999 Games Top 100 Editie 2025

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Edwin84
Elfenkoning

Re: 999 Games Top 100 Editie 2025

Bericht door Edwin84 »

Ik kan deze top 100 niet meer serieus nemen.
Alle begrip dat expert spellen minder goed scoren dan lichtere spellen.

Maar recente spellen scoren echt te hoog.

Arschmellows die hoger scoort dan echte klassiekers.

Clever Deluxe die zijn eigen notering heeft en hoger scoort dan een aantal klassiekers.

WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mee eens. Er staan gewoon recente slechte spellen in de lijst. Waarschijnlijk puur omdat marketing technisch beter uitkomt voor de verkoop staan de spellen die al lang niet meer verkrijgbaar zijn er minder in.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Soms ga ik al lachend met mijn zus in discussie welke eindejaarstop absoluut de beste is: de Radio 2 Top 2000 of de Tijdloze van StuBru (beiden Vlaamse zenders). Uiteraard komen we daar niet uit, en dat hoeft ook niet, onze muzieksmaken verschillen gedeeltelijk.
Met een publieksstemming krijg je een resultaat dat bepaald wordt door de luisteraars. Er was een tijd dat muziekscholen of bewonderaars van klassieke muziek minachtend neerkeken op de populaire ‘ketelmuziek’. Gelukkig kiezen we thuis zelf naar welke zender we luisteren.

Terug naar het eigenlijke onderwerp. Je kan hieruit enkel afleiden dat het 999 publiek -gelukkig maar- veel breder is dan een groeiende, maar nog steeds kleinere groep veelspelers. Wie van de nieuwe lichting familiespelers kent de klassiekers (maar heel misschien leren ze die de komende jaren nog appreciëren)?

Uitspraak ivm marketing technische manipulatie vind ik zwaar, tenzij je dit zou kunnen aantonen. Soms is het beter om vijf keer een uitspraak te overwegen en ze uiteindelijk dan toch in te slikken. Voor alle duidelijkheid, ik heb mijn woorden gewikt en gewogen, want wat hierna had kunnen komen heb ik dan toch niet neergepend, een vredevol kerstvoornemen.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Met de BGG top eindeloos ben ik ook niet eens, noch met de Spellengek top 100, laat staan de 999 top 100.
Het is gewoon ontzettend jammer dat niet iedereen mijn smaak heeft.
:D

Nog een zalige Kerst allemaal en een speels 2016 gewenst!
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Bart schreef:Soms ga ik al lachend met mijn zus in discussie welke eindejaarstop absoluut de beste is: de Radio 2 Top 2000 of de Tijdloze van StuBru (beiden Vlaamse zenders). Uiteraard komen we daar niet uit, en dat hoeft ook niet, onze muzieksmaken verschillen gedeeltelijk.
Met een publieksstemming krijg je een resultaat dat bepaald wordt door de luisteraars. Er was een tijd dat muziekscholen of bewonderaars van klassieke muziek minachtend neerkeken op de populaire ‘ketelmuziek’. Gelukkig kiezen we thuis zelf naar welke zender we luisteren.

Terug naar het eigenlijke onderwerp. Je kan hieruit enkel afleiden dat het 999 publiek -gelukkig maar- veel breder is dan een groeiende, maar nog steeds kleinere groep veelspelers. Wie van de nieuwe lichting familiespelers kent de klassiekers (maar heel misschien leren ze die de komende jaren nog appreciëren)?

Uitspraak ivm marketing technische manipulatie vind ik zwaar, tenzij je dit zou kunnen aantonen. Soms is het beter om vijf keer een uitspraak te overwegen en ze uiteindelijk dan toch in te slikken. Voor alle duidelijkheid, ik heb mijn woorden gewikt en gewogen, want wat hierna had kunnen komen heb ik dan toch niet neergepend, een vredevol kerstvoornemen.
Ik geloof ook niet dat vanwege marketing de keuze gemanipuleerd is. De speler stemt.

Maar als ik jou om je mening mag vragen:ik snap dat expertspellen hier populairder zijn.
Dat een Keer op Keer beter scoort dan een Great Western Trail snap ik.

Maar wat vond je ervan dat een Arschmellows beter scoort dan andere games met het hetzelfde gewicht?

En wat is jouw mening dat zowel Clever als Clever Deluxe een aparte waardering krijgen?
Of dat elke uitbreiding van Wingspan los in de top 100 staat?

Het is vanuit mijn geen snobisme naar lichtere spellen of de incidentele spellenspeler. Het is meer de keuze welke spellen meedingen zoals uitbreidingen en Deluxe versies en dat de nieuwste spellen de betere spellen eruit drukken.

Als ik het vergelijk met de Top 2000 allertijden wil je ook liever niet dat mensen die dit jaar voor het eerst muziek hebben ontdekt een hele zware stempel drukken op de beste muziek allertijden met een top 40 nummer waarvan je weet dat over 2 jaar iedereen het nummer alweer vergeten is.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ja ik ben het wel eens met Edwin, het is niet gemanipuleerd maar men had wel de uitbreidingen en deluxe versies weg mogen laten.
Ik weet niet of je kan voorkomen dat nieuwe spellen hoog eindigen en dat wil ik dan nog wel voor lief nemen.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Uiteraard heb ik ook een persoonlijke waardering over spellen. Omdat mijn collega’s weten dat ik graag spellen speel, vertellen ze me soms na het weekend dat ze met het gezin een heel fijn spel gespeeld hebben. Oh ja, maar niet echt mijn smaak. Maar zij hebben zich wel geamuseerd.
Meer dan dat wilde ik niet zeggen.

Is een luxe versie beter of minder gewaardeerd dan een standaard versie? Stem ik voor die uitbreiding die voor mij het spel nog een stuk beter maakt of voor het basisspel.
Als je op meer versies of uitbreidingen kan stemmen, zal dit ook voor verdeling zorgen.

Uiteraard moet je beseffen dat als je een lijst van 100 spellen van één uitgever opstelt je ook op beperkingen botst. Om er een top 100 van te maken ipv bv een top 30 is de keuze van de organisator, de uitgever.

Eén van de beperkingen is dat je mogelijk botst op minieme verschillen tussen de eerste X geplaatste spelen. Om nog eens terug naar muziek te keren: soms hoor ik in de eerste helft van een lijst een mij totaal onbekend (ouder) lied dat hoger genoteerd staat dan een -volgens mij- goed nummer uit min of meer dezelfde periode. Waarbij ik me ook afvraag, hoe dat kan. Van een recent nummer zou ik het nog begrijpen, want jonger publiek, andere muzieksmaak en -misschien- maar tijdelijke appreciatie.

Maar laat dit alles jullie vooral niet weerhouden om hierna verder jullie persoonlijke mening te geven. Zolang je geen onwaarheden rondstrooit.

Uiteraard ga ik ook mijn twijfels uiten als Hoogspanning niet in de top-3 zal eindigen.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Ik heb niet gestemd maar volgens mij kon je gewoon vrij een naam intikken?
Dat zal wel al die versies en uitbreidingen hebben opgeleverd denk ik dan. Ik vond het vooral meteen lastig, omdat er dus geen voorselectie was en ik geen idee heb welke spellen die ik leuk vind toevallig door 999 zijn uitgegeven. Misschien heb ik wel de Duitse versie op Spiel opgepikt bv.
En toen bedacht ik me dat het ook niet erg was, vanwege de Jerome +1. Een top 100 neem ik nooit serieus omdat ik weet dat veel wat erin staat toch niet mijn smaak is, en een top100 notering (of het gebrek eraan) ergens van geen invloed gaat hebben op mijn mening over een spel wat ik nog niet heb, of wat ik al wel heb. Een top 100 is wat mij betreft niet meer dan een leuke aanleiding om over sommige spellen nog eens wat discussie te hebben en ervaringen uit te wisselen, zoals bij de Spellengek top 100 meestal gebeurt. Daar geeft deze top 100 al minder aanleiding toe door het grotere aantal titels die voor “veelspelers” minder interessant zijn (oppassen weer dat ik niet teveel de snob kant opga natuurlijk).
Maar wat mij betreft mag de hele top 10 bestaan uit 10 verschillende versies van Clever, kennelijk wordt daar dan veel plezier aan beleefd, prima toch?
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

40 - 31

Dan kunnen we nu voor sommigen dan misschien wat lichtpuntjes zien? El Grande is 4 plekken gestegen.

Voor mij persoonlijk, Qwirkle staat er vandaag bij en is 2 plekken gestegen. Theetuin is een nieuwe binnenkomer op 36. Eerder had ik al Bosbuit op 61 die 33 plekken gestegen was.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

@Lord Leuber zullen we de Nesting Box, de alternatieve kaarten met andere artwork en de Kickstarter versie, het houten voerderhuisje, de eier upgrades ook een eigen notering geven?
Kijken of we Wingspan de volledige top 10 kunnen laten bezetten.
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

De volgende 10 zijn bekend: 20-11

We naderen de Top 10! En een lichtpuntje is dat Stenen Tijdperk 3 plekken is gestegen! Helaas ook een minder leuk bericht, want Dominion is uit de top 10 gevallen!

Vorig jaar was de top 5 trouwens:

1. Wingspan
2. Catan
3. Carcassonne
4. De Kwakzalvers van Kakelenburg
5. De Zoektocht naar El Dorado

Afgaande op wat er tot nu toe voorbij is gekomen, ga ik er vanuit dat deze 5 in elk geval in de top 10 staan.

Verder verwacht ik in de top 10:
  • Taveernen van de oude stad
  • Sky Team
  • Wyrmspan
Verder mis ik in de top 100 nog Queensland en Juicy Fruit maar ik verwacht niet dat die nog voorbij komen, jammer dat die het dan niet gehaald hebben en de zoveelste uitbreiding van iets wel....

Dus dan zal het wel de originele Clever zijn, die zie ik namelijk ook nog niet erbij staan. En Regenwormen, want daar is enkel een uitbreiding van tot nu toe voorbij gekomen.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Waarschijnlijk staat Skye er helemaal niet in.
Zo'n lijst kun je dan toch niet serieus nemen.

Ook tussen de 20-11 staan en Oost spelen waarvan ik denk: Zullen dat echt veel mensen op hebben gestemd?

Top 10 zal zeker bestaan uit oa Wingspan, Carcassonne, El Dorado, Kwakzalvers, Skyteam, Regenwormen, Wyrmspan.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

WTULTC schreef: ma 29 dec 2025, 11:11 Waarschijnlijk staat Skye er helemaal niet in.
Zo'n lijst kun je dan toch niet serieus nemen.

Ook tussen de 20-11 staan en Oost spelen waarvan ik denk: Zullen dat echt veel mensen op hebben gestemd?

Top 10 zal zeker bestaan uit oa Wingspan, Carcassonne, El Dorado, Kwakzalvers, Skyteam, Regenwormen, Wyrmspan.
Je kan dit nu elke keer zeggen, maar er zullen heus mensen op gestemd hebben. Ook ik heb op bijvoorbeeld Qwirkle gestemd, omdat ik gekeken heb naar welke spellen van 999 heb ik dit jaar gespeeld en heb ik plezier aan beleefd. En dat hoeven niet altijd de "beste" spellen te zijn.
Natuurlijk hoef jij deze lijst niet serieus te nemen. Ik vraag me af of er mensen zijn die zo'n lijst überhaupt serieus nemen. En in dit geval is het ook alles van 1 uitgever. Ik neem het niet serieus, maar ik vind het wel leuk om elke dag te kijken wat het geworden is.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ze houden het spannend bij 999, dus morgen pas de top 5, vandaag moeten we het doen met 10-6

En dan moet ik nu concluderen dat ik gisteren in mijn voorspelling, Keer op Keer vergeten was, want ja het origineel was nog niet voorbij gekomen. :crazy:

Maar dat betekent dat ik nu ga vermoeden dat Wyrmspan de top 100 niet gehaald heeft??? :o :o :o

Want ik kan me niet voorstellen dat er een spel uit de top 5 van vorig jaar opeens niet meer in zal staan.

Dus zal de volgorde hetzelfde zijn? Of toch een verschuiving?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Wel vreemd dat Wingspan, El Dorado en Catan er met meerdere uitbreidingen in staan. Maar Dominion slechts 1 keer voorkomt, maar wel hoog genoteerd.
Plaats reactie