viewtopic.php?t=38372) ben ik benieuwd in hoeverre jullie vinden dat er uitbreidingen zijn die niet alleen niets toevoegen, maar het spel juist slechter maken.

Ik heb er drie voor ogen die ik door de jaren ben tegengekomen:
- The Farmers (Keyflower): voegt extra tegels en mogelijkheden toe maar het aantal tegels per jaargetijde verandert niet. De mogelijke strategieën worden daardoor verwaterd. Bovendien worden alle dorpen geheel onoverzichtelijk omdat er nu ook dieren op/tussen de tegels worden geplaatst.
- König en Intrigant (El Grande): Neemt de hele spanning weg over de eerste keus op de beschikbare actiekaarten door iedere speler een deck met dezelfde actiekaarten te geven. En vervolgens zie je dezelfde acties dus ronde na ronde voorbijkomen.
- Fireland (Darwin's Journey): Voegt een tijdstraf-mechanisme toe dat je of kan vermijden en een sloot minpunten krijgen, of in meegaan en vervolgens diverse acties sterk verzwakt zien worden. En maakt van de loop- en vaarsporen één grote door elkaar lopende wirwar.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Edwin84
Elfenkoning

Re: Uitbreidingen die het spel slechter maken?

Bericht door Edwin84 »

Imperial Settlers: De uitbreidingen op zichzelf zijn erg goed. Nieuwe rassen, nieuwe kaarten.
Maar het spel zijn balans gaat helemaal kapot.

De Atlantiërs draaien om technologie kaarten. Deze kaarten zitten zowel in het volkendeck als het algemene deck.
De Azteken draaien om offerkaarten. Deze zitten ook in het volkendeck en algemene deck.

Als je dan meerdere uitbreidingen hebt met een stapel kaarten van bijna 15 centimeter hoog krijgen de basisrassen genoeg kaarten om hun sterke eigenschappen te benutten. De Atlantiërs en Azteken krijgen wel te weinig van de kaarten van hun eigenschap om te kunnen floreren.

De oplossing is elke keer naar de cijfertjes van 2mm x 2mm in de hoek van de kaart te kaarten en de kaarten op uitbreiding te sorteren. Dan te kiezen met welke uitbreiding je wilt spelen en dan goed schudden. Veel te omslachtig allemaal.
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

De Fireland uitbreiding van Darwin's Journey breken het spel voor mij af. De tijdstraffen vind ik dusdanig vervelend dat ik deze uitbreiding niet meer speel. Ik hou het lekker bij de basis.
We live to survive our paradoxes
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Ik vond het basisspel 7 Wonder Duel echt perfect. De uitbreidingen weleens geprobeerd, maar vond het de charme van het basisspel verliezen.

De uitbreiding van Terraforming Mars Turmoil was er net zo een. Paar keer gespeeld, maar het maakt het nodeloos complex vonden wij. We spelen alleen nog met de kaarten die geen turmoil nodig hebben uit die uitbreiding.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Met stip op 1: Carcassonne de katapult. Dit heeft letterlijk niets meer met Carcassonne te maken.
Ik durf zelfs wel te stellen dat dit wellicht de slechtste uitbreiding onder alle uitbreidingen van alle spellen betreft.
Hoe verzin je het om de meeples met een katapult het spel op te schieten. Bizar.

Bunny Kingdom: in the sky. Je konijnen konden nu ook op een wolk worden geplaats en er was iets met geld. Teveel gedoe.
Afbeelding
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Ik kan me niet zo één-twee-drie een game bedenken die met een uitbreiding écht slechter wordt. Maar misschien heb ik gewoon geluk 😀.

Soms voegt het wel gewoon te weinig toe en dan is het natuurlijk zonde van het geld. Dit gebeurt vooral ook met spellen waarbij je gebruik maakt van kaarten. Bij Everdell heb je ook kleine kaart-sets als uitbreiding / toevoeging. Het is niet erg, maar omdat je stapel kaarten al best fors is, is de kans klein dat je die nieuwe kaarten al te veel tegenkomt. Maar daar wordt het spel natuurlijk niet slechter van.

Soms heb je losse modules, en dat vind ik niet altijd fijn. Zoals hij El Dorado bijvoorbeeld. Sommige toevoegingen vind ik wat vergezocht en dan denk ik: laat mij maar gewoon de basis spelen. Scheelt lezen en uitzoeken en de toevoegingen voelen vaak geforceerd aan.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Stenen Tijdperk dus. Ik lees nog eens wat terug en het is een extra unit (naast hout steen etc) die je kan inruilen voor de andere spullen, niet precies een joker dus. Hoe dan ook, wij vonden het niet leuk, omdat je toch makkelijker aan de hutten kan komen (en elkaar daar minder op kan blokkeren) door die ruilactie. En dan had je ook nog dat overlay bordje wat net niet helemaal lekker paste. Verder voelt Stenen Tijdperk (basis) voor mij als een spel wat zo precies goed is voor wat het is een geen behoefte heeft aan extra poespas.

De Katapult is denk ik inderdaad, zeker destijds, de meest beruchte uitbreiding. Hier zijn denk ik ook de nodige spelers mee genezen van de behoefte om alle uitbreidingen compleet te willen hebben. Kwam natuurlijk ook uit in de Carcassonne craze toen elk ander mogelijk idee al maximaal uitgemolken was. Ik heb hem trouwens zelf nooit gespeeld.

De uitbreiding van Chicago 1875 scoort ook niet het hoogst. Het zijn vooral meer bedrijven waaruit je kunt kiezen, dat is natuurlijk op zich prima maar niet heel inspirerend verder. Alleen jammer genoeg is er ook nog een probleem met sommige van deze bedrijven, waarbij je in de eerste beurt heel makkelijk een extra worker kunt scoren. Als jij dat wel doet en anderen niet ga je normaal gesproken wel erg veel kans maken op de winst. Een huisregel dat je niet met deze bedrijven mag starten is noodzakelijk, en dan gaat het ook wel, maar ik ben nooit bereid spellen te verdedigen op basis van huisregels, dus deze krijgt een notering hier.

Een beetje een tangent maar wat mij betreft ook Magic: The Gathering uitbreidingen van de laatste tijd. Laten we niet subtiel zijn en zeggen alles vanaf 2019 ongeveer. Dus zeg maar uit de tijd dat de zgn. FIRE design filosofie is geïntroduceerd. Het idee is, kaarten moeten maximaal interessant en spannend zijn. Nou, dat is te zien. Vroeger had je een 2/1 voor 1 mana en was dat best een prima kaart, nu moet er op diezelfde 2/1 voor 1 een lap tekst aan abilities staan die langer is dan de hele regels van Concordia. Het gevolg is dat toernooiformaten met een breder bereik uit oudere sets compleet om zeep geholpen zijn en gedomineerd worden door de laatste paar sets met overpowered troep - voor zover ze überhaupt nog gespeeld worden, want de 1-2 punch van deze filosofie en Covid heeft de organized (paper) play scene aardig geruïneerd en er wordt bijna alleen nog maar Commander gespeeld (wat ik niks vind). En dan heb ik het nog niet eens over Universes Beyond waardoor je nu SpongeBob, Optimus Prime en Spider Man naast elkaar op tafel hebt liggen. Maar goed, net als met, zeg, Wingspan of War of the Ring ben ik hier weer eens (bijna) de enige mopperpot, want de verkopen schijnen nog nooit zo goed te zijn geweest.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

De katapult is wel de nummer 1 slechte uitbreiding ja :lol: . Goeie is ook die uitbreiding op Stenen Tijdperk inderdaad. Erg leuk voor een paar keer, maar daarna nooit meer erbij gepakt. En Lord: blijf vooral lekker tegen de stroom in mopperen, want ik lees dat met veel plezier. Madgoblin noemt nog de uitbreidingen op 7 WD. Ikzelf vind de eerste uitbreiding eigenlijk juist heel goed, omdat het een actie mogelijk maakt buiten de display van kaartjes. Agora vind ik ook best goed, maar die tweede uitbreiding maakt van 7WD een stevig tweepersoonsspel en dat is nou net niet de reden waarom in dat spelletje wil spelen. Ik kan me indenken dat je dat al bij die eerste uitbreiding ervaart.
Ikzelf wil een lans breken voor de Welvaart uitbreiding van Dominion. Die leek even ontzettend leuk, met al dat extra platinum enzo, maar de rijkdom werd ons al snel teveel. Sindsdien houden we het bij de basis, ook al omdat die uitbreidingen enorme dozen voor veel geld op zichzelf zijn en dit spel nog slechts in sporadische vlaagjes op tafel komt.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Pura Vida schreef: di 02 dec 2025, 11:30 Ikzelf wil een lans breken voor de Welvaart uitbreiding van Dominion. Die leek even ontzettend leuk, met al dat extra platinum enzo, maar de rijkdom werd ons al snel teveel. Sindsdien houden we het bij de basis, ook al omdat die uitbreidingen enorme dozen voor veel geld op zichzelf zijn en dit spel nog slechts in sporadische vlaagjes op tafel komt.
Dat is nog best een prestatie, om Dominion nog slechter te maken :lol:
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ugur schreef: di 02 dec 2025, 13:12
Pura Vida schreef: di 02 dec 2025, 11:30 Ikzelf wil een lans breken voor de Welvaart uitbreiding van Dominion. Die leek even ontzettend leuk, met al dat extra platinum enzo, maar de rijkdom werd ons al snel teveel. Sindsdien houden we het bij de basis, ook al omdat die uitbreidingen enorme dozen voor veel geld op zichzelf zijn en dit spel nog slechts in sporadische vlaagjes op tafel komt.
Dat is nog best een prestatie, om Dominion nog slechter te maken :lol:
Hahaha, maar hohoho, Dominion is hier nog steeds een favoriet onder de snelle kaartspelletjes hoor. Zonder extra's alleen graag. :D
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

De slechtse Dominion uitbreiding is Alchemisten.
Deze introduceert toverdranken als extra Geldsoort.

Als je meerdere uitbreidingen hebt ben je verplicht redelijk wat Alchemist kaarten te gebruiken omdat anders de toverdranken vrij nutteloos zijn.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Stenen Tijdperk was ook de eerste waar ik aan dacht. (Carcassonne: De Katapult nooit gespeeld :lol: )

Shakespeare: Backstage mag ook op de lijst. Eén van de moeilijkste beslissingen die je elke ronde moet nemen is hoeveel acties je wilt bieden. Maar met de uitbreiding kun je sowieso al je acties inzetten, daar gaat de spanning.

Cuba: El Presidente kon me ook niet bekoren, maar dat is alweer zolang geleden dat ik niet precies meer weet waarom.

Verder zijn er veel spellen die ik juist leuk vind omdat ze niet al te complex zijn, en ik heb geen behoefte om die complexer te maken met een uitbreiding. Maar dat wil niet zeggen dat het spel er echt slechter van wordt (misschien ook wel, maar meestal speel ik de uitbreidingen uit deze categorie niet vaak genoeg om dat te kunnen beoordelen).
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Wat grappig, Cuba El Presidente staat bij mij juist op de lijst van must have uitbreidingen die het spel mij een stuk beter doen bevallen! :D

De reden vond ik dat je door de twee extra rondes meer kans hebt om je gebouwen ook echt te gebruiken en voordeel uit te halen. Ook de actiekaartjes met de ezel etc. vind ik leuk.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Helemaal eens met Lord Leuber.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

In de basis vond ik startspeler bepaling beetje raar. Persoon die las laatste personage 4 speelde geloof ik was startspeler.

Met El Presidente kon je bewuster kiezen startspeler te worden. Daarnaast kreeg gewoon iedereen een leuke bonus.

Het veranderde weinig aan hoe het spel speelde en dat maakte de uitbreiding klein, maar wel de moeite.