Nog opmerkelijker, Carcassonne ook geen uitbreidingen....en de keuze daarin was toch ook enormEdwin84 schreef: di 30 dec 2025, 09:19 Wel vreemd dat Wingspan, El Dorado en Catan er met meerdere uitbreidingen in staan. Maar Dominion slechts 1 keer voorkomt, maar wel hoog genoteerd.
999 Games Top 100 Editie 2025
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Re: 999 Games Top 100 Editie 2025
- siepie
- Stamhoofd
- Contacteer:
Overigens staat El Dorado er niet met een uitbreiding in, maar met een zelfstandig spel. Dat vind ik dan nog wel een verschil met die andere twee. Al is het bij Catan dan 2 uitbreidingen en een paar afgeleide versies.Edwin84 schreef: di 30 dec 2025, 09:19 Wel vreemd dat Wingspan, El Dorado en Catan er met meerdere uitbreidingen in staan. Maar Dominion slechts 1 keer voorkomt, maar wel hoog genoteerd.
-
SuSuQie
- Regenmaker
Het moge duidelijk zijn dat er veel liefhebbers van Keer op Keer gestemd hebben. Beide spellen in de Top 13.
Waarbij opgemerkt moet worden dat met de dobbelstenen van Keer op Keer 2 ook de reguliere Keer op Keer gespeeld kan worden.... Geen noodzaak om ze allebeide in de kast te hebben.
Nu nog de kwaliteit van de dobbelstenen nog wat opkrikken... mijn ouders zijn al toe aan hun 3e set dobbelstenen omdat zowel de kruisjes als de pips langzaam van de dobbelsteen verdwijnen.
Waarbij opgemerkt moet worden dat met de dobbelstenen van Keer op Keer 2 ook de reguliere Keer op Keer gespeeld kan worden.... Geen noodzaak om ze allebeide in de kast te hebben.
Nu nog de kwaliteit van de dobbelstenen nog wat opkrikken... mijn ouders zijn al toe aan hun 3e set dobbelstenen omdat zowel de kruisjes als de pips langzaam van de dobbelsteen verdwijnen.
- WTULTC
- Elfenkoning
Geen verrassende top 5.
Wingspan is ook mijn favoriete spel.
Vanavond nog 3x gespeeld.
Ik ben benieuwd hoe laat vandaag het continent van de nieuwe uitbreiding bekend wordt gemaakt.
Over een maandje ligt het al in de winkels.
Hopelijk volgt de Nederlandse versie snel (zou zo maar eens kunnen zijn dat deze al wordt gedrukt, maar 999Games het continent nog geheim moet houden tot vandaag).
Wingspan is ook mijn favoriete spel.
Vanavond nog 3x gespeeld.
Ik ben benieuwd hoe laat vandaag het continent van de nieuwe uitbreiding bekend wordt gemaakt.
Over een maandje ligt het al in de winkels.
Hopelijk volgt de Nederlandse versie snel (zou zo maar eens kunnen zijn dat deze al wordt gedrukt, maar 999Games het continent nog geheim moet houden tot vandaag).
- Carrie
- Veenboer
Ik heb me even onthouden om te reageren voordat de hele lijst bekend was. Dit om eventuele speculaties te voorkomen.
Dit was mijn lijstje:
Cardia
Carcassonne Basisspel
Wingspan
De Taveernen van de Oude Stad
Flash Point
Tja, ook ik vind het erg jammer om te zien dat er een top 100 wordt gevuld met allerlei uitbreidingen van spellen. En dat hierdoor blijkbaar een Wyrmspan en Flash Point buiten de boot vallen. Wellicht is het een idee voor 999 games om de top 100 te halveren (dus een top 50) en alleen niet uitbreidingen mee te laten doen.
Ook mis ik wat oude titels die ze helaas niet meer uitgeven, zoals Friesche Velden en Het Dorp. Friesche Velden zie ik toch in menig speellijstje nog steeds regelmatig voorbij komen bij mensen die speelsessies delen. Ik zou eigenlijk graag zien dat deze weer uitgegeven zou worden door 999, zoals ze eerder ook met Vrijdag hebben gedaan, die overigens ook niet in de lijst staat. Wellicht missen dit soort titels, omdat het merendeel wat nu stemt die titels helemaal niet kent? Maar ook dat zijn dan weer speculaties...
Dit was mijn lijstje:
Cardia
Carcassonne Basisspel
Wingspan
De Taveernen van de Oude Stad
Flash Point
Tja, ook ik vind het erg jammer om te zien dat er een top 100 wordt gevuld met allerlei uitbreidingen van spellen. En dat hierdoor blijkbaar een Wyrmspan en Flash Point buiten de boot vallen. Wellicht is het een idee voor 999 games om de top 100 te halveren (dus een top 50) en alleen niet uitbreidingen mee te laten doen.
Ook mis ik wat oude titels die ze helaas niet meer uitgeven, zoals Friesche Velden en Het Dorp. Friesche Velden zie ik toch in menig speellijstje nog steeds regelmatig voorbij komen bij mensen die speelsessies delen. Ik zou eigenlijk graag zien dat deze weer uitgegeven zou worden door 999, zoals ze eerder ook met Vrijdag hebben gedaan, die overigens ook niet in de lijst staat. Wellicht missen dit soort titels, omdat het merendeel wat nu stemt die titels helemaal niet kent? Maar ook dat zijn dan weer speculaties...
- Bert_
- Website beheerder
Friessche velden is ook een goeie!
Die was vroeger te leen in een bibliotheek in de buurt, maar tegenwoordig helaas niet meer in de collectie.
Had gehoopt Chronicles of Crime te zien, die vind ik erg goed.
Helaas de top niet gehaald, en navraag bij 999 leert dat er op dit moment geen plannen zijn om de nieuwe edities (met andere thema's) uit te geven. Fingers crossed dat die plannen er alsnog komen.
Welke spellen hebben het nog niet gehaald, maar vinden jullie toppers?
Die was vroeger te leen in een bibliotheek in de buurt, maar tegenwoordig helaas niet meer in de collectie.
Had gehoopt Chronicles of Crime te zien, die vind ik erg goed.
Helaas de top niet gehaald, en navraag bij 999 leert dat er op dit moment geen plannen zijn om de nieuwe edities (met andere thema's) uit te geven. Fingers crossed dat die plannen er alsnog komen.
Welke spellen hebben het nog niet gehaald, maar vinden jullie toppers?
- siepie
- Stamhoofd
- Contacteer:
Toch een kleine maar duidelijke verschuiving in de Top 5 ten op zichte van vorig jaar.
1. Wingspan
5. De Zoektocht naar El Dorado
4. De Kwakzalvers van Kakelenburg
3. Carcassonne
2. Catan
De oudgedienden zijn ietsjes minder populair. Ik zeg wel oudgedienden, dat zijn het ook wel, maar het grote verschil met spellen die flink lager staan of zelfs niet meer voorkomen is wel dat Carcassonne en Catan niet alleen nog wel steeds in print zijn, maar ook dat er nieuwe edities van uitkomen (en dan bedoel ik dus niet spinoffs en uitbreidingen). De volop verkrijgbaarheid helpt natuurlijk wel deze spellen onder de aandacht te houden bij het grote publiek. Ik heb daar geen moeite mee, ook al ben ik zelf geen Catan fan, het zijn klassiekers inmiddels.
Natuurlijk is het jammer dat ze niet een herdruk doen van Friesche Velden, maar as ik dan even mag speculeren, misschien is het niet rendabel? Ik ga er vanuit dat uitgevers vooraf inschatten hoeveel exemplaren ze mogelijk kunnen verkopen. Wellicht is de verwachte vraag niet groot?
Ik vind het in elk geval jammer dat Wyrmspan en Flash Point het niet gehaald hebben. En wat te denken van Berenpark? Le Havre? Voor de poorten van Loyang? Roborally? Formula Dé? Juicy Fruits? Rozenkoning? Paniek in de wei? Hawaii? Hacienda?
En dan vergeet ik er nog heel wat (Big City, Great Plains, Getaway Driver).....
Blijft voor mij wel over, dat 999 Games voldoende spellen uitgebracht heeft om een top 100 te vullen zonder uitbreidingen en luxe versies.
1. Wingspan
5. De Zoektocht naar El Dorado
4. De Kwakzalvers van Kakelenburg
3. Carcassonne
2. Catan
De oudgedienden zijn ietsjes minder populair. Ik zeg wel oudgedienden, dat zijn het ook wel, maar het grote verschil met spellen die flink lager staan of zelfs niet meer voorkomen is wel dat Carcassonne en Catan niet alleen nog wel steeds in print zijn, maar ook dat er nieuwe edities van uitkomen (en dan bedoel ik dus niet spinoffs en uitbreidingen). De volop verkrijgbaarheid helpt natuurlijk wel deze spellen onder de aandacht te houden bij het grote publiek. Ik heb daar geen moeite mee, ook al ben ik zelf geen Catan fan, het zijn klassiekers inmiddels.
Natuurlijk is het jammer dat ze niet een herdruk doen van Friesche Velden, maar as ik dan even mag speculeren, misschien is het niet rendabel? Ik ga er vanuit dat uitgevers vooraf inschatten hoeveel exemplaren ze mogelijk kunnen verkopen. Wellicht is de verwachte vraag niet groot?
Ik vind het in elk geval jammer dat Wyrmspan en Flash Point het niet gehaald hebben. En wat te denken van Berenpark? Le Havre? Voor de poorten van Loyang? Roborally? Formula Dé? Juicy Fruits? Rozenkoning? Paniek in de wei? Hawaii? Hacienda?
Blijft voor mij wel over, dat 999 Games voldoende spellen uitgebracht heeft om een top 100 te vullen zonder uitbreidingen en luxe versies.
- Carrie
- Veenboer
Of ze zijn de rechten kwijt en mogen het niet meer uitgeven. Dat gebeurt ook wel eens.siepie schreef: wo 31 dec 2025, 09:48 Natuurlijk is het jammer dat ze niet een herdruk doen van Friesche Velden, maar as ik dan even mag speculeren, misschien is het niet rendabel? Ik ga er vanuit dat uitgevers vooraf inschatten hoeveel exemplaren ze mogelijk kunnen verkopen. Wellicht is de verwachte vraag niet groot?
Off topic: Maar goed, zou ook te porren zijn voor een heruitgave van Brugge (ik weet het: die is van WGG), want pieker er niet over om de prijzen van Marktplaats daarvoor te betalen. Maar die heeft dan weer een reimplementatie gekregen in de vorm van Hamburg, wat me dan weer helemaal niet trekt als stad. Maar dat is persoonlijk.
- WTULTC
- Elfenkoning
Dat Skye en Berenpark de lijst niet hebben gehaald vind ik het meest verrassend, maar wellicht komt dat ook doordat ze bij mij nog wel geregeld op tafel komen (lees een paar keer per jaar).
De andere spellen die hier door andere woorden genoemd die niet in de lijst staan komen hier nauwelijks meer op tafel.
Flash Point heb ik vroeger veel gespeeld. Ik heb daarvan veel uitbreidingen, maar toch is het spel uiteindelijk verdwenen naar de zolder en als een spel daar terecht komt is de kans heel klein dat het nog een keer wist gespeeld.
De andere spellen die hier door andere woorden genoemd die niet in de lijst staan komen hier nauwelijks meer op tafel.
Flash Point heb ik vroeger veel gespeeld. Ik heb daarvan veel uitbreidingen, maar toch is het spel uiteindelijk verdwenen naar de zolder en als een spel daar terecht komt is de kans heel klein dat het nog een keer wist gespeeld.
- Pura Vida
- Kardinaal
Ik weet helemaal niets van deze top 100, maar het zou misschien kunnen dat 999 alleen liet stemmen op spellen die ze nog verkopen? Het is immers meer een marketing lijst dan een echte top 100? Waar trouwens niets mis mee is, aangezien het allemaal open en bloot gebeurt. Het zou verklaren waarom Berenpark, Friesche Velden etc ontbreken.
Verder geen verrassende top 5. Leuk dat El Dorado weer wat is gestegen. Niet helemaal mijn spel, maar ik merk aan iedereen om me heen die niet meteen een spel op tafel legt, deze toch erg leuk vindt. Rond de kerst weer goed kunnen ervaren. Neefjes, nichtjes enzovoort: "ja doe die maar!" Deckbuilding for dummies. En dan bedoel ik 100% positief.
Verder geen verrassende top 5. Leuk dat El Dorado weer wat is gestegen. Niet helemaal mijn spel, maar ik merk aan iedereen om me heen die niet meteen een spel op tafel legt, deze toch erg leuk vindt. Rond de kerst weer goed kunnen ervaren. Neefjes, nichtjes enzovoort: "ja doe die maar!" Deckbuilding for dummies. En dan bedoel ik 100% positief.
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Dat lijkt me een zeer juiste conclusie.Carrie schreef: wo 31 dec 2025, 06:44Wellicht missen dit soort titels, omdat het merendeel wat nu stemt die titels helemaal niet kent? Maar ook dat zijn dan weer speculaties...
Ik moet toegeven dat ik niet gestemd heb. Het is er gewoon niet van gekomen. Dus daarmee al een voornemen voor het nieuwe jaar.
Mijn stemmen zouden kunnen gaan naar:
• Keer op Keer 2
• Lost Cities (of Catan Kaartspel) (of Kwalzalvers Duel)
• Concordia
• De zoektocht naar El Dorado
• Hoogspanning
- Bart
- Beheerder
Dank jePura Vida schreef: wo 31 dec 2025, 11:03 Leuk dat El Dorado weer wat is gestegen. Niet helemaal mijn spel, maar ik merk aan iedereen om me heen die niet meteen een spel op tafel legt, deze toch erg leuk vindt. Rond de kerst weer goed kunnen ervaren. Neefjes, nichtjes enzovoort: "ja doe die maar!" Deckbuilding for dummies. En dan bedoel ik 100% positief.
- Bart
- Beheerder
Vergeet je dat je maar op vijf spellen kon stemmen? Keuzestress!siepie schreef: wo 31 dec 2025, 09:48Ik vind het in elk geval jammer dat Wyrmspan en Flash Point het niet gehaald hebben. En wat te denken van Berenpark? Le Havre? Voor de poorten van Loyang? Roborally? Formula Dé? Juicy Fruits? Rozenkoning? Paniek in de wei? Hawaii? Hacienda?
- siepie
- Stamhoofd
- Contacteer:
Nee want er staan wel degelijk spellen in deze top 100 die uit het assortiment zijn, bijv Robin Hood, My City en Anno 1800. Ik denk niet dat het alleen maar marketing is. Want de spellen die hoog staan zullen heus wel goed verkopen lijkt me. Die hoeven ze niet nog meer onder de aandacht te brengen.Pura Vida schreef: wo 31 dec 2025, 11:03 Ik weet helemaal niets van deze top 100, maar het zou misschien kunnen dat 999 alleen liet stemmen op spellen die ze nog verkopen? Het is immers meer een marketing lijst dan een echte top 100? Waar trouwens niets mis mee is, aangezien het allemaal open en bloot gebeurt. Het zou verklaren waarom Berenpark, Friesche Velden etc ontbreken.
- siepie
- Stamhoofd
- Contacteer:
Goed punt Bart! Dat is inderdaad natuurlijk het grote verschil met de Top 2000 waar ik op 35 liedjes kon stemmenBart schreef: wo 31 dec 2025, 11:37Vergeet je dat je maar op vijf spellen kon stemmen? Keuzestress!siepie schreef: wo 31 dec 2025, 09:48Ik vind het in elk geval jammer dat Wyrmspan en Flash Point het niet gehaald hebben. En wat te denken van Berenpark? Le Havre? Voor de poorten van Loyang? Roborally? Formula Dé? Juicy Fruits? Rozenkoning? Paniek in de wei? Hawaii? Hacienda?